Pagina 1 van 3

Loopband wordt niet teruggenomen, wat te doen?

Geplaatst: 31 jul 2013 22:30
door EsthervdW
Met snelle levering door Beter Sport het product op maandag 22 april voor het eerst uitgeprobeerd. Wat we niet hadden kunnen verwachten was dat wederzijdse buren een enorm gedreun hoorden, kinderen lagen wakker, eigen zoon kon niet slapen. Zelfs de buurvrouw van 3 huizen verder hoorde een zachte bonk. Wij hebben ons dit nooit kunnen realiseren. Het product staat immers op de site vermeld als uitermate geschikt voor home-use vanwege de 8-voudige demping. Er ligt ook nog eens een dempende mat onder de loopband. Een beetje geluid mag je verwachten, maar op deze manier is de loopband onbruikbaar voor ons, kunnen we echt niet maken naar de buurt toe. Direct die avond het probleem kenbaar gemaakt bij het Beter Sport. Na wat heen en weer gemail en gebel komen we niet verder. het bedrijf wil de loopband ip niet terugnemen. Het product functioneert immers is hun mening. In principe doet hij dat ook echter is er een bijkomend (niet van te voren in te schatten) probleem waardoor het product dus niet functioneert naar verwachting (verre van dat). Onzes inziens valt dit onder garantie, apparaat functioneert niet naar behoren door enorm doorgedreun. Bedrijf zegt dat anders te zien en vinden dat we ons niet voldoende hebben laten voorlichten. En dat we de showroom hadden moeten bezoeken. Dat maakt in deze geen enkel verschil daar onze loopband op zolder staat en in een showroom is dat echt anders. Daarnaast als een bedrijf een webshop heeft moet de info op de site voor de klant voldoende zijn. Ook consumentensites geven aan dat er bepaalde consumentenrechten zijn en dat je het product thuis mag testen zoals je dat in de winkel ook zou doen. Nu wordt er beweerd dat er geen sprake is van een beschadigd product, dat is absoluut niet zo. We hebben de loopband gelijk na het melden van de klacht uit elkaar gehaald en in de originele verpakking opgeborgen in afwachting van de uitkomsten.

Zoals al gezegd staat dit bijkomende probleem nergens op de site vermeld bij de producten (als eventueel risico) ze vermelden zelfs dat het product 8-voudig is gedempt en zeer geschikt voor thuisgebruik. De loopband is hierdoor echt niet te gebruiken en we willen hem graag retourneren. Uiteindelijk wil bedrijf een uitzondering maken maar krijgen we er hooguit 200 euro voor terug. Wij gaan ervan uit dat het bedrijf enigszins is ingedekt/verzekerd voor dit soort problemen. Al mag ik daar ip niks over zeggen. Na inschakelen van geschil online horen we helemaal niks meer en vernemen we via een andere site dat Beter Sport in het gelijk gesteld zou zijn? Wij weten van niks... We hebben lang gewacht met negatieve reviews, maar aangezien de andere weg ook niet werkt gaan we nu toch verder in onze strijd, jammer dat het zo moet, maar ik toch niet zomaar 400 euro weggooien?

Re: Loopband wordt niet teruggenomen, wat te doen?

Geplaatst: 31 jul 2013 22:37
door Harrie Kierie
Dat een apparaat niet werkt zoals jij verwacht valt natuurlijk nooit onder de garantie. Als jij die loopband online gekocht hebt had je hem gewoon zonder opgaaf van reden binnen de bedenktijd terug kunnen sturen.

Re: Loopband wordt niet teruggenomen, wat te doen?

Geplaatst: 31 jul 2013 22:43
door EsthervdW
Dank voor je reactie. Misschien niet onder garantie, maar waar dan wel onder?
Beter Sport weigert loopband terug te nemen en ons ons geld terug te geven (hooguit de helft). We hebben het probleem direct kenbaar gemaakt en getracht tot ene oplossing te komen.

Re: Loopband wordt niet teruggenomen, wat te doen?

Geplaatst: 31 jul 2013 22:44
door EsthervdW
terugsturen kon alleen als hij niet uit de verpakking was geweest, dus enkel nieuwstaat was hun reactie.

Re: Loopband wordt niet teruggenomen, wat te doen?

Geplaatst: 31 jul 2013 23:03
door dhc
In april al in gebruik genomen, geen teruggave dus...zie wet Koop op Afstand.

Re: Loopband wordt niet teruggenomen, wat te doen?

Geplaatst: 31 jul 2013 23:09
door EsthervdW
we hebben dezelfde dag (in april) nog melding gemaakt van het probleem (binnen 7 dagen dus) niet gewacht. Koop op afstand geeft toch juist bescherming in dit soort zaken? Oftewel als ik lees wat er in de wet kopen op afstand staat, zouden we wel recht hebben op teruggave..

Re: Loopband wordt niet teruggenomen, wat te doen?

Geplaatst: 31 jul 2013 23:10
door newmikey
EsthervdW schreef:Met snelle levering door Beter Sport het product op maandag 22 april voor het eerst uitgeprobeerd. Wat we niet hadden kunnen verwachten was dat wederzijdse buren een enorm gedreun hoorden, kinderen lagen wakker, eigen zoon kon niet slapen. Zelfs de buurvrouw van 3 huizen verder hoorde een zachte bonk. Wij hebben ons dit nooit kunnen realiseren.
Toch is dat het risico dat u neemt als u er voor kiest een dergelijk produkt niet eerst uit te proberen bij een vakzaak of u te laten adviseren.

De leverancier heeft niets te maken met wat ook wel "buyer's remorse" wordt genoemd. Dat ze het produkt uberhaupt willen terugkopen is al een gunst, de prijs kan niet de nieuwprijs zijn aangezien het apparaat niet meer als nieuw kan worden verkocht. Marktplaats proberen misschien?

Re: Loopband wordt niet teruggenomen, wat te doen?

Geplaatst: 31 jul 2013 23:15
door EsthervdW
newmikey schreef:
EsthervdW schreef:Met snelle levering door Beter Sport het product op maandag 22 april voor het eerst uitgeprobeerd. Wat we niet hadden kunnen verwachten was dat wederzijdse buren een enorm gedreun hoorden, kinderen lagen wakker, eigen zoon kon niet slapen. Zelfs de buurvrouw van 3 huizen verder hoorde een zachte bonk. Wij hebben ons dit nooit kunnen realiseren.
Toch is dat het risico dat u neemt als u er voor kiest een dergelijk produkt niet eerst uit te proberen bij een vakzaak of u te laten adviseren.

De leverancier heeft niets te maken met wat ook wel "buyer's remorse" wordt genoemd. Dat ze het produkt uberhaupt willen terugkopen is al een gunst, de prijs kan niet de nieuwprijs zijn aangezien het apparaat niet meer als nieuw kan worden verkocht. Marktplaats proberen misschien?
Maar ookal was ik naar de winkel geweest dan nog had ik dit toch niet kunnen weten? Een showroom is totaal anders dan een zolder in huis. Hoe moet ik "home-use" dan interpreteren. Er staat zoveel op internet over kopen op afstand en retourneren, dit had ik never nooit niet verwacht... Daarnaast gaat het niet in deze niet om een impuls aankoop of spijt. Ik baal als een stekker dat ik de loopband niet kan gebruiken door het gedreun.

Re: Loopband wordt niet teruggenomen, wat te doen?

Geplaatst: 31 jul 2013 23:20
door newmikey
EsthervdW schreef:Daarnaast gaat het niet in deze niet om een impuls aankoop of spijt. Ik baal als een stekker dat ik de loopband niet kan gebruiken door het gedreun.
Ik begrijp dat u "baalt als een stekker" maar dat is nog géén geldige reden voor de leverancier. Had u hem direct teruggestuurd dan had u misschien nog wel rechten maar dat helpt u nu niet meer.

De verkoper kan niet weten dat u het apparaat op zolder (houten vloer" zou gaan gebruiken, een echte winkel had u dat misschien gevraagd of u had het ze verteld waarna ze u dat afgeraden zouden kunnen hebben.

Re: Loopband wordt niet teruggenomen, wat te doen?

Geplaatst: 31 jul 2013 23:28
door EsthervdW
newmikey schreef:
EsthervdW schreef:Daarnaast gaat het niet in deze niet om een impuls aankoop of spijt. Ik baal als een stekker dat ik de loopband niet kan gebruiken door het gedreun.
Ik begrijp dat u "baalt als een stekker" maar dat is nog géén geldige reden voor de leverancier. Had u hem direct teruggestuurd dan had u misschien nog wel rechten maar dat helpt u nu niet meer.

De verkoper kan niet weten dat u het apparaat op zolder (houten vloer" zou gaan gebruiken, een echte winkel had u dat misschien gevraagd of u had het ze verteld waarna ze u dat afgeraden zouden kunnen hebben.
Zolder heeft betonnen vloer, geen houten vloer, Ik heb gelijk contact opgenomen om het apparaat terug te sturen maar zoals genoemd ontstond daar het conflict, men wil niet terug nemen, oftewel aankoopbedrag teruggeven. Ik ben al vanaf april bezig hiermee. Zoals gezegd hebben we het probleem direct gemeld, dus binnen 1 a 2 dagen na ontvangst. Ik erken het probleem wel, kan alleen niet snappen dat we ons geld niet kunnen terugkrijgen...

Re: Loopband wordt niet teruggenomen, wat te doen?

Geplaatst: 31 jul 2013 23:29
door olaf79
U mag van een product verwachten dat het geschikt is voor normaal gebruik. Als een product wordt aangeprezen als zeer geschikt voor thuis, dan mag je zonder meer onder normaal gebruik verstaan, dat je hem thuis gebruikt en dus OOK op zolder. Een specialist in dit soort producten hoort te anticiperen dat veel mensen dit soort producten op zolder gebruikt. Ook het gebruik op zolder valt dus onder normaal gebruik.

Nu het product niet normaal te gebruiken is, door de herrie die het produceert, zoals u mocht verwachten en dat ook door de verkoper niet is meegedeeld, is het product non-conform en kunt u eisen dat de verkoper een oplossing biedt. In dit geval is de oplossing levering van een ander product dat geschikt is voor normaal gebruik, of de koop ontbinden en het volledige aankoopbedrag terugstorten.

Ik vraag me overigens af of de geluidsproductie wel hoort. Misschien is er toch iets defect?

Re: Loopband wordt niet teruggenomen, wat te doen?

Geplaatst: 31 jul 2013 23:35
door EsthervdW
olaf79 schreef:U mag van een product verwachten dat het geschikt is voor normaal gebruik. Als een product wordt aangeprezen als zeer geschikt voor thuis, dan mag je zonder meer onder normaal gebruik verstaan, dat je hem thuis gebruikt en dus OOK op zolder. Een specialist in dit soort producten hoort te anticiperen dat veel mensen dit soort producten op zolder gebruikt. Ook het gebruik op zolder valt dus onder normaal gebruik.

Nu het product niet normaal te gebruiken is, door de herrie die het produceert, zoals u mocht verwachten en dat ook door de verkoper niet is meegedeeld, is het product non-conform en kunt u eisen dat de verkoper een oplossing biedt. In dit geval is de oplossing levering van een ander product dat geschikt is voor normaal gebruik, of de koop ontbinden en het volledige aankoopbedrag terugstorten.

Ik vraag me overigens af of de geluidsproductie wel hoort. Misschien is er toch iets defect?
We hebben het geluid opgenomen en gemaild aan het bedrijf. Door hen op basis van filmpje, fragment is gezegd dat het door het lopen op de band komt, en dus niet disfunctioneren van het apparaat is. We hebben zoveel stappen ondernomen en zaken uitgezocht, weten echt niet meer wat we nu nog kunnen doen / ondernemen...

Re: Loopband wordt niet teruggenomen, wat te doen?

Geplaatst: 31 jul 2013 23:39
door olaf79
EsthervdW schreef:
olaf79 schreef:U mag van een product verwachten dat het geschikt is voor normaal gebruik. Als een product wordt aangeprezen als zeer geschikt voor thuis, dan mag je zonder meer onder normaal gebruik verstaan, dat je hem thuis gebruikt en dus OOK op zolder. Een specialist in dit soort producten hoort te anticiperen dat veel mensen dit soort producten op zolder gebruikt. Ook het gebruik op zolder valt dus onder normaal gebruik.

Nu het product niet normaal te gebruiken is, door de herrie die het produceert, zoals u mocht verwachten en dat ook door de verkoper niet is meegedeeld, is het product non-conform en kunt u eisen dat de verkoper een oplossing biedt. In dit geval is de oplossing levering van een ander product dat geschikt is voor normaal gebruik, of de koop ontbinden en het volledige aankoopbedrag terugstorten.

Ik vraag me overigens af of de geluidsproductie wel hoort. Misschien is er toch iets defect?
We hebben het geluid opgenomen en gemaild aan het bedrijf. Door hen op basis van filmpje, fragment is gezegd dat het door het lopen op de band komt, en dus niet disfunctioneren van het apparaat is. We hebben zoveel stappen ondernomen en zaken uitgezocht, weten echt niet meer wat we nu nog kunnen doen / ondernemen...
Dat schreef ik, koop ontbinden op basis van non conformiteit. Non conformiteit (garantie) gaat verder dan een defect. Als een product niet volgens de normale verwachting functioneert dan is het volgens de wet ook "defect".

Re: Loopband wordt niet teruggenomen, wat te doen?

Geplaatst: 31 jul 2013 23:40
door EsthervdW
olaf79 schreef:
EsthervdW schreef:
olaf79 schreef:U mag van een product verwachten dat het geschikt is voor normaal gebruik. Als een product wordt aangeprezen als zeer geschikt voor thuis, dan mag je zonder meer onder normaal gebruik verstaan, dat je hem thuis gebruikt en dus OOK op zolder. Een specialist in dit soort producten hoort te anticiperen dat veel mensen dit soort producten op zolder gebruikt. Ook het gebruik op zolder valt dus onder normaal gebruik.

Nu het product niet normaal te gebruiken is, door de herrie die het produceert, zoals u mocht verwachten en dat ook door de verkoper niet is meegedeeld, is het product non-conform en kunt u eisen dat de verkoper een oplossing biedt. In dit geval is de oplossing levering van een ander product dat geschikt is voor normaal gebruik, of de koop ontbinden en het volledige aankoopbedrag terugstorten.

Ik vraag me overigens af of de geluidsproductie wel hoort. Misschien is er toch iets defect?
We hebben het geluid opgenomen en gemaild aan het bedrijf. Door hen op basis van filmpje, fragment is gezegd dat het door het lopen op de band komt, en dus niet disfunctioneren van het apparaat is. We hebben zoveel stappen ondernomen en zaken uitgezocht, weten echt niet meer wat we nu nog kunnen doen / ondernemen...
Dat schreef ik, koop ontbinden op basis van non conformiteit. Non conformiteit (garantie) gaat verder dan een defect. Als een product niet volgens de normale verwachting functioneert dan is het volgens de wet ook "defect".
Ok dank dat had ik ff niet zo begrepen ;), dat kunnen we dan nog gaan proberen!

Re: Loopband wordt niet teruggenomen, wat te doen?

Geplaatst: 01 aug 2013 01:01
door tenormin
Als er helemaal niets lukt om met de zaak in overeenstemming te komen, zijn jullie misschien in het bezit van garage/schuur om het apparaat daar te plaatsen? Is uiteraard geen ideale oplossing, maar €200,00 verliezen is ook een smak geld. Trouwens, betonnen vloeren geleiden ook geluid, ondanks mat eronder. Als je hem te koop aanbied op MP zal je toch ook eerlijk moeten zijn dat ie 'een pestherrie' maakt, anders staat die koper weer voor jouw deur. Moeilijk.

Re: Loopband wordt niet teruggenomen, wat te doen?

Geplaatst: 01 aug 2013 07:08
door 16again
newmikey schreef: Toch is dat het risico dat u neemt als u er voor kiest een dergelijk produkt niet eerst uit te proberen bij een vakzaak of u te laten adviseren.

De leverancier heeft niets te maken met wat ook wel "buyer's remorse" wordt genoemd. Dat ze het produkt uberhaupt willen terugkopen is al een gunst, de prijs kan niet de nieuwprijs zijn aangezien het apparaat niet meer als nieuw kan worden verkocht.
Dit is allemaal niet in overeenstemming met wet koop op afstand!
Product wordt on-line aangeboden, klant heeft product dus niet eerst uit kunnen proberen.
Ook na openen verpakking en proberen is wet-koop-op-afstand gewoon nog van toepassing, sterker, daar is de wet juist voor bedoeld!

Dat is dus het risico voor de winkel die procuct on-line aanbiedt.

Re: Loopband wordt niet teruggenomen, wat te doen?

Geplaatst: 01 aug 2013 08:00
door Leo The Emperor
EstervdW schreef:Ik heb gelijk contact opgenomen om het apparaat terug te sturen maar zoals genoemd ontstond daar het conflict, men wil niet terug nemen, oftewel aankoopbedrag teruggeven.
Als u (schriftelijk) bewijs materiaal heeft, waarin duidelijk is dat u het apparaat binnen 7 dagen na aflevering heeft willen retourneren, en de webshop destijds heeft geweigerd om het apparaat terug te nemen, kunt u hier nog steeds aanspraak op maken.

Immers, dit is uw wettelijk recht bij koop op afstand, en het is logisch dat u het apparaat niet fysiek terugstuurt als u weet dat de tegenpartij het toch weigert. Daarmee zijn echter uw wettelijk rechten niet verdwenen.

Met het geluid ligt het iets complexer. Natuurlijk dient het apparaat geschikt te zijn voor thuis gebruik. Het feit dat er een bonkend geluid ontstaat mag dan zo zijn, maar zegt niet per definitie dat de loopband non-conform is. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat uw huis non-conform is of dat u het apparaat verkeerd heeft geinstalleerd, niet gebruikt op voorgeschreven wijze, of dat het geluid wel acceptabel is. Ik zeg niet dat het zo is, maar het is wel aan u om aan te tonen dat dit geluid onacceptabel is en door een verkeerde constructie van de looppband is veroorzaakt. Het zou praktisch zijn als de leverancier of een branchegenoot de situatie bij u thuis eens bekijkt, en met een beoordeling komt

Re: Loopband wordt niet teruggenomen, wat te doen?

Geplaatst: 01 aug 2013 08:24
door 16again
Leo The Emperor schreef: Met het geluid ligt het iets complexer. Natuurlijk dient het apparaat geschikt te zijn voor thuis gebruik. Het feit dat er een bonkend geluid ontstaat mag dan zo zijn, maar zegt niet per definitie dat de loopband non-conform is.
Maakt voor wet koop op afstand niet uit.
Retourneren kan immers zonder opgaaf van reden

Re: Loopband wordt niet teruggenomen, wat te doen?

Geplaatst: 01 aug 2013 08:25
door Leo The Emperor
16again schreef:
Leo The Emperor schreef: Met het geluid ligt het iets complexer. Natuurlijk dient het apparaat geschikt te zijn voor thuis gebruik. Het feit dat er een bonkend geluid ontstaat mag dan zo zijn, maar zegt niet per definitie dat de loopband non-conform is.
Maakt voor wet koop op afstand niet uit.
Retourneren kan immers zonder opgaaf van reden
Ja klopt, binnen 7 dagen, en daarover gaat ook de eerste alinea in mijn posting

Re: Loopband wordt niet teruggenomen, wat te doen?

Geplaatst: 01 aug 2013 08:55
door olaf79
Leo The Emperor schreef:Ja klopt, binnen 7 dagen, en daarover gaat ook de eerste alinea in mijn posting
Binnen 7 werkdagen, klein verschil maar kan net van belang zijn.