LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] mag een incassobureau in brief over jou, richten aan ouders?

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
fblike
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 jul 2013 12:27

mag een incassobureau in brief over jou, richten aan ouders?

Ongelezen bericht door fblike »

Hallo ben begin 20.

Ik kreeg onlangs een brief thuisgestuurd(inwonend) die gericht was aan mijn ouders, maar gaat over mij. openstaand bedrag bij incassobureau. mag dit zomaar? geen privacy?

Graag hoor ik van jullie

Groet,

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: mag een incassobureau in brief over jou, richten aan ouders?

Ongelezen bericht door Barman »

Van wanneer dateert dat bedrag?

fblike
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 jul 2013 12:27

Re: mag een incassobureau in brief over jou, richten aan ouders?

Ongelezen bericht door fblike »

enkele maanden geleden, was dus gewoon meerderjarig, en ouder dan 21

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: mag een incassobureau in brief over jou, richten aan ouders?

Ongelezen bericht door Barman »

fblike schreef:enkele maanden geleden, was dus gewoon meerderjarig, en ouder dan 21
Terwijl je nu begin 20 bent? :roll:

fblike
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 jul 2013 12:27

Re: mag een incassobureau in brief over jou, richten aan ouders?

Ongelezen bericht door fblike »

nu 23 , begin 20 bedoelde ik ermee.. haha :-) maar mijn vraag is mag dit zomaar?

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: mag een incassobureau in brief over jou, richten aan ouders?

Ongelezen bericht door Jolijn »

fblike schreef:nu 23 , begin 20 bedoelde ik ermee.. haha :-) maar mijn vraag is mag dit zomaar?
Vlgs mij is dit niet strafbaar.

Maar als deze brief niet voor je ouders bestemd is, laat hen (of doe het zelf) dit dan duidelijk maken aan het incassobureau en vraag om een juiste adressering.

fblike
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 jul 2013 12:27

Re: mag een incassobureau in brief over jou, richten aan ouders?

Ongelezen bericht door fblike »

is toch absurd dat deze is geadresseerd aan mijn ouders (met opzet)? vind het niet kunnen..

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: mag een incassobureau in brief over jou, richten aan ouders?

Ongelezen bericht door Barman »

Het is een schending van jouw privacy, maar ze doen natuurlijk alles om aan dat geld te komen.

fblike
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 jul 2013 12:27

Re: mag een incassobureau in brief over jou, richten aan ouders?

Ongelezen bericht door fblike »

begrip voor dat ze hun geld willen, mijn intentie is ook om te betalen, maar kan ik hier geen stappen tegen ondernemen ?


sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: mag een incassobureau in brief over jou, richten aan ouders?

Ongelezen bericht door sjohie »

fblike schreef:Hallo ben begin 20.

Ik kreeg onlangs een brief thuisgestuurd(inwonend) die gericht was aan mijn ouders, maar gaat over mij. openstaand bedrag bij incassobureau. mag dit zomaar? geen privacy?

Graag hoor ik van jullie

Groet,
Zou je je inspanningen niet beter kunnen richten op het terugbetalen van het bedrag, en hiervan zoveel leren dat het niet weer gebeurd, in plaats van het incassobureau op te willen voeden?

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: mag een incassobureau in brief over jou, richten aan ouders?

Ongelezen bericht door Frantic2 »

fblike schreef:begrip voor dat ze hun geld willen, mijn intentie is ook om te betalen, maar kan ik hier geen stappen tegen ondernemen ?
Wat wilde je gaan doen dan? Je mag natuurlijk best bozig zijn maar verder dan dat zie ik niet wat je wil gaan doen aan stappen. Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Bel hun dan even op(of mail ze even) met de vraag, maar het "kwaad"is al geschiedt, je ouders weten nu van je schuld af.

Hoe was de brief geadresseerd? "Aan de ouders van......" of "aan de hoofdbewoner van dit adres". Als u niet betaald dan zoeken zij natuurlijk naar een mede verantwoordelijke van de schuld.

Annikaatje
Berichten: 517
Lid geworden op: 27 feb 2013 20:21

Re: mag een incassobureau in brief over jou, richten aan ouders?

Ongelezen bericht door Annikaatje »

Is het niet ook zo dat huisgenoten mede aansprakelijk gesteld kunnen worden? Als ze je tv komen halen, nemen ze dan alleen dat mee waarvan ze zeker weten dat 't niet van je ouders is?

Ik vind het niet zo gek dat ze je ouders inlichten.

Maar hoe maak je in vredesnaam schulden als je nog bij je ouders woont??

JanTinusPlukvet
Berichten: 438
Lid geworden op: 18 apr 2010 15:03

Re: mag een incassobureau in brief over jou, richten aan ouders?

Ongelezen bericht door JanTinusPlukvet »

Ok je bent boven de achttien. maar volgens mij is er ergens een wet dat ouders tot jou 21e financieel verantwoordelijk voor je blijven.
De schuld kan wel eens gemaakt zijn, dat schrijf je niet, toen je nog onder de 21 was.

Ik kan me niet voorstellen dat ze de 1e aanmaning al direct aan je ouders hebben gestuurd, maar gewoon aan jou.
Zo te zien moet je wel al een herinnering ontvangen hebben, aangezien het bedrijf waar jij je product of dienst hebt afgenomen nu is overgegaan om een incassobureau in te schakelen. Dat is normaliter de 2e stap al.

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: mag een incassobureau in brief over jou, richten aan ouders?

Ongelezen bericht door sjohie »

Annikaatje schreef:Is het niet ook zo dat huisgenoten mede aansprakelijk gesteld kunnen worden? Als ze je tv komen halen, nemen ze dan alleen dat mee waarvan ze zeker weten dat 't niet van je ouders is?

Ik vind het niet zo gek dat ze je ouders inlichten.

Maar hoe maak je in vredesnaam schulden als je nog bij je ouders woont??
Scootertje op krediet, wat rood staan op de studentenrekening, klantenkaart van Otto en Wehkamp, en 10k is zonder moeite haalbaar. :wink:

thecure
Berichten: 2724
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: mag een incassobureau in brief over jou, richten aan ouders?

Ongelezen bericht door thecure »

Annikaatje schreef:Is het niet ook zo dat huisgenoten mede aansprakelijk gesteld kunnen worden? Als ze je tv komen halen, nemen ze dan alleen dat mee waarvan ze zeker weten dat 't niet van je ouders is?

Ik vind het niet zo gek dat ze je ouders inlichten.

Maar hoe maak je in vredesnaam schulden als je nog bij je ouders woont??
jong geleerd is oud gedaan :wink:

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: mag een incassobureau in brief over jou, richten aan ouders?

Ongelezen bericht door Barman »

Annikaatje schreef:Is het niet ook zo dat huisgenoten mede aansprakelijk gesteld kunnen worden?
Zal lachen worden in een studentenhuis dan. :roll:
Annikaatje schreef: Als ze je tv komen halen, nemen ze dan alleen dat mee waarvan ze zeker weten dat 't niet van je ouders is?
Op grond waarvan mag een incassobureau een TV komen halen? :roll:
Annikaatje schreef:Ik vind het niet zo gek dat ze je ouders inlichten.
Als je er niks van snapt verwonderd me dat niets.

Annikaatje
Berichten: 517
Lid geworden op: 27 feb 2013 20:21

Re: mag een incassobureau in brief over jou, richten aan ouders?

Ongelezen bericht door Annikaatje »

Barman schreef:
Annikaatje schreef:Is het niet ook zo dat huisgenoten mede aansprakelijk gesteld kunnen worden?
Zal lachen worden in een studentenhuis dan. :roll:
Annikaatje schreef: Als ze je tv komen halen, nemen ze dan alleen dat mee waarvan ze zeker weten dat 't niet van je ouders is?
Op grond waarvan mag een incassobureau een TV komen halen? :roll:
Annikaatje schreef:Ik vind het niet zo gek dat ze je ouders inlichten.
Als je er niks van snapt verwonderd me dat niets.
Ja, kan inderdaad "lachen" worden in een studentenhuis. Maar bedenk even wat er gebeurt als TS geen baan heeft een een uitkering uit wil vragen, terwijl zijn ouders gewoon werk hebben. Denk maar niet dat hij er één krijgt: zijn huisgenoten kunnen (en moeten) hem onderhouden. Niet zo gek dat een incassoburo dan bij zijn ouders na gaat vragen.

En als het incassoburo al zo ver gekomen is dat ze post naar pa en moe gaan sturen, waarom zou een deurwaarder dan nog lang op zich laten wachten? Misschien heb ik dat helemaal verkeerd, ik heb nog nooit een incassoburo aan m'n broek gehad, maar ik dacht dat als je niet betaald, ze uiteindelijk je TV komen halen...

Zeur toch niet. Het is gewoon maf als je schulden maakt als je nog bij je ouders woont. Moet je niet gaan huilen dat ze je ouders inlichten. Als ik een (flinke) vordering heb op iemand die maar niet betaalt (en die wellicht ook niet te bereiken is...) zou ik ook alles doen om m'n geld te krijgen. Ook als dat betekent dat ik ouders moet gaan bellen :-)

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: mag een incassobureau in brief over jou, richten aan ouders?

Ongelezen bericht door Barman »

Annikaatje schreef: Ja, kan inderdaad "lachen" worden in een studentenhuis. Maar bedenk even wat er gebeurt als TS geen baan heeft een een uitkering uit wil vragen, terwijl zijn ouders gewoon werk hebben. Denk maar niet dat hij er één krijgt: zijn huisgenoten kunnen (en moeten) hem onderhouden. Niet zo gek dat een incassoburo dan bij zijn ouders na gaat vragen.
Nee, helemaal niet gek. :roll: Niet dat ze er ook maar iets mee te maken hebben, maar vragen staat vrij. Ze kunnen zelfs jou een brief sturen om te vragen of jij het misschien wil betalen.

Zijn huisgenoten kunnen misschien, maar moeten helemaal niets.
Annikaatje schreef:En als het incassoburo al zo ver gekomen is dat ze post naar pa en moe gaan sturen, waarom zou een deurwaarder dan nog lang op zich laten wachten? Misschien heb ik dat helemaal verkeerd, ik heb nog nooit een incassoburo aan m'n broek gehad, maar ik dacht dat als je niet betaald, ze uiteindelijk je TV komen halen...
Misschien heeft die deurwaarder wel iets beters te doen. Verder heb je het helemaal bij het rechte eind hoor. Niet alleen je TV, maar ook je ondergoed nemen ze mee.

alfatrion
Berichten: 22056
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: mag een incassobureau in brief over jou, richten aan ouders?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Van de privacy regels is m.i. allen dit relevant:
Artikel 8 lid 1 EVRM schreef:Een ieder heeft het recht op respect voor zijn privé leven, zijn familie- en gezinsleven, zijn woning en zijn correspondentie.

Gesloten