Pagina 1 van 1

Kapot buiten garantie? Verkoper aanspreken, niet fabrikant.

Geplaatst: 25 jul 2013 13:35
door zzzdavid
Het verbaast mij nog altijd dat mensen gaan klagen bij een fabrikant als een huishoudelijk apparaat buiten garantietermijn kapot gaat. De fabrikant heeft er namelijk niets mee te maken. Het is de verkoper die het product heeft verkocht. Met hem heb je een contract - namelijk een koopcontract.

Ook al is de garantietermijn verlopen, de verkoper moet in staan voor de kwaliteit van het product. Zo is het in de wet geregeld juist om het makkelijk voor de consument te maken om reklame te verhalen.

Stel de gebruikelijke levensduur van een apparaat op 10 jaar wordt geschat - afhankelijk van gebruik - en dat deze na 4 jaar kapot gaat. Na afloop van de garantietermijn ligt het op de weg van de consument om aan te tonen dat de mankement niet vanwege het gebruik kapot is gegaan. Slaagt hij daar in, dan zou in dit geval de verkoper de nog resterende deel 60% (= 6 van de 10 jaren) van de herstelkosten mee moeten betalen.

Lees de artikelen 17 t/m 25 van het 7de burgerlijk wetboek. Meer heb je niet nodig.

Re: Kapot buiten garantie? Verkoper aanspreken, niet fabrikant.

Geplaatst: 25 jul 2013 13:37
door Barman
Bedankt voor de tip!

Had dat hier nog nooit eerder gelezen.