LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Geen hypotheek door een A2 codering
Geen hypotheek door een A2 codering
Hallo allemaal,
Na lang rondstruinen op het internet om te begrijpen wat alle BKR codes/noteringen/begrippen nu precies inhouden hoop ik dat jullie me hier misschien kunnen helpen.
Mijn situatie is als volgt;
Een aantal weken geleden heb ik een leuke huis gezien, ik zou echter wel een hypotheek voor moet nemen. Tijdens het financieringsproces kwam het aan het licht dat ik dus een negatieve BKR notering heb, een A2 notering. Hier schrok ik nogal van want was ik niet van op de hoogte. Omdat ik hiervoor nog een lening had afgerond van 11000 euro.
Na enig uitzoekwerk bleek het om een Doorloopkrediet van de Rabobank (Rood staan van je rekening) te gaan van 1000 euro. Stom stom stom, in 2008 werd me contact niet verleng waar ik door de schulden bent gekomen, krediet niet betaald en toen lag er een brief van een incassobureau op mijn mat. Die heb ik meteen betaald het totaal bedrag. (De eind verwerkingdatum is 2010)
Een aantal vragen die me nu nog steeds niet duidelijk zijn:
- Hoe kan ik weel een andere doorloopkrediet krijgen. Terwijl ik een codering had?
- Is het mogelijk om met een betaalde A2 codering ergens een lening af te sluiten?
Ik kan mezelf wel voor m'n kop slaan, een A2 codering voor dit? Als ik had geweten dat dit voor zoveel problemen zou zorgen dan had ik er wel voor gezorgd dat ik de rekening betaald had.. heb een goede baan met netjes salaris.. Nu zit ik 2,5 jaar op de blaren en kan ik dus helemaal niks!?! Weet niet meer wat ik kan doen.
HELP! Jong die uit huis wilt voordat er dingen gaan gebeuren!
Na lang rondstruinen op het internet om te begrijpen wat alle BKR codes/noteringen/begrippen nu precies inhouden hoop ik dat jullie me hier misschien kunnen helpen.
Een aantal weken geleden heb ik een leuke huis gezien, ik zou echter wel een hypotheek voor moet nemen. Tijdens het financieringsproces kwam het aan het licht dat ik dus een negatieve BKR notering heb, een A2 notering. Hier schrok ik nogal van want was ik niet van op de hoogte. Omdat ik hiervoor nog een lening had afgerond van 11000 euro.
Na enig uitzoekwerk bleek het om een Doorloopkrediet van de Rabobank (Rood staan van je rekening) te gaan van 1000 euro. Stom stom stom, in 2008 werd me contact niet verleng waar ik door de schulden bent gekomen, krediet niet betaald en toen lag er een brief van een incassobureau op mijn mat. Die heb ik meteen betaald het totaal bedrag. (De eind verwerkingdatum is 2010)
- Hoe kan ik weel een andere doorloopkrediet krijgen. Terwijl ik een codering had?
- Is het mogelijk om met een betaalde A2 codering ergens een lening af te sluiten?
Ik kan mezelf wel voor m'n kop slaan, een A2 codering voor dit? Als ik had geweten dat dit voor zoveel problemen zou zorgen dan had ik er wel voor gezorgd dat ik de rekening betaald had.. heb een goede baan met netjes salaris.. Nu zit ik 2,5 jaar op de blaren en kan ik dus helemaal niks!?! Weet niet meer wat ik kan doen.
Re: Geen hypotheek door een A2 codering
Tja, de moraal zou eigenlijk moeten zijn dat je je rekeningen gewoon betaalt omdat de andere partij er recht op heeft. Niet omdat je anders zelf in de problemen komt...
Ja dat heb je gelijk in. Had even last van zwaar wind door ontslag van me werk.
En Dus? Ga je de ww in en wil je weer schulden gaan Maken?Redege schreef:Ja dat heb je gelijk in. Had even last van zwaar wind door ontslag van me werk.
@Frantic2,
Misschien moet je de 1e posting van TS eerst helemaal lezen. Je vragen komen nu een beetje dom over.
Misschien moet je de 1e posting van TS eerst helemaal lezen. Je vragen komen nu een beetje dom over.
Redege schreef:Hallo allemaal,
-
Als u al lang heeft rondgestruind op internet begrijp ik niet dat u een aantal voor de hand liggende zaken heeft gemist.redege schreef:Na lang rondstruinen op het internet om te begrijpen wat alle BKR codes/noteringen/begrippen nu precies inhouden hoop ik dat jullie me hier misschien kunnen helpen
Als eerste meldt u een A2 registratie :
bkr website schreef:De BKR codering A2 houdt in dat het restant van de vordering op u voor de kredietverstrekker opeisbaar is gesteld. Dit betekent voor u dat de kredietverstrekker uw schuld kan opeisen. Deze kan via een rechter beslag laten leggen op uw huis, inboedel ,auto en eventueel uw inkomen en/of vermogen. Zo is er een kans dat er beslag gelegd wordt op uw salaris/inkomen.
Dit zou betekenen dat u een H regsitratie behoort te hebben.redege schreef: Die heb ik meteen betaald het totaal bedrag. (De eind verwerkingdatum is 2010)
Eerste aangewezen actie is dus in overleg met de Rabobank en BKR de registratie omzetten van A2 naar H.bkr website schreef:Een BKR codering met een H codering houdt in dat de betalingsachterstand is ingelopen de betreffende A-codering zal dan veranderen in een H-codering. Deze codering heeft geen consequenties meer!
Overigens zult u dan waarschijnlijk nog steeds problemen met de fianciering ondervinden. De H-codering blijft standaard 5 jaar staan en verdwijnt daarna. Tot die tijd is het inderdaad op de blaren zitten, al kunt u natuurlijk wel bekijken of uw bank met een H-codering wil meewerken aan een nieuwe financiering
Overigens begrijp ik tevens niet dat u een huis wilt financieren als u een nieuw dooropend krediet van 11.000 euro heeft afgesloten. U zou in deze fase juist moeten sparen voor verwachte uitgaven.
Wat moet ik hier onder verstaan?redege schreef: HELP,Jong die uit huis wilt voordat er dingen gaan gebeuren
Laatst gewijzigd door Leo The Emperor op 03 aug 2013 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Ga huren tot je codering verloopt.Nu zit ik 2,5 jaar op de blaren en kan ik dus helemaal niks!?! Weet niet meer wat ik kan doen.
Tenminste, ik neem aan dat je nu wel gewoon je rekeningen op tijd betaalt en je niet opnieuw een notering krijgt...?
Alles loop goed. Dus het lig nu bij de Rabobank of ze het willen wijzigen erin. Nu is de vraag hoe ga je dat doen.
De nieuwe doorloopkrediet is al klaar van 11000. Dus die heb ik niks staan ervan.
Ik ben nu gewoon me rekeningen heb een buffer opgebouwd. Kan ook niet in het roodstaan.
De nieuwe doorloopkrediet is al klaar van 11000. Dus die heb ik niks staan ervan.
Ik ben nu gewoon me rekeningen heb een buffer opgebouwd. Kan ook niet in het roodstaan.
Nou ik ben 28 jaar woon nog bij me ouders. Ik wordt gewoon zat van de regels die je ouders opstelt wil gewoon me eigen ding doen.Leo The Emperor schreef:Als u al lang heeft rondgestruind op internet begrijp ik niet dat u een aantal voor de hand liggende zaken heeft gemist.redege schreef:Na lang rondstruinen op het internet om te begrijpen wat alle BKR codes/noteringen/begrippen nu precies inhouden hoop ik dat jullie me hier misschien kunnen helpen
Als eerste meldt u een A2 registratie :bkr website schreef:De BKR codering A2 houdt in dat het restant van de vordering op u voor de kredietverstrekker opeisbaar is gesteld. Dit betekent voor u dat de kredietverstrekker uw schuld kan opeisen. Deze kan via een rechter beslag laten leggen op uw huis, inboedel ,auto en eventueel uw inkomen en/of vermogen. Zo is er een kans dat er beslag gelegd wordt op uw salaris/inkomen.Dit zou betekenen dat u een H regsitratie behoort te hebben.redege schreef: Die heb ik meteen betaald het totaal bedrag. (De eind verwerkingdatum is 2010)Eerste aangewezen actie is dus in overleg met de Rabobank en BKR de registratie omzetten van A2 naar H.bkr website schreef:Een BKR codering met een H codering houdt in dat de betalingsachterstand is ingelopen de betreffende A-codering zal dan veranderen in een H-codering. Deze codering heeft geen consequenties meer!
Overigens zult u dan waarschijnlijk nog steeds problemen met de fianciering ondervinden. De H-codering blijft standaard 5 jaar staan en verdwijnt daarna. Tot die tijd is het inderdaad op de blaren zitten, al kunt u natuurlijk wel bekijken of uw bank met een H-codering wil meewerken aan een nieuwe financiering
Overigens begrijp ik tevens niet dat u een huis wilt financieren als u een nieuw dooropend krediet van 11.000 euro heeft afgesloten. U zou in deze fase juist moeten sparen voor verwachte uitgaven.
Wat moet ik hier onder verstaan?redege schreef: HELP,Jong die uit huis wilt voordat er dingen gaan gebeuren
Tsja, dan kun je ook niet zomaar je eigen dingen doen, want dan heb je niet met de regels van je ouders te maken, maar met de regels van het 'echte' leven... Zoals dat als je vanwege slechte betaling een bkr codering hebt gekregen, deze nog 5 jaar blijft staan, wat Leo ook aangeeft. In die tijd kun je 'bewijzen' dat je je leven echt gebeterd hebt.
Tot die tijd zul je op de blaren moeten zitten en dus ofwel thuis blijven wonen, ofwel huren.
(of een huis kopen zonder lening van een bank...)
Tot die tijd zul je op de blaren moeten zitten en dus ofwel thuis blijven wonen, ofwel huren.
(of een huis kopen zonder lening van een bank...)
Het is niet dat thuis probleem de struikelblok is. Maar voornamelijk wil ik en me vriendin op ons eigen gaan. Wij zijn verplicht om een vrije sector in te gaan waar de huis ook gemiddeld het zelfde kost als een koophuis dat was ons reden om te kopen.
Nu ook de banken zie de codering. Dus je wordt al gestopt bij de voordeur voordat je verder kan gaan. Daar in de tegen waar Leo over had. Dat de A codering naar een H codering moest zijn. Zou wel moeten kloppen omdat het herstel is een niet aanwezig is.
Het is gewoon lastig te begrijp dat het over om een rood staan zoveel problemen ontstaat. Het ontstaan van de problemen heb ik nu uit gevonden. In 2008 ben ik overgestapt naar een andere bank deze zouden voor mij alles in orde maken. Waardoor nu dit probleem is ontstaan. Zelf ben ik ook wel medeverantwoordelijk erover. Dat weet ik ook. Maar dat je zo hard gestraft wordt vind ik erg.
Nu ook de banken zie de codering. Dus je wordt al gestopt bij de voordeur voordat je verder kan gaan. Daar in de tegen waar Leo over had. Dat de A codering naar een H codering moest zijn. Zou wel moeten kloppen omdat het herstel is een niet aanwezig is.
Het is gewoon lastig te begrijp dat het over om een rood staan zoveel problemen ontstaat. Het ontstaan van de problemen heb ik nu uit gevonden. In 2008 ben ik overgestapt naar een andere bank deze zouden voor mij alles in orde maken. Waardoor nu dit probleem is ontstaan. Zelf ben ik ook wel medeverantwoordelijk erover. Dat weet ik ook. Maar dat je zo hard gestraft wordt vind ik erg.
Ik heb een offerte aangevraagd. Alleen door deze A2 codering willen ze al niet verder kijken de banken. waardoor je geen stap verder kan komen. terwijl ik na rabobank vraag om deze codering aan te passen naar herstel dat doen ze gewoon niet. wordt daar door van de kast na de muur gestuurt
-
Een A2 codering houdt in dat de lening of schuld is opgeëist, m.a.w. regelingen zijn mislukt.
Een herstelcodering volgt als de lening vervolgens wordt afgelost, maar maakt in de praktijk geen verschil bij een hypotheekaanvraag. Vrijwel iedere achterstandsmelding is tegenwoordig funest bij een lening- of hypotheekaanvraag, bij welke verstrekker dan ook.
Er zijn wel adviseurs die zeggen nog met succes een hypotheekaanvraag te kunnen afronden, maar dat succes is meer gelegen in de fee die ze incasseren voor hun "moeite", dan is daadwerkelijk resultaat.
Helaas dus en het advies van Kweenie volgen, eerst maar eens gaan huren toe de codering verdwijnt.
Een herstelcodering volgt als de lening vervolgens wordt afgelost, maar maakt in de praktijk geen verschil bij een hypotheekaanvraag. Vrijwel iedere achterstandsmelding is tegenwoordig funest bij een lening- of hypotheekaanvraag, bij welke verstrekker dan ook.
Er zijn wel adviseurs die zeggen nog met succes een hypotheekaanvraag te kunnen afronden, maar dat succes is meer gelegen in de fee die ze incasseren voor hun "moeite", dan is daadwerkelijk resultaat.
Helaas dus en het advies van Kweenie volgen, eerst maar eens gaan huren toe de codering verdwijnt.
Heb je bij de kosten van de koopwoning wel met álle kosten rekening gehouden? Zoals de extra eerste kosten aks je een huis koopt, het risico op waardedaling, de extra verzekeringen en belastingen? En de niet te onderschatten kosten voor onderhoud waarvoor je ook maandelijks moet reserveren? Als de kans redelijk groot is dat je over een paar jaar weer zou willen verhuizen, dan is een koopwoning vaak helemaal niet voordeliger dan een huurwoning. Alleen zie je dat pas achteraf, als je de woning hebt verkocht en je alle kosten bij elkaar zou optellen.Het is niet dat thuis probleem de struikelblok is. Maar voornamelijk wil ik en me vriendin op ons eigen gaan. Wij zijn verplicht om een vrije sector in te gaan waar de huis ook gemiddeld het zelfde kost als een koophuis dat was ons reden om te kopen.
Het probleem is ook helemaal niet het kunnen roodstaan. Het probleem is dat je de termijnen voor de lening blijkbaar in het verleden niet netjes hebt betaald.Het is gewoon lastig te begrijp dat het over om een rood staan zoveel problemen ontstaat.
We hebben zo 35000 euro om voor het huis te doen dat we zelf hebben gespaard.
-
Redege schreef:We hebben zo 35000 euro om voor het huis te doen dat we zelf hebben gespaard.
Ik begrijp totaal niet waarom u met zoveel spaargeld nog een DK van 11.000 euro wil afsluiten.redege schreef:De nieuwe doorloopkrediet is al klaar van 11000. Dus die heb ik niks staan ervan.
-
Hangt ervan af hoe die 35k is weggezet. Als dat voor een paar jaar vast staat dan is het duurder om het spaargeld te gebruiken dan een DK af te sluiten.Leo The Emperor schreef:Redege schreef:We hebben zo 35000 euro om voor het huis te doen dat we zelf hebben gespaard.Ik begrijp totaal niet waarom u met zoveel spaargeld nog een DK van 11.000 euro wil afsluiten.redege schreef:De nieuwe doorloopkrediet is al klaar van 11000. Dus die heb ik niks staan ervan.
-
Dit zou kunnen, als er een flinke boetclausule aan het opnemen van het spaargeld hangt.PeterW1572 schreef:Hangt ervan af hoe die 35k is weggezet. Als dat voor een paar jaar vast staat dan is het duurder om het spaargeld te gebruiken dan een DK af te sluiten.
Normaalgesproken zijn echter de rentepercentages van een DK duidelijk hoger dan wat spaargeld oplevert.
Enfin, het klinkt gewoon onlogisch om als u van plan bent om een huis te kopen, niet wetende dat u een A2 codering heeft, vlak daarvoor een DK van 11.000 af te sluiten. Behalve alle andere zaken vermindert dit ook uw financieringsruimte
Een hypotheek is maatwerk, en van beide kanten is er wel wat mogelijk om toch tot zaken doen te komen, maw dat jullie een huis kunnen kopen. Dat kan bijvoorbeeld door je keuze/wensen naar beneden bij te stellen, en een deel van die 35k te gebruiken als eigen inbreng bij de koop van het huis. Op die manier zou je bij je eigen bank mogelijk toch een (lagere) hypotheek af kunnen sluiten.
-
Met dat laatste ben ik het helemaal eens. De gemiddelde hypotheekboer kijkt eerst of er leningen zijn voordat ze maar naar eigen geld gaan kijken. Wat ook wel weer logisch is. Een lening schept verplichtingen en het feit dat je ook nog eigen geld hebt is geen garantie dat een lening geen probleem gaat worden.Leo The Emperor schreef:Dit zou kunnen, als er een flinke boetclausule aan het opnemen van het spaargeld hangt.PeterW1572 schreef:Hangt ervan af hoe die 35k is weggezet. Als dat voor een paar jaar vast staat dan is het duurder om het spaargeld te gebruiken dan een DK af te sluiten.
Normaalgesproken zijn echter de rentepercentages van een DK duidelijk hoger dan wat spaargeld oplevert.
Enfin, het klinkt gewoon onlogisch om als u van plan bent om een huis te kopen, niet wetende dat u een A2 codering heeft, vlak daarvoor een DK van 11.000 af te sluiten. Behalve alle andere zaken vermindert dit ook uw financieringsruimte