LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoog stroomverbruik

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
J.Huigen

Hoog stroomverbruik

Ongelezen bericht door J.Huigen »

Hallo,

Ik ben er achter gekomen dat ons gezin in verhouding tot anderen een hoog stroomverbruik heeft.
(7800 kwh/jaar) gemiddeld is dat voor een gezin met 5 personen ca. 5500 Kwh.
Wij proberen te achterhalen waar het "lek" zit en verdenken onze AGPO Combifor daarvan..
Deze verwarmingsketel zorgt voor de warmwater voorziening en er zit ook een luchtverversingsunit aan gekoppeld. Dit laatste systeem draait de gehele dag. Deze unit maakt vinden wij veel lawaai, veroorzaakt een flinke luchtstroom in huis die soms als tocht aanvoelt, stof wordt ook door het gehele huis verdeelt en daarnaast (denken wij) verbruikt hij veel stroom. het bedrijf dat het onderhoud doet hebben wij al eens verzocht de luchtverversingseenheid uit te schakelen, maar dat lijkt nog niet zo eenvoudig. Heeft iemand hiermee ervaring?

J.Huigen

bprosman

Re: Hoog stroomverbruik

Ongelezen bericht door bprosman »

Lijkt me sterk dat zo'n motor van een luchtverversingsunit zoveel stroom verbruikt. Je kunt eens kijken door een-voor-een de groepen uit te schakelen en je KwH meter in de gaten te houden op welke groep het hoogste gebruik zit en dan verder uit te zoeken.

plumber

Ongelezen bericht door plumber »

Slobberbone

Ongelezen bericht door Slobberbone »

Hier staat de mechanische ventilatie uit van april tot november en zo bespaar je weer beetje stroom :)

Oh ja 6 personen laatste nota 1800 Kw :D

flepp

Ongelezen bericht door flepp »

Verbruik 1600 kW per jaar met zes personen, zit met 2 personen
tussen de 2500-2750 kW per jaar, tv, was automaat, vaatwasser, droger (alleen bij nat weer) koffie zet apparaat, modem pc,verwarmingsketel energie zuinig, alleen stroom verbruik bij afname, opladen scootmobiel en E bike, energie zuinige verlichting, voor 6 personen lijkt mij 1600 kW wel een beetje weinig. :|

sadfly

Ongelezen bericht door sadfly »

all 6 op een fiets met een dynamo :lol: Maar 1600Kwh voor 6 personen. (en geen zonnepanelen?)
Is wel erg laag, dan zou er geen wasmachine zijn, geen droger. geen computers en tv.

en mechanishe ventilatie kan op vol vermogen uit me hoofd 100 watt/u gebruiken.

Slobberbone

1600 Kw :o waar lezen jullie dat :?

flepp

Ongelezen bericht door flepp »

1800 kW dan, is nog te weinig voor 6 personen :lol:

Slobberbone

flepp schreef:1800 kW dan, is nog te weinig voor 6 personen :lol:

Hoezo :? Het liefst zit ik nog lager maar wil niets aan comfort inboeten.

Slobberbone

vogels schreef:
Slobberbone schreef:
flepp schreef:1800 kW dan, is nog te weinig voor 6 personen :lol:

Hoezo :? Het liefst zit ik nog lager maar wil niets aan comfort inboeten.
Welk comfort? Met 1800kwh voor 6 personen, betekent dat vlg mij 1x per maand wasje draaien (of in regenwater wassen), geen droger, 1 led lampje aan in het hele huis, geen elektronica als t.v. enz. enz.

:lol:

Nee, hoor op moment 4 wassen per week maar heb wel de zuinigste wasmachine die er is . Geen droger klopt nooit gehad ook en hebben wij ook niet nodig. Nee ik heb er altijd 2 ledlampjes aanstaan :o

Tv heb ik wel als ander elektronica overdag staan altijd 2 laptops ook aan.

hawkwind

Ongelezen bericht door hawkwind »

@slobberbone,
Wat laptops gebruiken niet zoveel stroom.
Ik vraag me af hoe je alle handdoeken en ondergoed etc. droog krijgt met een 6 persoons huishouden in dit natte kikkerlandje.
Deze periode gebruiken wij veel stroom (airco in de slaapkamer), zo,n 20 kwh per dag.
Zonder airco zwakt het af naar 10-12 kwh per dag
Ik doe een diepe buiging voor je , want ik snap werkelijk niet dat je met een 6 persoonshuishouden
slechts 1800 kwh per jaar verbruikt.
Dit komt neer op 5 KWH per dag , werkelijk onbegrijpelijk.
Uw energieboer zal niet rijk worden van U. :D

Zita1

Ongelezen bericht door Zita1 »

Hier hebben we een stroom verbuik van 9000 Kw binnen gekregen, schrok me te pletter.
En dat met een 4 persoons huishouding, geen droger in huis, Wel ook afzuiging boven op zolder en die maakt ook best wel lawaai!

Is een huurhuis dus woningbouw is langs gekomen en die kan nergens gekke dingen ontdekken.
Nu hebben ze een bedrijf ingeschakeld en die heeft er een meterje bij geplaatst om te kijken of de meter van enexis kapot is.

Maar echt die meters lopen overuren nu staat er dat we in 2 weken tijd al 200 Kw hebben verbruikt!
Kan toch nooit normaal zijn?

Ben benieuwd hoe dit gaat aflopen Woonenergie wil geld zien, maar ik stel de woningbouw aansprakelijk!

Gr, Zita

Slobberbone

Zita1 schreef:Hier hebben we een stroom verbuik van 9000 Kw binnen gekregen, schrok me te pletter.
En dat met een 4 persoons huishouding, geen droger in huis, Wel ook afzuiging boven op zolder en die maakt ook best wel lawaai!

Is een huurhuis dus woningbouw is langs gekomen en die kan nergens gekke dingen ontdekken.
Nu hebben ze een bedrijf ingeschakeld en die heeft er een meterje bij geplaatst om te kijken of de meter van enexis kapot is.

Maar echt die meters lopen overuren nu staat er dat we in 2 weken tijd al 200 Kw hebben verbruikt!
Kan toch nooit normaal zijn?

Ben benieuwd hoe dit gaat aflopen Woonenergie wil geld zien, maar ik stel de woningbouw aansprakelijk!

Gr, Zita

Wat was het verbruik voorgaande jaren? Nu is het niet zo dat de afzuiging ineens duizenden Kw,s voor rekening neemt. Ik denk eerder aan oude koelkast en/of vriezer.

Maar die nieuwe extra meter registreert nu in 2 weken 200 Kw/h verbruik dat is op jaarbasis 5200 Kw/h
Verschilt dit enorm meter Enexis ? Want dit is al stuk lager dan die 9000 Kw/h.

Zijn zat huishoudens die 100 Kw/h per week verbruiken dus dat is bij u ook goed mogelijk.

Meterstanden en nota kloppen wel ?

Zita1

Ongelezen bericht door Zita1 »

Ik heb geen oude apparaten in huis staan!

Ik woon hier net 2 jaar en vorig jaar was het ook al raak, dit is een normaal huishouden!

Slobberbone

Zita1 schreef:Ik heb geen oude apparaten in huis staan!

Ik woon hier net 2 jaar en vorig jaar was het ook al raak, dit is een normaal huishouden!

Wat was het verbruik voorheen ? Wij hebben hier ook een normaal huishouden maar wel een abnormaal verbruik :lol:

Dorieef

Ongelezen bericht door Dorieef »

Hallo,

Ik woon in een hoekwoning, beneden groot (uitgebouwd) boven normaal. (3 slpkamers 1 badkamer en een zolder. Mijn stroomverbruik ligt rond de 8000 kw per jaar. Ik heb een gezin met 2 kinderen. wasmachine, vaatwasser, droger, koelkast vrieskast 2 tv's, 2 pc s een laptop, stofzuiger en buitenverlichting. Volgens mij zijn wij een normaal huishouden.

Volgens energiedirect tabellen gebruik ik absurd veel. Waar zou dit aan kunnen liggen?

Jantje7

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Mogelijk heeft u in de badkamer of ergens anders elektrische vloerverwarming? Het is even wat werk, maar even per groep kijken of er een hele grote verbruiker op aanwezig is. Ook even alle groepen uitzetten en kijken of de (analoge) meter doordraait.

Geip Suusje

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Ik heb ooit geprobeerd om mijn electriciteitsmeter tot stilstand te brengen. Door gewoon alles af te schakelen. Je moet soms lang zoeken naar de verborgen stroomverbruiker(s)....

De hoofdverdachten in je huishouden zijn:
Netvoedingsapparaatjes. Je kan er tientallen van hebben.
Koffiezetapparaat als je altijd warme koffie hebt: 70W (Gemiddelde uit: 6 sec aan 700W, 54 sec uit = 0W)
Electrische boilers.
CVpomp en/of vloerverwarming die continue draait.
Computers en TV's. Vooral oude beestjes verbruiken veel en ze maken een hoop uren.
Vrieskast. Die gebruikt 3x zoveel als een koelkast en dat 24uur/dag.
Buitenverlichting. Kan heel veel energie slurpen. Halogeen-minibouwlampje is 300 a 500 W, lichtslang 200W.

Meten is weten
Op mijn meter knippert een ledje waarmee je het verbruik in Watts snel kan aflezen.
Er staat bij: RL=10000 imp/kWh. imp is natuurlijk impuls en h staat voor hour=uur; een uur is 3600 seconden.
Omrekenen: RL kW=10000/3600 imp/sec en kW staat voor kiloWatt; een kW is 1000Watt.
Dus 1000W = 10000/3600 = 2,7777 imp/sec
En 360W = 1 imp/sec

Als tussen de pulsen bv 7 seconden zit dan verbruik je 360 x 1/7 Watt = 51,4Watt

Je kan Watt vergelijken met pk van een automotor. Die wordt soms ook in kW opgegeven.
Als je de motor 1 uur laat werken is dat dus in kWh (h=hour uit het engels), dus kWuur.
Dat kost je dan bv 10 liter benzine.
Dus kW is de power, dus wat hij kan, dat kost je alleen geld bij de aanschaf.
Maar je betaalt kWh voor de uren die het aan staat.
1kWh kost je ongeveer €0,22.
Laatst gewijzigd door Geip Suusje op 26 sep 2014 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Dorieef

Ongelezen bericht door Dorieef »

Geen electrische vloerverwarming. Ik ga testen, dat lijkt me het beste. Wasmachine en droger gebruiken natuurlijk ook veel. Is er een site of zo waar je het gebruik per jaar van zulke apparaten kan zien?
vr gr

Eef

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Dorieef schreef:Hallo,

Ik woon in een hoekwoning, beneden groot (uitgebouwd) boven normaal. (3 slpkamers 1 badkamer en een zolder. Mijn stroomverbruik ligt rond de 8000 kw per jaar. Ik heb een gezin met 2 kinderen. wasmachine, vaatwasser, droger, koelkast vrieskast 2 tv's, 2 pc s een laptop, stofzuiger en buitenverlichting. Volgens mij zijn wij een normaal huishouden.

Volgens energiedirect tabellen gebruik ik absurd veel. Waar zou dit aan kunnen liggen?
Hmmm... hoe oud zijn:
wasmachine, vaatwasser, droger, koelkast vrieskast 2 tv's, 2 pc s een laptop
? En hoe intensief wordt alles gebruikt?

Gesloten