Pagina 1 van 1
Klachtafhandeling door touroperators
Geplaatst: 02 feb 2004 14:24
door bertus
Ervaring met klachtafhandeling door Neckermann en HINT.
Tijdens het verblijf in Benidorm geklaagd over ons hotel via een e-mail bij het hoofdkantoor van Neckermann Reizen in Nederland. Dit, om Neckermann enerzijds de gelegenheid te geven om onze klachten te verifiëren, anderzijds om met een voorstel tot een bevredigende oplossing te komen. Gelukkig ook mijn eigen e-mail adres ingecopy’eerd. Er kwam tijdens ons verblijf in Benidorm geen reactie, ondanks diverse malen hierna geïnformeerd te hebben bij de reisleiding ter plekke.
Omdat meer Hollandse gasten in dit hotel klachten van gelijke aard hadden, een klachtenrapport op laten maken door de hostesses van zowel Neckermann Reizen als Holland International. Daarnaast een uitgebreid schrijven waarin specifiek werd ingegaan op die klachten en waarin ook de namen stonden vermeld van de betreffende 5 families.
Kern van de klacht:
In dit all inclusive hotel 95% Engelsen van de categorie hooligans. Eten en vooral drinken volkomen afgestemd op deze Engelsen. Uiteraard met alle nare gevolgen voor de sfeer in het gehele 4 sterrenhotel. Voor een fatsoenlijk kopje koffie en een malt biertje moest betaald worden, bier, wijn en andere alcoholische dranken in onbeperkte hoeveelheden verkrijgbaar.
Wel elke morgen gebakken spek, bonen in tomatensaus, worstjes, eieren etc.maar, nauwelijks of geen vers brood. Apparatuur in de fitnessruimte geheel vernield etc.. Normale Engelse-gasten geneerden zich voor het gedrag van hun eigen landgenoten. Een trieste vertoning.
Natuurlijk, ook wij hebben in het verleden wel eens vervelende Engelsen meegemaakt in hotel. Daar klaag je niet over. Er zijn immers ook vervelende Hollanders, Duitsers, Belgen etc. Maar een hotel vol aangeschoten/beschonken hooligans die vrijwel de gehele dag drinken en in het geheel niet meer omkijken naar hun kroost!? Een dergelijk verblijf zou een alternatieve taakstraf kunnen zijn voor delinquenten.
Achteraf ontdekten we op Internet dat dit hotel door TUI specifiek gebouwd was voor de ontvangst van Engelse gasten (een juichende kreet, afkomstig vanaf het management van TUI). Daar had men dus nooit Hollanders naar toe moeten sturen. Er stond ook niets van vermeld in de reisgids.
Thuis gekomen het klachtenformulier, de opgemaakte gemeenschappelijke brief en een begeleidend schrijven ingediend bij ons reisbureau. Toen begon het lange wachten. Na tweemaal via de website van Neckermann gerappelleerd te hebben om een antwoord en tweemaal een e-mail naar de ANVR om in dit geval hun aangesloten lid Neckermann tot enige spoed te manen, ruim 2 ½ maand later de eerste reactie. Men bood ons weliswaar een vergoeding aan maar ging niet echt serieus in op de gesignaleerde klachten. Dat schoot me in het verkeerde keelgat. De e-mail, verzonden tijdens ons verblijf, had men niet ontvangen. Echter, in mijn PC enerzijds een automatische ontvangstbevestiging en een dag later een reactie dat men onze klacht had doorgestuurd naar de afdeling Klantenservice. En dan niet ontvangen?
Gezien deze trage en onzorgvuldige manier van klachtafhandeling Neckermann Reizen nog een keer aangeschreven en in de gelegenheid gesteld om fatsoenlijk en ook inhoudelijk correct te reageren. Die brief direct per fax, om tijdsverlies via de omweg van het reisbureau te beperken, naar de verantwoordelijke dame van Neckermann Reizen. Omdat ik gemeld had dat ik, indien we niet tot een vergelijk zouden kunnen komen, wij het geschil voor zouden leggen aan de Geschillencommssie gaf men mij nog 5 dagen extra de tijd om dit te doen. Vijf dagen, na afloop van de uiterste termijn, waarbinnen men nog kan reageren naar de Geschillencommissie.
Een groots gebaar van Neckermann!!!!
Ook de reactie van de klacht, ingediend door de klant van Holland International, liet te lang op zich wachten. Deze familie belde naar de Geschillencommissie en reserveerde alvast een dossiernummer, zodat zij achteraf kon aantonen bijtijds contact met hen te hebben opgenomen.
Conclusie.
Touroperators, als Holland International en Neckermann Reizen, krijgen zoveel klachten binnen dat ze ver achter zijn met de behandeling van deze klachten. EEN SLECHT TEKEN !
of
genoemde touroperators laten klagers bewust drie maanden wachten om een behandeling door de geschillencommissie onmogelijk te maken. EEN NOG SLECHTER TEKEN.
Re: Klachtafhandeling door touroperators
Geplaatst: 02 feb 2004 15:51
door gaste
hier klaagt men over holland international - iets verderop op het forum klaagt men over q en beveelt holland international aan - in werkelijkheid is het overal wat en hangt er heel veel af van de reisleiding ter plaatse, hoe die het oplost
Re: Klachtafhandeling door touroperators
Geplaatst: 02 feb 2004 22:12
door bertus
In vervolg op ons eerste bericht. Wij hebben nu een klacht ingediend bij de Geschillencommissie. Niet omdat we de vergoeding te laag vonden maar meer de arrogante wjze waarop men de klacht behandeld. Dit alles in de (wellicht ijdele) hoop dat deze beide touroperators er iets van leren. Een hotel specifiek gebouwd voor Engelse gasten moet/mag men niet aanbieden aan mensen uit Nederland of waar dan ook. Hooligans, daar hebben we allemaal een hekel aan. Of niet soms?
Re: Klachtafhandeling door touroperators
Geplaatst: 03 feb 2004 09:50
door AK
Ik geef je groot gelijk, Bertus. Aanpakken die handel. Of het nu Holl. Int. of wie dan ook is! Die arrogantie moeten ze maar eens afleren.
En Bertus, als ik je ook nog even een tip mag geven voor de volgende keer, kijk in het vervolg eerst even op
www.vakantiereiswijzer.nl
Daar staan vaak al veel ervaringen van bepaalde accomodatie,s op van verschillende landen. Daar kunnen mensen hun ervaringen opzetten en dan kun je alsnog beslissen of je er wel of niet naar toe gaat.
Heb ik dit jaar ook gedaan . Wij gaan dit jaar naar een hotel in Salou en heb eerst daar gekeken en dat zag er best gunstig uit dus, geboekt!
Succes verder met je klacht van hierboven en laat nog eens weten wat er uit komt eerdaags!
AK
Re: Klachtafhandeling door touroperators
Geplaatst: 02 dec 2004 07:51
door bertus1
Omdat er met Neckermann niet viel te praten, deze zaak uiteindelijk naar de Geschillencommissie Reizen. Tijdens zitting bedient de woordvoerder van Neckermann zich van listen en leugens. De Commissie trapt er niet in en besluit uiteindelijk tot een vergoeding van 920 Euro (totale prijs van de reis was 1500 Euro). Dit alles zegt iets, enerzijds over de vakantie op zich, anderzijds over de manier waarop Neckermann met zijn clienten meent om te kunnen gaan.
Re: Klachtafhandeling door touroperators
Geplaatst: 02 dec 2004 09:31
door jvl
Sorry Bertus, maar dit geloof ik niet.
Een volstrekt ongeloofwaardige klacht. Is Neckermann verantwoordelijk voor het gedrag van Engelsen? Ok, ok, ze wisten dat er Engelsen kwamen.
Maar wie boekt er naar een all-inclusive hotel? Dat is toch ook niet het fijnste deel van onze bevolking? Dat is toch het deel dat alles voor niets wil hebben en ondanks dat ze geen alcohol lusten zich toch elke avond vol laten lopen omdat ze er voor betaalt hebben?
En wie wil er nu brood bij een ontbijt als er spek en eieren te krijgen is?
Een e-mail naar Neckermann heeft geen nut, want de voorwaarden geven aan dat je de klacht bij de touroperator kunt leggen als je er met de reisleiding niet uit komt. Hier blijkt andersom gehandeld.
Dan zou de uitspraak van de Geschillencommissie al binnen zijn, met een uitkering die (in percentages) nog nooit door deze commissie gedaan is?
Een uitspraak duurt meestal een jaar na terugkomst.
Vaag verhaal, vreemd verhaal, ik geloof het niet.
Re: Klachtafhandeling door touroperators
Geplaatst: 02 dec 2004 10:46
door galaxynl
Wij hebben het zelfde probleem je wordt niet serieus genomen door ze .
IK BOEK NOOIT MEER NECKJEMAN !!!!
Re: Klachtafhandeling door touroperators
Geplaatst: 02 dec 2004 15:05
door bertus1
Het is geen vaag verhaal. De klacht is in eerste instantie gelegd bij het management van het hotel. Daarna bij onze hostess, die er niets mee deed. Dus, een klachtenformulier ter plekke ingevuld en laten tekenen. Omdat er NIETS gebeurde (Neckermann heeft een kantoor in Benidorm) de klacht via de website van Neckermann op de PC van het betreffende hotel naar het hoofdkantoor gestuurd. De ontvangst van die e-mail werd bevestigd (op mijn eigen PC thuis) en een dag later kreeg ik wederom op mijn PC thuis) de mededeling dat men mijn klacht naar de betreffende afdeling had doorgestuurd. Vervolgens onze hostess in de arm genomen met de vraag of ze al iets had gehoord vanuit Nederland. NEE, was de boodschap en voor de rest konden we gaar koken in ons eigen sop.
Daarom de klacht een dag na onze thuiskomst, en dat was 16 oktober 2003, ingediend. Eind december 2003 kregen we een eerste reactie van Neckermann. Die was teleurstellend. Niet direct vanwege de vergoeding, maar puur vanwege het onbegrip en getoonde arrogantie. Dezelfde arrogantie die Neckermann aan de dag legde tijdens de uitzending van TROS RADAR over een hotel in Turkije waar vele weken/maanden achtereen mensen ziek werden. Dat moest eerst maar eens bewezen worden, zo meenden de vertegenwoordigster van Neckermann.
Op 16 januari 2004 zonden we de klacht in naar de Geschillencommissie. Deze commissie reageerde pas in maart en toen bleek Neckermann al niet meer bereid om mee te werken aan het oplossen van het conflict. Via art.5 van de ANVR reisvoorwaarden de klacht toch doorgezet.
Tijdens de behandeling beweerde de vertegenwoordiger van Neckermann dat wij de enige klanten waren die hadden geklaagd. Een flagrante leugen want er waren in totaal 4 party's die een klacht hadden ingediend. Deze laatste zin is voor mij de kern van het conflict. Neckermann bedient zich van leugens en listen om een klacht te bagtelliseren. De klant wordt ABSOLUUT niet series genomen. De klant MOET betalen en verder zijn mond houden en niet lastig worden. Vermoedelijk de motivatie van de Geschillencommissie om te beslissen zoals ze hebben beslist.
Half oktober 2004 ontvingen we de beslissing van de Geschillencommissie. De vergoeding is hierboven al gemeld. Prompt daarop heb ik een brief geschreven naar de Directie van Neckermann om met hen in gesprek te komen. Dit, in de hoop dat men er lering uit zou trekken ten gunste van andere/volgende klanten. Tot tweemaal toe gerappeleerd, maar TAAL NOCH TEKEN!!!
Neckermann laat zich niets leren, die vergooit veel liever haar naam.
Daarom moeten de toekomstige klanten van Neckermann maar lering trekken uit dit verhaal. Laat u niet afschepen en vecht voor uw recht.
De opmerking over een ALL INCLUSIVE hotel is terecht. Een dergelijk hotel is interessant voor Engelse zuipschuiten, die tijdens de vakantie geen last van huh eigen kinderen willen hebben. Voor ons was het de eerste keer naar een AI-hotel en gelijk de laatste keer. Onze motivatie voor dit hotel was "4 sterren, een nieuw hotel, en een fitness ruimte" en niet het AI-karakter. Voor ons nooit meer een AI-hotel en zeker niet als er engelsen in zitten.
Duidelijk zo?
Re: Klachtafhandeling door touroperators
Geplaatst: 02 dec 2004 17:01
door jvl
Ja Bertus, nu is het al veel geloofwaardiger.
Dat dit al anderhalf jaar geleden gebeurd is, wist ik inderdaad niet.
Ik blijf vinden dat de vergoeding van de Geschillencommissie in deze erg hoog is.
Dat de AI formule niet geschikt voor u is, daar kunt u zich niet bij Neckermann op beroepen. Alles moet je een keer meegemaakt hebben om te weten of iets wel of niet geschikt voor je is.
Insiders weten dat Neckermann een ramp is als er iets gebeurd. In de tijd dat u de directie wou bereiken is het logisch dat dit niet lukte. Neckermann heeft deze zomer zelfs zonder directie gezeten!
Het is massa, massa en nog eens massa bij Neckermann. Natuurlijk komen er ook klanten tevreden terug. En daar zit dan ook het probleem. Geen enkel reisbureau durft Neckermann geheel eruit te gooien omdat steeds klanten blijven komen die het vorige keer toch zo waanzinnig goed gehad hebben.
En ja, de problemen bij Neckermann zie je pas als het mis gaat. Dan blijkt de onbereikbaarheid van hun niet op toeval te berusten, zo gaat het altijd bij hun. Klachtenafwikkeling is verschrikkelijk duur als je het goed wilt doen, dus daar sparen ze op!
Het allergrootste probleem dat binnen de reisbranche speelt is het feit dat er geen enkele touroperator is die er huizenhoog boven uit steekt. Allemaal zijn ze middelmatig. Allemaal (moeten ze) op prijs concurreren. Er is geen enkele die een normale standaard pakketreis aanbiedt waarvan je kunt zeggen: 'het kost wat meer, maar het is ook véél beter'. Dat is er gewoon niet.
In u geval blijft het dus waarschijnlijk ook de volgende keer weer behelpen en misschien een beetje geluk hebben.
Vraag bij u reisadviseuse gewoon naar een touroperator die ook iets voor zijn klanten doet TER PLAATSE als er iets mis is. (Geheimtip: de DUITSE TUI, daar kan geen enkele Nederlandse touroperator ook maar aan ruiken. Alleen oppassen, op dat moment zijn de ANVR voorwaarden niet meer geldig!)
Re: Klachtafhandeling door touroperators
Geplaatst: 02 dec 2004 17:10
door galaxynl
Zodra je met neckerman klachten gaat doen is het raadzaam gelijk bij geschillen commissie te melden en alle kopies naar beiden te zenden anders wordt het een lang verhaal.
Neckerman denkt nog steeds dat ze koning zijn en wij zeuren.
Kijk ze kunnen niet zien of hotel vol zit met zgn 'hooligans' ( ben trouwens niet blij met deze term want tegenwoordig is elk Engelsman met biertje dat.) Hun kopen daar hooguit kamers in.
Zoek eerst op internet informatie op.
Top 10 meest lastige ( drank) gasten zijn nog steeds Nederlanders maar dat terzijde.
Neckerman is en blijft een probleem.
Veel mensen haken af met klachten omdat het een ellelange heen en weer geschrijf is en zo ontspringen ze veelal de klacht en dan ook compensatie. Zo zijn ze en dat zullen ze niet veranderen. Jammer genoeg.
Of kolosaal niet meer boeken daar is de enige manier en zet ze op zoveel mogelijk sites..
Re: Klachtafhandeling door touroperators
Geplaatst: 02 dec 2004 21:41
door bertus1
Dit wordt een boeiende discussie. Ik wist niet dat er zoveel klachten zijn over touroperators in het algemeen en Neckermann in het bijzonder. Ook nooit geweten dat Neckermann zonder directie zit.
Maar, wat is nu de rol van de ANVR hierin. Net zoiets als de BOVAG? Ofwel; invloed nul komma nul.
Een aantal jaren terug werd mijn zoon beduveld door een autohandelaar. Deze autohandelaar was BOVAG-lid. BOVAG deed niets en uiteindelijk kwam TROS-RADAR met een cameraploeg om deze BOVAG BEUN DE HAAS tot de orde te roepen.
Is het bij de ANVR ook zo dat wie betaalt, die draagt het logo van de ANVR. DE ANVR praat vervolgens recht wat krom is. Tegenwoordig zijn het allemaal dames en heren die Communicatiewetenschappen hebben gestudeerd. Die leren liegen zonder te blozen (tevens geschikt als politicus). Net als die vertegenwoordiger die Neckermann stuurde naar de zitting van de Geschillencommissie.
Natuurlijk, ik vond de vergoeding ook bijzonder hoog. Maar, wellicht heeft de Geschillencommissie in deze Neckermann een lesje willen leren.
Tot slot, het echtpaar dat voor mij was gedurende de zitting was uitzonderlijk boos over de behandeling door Neckermann, maar ook de wat oudere heer was pisnijdig. De slechte afhandeling van klachten door Neckermann is dus gewoon beleid teneinde de klager moedeloos te krijgen. Ook het "laat" reageren op klachten behoort blijkbaar tot het beleid. Het wordt tijd dat de ANVR iets gaat doen om orde in deze chaos te scheppen.
Ik heb overigens het complete relaas ook naar de Consumenten reisgids gestuurd. Maar, ook deze club neemt het nauwelijks op voor de consument. Ben benieuwd naar reacties op dit forum.
Re: Klachtafhandeling door touroperators
Geplaatst: 02 dec 2004 21:48
door bertus1
Het hotel waar wij zaten in Benidorm was door TUI-Duitsland gebouwd, speciaal voor hun Engelse gasten. Een publicatie welke ik op Internet terug vond.
En nog iets. Heb je ooit de baas van de ANVR gezien en gehoord op TV? Ook die praat alles recht wat krom is. Er valt nog veel te doen voor TROS RADAR, VARA's KASSA, de Consumentenbond etc..
Re: Klachtafhandeling door touroperators
Geplaatst: 03 dec 2004 00:09
door Gast
wat het ANVR doet? die zorgt er voor dat een stap naar de Geschillencommissie überhaupt mogelijk is, en nog belangrijker, dat de uitspraak door reisbureau of touroperator wordt nageleefd. De geschillencommissie kan enkel bindende uitspraken opleggen aan bedrijven die zich hiertoe verplicht hebben; ANVR-lidmaatschap is niet mogelijk wanneer een bedrijf dit niet doet. En voor wat betreft de suggestie in een eerder bericht dat een geschil met Neckermann meteen bij de GC neergelegd moet worden: dit kan pas wanneer een rechtstreekse klacht niet naar tevredenheid wordt opgelost.
Overigens klinkt een vergoeding van bijna tweederde van de reissom mij ook bijzonder fors in de oren, zeker gezien de gebruikelijke vergoeding (zie ook:
www.sgc.nl)
Re: Klachtafhandeling door touroperators
Geplaatst: 11 dec 2004 11:56
door de redder
FINANCIEEL BEDROG ( CORRUPTIE) VAN ALLE
TOUROPERATOREN I.V.M.
EXCURSIES EN SHOPPING.
Hier het voorbeeld voor de omgeving van Antalya 2004.
JEEP SAFARI : - A : vijftien à zeventien euro/persoon
- B : eenenveertig tot vijfenzestig euro/persoon
- C : zesentwintig tot achtenveertig euro /persoon !!!!!!
MYRA : - A : zeventien à twintig euro/persoon
- B : negendertig tot drieenvijftig euro/persoon
- C : tweeentwintig tot drieëndertig euro/persoon!!!!
CAPPADOCIE - A : zestig euro/persoon
( 3 dagen)
- B : honderddertig tot honderdvijftig euro/persoon
- C : zeventig tot negentig euro/persoon !!!
PAMMUKALE : - A : dertig euro/persoon
(2 dagen)
- B : zeventig tot honderd euro/persoon !!!
- C: veertig tot zeventig euro/persoon !!!!
DORPENTOCHT: - A : tien euro/persoon
- B : vierentwintig tot 30 euro/persoon
- C : veertien tot twintig euro/persoon
RAFTING : - A : tien euro/persoon
- B : tweeëndertig tot veertig euro/persoon
- C : tweeëntwintig tot dertig euro /persoon
ANTALYA –
SHOPPING : - A : gratis
- B : twintig euro/persoon
- C : twintig euro/persoon
A : zijn de burootjes in de straat die 100 % legaal zijn en MET ALLES in orde.
bv.: vergunning – verzekering – autocar ……
op hun brochure moet TURSAB staan = aangesloten bij Turkse vereniging
voor reisburo’s.
B : OPLICHTING “ prijzen” van ALLE touroperatoren dus niet
alleen van CORENDON en hun tientallen “PRODUKTVERKOPERS” .
C : HUN NETTO DIEFSTAL / BEDROG per TOERIST
Info: autobus + eten betaald door bezochte winkels !!!
Enz….
Deze NETTO DIEFSTAL bedragen vermenigvuldigd met duizenden
toeristen is wel een ”LUCRATIEVE” activiteit.
Alle uitstappen hebben IDENTIEK hetzelfde programma zodanig dat ge KLAAR EN DUIDELIJK het prijsverschil ZEG MAAR BEDROG ziet-
NA EERST DE MENSEN BANG GEMAAKT TE HEBBEN VAN DE TURKEN IN DE
STRAAT = RACISME , GEVEN ZE DE TOERISTEN MEE MET HUN TURKEN DIE
DE MENSEN DAN PAS ECHT BEDRIEGEN !!!!
Daarom kunt ge de uitstappen niet met een kredietkaart betalen maar wel
KONTANT , laat GEEN SPOREN NA VAN HUN MAFFIA PRAKTIJKEN.
Neem nu bvb die JEEPSAFARI:
Toeristen,geboekt via de burootjes in de straat en via de hostessen,worden naar
1 centrale vertrekplaats gebracht en rijden TESAMEN HETZELFDE
PROGRAMMA in DEZELFDE JEEPS !!!!!
INFO : BUITENLANDSE TOUROPERATORS MOGEN ZELF NIKS
ORGANISEREN !!!!!
Uitbetaalde commissies bij de door” DE STAAT
GESUBDIEERDE WINKELS” :
Dit laatste is een verkoopsleugen om de toeristen te laten geloven dat ze
GOEDKOOP kunnen kopen !!
- begeleider/ gids: 25 %
- reisburo in de straat/touroperator: nog eens 30 % !!!!!
DOE IETS AAN DIT BEDROG DER SIMPELE TOERIST
p.s. Heb in mijn verschillende items nog niet gesproken over
GEORKESTREERDE overboekingen door de “ SPECIALIST”
CORENDON, anders zou het teveel worden om mij te kunnen volgen.
Lukt het niet dan ga ik naar de rechtbank om klacht in te dienen tegen zij die het verzuimen hiertegen op te treden.
Met vriendelijke groeten.
Re: Klachtafhandeling door touroperators
Geplaatst: 11 dec 2004 12:02
door ROBIN HOOD
Volgende STRAFRECHTERLIJKE feiten spelen zich af in de “BLOEIENDE” toerisme-sector in Turkije.
1. Georganiseerde laattijdige vertrekken heenreis – vertragingen tot 12 u zonder de minste vorm van opvang – en NIET VERMELDE TUSSENSTOPS - … met het oogmerk zich te verrijken – toeristen die vandaag vertrekken komen pas morgenochtend aan in het hotel – zodanig dat Corendon de 1° nacht niet hoeft te betalen aan het hotel !!!
Wat staat er in de brochure van corendon:… ten laatste 7 kalenderdagen voor de vertrekdatum volgende inlichtingen aan de reizigers SCHRIFTELIJK te verstrekken : dienstregelingen- TUSSENSTOPS!!- AANSLUITINGEN …… deze “vertragingspraktijken” worden ZEER VEEL toegepast !!!!
2. Georganiseerde vroegtijdige vertrekken bij terugreis: terug om 1 nacht in het hotel te RECUPEREREN – wordt “minder” toegepast dan bij de heenreis.
3.Georganiseerde OVERBOEKING HOTELS : hotels ter vervanging van de “overboekte” beneden de geboekte classificatie EN BEVINDEN ZICH “SOMS” op 20 km van het strand en de “bewoonde wereld”.
4.geven niet altijd de diensten waarvoor de toerist geboekt heeft : b.v. ALL INN wordt soms “omgevormd” tot een HALF PENSION – zonder terugbetaling van NIET ONTVANGEN schriftelijk vastgelegde diensten.
5.gebruiken VERBODEN middel onder de vorm van TOMBOLA om de (domme) toeristen naar hun “welkomstvergadering” TE LOKKEN.
6. OPLICHTING – BEDROG : van de toeristen bij het boeken van excursies,huren auto’s ….Na ze eerst bang gemaakt te hebben van de Turken in de straat “nemen” ze WOEKERWINSTEN tot 400 %
1/2
7. verkopen en ORGANISEREN deze excursies aan toeristen waarvoor ze geen VERANTWOORDELIJKHEID dragen!!!! Ik citeer uit hun brochure : …. “ter plekke gekochte excursies (via hun hostess dus) maken geen deel uit van de reisovereenkomst.De reisorganisator ( CORENDON dus) is derhalve NIET AANSPRAKELIJK (!!!!) voor “tekortkomingen” in de “organisatie” en de “exploitatie”. Elke betwisting moet ter plaatse worden geregeld, KLACHTEN met betrekkingen tot EXCURSIES en SHOPPINGS worden door “ONS” in Nederland NIET in behandeling genomen !!!!!”
Wie verdedigt je daar ? NIEMAND dus …. of SINT- NIKLAAS misschien ? Hij komt toch uit Turkije de goede man.
8. OPLICHTING, MISLEIDING der toerist bij de “SHOPPINGS”: strijken daar commissies op van MINSTENS 50 % !!!.
De “door de staat GESUBDIEERDE WINKELS “ betalen daar boven “DEZE COMMISSIE” nog de bus en het middagmaal !!!!
Rekent de loonkost van hun personeel,elektriciteit,onderhoud gebouwen enz… dan is de WERKELIJKE “WAARDE” van het geen je aangekocht hebt : MAX. 30 % van het betaalde bedrag !!!
Hoe noem je dit strafrechterlijk feit ? juist OPLICHTING !!!!!
9. Misleiding,niet informeren der toerist dat deze aangifte moet doen van aankopen in Turkije dit bij aankomst in Nederland … o.a. invoerrechten en b.t.w. te betalen.
10. doen “ NIKS” aan de OPLICHTING der VERZEKERINGS-
MAATSCHAPPIJEN door de “dokters” in de hotels en ziekenhuizen... persoonlijk moest ik 251 euro betalen voor een bezoek bij een “dokter” in het hotel !!!
11. ……..
12. ……..
13. ……. En zo voort, en zo voort, en zo voort, en zo voort ……
2/2