LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] AH bonuskaart

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: AH bonuskaart

Ongelezen bericht door tenormin »

Sta wel vaker bij de Appie in de rij achter iemand die geen bonuskaart heeft, dus de aanbieding niet zou kunnen krijgen. Allemaal larie, die bonus (denk ik) want dan vraagt de kassière aan mij of ik hem wel heb 'voor mevrouw'. Zo krijgt de ander voor me toch de korting. En, denk ik, ik de Airmiles. Maar die Airmiles is tegenwoordig niet meer zo interessant: veel zaken doen er niet meer aan mee; en vliegen doe ik ook al niet meer.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: AH bonuskaart

Ongelezen bericht door dhc »

Jolijn schreef:Je kunt toch ook korting krijgen zonder bonuskaart?
Zeg dat je 'm niet bij je hebt, dan gebruikt de caissière de algemene kassabonuskaart of zoiets.
Ja....de kaart die bij de servicebalie ligt, om te voorkomen dat kassamedewerkers gaan frauderen.


T'is echt komkommertijd.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: AH bonuskaart

Ongelezen bericht door tenormin »

T'is echt komkommertijd.
Nee, helemaal geen komkommertijd, maar http://www.gelderlander.nl/algemeen/bin ... -1.3928174

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: AH bonuskaart

Ongelezen bericht door sjohie »

langste adem schreef:
Barman schreef:
sjohie schreef:Het is deels een middel tot klantenbinding, en ook om bijvoorbeeld op 4 positie postcode niveau, een bestand te krijgen met de aankopen etc, wat van waarde is bij het bepalen van de locaties van nieuwe winkels etc. (dat mag overigens conform privacy wetgeving)
De klantenbinding die ze van mij hebben is niet vanwege die bonuskaart, omdat je daarmee toevallig wat aanbiedingen krijgt. Bij andere supermarkten heb je ook aanbiedingen, en als daar een interessante aanbieding is ga ik gerust daarheen ipv de AH. Ook met een bonuskaart van AH op zak.
Dat ze van klanten de postcode willen weten om locaties van nieuwe winkels te bepalen klinkt plausibel, maar de postcode van mij hebben ze niet gevraagd toen ik om die bonuskaart ging.

Nu tegenwoordig ieder product gascand wordt met een barcode is het juist al heel makkelijk voor de supermarkten om de aankopen te analyseren.
Dus eigenlijk snap ik nog steeds niet goed waar de bonuskaart nou eigenlijk goed voor is.
Er zijn ook veel klanten die wél hun gegevens invullen bij het aanvragen van een bonuskaart, dié klanten zijn voor hun dus ook meer waard dan jij, een klant die een anonieme bonuskaart heeft, enkel voor de kortingen.

En die barcodes worden primair gebruikt voor het bestelproces bij AH, wat er aan de kassa uitgaat, wordt voor de volgende dag automatisch besteld. Daar zitten nog wel wat meer criteria achter, maar wat ze graag willen is een combinatie van een persoon (of groep personen zoals het nu gaat), en de producten die ze kopen. Ze willen dus een koppeling tussen de gescande barcodes, en de persoon die ze koopt, en daarvoor zorgt de bonuskaart.

Vervolgens koppelen ze die gegevens met andere datasets, oa die met het besteedbare inkomen in een postcodegebied, evt het opleidingsniveau, en zo nog een hele reeks aan andere info.

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: AH bonuskaart

Ongelezen bericht door plumber »

Krijg van die klantenkaarten een punthoofd.
Tegenwoordig sta je bij de kassa langer te wachten omdat ze een of ander
pasje moeten zoeken.Gamma ook zo iets.In de folder met grote leters 25%
35% korting en met kleine leters alleen met Gamma voordeelpas.Vreemde is
dat ik bij praxis of een andere bouwmarkt hetzelfde betaal als bij Gamma met korting.
Kom niet meer bij die zaken met hun pasjes.Mapje is te klein voor zoveel pasjes :wink:

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: AH bonuskaart

Ongelezen bericht door Jolijn »

dhc schreef:
Jolijn schreef:Je kunt toch ook korting krijgen zonder bonuskaart?
Zeg dat je 'm niet bij je hebt, dan gebruikt de caissière de algemene kassabonuskaart of zoiets.
Ja....de kaart die bij de servicebalie ligt, om te voorkomen dat kassamedewerkers gaan frauderen.
Nee, niet de kaart die bij de servicebalie ligt, gewoon bij de (elke) kassa.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: AH bonuskaart

Ongelezen bericht door sjohie »

Jolijn schreef:
dhc schreef:
Jolijn schreef:Je kunt toch ook korting krijgen zonder bonuskaart?
Zeg dat je 'm niet bij je hebt, dan gebruikt de caissière de algemene kassabonuskaart of zoiets.
Ja....de kaart die bij de servicebalie ligt, om te voorkomen dat kassamedewerkers gaan frauderen.
Nee, niet de kaart die bij de servicebalie ligt, gewoon bij de (elke) kassa.
Dat verschilt, bij de ene hebben ze 1 kaart die ze delen, en bij andere eentje per kassa. Het filiaal wat ik ken waar ze 1 kaart hebben, is wel een franchise, misschien dat dat wat uitmaakt?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: AH bonuskaart

Ongelezen bericht door kweenie »

Nu tegenwoordig ieder product gascand wordt met een barcode is het juist al heel makkelijk voor de supermarkten om de aankopen te analyseren.
Dus eigenlijk snap ik nog steeds niet goed waar de bonuskaart nou eigenlijk goed voor is.
Gaat om de analyse van de samenhang van de totale aankopen. En niet alleen de aankopen per bezoek afzonderlijk. Misschien is er bv een verband tussen de hoeveelheid verkocht bier en de hoeveelheid verkochte hamburgers op het zelfde moment, maar is het voor ah veel interessanter om te weten of er een verband is tussen de hoeveelheid verkochte hamburgers in de zomer en de hoeveelheid verkochte pepernoten in de winter. Of tussen de verkoop van vet of juist mager vlees in de herfst en bepaalde afslankproducten (of gezonde producten in het algemeen) na oud en nieuw. Dan kunnen ze op dat moment die zeer winstgevende producten in bepaalde AH's prominenter plaatsen. Terwijl bij andere ah's misschien jusit de erwtensoep en andere stevige kost prominenter moet staan.

witte angora
Berichten: 30955
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: AH bonuskaart

Ongelezen bericht door witte angora »

langste adem schreef:
Ik snap dat een supermarkt wil weten welke producten in de smaak vallen en welke niet, om zodoende daarop het assortiment en acties op af te stemmen.
Ik snap dat ook wel. En volgens mij kun je dat prima zien aan de kassabon. Sterker nog, als het goed is bestelt het systeem zelf de goederen naar aanleiding van de verkochte hoeveelheden.
En anders kan een of andere vakkenchef met zo'n scanner even langslopen, de gaten inschatten, en de bestelling doen. Dus daar heeft die bonuskaart ook geen enkele toegevoegde waarde.

Ben het helemaal met je eens, wat ook bedoeld is als klantenbinding, is in veel winkels al weer afgeschaft. En terecht, naar mijn mening. Ik vind het een onnodig, nutteloos en onzinnig ding.

buurma
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 jun 2013 17:12

Re: AH bonuskaart

Ongelezen bericht door buurma »

Onze AH is een franchiser en geeft kortingen buiten AH om scheelt vaak een hoop geld. Zij geven kortingen op b.v. bier als de adviesprijs van AH b.v. € 10,37 voor een kratje Heineken van 30 cl is dan krijg je het 2e kratje voor de helft van de prijs.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: AH bonuskaart

Ongelezen bericht door olaf79 »

Jolijn schreef:Je kunt toch ook korting krijgen zonder bonuskaart?
Zeg dat je 'm niet bij je hebt, dan gebruikt de caissière de algemene kassabonuskaart of zoiets.
Ja soms als de kassamedewerker daar zin in heeft.

witte angora
Berichten: 30955
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: AH bonuskaart

Ongelezen bericht door witte angora »

Misschien is er bv een verband tussen de hoeveelheid verkocht bier en de hoeveelheid verkochte hamburgers op het zelfde moment,
Dat zou je bijna denken. Maar als ik het bier bij de Dekamarkt haal en de hamburgers bij de Aldi, hoef ik alleen nog de lucifers voor de bbq bij de appie te halen. En aan die lucifers zien ze toch echt niet wat ik van plan ben, en hoe ze me zo gek kunnen krijgen dat ik bij hun bier en hamburgers ga halen.

[Deel bericht aangepast. Reden: ongefundeerde teksten]

En om het nog leuker te maken: ik drink af en toe een biertje, eet hamburgers op zijn tijd, heb lucifers in mijn noodpakket en voor mijn oliestelletje, maar bbq-en doe ik niet. :mrgreen:

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: AH bonuskaart

Ongelezen bericht door plumber »

witte angora schreef:
Misschien is er bv een verband tussen de hoeveelheid verkocht bier en de hoeveelheid verkochte hamburgers op het zelfde moment,
Dat zou je bijna denken. Maar als ik het bier bij de Dekamarkt haal en de hamburgers bij de Aldi, hoef ik alleen nog de lucifers voor de bbq bij de appie te halen. En aan die lucifers zien ze toch echt niet wat ik van plan ben, en hoe ze me zo gek kunnen krijgen dat ik bij hun bier en hamburgers ga halen.

En om het nog leuker te maken: ik drink af en toe een biertje, eet hamburgers op zijn tijd, heb lucifers in mijn noodpakket en voor mijn oliestelletje, maar bbq-en doe ik niet. :mrgreen:
Dat is toch een mannetjes en vrouwtjes olifant :shock:
Kost je een hoop aan voedsel?

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: AH bonuskaart

Ongelezen bericht door langste adem »

plumber schreef:Dat is toch een mannetjes en vrouwtjes olifant
Kost je een hoop aan voedsel?
met de bonuskaart niet misschien

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: AH bonuskaart

Ongelezen bericht door kweenie »

witte angora schreef: En om het nog leuker te maken: ik drink af en toe een biertje, eet hamburgers op zijn tijd, heb lucifers in mijn noodpakket en voor mijn oliestelletje, maar bbq-en doe ik niet. :mrgreen:
Dat zullen ze dan ook wel kunnen analyseren, zeker op de grote hoop. Kunnen ze bv. zien of je iemand bent die het hele jaar door af en toe bier koopt, of alleen met warm weer, of alleen als het in de bonus is, of alleen met feestdagen etc. En of je vooral bijzondere biertjes drinkt, of gewoon pils. En ga zo maar door.

Maar het blijven natuurlijk grote lijnen.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: AH bonuskaart

Ongelezen bericht door tenormin »

Als ze dan alles kunnen zien als je met een bonus kaart koopt, waarom sta ik dan vaak voor een schap waarvan het artikel er niet is. Volgens jullie weten ze wat men koopt, moeten ze dat toch ook op voorraad hebben.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: AH bonuskaart

Ongelezen bericht door GJvdZ »

langste adem schreef:Maar hoezo willen ze de verkoop koppelen aan een klant als het ze toch geen barst kan schelen wie die klant is ?
Als er al een verband zou bestaan tussen de aankoop van luiers en bier, dan kunnen ze dat toch ook zien door niet te kijken wat er totaal verkocht is, maar door naar te kijken welke producten er verkocht zijn per betaling ?
Dat werkt maar deels. Met de bonuskaart (met de aanname dat de meeste klanten die altijd gebruiken) kan je veel betere profielen maken. Wat jij voorstelt levert alleen maar een overzicht per transactie op. Met de bonuskaart kunnen ze meerdere aankopen aan elkaar koppelen. Om even bij de bier en luiers te blijven: je kunt al best bier en luiers op verschillende dagen kopen, waardoor de link niet duidelijk is. Met de bonuskaart kan je dat aan elkaar koppelen.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: AH bonuskaart

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Jolijn schreef:Je kunt toch ook korting krijgen zonder bonuskaart?
Zeg dat je 'm niet bij je hebt, dan gebruikt de caissière de algemene kassabonuskaart of zoiets.
Dat is geen algemeen beleid. Dat hangt van de caissiere af. De ene doet het wel, de andere niet.

witte angora
Berichten: 30955
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: AH bonuskaart

Ongelezen bericht door witte angora »

plumber schreef:
witte angora schreef:voor mijn oliestelletje
Dat is toch een mannetjes en vrouwtjes olifant :shock:
Kost je een hoop aan voedsel?
Nou Plumber, dan weet ik niet wat er bij jouw ouders en/of grootouders in de keuken stond... :wink:

witte angora
Berichten: 30955
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: AH bonuskaart

Ongelezen bericht door witte angora »

tenormin schreef:Als ze dan alles kunnen zien als je met een bonus kaart koopt, waarom sta ik dan vaak voor een schap waarvan het artikel er niet is. Volgens jullie weten ze wat men koopt, moeten ze dat toch ook op voorraad hebben.
+1

Gesloten