luna01 schreef:Stel ik heb een vermogen op de bank, een eigen huis en betaal me suf aan de belasting.
Ben op een respectabele leeftijd van 79 en heb 3 kinderen. Mag ik ze per jaar 3000 € per jaar cadeau geven ? Of mag ik dit zelf weten ? Mag ik voor een kind een inboedel van 20.000 € betalen ? Kortom, mag ik mijn geld zo investeren zoals ik dit zelf wil ? Moet ik iedere cent die ik van de bank opneem aan de belasting verantwoorden ? Dat lijkt toch meer op een bewind voering ?
U zelf mag doen met uw geld wat u wilt, zolang u het legaal gebruikt. Als u geld opneemt voor het kopen van een inboedel, keuken of wat dan ook heeft de belastingdienst daar niks mee te maken.
Helaas eindigt daar het goede nieuws...Want degene die van u de schenking krijgt (hoeft geen geld te zijn, mag ook in natura), die moet dit bij zijn aangifte opgeven en over de schenking is dan schenkbelasting verschuldigd. Wel mag een persoon jaarlijks een klein bedrag (kinderen een wat groter bedrag) geschonken krijgen zonder hierover schenkbelasting te betalen. Bij kinderen is dat ruim 5000 per jaar eenmalig mag een grote bedrag belastingvrij geschonken worden.
Bij het kopen van een inboedel van 20.000 betaalt uw kind dus 18% belasting over dat bedrag minus de vrijstelling. Dat kan aardig oplopen...
Mag ik een zoon die in de bijstand zit onterven, een bedrag aan zijn zus nalaten, die hem dan jaarlijks iets uit zou betalen ? Is het wel zeker dat ze dit ook zal doen, of kan dit notarieel vast worden gelegd ?
U kunt een kind niet onterven. Een kind heeft altijd recht op zijn kindsdeel. Dat komt neer op tenminste de helft van het bedrag dat hij anders had geerfd, oftewel de helft van 1/3.
Belastingtechnisch is het veel verstandiger om uw zoon ook te laten erven, omdat de vrijstelling voor kinderen bij erven veel groter is dan bij schenken. Bovendien kunnen zo alle kinderen van de vrijstelling profiteren, terwijl in uw scenario slechts 1 dochter daarvan profiteert. Eventueel kunt u via de notaris laten vastleggen dat het geërfde vermogen van uw zoon onder bewind van iemand anders staat (moet wel een reden voor zijn, bijvoorbeeld psychisch niet in orde of zo).
Sowieso moet u uw wensen kenbaar maken in een notariele akte anders is het ongeldig en gelden de regels zoals bij wet vastgelegd voor de erfenis van de kinderen (ieders een gelijke deel).
Natuurlijk vraag ik dit niet voor mijzelf, maar zou blij zijn met reacties. Ik ken de familie al heel lang en zat er laatst bij toen er over werd gesproken. Toen ik over een kindsdeel begon reageerde zijn zus heel kwaad dat dan alles naar de belasting zou gaan.
Uw dochter heeft ongelijk. Belasting technisch is het op deze leeftijd (van u) handiger de kinderen te laten erven. U heeft dan 3x 20.000 euro vrijstelling. Als u bang bent dat uw zoon niet met het geld om kan gaan, kan u eventueel een bewindvoering, vruchtgebruik of andere regeling treffen. U kunt het beste informeren bij een notaris.
Oh ja, ik zet die smiley erbij, omdat zijn broer en zus al eerder veel geld hebben gehad. Dat weet hij nu nog niet, omdat zijn vader het sneu voor hem vond....
Tsja, dat is uw keuze...