Pagina 1 van 2
scriptie consumentengedrag
Geplaatst: 21 jul 2013 11:08
door thijscs
Beste mensen,
Voor mijn scriptie doe ik een onderzoek naar consumentengedrag in de wijnbranche. Zouden jullie me kunnen helpen door deze vragenlijst in te vullen? Het duurt ongeveer 10 minuutjes en je maakt kans op een wijncheque à 10 euro als je meedoet en je e-mailadres achterlaat. Alvast bedankt!
http://fppvu.qualtrics.com/SE/?SID=SV_265ZE98sop4vD1j
Met vriendelijke groet,
Thijs
Re: scriptie consumentengedrag
Geplaatst: 21 jul 2013 11:23
door Barman
Wat een flut onderzoek weer zeg.
"Buitenshuis"?
"Ruig"?
Re: scriptie consumentengedrag
Geplaatst: 21 jul 2013 11:39
door ciske
Barman schreef:Wat een flut onderzoek weer zeg.
"Buitenshuis"?
"Ruig"?
Als je het zelf beter kan, bewijs het dan!!
Re: scriptie consumentengedrag
Geplaatst: 21 jul 2013 11:58
door Barman
ciske schreef:
Als je het zelf beter kan, bewijs het dan!!
Niet zo moeilijk. Je kan er al mee beginnen je onderzoek in 1 taal op te stellen en niet door een vertaalmachine te laten vertalen.
Re: scriptie consumentengedrag
Geplaatst: 21 jul 2013 12:26
door ciske
Doe je best, we wachten op jouw inzending!!
Re: scriptie consumentengedrag
Geplaatst: 21 jul 2013 14:07
door Fleurtjuh666
Niet om het meteen af te kraken, enquete was goed in te vullen, maar ik vraag me nu oprecht af wat er bedoeld werd met dat 'buitenshuis'. Oh, en de intro, die standaard op Engels staat....: wat is een 'bootle'?
Re: scriptie consumentengedrag
Geplaatst: 21 jul 2013 15:55
door tenormin
Fleurtjuh666 schreef:Niet om het meteen af te kraken, enquete was goed in te vullen, maar ik vraag me nu oprecht af wat er bedoeld werd met dat 'buitenshuis'. Oh, en de intro, die standaard op Engels staat....: wat is een 'bootle'?
dat weet je vast wel.....
'k Heb 't maar vertaald dat ik buitenshuis in de ruigte van weer en wind dat glas wijn uit Californië in handen moet zien te houden
Re: scriptie consumentengedrag
Geplaatst: 21 jul 2013 15:58
door kuklos
Waarom de enquête in het Engels?
Ik kan onrealistische leeftijden ingeven, zoals 538.
Ik kan een hoeveel drank consumeren per week die groter is dan het aantal minuten in een week, ik heb ingegeven 999999999999999999999999999999.
En halverwege loopt de enquête vast.
Dus: slechte enquête.
Re: scriptie consumentengedrag
Geplaatst: 21 jul 2013 16:20
door Shine
Enquete was prima in te vullen en stond bij mij standaard op nederlands.
Het geneuzel van sommigen dat van alles in te vullen was (leeftijd, aantal glazen wijn per week) vind ik erg kinderachtig. Alleen al het feit dat je zo'n getal invult zegt meer over de ondervraagde dan over de enquete maker.
Wel vraag ik me na invulling af in hoeverre de enqueteur daadwerkelijk een duidelijk inzicht krijgt van het consumenten gedrag mbt wijn, aankoop, etiketten en bestempeling.
Re: scriptie consumentengedrag
Geplaatst: 21 jul 2013 16:29
door kuklos
Shine schreef:Het geneuzel van sommigen dat van alles in te vullen was (leeftijd, aantal glazen wijn per week) vind ik erg kinderachtig. Alleen al het feit dat je zo'n getal invult zegt meer over de ondervraagde dan over de enquete maker.
Wat het zegt over ons enquête jongetje of meisje is dat deze niet is gaan testen op limieten. En daarmee dus al gelijk geen goed onderzoek in elkaar kan draaien en zijn/haar diploma absoluut niet waard is.
Re: scriptie consumentengedrag
Geplaatst: 21 jul 2013 17:13
door Barman
Shine schreef:Enquete was prima in te vullen
Dan vraag ik mij af hoe jij hier mee omgaat.
In welke mate bent u....
Heilzaam
Buitenshuis
Ruig
Als jij dat kan invullen kan je vast ook wel uitleggen wat het in vredesnaam betekent.
Of
In welke mate vindt u dit label...
Heilzaam
Opgewekt
Up-to-date
Intelligent
Succesvol
Buitenshuis
Ruig
Ken jij veel intelligente labels?
Re: scriptie consumentengedrag
Geplaatst: 21 jul 2013 17:19
door Fleurtjuh666
tenormin schreef:
dat weet je vast wel.....
'k Heb 't maar vertaald dat ik buitenshuis in de ruigte van weer en wind dat glas wijn uit Californië in handen moet zien te houden
Ja, klopt, dat snapte ik ook, maar het staat een klein beetje slordig :p
En dat vind ik een hele goede vertaling, zie het ook echt voor me....
"heilzaam
gezond, voedzaam, weldadig zegenrijk"
....ik denk dat 'gezond' van een betere woordkeuze had getuigd hier.
Re: scriptie consumentengedrag
Geplaatst: 21 jul 2013 17:30
door tenormin
@fleurtjuh666, ik lees dat de meesten het in het Engels te zien krijgen: ik krijg toch keurig de Nederlandse versie. Maar eerlijk is eerlijk: de te beantwoorden vragen zijn op zijn zachtst uitgedrukt toch wel merkwaardig te noemen. Bv het label met het kasteel had ook het woord 'romantisch' kunnen staan. Fantasierijk, dat zie ik dan wel weer zitten.
Re: scriptie consumentengedrag
Geplaatst: 21 jul 2013 19:47
door ciske
Barman schreef:Shine schreef:Enquete was prima in te vullen
Dan vraag ik mij af hoe jij hier mee omgaat.
In welke mate bent u....
Heilzaam
Buitenshuis
Ruig
Als jij dat kan invullen kan je vast ook wel uitleggen wat het in vredesnaam betekent.
Of
In welke mate vindt u dit label...
Heilzaam
Opgewekt
Up-to-date
Intelligent
Succesvol
Buitenshuis
Ruig
Ken jij veel intelligente labels?
Waar blijft jouw scriptie??
Re: scriptie consumentengedrag
Geplaatst: 22 jul 2013 10:03
door sjohie
Persoonlijk had ik het een meer onderhoudende enquête gevonden als het niet strikt over (relatief slecht verkrijgbare) Amerikaanse wijnen/wijnlabels was gegaan, de meeste wijndrinkers hier in Europa zijn niet zo bekend met de betere Amerikaanse wijnen, simpelweg omdat alleen de Gallo bulk uit Californië hun weg vinden naar de EU. dit terwijl de mooiere wijnen, zoals de Pinot Noirs uit bijvoorbeeld Oregon, hier maar mondjesmaat te vinden zijn.
Re: scriptie consumentengedrag
Geplaatst: 22 jul 2013 11:15
door olaf79
Shine schreef:Enquete was prima in te vullen en stond bij mij standaard op nederlands.
Het geneuzel van sommigen dat van alles in te vullen was (leeftijd, aantal glazen wijn per week) vind ik erg kinderachtig. Alleen al het feit dat je zo'n getal invult zegt meer over de ondervraagde dan over de enquete maker.
Wel vraag ik me na invulling af in hoeverre de enqueteur daadwerkelijk een duidelijk inzicht krijgt van het consumenten gedrag mbt wijn, aankoop, etiketten en bestempeling.
Dat is geen geneuzel. Elk goed onderzoek begint met een goed opgezette enquete, doordachte vragen en keuze mogelijkheden. Dat kan alleen als je kennis hebt van hetgeen je onderzoekt. Wij noemen dat domeinkennis.
De resultaten van een onderzoek zijn zo goed als waardeloos als je de verkeerde antwoorden op de verkeerde vragen geeft. Sowieso is de keuze voor een enquete als onderzoeksmethode voor het onderzoeken van consumentengedrag nogal dubieus. Maar als je hiervoor kiest (de makkelijke weg), zorg er dan voor dat tenminste je vragen, en antwoorden goed doordacht zijn.
Met dit onderzoek toont TS dat hij nog lang niet klaar is om de wijde wereld te betrekken.
Re: scriptie consumentengedrag
Geplaatst: 22 jul 2013 11:17
door olaf79
Vraag me ook af hoe het in G**naam mogelijk is dat een begeleider van een masterthesis zo'n vragenlijst goedkeurt.
Re: scriptie consumentengedrag
Geplaatst: 22 jul 2013 11:18
door Barman
olaf79 schreef:
Met dit onderzoek toont TS dat hij nog lang niet klaar is om de wijde wereld te betrekken.
Betrekken of betreden?
Re: scriptie consumentengedrag
Geplaatst: 22 jul 2013 11:22
door olaf79
Barman schreef:olaf79 schreef:
Met dit onderzoek toont TS dat hij nog lang niet klaar is om de wijde wereld te betrekken.
Betrekken of betreden?
Kan beide in dit geval. Al zou betreden wat duidelijker zijn.
Re: scriptie consumentengedrag
Geplaatst: 22 jul 2013 11:24
door olaf79
Welke factoren dragen bij aan de beslissingen die consumenten maken om de ene fles wijn te prefereren boven de ander? En welke persoons- en productfactoren zijn hierbij van belang.
Eigenlijk komt hier niks van terug in de vragenlijst. Factoren als de presentatie, het verkoopkanaal, etc worden niet meegenomen. Alsof het label de enige factor is.