LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Woningbouw verplicht een niet-standaard keuken te vervangen?
Woningbouw verplicht een niet-standaard keuken te vervangen?
Er is mij via BrabantWonen een woning toegewezen. Bij de bezichtiging werd mij verteld dat de keuken die er nu stond niet standaard was en achtergelaten is door de vorige verhuurder. De persoon van BrabantWonen vertelde dat men de deurtjes nog recht zou hangen voor we gaan verhuizen zodat de keuken er 'netjes' uitzag.
Later vertelde een kennis dat, mochten we de niet-standaardkeuken niet mooi vinden, BrabantWonen deze verplicht is te vervangen voor een standaardkeuken van de woningbouw. Wat is hier van waar? De keuken die er nu staat heeft niet veel meer om het lijf, ook niet met recht gehangen deurtjes.
Graag ontvang ik jullie advies.
Later vertelde een kennis dat, mochten we de niet-standaardkeuken niet mooi vinden, BrabantWonen deze verplicht is te vervangen voor een standaardkeuken van de woningbouw. Wat is hier van waar? De keuken die er nu staat heeft niet veel meer om het lijf, ook niet met recht gehangen deurtjes.
Graag ontvang ik jullie advies.
Re: Woningbouw verplicht een niet-standaard keuken te vervangen?
Als de keuken er goed uitziet heb je niks te eisen.
-
Blablabla... Lekker laten kletsen.Later vertelde een kennis dat
De woningbouw heeft die keuken toch goedgekeurd? Er is toch contact met jullie hier over geweest? Je komt in een woning die eerder bewoond is geweest, en dat betekent dat er het een en ander aan gebruikssporen terug is te vinden. Als het blok echt versleten is, kun je proberen een ander blok los te peuteren. Maar tegenwoordig zijn ze daar niet meer zo snel mee, omdat veel wbv financieel het water tot boven de neusgaten staat. Maar een keuken verplicht vervangen omdat de huurder het niet mooi vindt? Gekker moet het niet worden.
Echt, sommige mensen zou je een spreekverbod op willen leggen.
volgens mij moet je als huurder een huis altijd in de staat terugbrengen als toen je erin trok, mits anders overeengekomen met de nieuwe huurder.
dus als je als huurder de keuken niet accepteert, zal de oude huurder de keuken terug moeten brengen in de oude staat.
dus als je als huurder de keuken niet accepteert, zal de oude huurder de keuken terug moeten brengen in de oude staat.
Als de keuken tegenover de standaard keuken van de WBV een meerwaarde heeft, blijft deze staan.thecure schreef:volgens mij moet je als huurder een huis altijd in de staat terugbrengen als toen je erin trok, mits anders overeengekomen met de nieuwe huurder.
-
Mijn ervaring is dat woningbouwverenigingen niet altijd eenduidig zijn.
Bij de ene woningbouwvereniging is het wel zo, bij de ander weer niet, het is ook maar net zo wie er op dat moment "in charge"is bij de woningbouwvereniging. En iemand met een grote mond bereikt soms meer dan iemand die niet zo mondig is.
Zo wonen mijn schoonouders al 30 jaar in dezelfde huurflat. De laatste jaren worden , als er buren verhuizen, standaard een nieuwe keuken geplaatst in de woningen van huurders die vertrekken, omdat deze nogal verouderd zijn. Mijn schoonouders, die nog lang niet van plan zijn om te verhuizen krijgen geen nieuwe keuken als ze daarom vragen, de keuken is immers nog bruikbaar.
Ik kan me dat overigens wel voorstellen hoor, vanuit het standpunt van de verhuurder. Maar ik kan me ook voorstellen dat als je ziet dat er in het hele portiek nieuwe keukens geplaatst zijn de afgerlopen jaren, dat je dan ook wel graag een nieuwe keuken zou willen. En niet alleen omdat het kleurtje je niet aanstaat.
Bij de ene woningbouwvereniging is het wel zo, bij de ander weer niet, het is ook maar net zo wie er op dat moment "in charge"is bij de woningbouwvereniging. En iemand met een grote mond bereikt soms meer dan iemand die niet zo mondig is.
Zo wonen mijn schoonouders al 30 jaar in dezelfde huurflat. De laatste jaren worden , als er buren verhuizen, standaard een nieuwe keuken geplaatst in de woningen van huurders die vertrekken, omdat deze nogal verouderd zijn. Mijn schoonouders, die nog lang niet van plan zijn om te verhuizen krijgen geen nieuwe keuken als ze daarom vragen, de keuken is immers nog bruikbaar.
Ik kan me dat overigens wel voorstellen hoor, vanuit het standpunt van de verhuurder. Maar ik kan me ook voorstellen dat als je ziet dat er in het hele portiek nieuwe keukens geplaatst zijn de afgerlopen jaren, dat je dan ook wel graag een nieuwe keuken zou willen. En niet alleen omdat het kleurtje je niet aanstaat.
Klopt , maar de nieuwe huurders krijgen ook een hoger prijskaartje dan de blijvers.De laatste jaren worden , als er buren verhuizen, standaard een nieuwe keuken geplaatst in de woningen van huurders die vertrekken, omdat deze nogal verouderd zijn
-
Misschien. Geen idee wat mijn schoonouders moeten betalen en wat nieuwe huurders moeten betalen.
Maar de hoogte van de huur tegenwoordig mede af van je inkomen, dus dat hoeft niet altijd zo te zijn.
En ik denk dat mijn schoonouders ook wel genoegen hadden genomen met een kleine huurverhoging als ze dan wel een nieuwe keuken zouden krijgen.
denk ik.
Klok... klepel...
Maar de hoogte van de huur tegenwoordig mede af van je inkomen, dus dat hoeft niet altijd zo te zijn.
En ik denk dat mijn schoonouders ook wel genoegen hadden genomen met een kleine huurverhoging als ze dan wel een nieuwe keuken zouden krijgen.
denk ik.
Klok... klepel...
Het kan wel gekker.witte angora schreef:Blablabla... Lekker laten kletsen.Later vertelde een kennis dat
De woningbouw heeft die keuken toch goedgekeurd? Er is toch contact met jullie hier over geweest? Je komt in een woning die eerder bewoond is geweest, en dat betekent dat er het een en ander aan gebruikssporen terug is te vinden. Als het blok echt versleten is, kun je proberen een ander blok los te peuteren. Maar tegenwoordig zijn ze daar niet meer zo snel mee, omdat veel wbv financieel het water tot boven de neusgaten staat. Maar een keuken verplicht vervangen omdat de huurder het niet mooi vindt? Gekker moet het niet worden.
Echt, sommige mensen zou je een spreekverbod op willen leggen.
Nieuwe toekomstige huurder was blij met de 'nieuwe' dwz ca. 15 jaar oude - niet standaard- keuken die vorige huurders hadden geplaatst, incl. koel/vries combi, vaatwasser en afzuigkap.
Toch MOEST die keuken eruit en kwam er een wbv keukenblok in.
Toch werd
-
Ik zou bijna denken dat het om Portaal in Nijmegen gaat...langste adem schreef:
Normaal gesproken staat er een termijn van 15 jaar voor de levensduur van een keukenblok. En na een x- aantal jaren is een woning aan de beurt voor groot onderhoud. Kennelijk wordt er bij de leegkomende woningen groot onderhoud toegepast, en dat mag ook wel na 30 jaar.
Ik kan me ook wel voorstellen dat niet het hele blok wordt aangepakt. Immers, dat heeft niet alleen organisatorisch veel voeten in aarde, maar er moet ook uitgebreid met bestaande bewoners worden gecommuniceerd, vaak worden er wisselwoningen ingericht, en noem maar op. En laten we eerlijk zijn, hoeveel mensen wonen er 30 jaar lang in dezelfde woningen? Vanuit kosten- en efficiency oogpunt is dit gewoon het makkelijkste.
En wie weet zit het groot onderhoud al een tijdje in de planning, maar worden de nu leegkomende woningen alvast aangepakt, dat scheelt straks al weer een flinke slok op een borrel.
-
En dat gaat niet meer om een paar tientjes per maand...ciske schreef:Klopt , maar de nieuwe huurders krijgen ook een hoger prijskaartje dan de blijvers.De laatste jaren worden , als er buren verhuizen, standaard een nieuwe keuken geplaatst in de woningen van huurders die vertrekken, omdat deze nogal verouderd zijn
Vrienden van me huren nu voor 460 euro een seniorenwoning. Een identieke woning die leegkomt moet nu ruim 560 gaan opbrengen.
En wat als de (niet-standaard)keuken er oud uit ziet met wat ranzige vlekken erop die er waarschijnlijk niet meer af zullen gaan? Zijn ze dan verplicht een nieuwe te zetten?
-
Nope. Dan vraag je aan de wbv advies hoe je die ranzige vlekken er af kunt krijgen, en anders haal je even een bus verf.APCM schreef:En wat als de (niet-standaard)keuken er oud uit ziet met wat ranzige vlekken erop die er waarschijnlijk niet meer af zullen gaan? Zijn ze dan verplicht een nieuwe te zetten?
Nee hoor als woningbouw die keuken heeft goed gekeurd hoeft die keuken er helemaalthecure schreef:volgens mij moet je als huurder een huis altijd in de staat terugbrengen als toen je erin trok, mits anders overeengekomen met de nieuwe huurder.
niet uit en hoeft het al helemaal niet in oude staat terug gebracht te worden.
Maar het ranzige zit op het aanrechtblad.. die ga je niet snel verven lijkt me.witte angora schreef:Nope. Dan vraag je aan de wbv advies hoe je die ranzige vlekken er af kunt krijgen, en anders haal je even een bus verf.APCM schreef:En wat als de (niet-standaard)keuken er oud uit ziet met wat ranzige vlekken erop die er waarschijnlijk niet meer af zullen gaan? Zijn ze dan verplicht een nieuwe te zetten?
-
Nee maar je kunt wel beginnen met een advies aan de wbv vragen hoe je dat kan verwijderen. Als ze daar geen antwoord op hebben is de logische vraag aan de opzichter: zou je er zelf blij mee zijn.
En dan zou het zomaar kunnen zijn dat je wél een ander blok krijgt, of op zijn minst een ander blad. Je kunt beginnen met eisen (leidt meestal tot niets), je kunt ook beginnen met het aansturen naar een ander standpunt, en dan kun je nog wel eens verrassend ver komen.
En dan zou het zomaar kunnen zijn dat je wél een ander blok krijgt, of op zijn minst een ander blad. Je kunt beginnen met eisen (leidt meestal tot niets), je kunt ook beginnen met het aansturen naar een ander standpunt, en dan kun je nog wel eens verrassend ver komen.
Laatst gewijzigd door witte angora op 19 jul 2013 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Helemaal waar. En ongetwijfeld zal de verhuurder wel iets aan het huis dat leegkomt verspijkeren, maar rechtvaardig dat die verschillen in huur ? Dit heeft vast ook te maken met ordinaire huursverhogingen. Zo bestaat er een maximum percentage huursverhoging voor zittende huurders, terwijl de prijzen van woningen explosief zijn gestegen in de laatste jaren.witte angora schreef:En dat gaat niet meer om een paar tientjes per maand...ciske schreef:Klopt , maar de nieuwe huurders krijgen ook een hoger prijskaartje dan de blijvers.De laatste jaren worden , als er buren verhuizen, standaard een nieuwe keuken geplaatst in de woningen van huurders die vertrekken, omdat deze nogal verouderd zijn
Vrienden van me huren nu voor 460 euro een seniorenwoning. Een identieke woning die leegkomt moet nu ruim 560 gaan opbrengen.
Om in het geval van mijn schoonouders te blijven : die flat is ruim 50 jaar oud en heeft aan huur al ruimschoots meer opgeleverd dan de kostprijs inclusief onderhoud. Ondertussen wordt de flat wordt steeds ouder, maar ook nog steeds steeds ieder jaar duurder. Dat komt echt niet alleen omdat de WBV zoveel kosten besteed aan de woningen.
-
Die vrienden hebben indertijd ook een nieuwe keuken gekregen...En ongetwijfeld zal de verhuurder wel iets aan het huis dat leegkomt verspijkeren, maar rechtvaardig dat die verschillen in huur ?
De huidige vraag is niet of het verschil in huur rechtvaardig is. De huidige vraag is: is het correct om woningen ver onder de marktprijs te verhuren. Daar heeft 'Europa' duidelijke uitspraken over gedaan. Daarbij: veel woningen zitten wel héél erg onder de marktprijs. Mijn wbv rekende tot voor kort, als er een woning vrij kwam, rond de 60% van de maximaal toegestane huur, nu gaan ze naar iets boven de 90%. En dat mag dus. Het levert inderdaad zeer forse verschillen op tussen zittende en nieuwe huurders.
Ik denk eerder dat we onze handjes dicht mogen knijpen dat we niet met zijn allen in één keer naar 80-90% van de maximaal toegestane huur worden gebracht. Want dan komen een hele hoop mensen écht in de problemen.
APCM schreef:
Maar het ranzige zit op het aanrechtblad.. die ga je niet snel verven lijkt me.
Misschien een aanrechtblad vragen, die dingen zijn niet zo duur.
ok? hoe zit het dan wel volgens jou? ik ben geen huurder.thecure schreef:volgens mij moet je als huurder een huis altijd in de staat terugbrengen als toen je erin trok, mits anders overeengekomen met de nieuwe huurder.