LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] bank spaarpolis (KEW) Rabobank (Interpolis)

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Sduck

bank spaarpolis (KEW) Rabobank (Interpolis)

Ongelezen bericht door Sduck »

Hallo,

ik weet niet of ik hier op de juiste plek zit, maar wie heeft ervaring/ kan mij verder helpen met onderstaande:

Ik en mijn ex gaan uitelkaar, daarbij is de opzet (wat ook via de bank via de mail is bevestigd),
dat ik de spaarpolis die bij de hypotheek hoort over zou nemen.
nu geld voor 2013 dat je de helft van de hypotheek over kan nemen, de andere helft moet ik een annuïteiten hypotheek voor afsluiten. Dit is voor mij duidelijk, maar nu heb ik tussendoor een andere adviseur gekregen van de bank, welke mij nu verteld dat ik de spaarpolis maar voor 50% over kan nemen, dat dit onlangs is gewijzigd en dit fiscaal niet meer kan. Voor mij nu allemaal een beetje dubieus........
Wie kan mij verder helpen of heeft hier info over?
alvast bedankt voor je input!

groet,

Simon

Lisare

Re: bank spaarpolis (KEW) Rabobank (Interpolis)

Ongelezen bericht door Lisare »

@Simon,

Waarschijnlijk verwijst de nieuwe "adviseur" naar de wijzigingen per 01-04-2013. Hij geeft hiermee aan niet voldoende op de hoogte te zijn van de wijzigingen. Het door u gestelde is wel mogelijk.
De fiscale behandeling met ingang van 2013 van de KEW, SEW en BEW (hierna: KEW) in
het kader van het aangaan of beëindigen van een fiscaal partnerschap is op zichzelf niet
anders dan de fiscale behandeling onder de Wet IB 2001, tekst tot en met 2012. De
relevante bepalingen in hoofdstuk 10bis van de Wet IB 2001 zijn in zoverre gelijkluidend aan
die van de artikelen 3.116 tot en met 3.119a van de Wet IB 2001, tekst 2012. Dit betekent dat
het mogelijk is om in verband met het aangaan of beëindigen van een fiscaal partnerschap
een KEW geheel of gedeeltelijk te vervreemden aan de partner zonder dat daardoor sprake
is van een schending van voorwaarden van het regime van de KEW die zou leiden tot een
fictieve uitkering (artikel 10bis.4, derde lid, onderdeel c, en 10bis.5, vierde lid, onderdeel b,
van de Wet IB 2001). Het is daarbij niet relevant of al dan niet sprake is van gemeenschap
van goederen.

Voorbeeld
Op grond van de wettelijke bepalingen is het mogelijk in de veel voorkomende situatie dat na
echtscheiding de ene partner de eigen woning en de bijbehorende eigenwoningschuld
"meeneemt", dat die ene partner ook de KEW van de andere partner overneemt. Deze
overname van de KEW vindt fiscaal geruisloos plaats.
Op zoek naar een goede adviseur dus......

Sduck

Re: bank spaarpolis (KEW) Rabobank (Interpolis)

Ongelezen bericht door Sduck »

Lisare schreef:@Simon,

Waarschijnlijk verwijst de nieuwe "adviseur" naar de wijzigingen per 01-04-2013. Hij geeft hiermee aan niet voldoende op de hoogte te zijn van de wijzigingen. Het door u gestelde is wel mogelijk.
De fiscale behandeling met ingang van 2013 van de KEW, SEW en BEW (hierna: KEW) in
het kader van het aangaan of beëindigen van een fiscaal partnerschap is op zichzelf niet
anders dan de fiscale behandeling onder de Wet IB 2001, tekst tot en met 2012. De
relevante bepalingen in hoofdstuk 10bis van de Wet IB 2001 zijn in zoverre gelijkluidend aan
die van de artikelen 3.116 tot en met 3.119a van de Wet IB 2001, tekst 2012. Dit betekent dat
het mogelijk is om in verband met het aangaan of beëindigen van een fiscaal partnerschap
een KEW geheel of gedeeltelijk te vervreemden aan de partner zonder dat daardoor sprake
is van een schending van voorwaarden van het regime van de KEW die zou leiden tot een
fictieve uitkering (artikel 10bis.4, derde lid, onderdeel c, en 10bis.5, vierde lid, onderdeel b,
van de Wet IB 2001). Het is daarbij niet relevant of al dan niet sprake is van gemeenschap
van goederen.

Voorbeeld
Op grond van de wettelijke bepalingen is het mogelijk in de veel voorkomende situatie dat na
echtscheiding de ene partner de eigen woning en de bijbehorende eigenwoningschuld
"meeneemt", dat die ene partner ook de KEW van de andere partner overneemt. Deze
overname van de KEW vindt fiscaal geruisloos plaats.
Op zoek naar een goede adviseur dus......

kun je mij de link doen toekomen waar je deze informatie vandaan hebt?
alvast bedankt!!

Gesloten