In de begeleidende brief stond de volgende informatie:
Hier begrijp ik uit dat ik direct de sim moet plaatsen. Als ik binnen 7 dagen nummerbehoud aanvraag gaat mijn abonnement dan in. Vanzelfsprekend ga ik niet bellen, SMSen of internetten via de aanbieder; er staat immers in de brief dat bij bellen of SMSen het abonnement actief wordt.Direct aan de slag:
Plaats de simkaart in je mobiele telefoon en voer de standaard pincode ‘0000’ in. Daarna kun je meteen bellen. Je abonnement wordt actief bij het eerste telefoongesprek, bij het versturen van een sms of 7 werkdagen na ontvangst van dit pakket. Heb je binnen 7 werkdagen na je bestelling nummerbehoud aangevraagd? Dan gaat je abonnement in op de datum waarop je telefoonnummer wordt overgezet.
Als je gebruik wilt maken van mobiel internet, dan kun je de juiste toestelinstellingen vinden op klantenservice op hollandsnieuwe.nl.
Klik op de banner ‘telefoon instellen’ en volg de instructies.
Het nummerbehoud duurt 10 werkdagen, en door de twee weekenden die er precies tussen vallen wordt het nummer op 8 juli overgezet. Tot die tijd hebben wij geen enkel gebruik gemaakt van het netwerk - alleen via onze WiFi met de telefoon 'gespeeld'.
Nadat het nummer is overgezet zie ik tot mijn verbazing op 'Mijn Hollands Nieuwe' dat het abonnement per 21 juni al is ingegaan. Bij navraag via mail kreeg ik het volgende antwoord:
Nadat ik uitgelegd had dat we niet gebeld hadden, kreeg ik nog een antwoord:Bedankt voor je e-mail. Het nummerbehoud is inderdaad op 08-07-2013 doorgevoerd. Echter is je abonnement op 21-06-2013 ingegaan omdat je vanaf deze datum gebruik hebt gemaakt van je hollandsnieuwe simkaart.
Dit maak ik niet uit de brief op. Bij het zorgvuldig nalezen van de voorwaarden op de site staat bij de kleine lettertjes bij het nummerbehoud inderdaad ergens dat je de Simkaart niet moet plaatsen. Maar gezien de inhoud van de brief leek het me duidelijk dat het abonnement pas ingaat als je belt, en niet als je alleen de simkaart plaatst.Ik kan me voorstellen dat het vervelend is. Echter, dien je de simkaart niet te gebruiken voordat je het telefoonnummer van de oude provider hebt meegenomen naar hollandsnieuwe. De brief is alleen voor klanten die geen gebruik maken van nummerbehoud en gelijk het abonnement willen activeren.
Helaas wil Hollands Nieuwe niet de datum van het abonnement aanpassen (was hebben ze daar nu voor nadeel aan denk ik bij mijzelf) - en hebben wij nu dus voor niets een halve maand abonnement 'verprutst'.
Wat mij betreft is de informatie in de brief van Hollands Nieuwe op zijn minst misleidend en de afhandeling van de customer support verdient een koude douche wat mij betreft...