Pagina 1 van 2

Navigatie Toyota

Geplaatst: 07 aug 2013 11:59
door Klaas100
Sinds januari 2013 rij ik een Yaris Hybrid met een van de fabriek af ingebouwd navigatiesysteem. De kaarten die ze gebruiken zijn van Navteq. De auto werd met oude kaarten afgeleverd. Terug gegaan naar de dealer deze was zo coulant om de nieuwste versie gratis te installeren 2.7.4. Deze update gaf geen verbetering, deze nog steeds verouderde kaarten geven een verkeerde informatie tijdens het rijden, wat tot gevaarlijke situaties kan leiden.

De kleurstelling van de kaart is een ramp, de te volgen weg is met blauw aangegeven met en blauwe pijl erin. Water word in dezelfde kleur blauw aangeven, als je in een waterrijk gebied rijdt is alles blauw de weg is niet meer te volgen.

“Toyota Klanten Service” luistert niet naar het probleem van de klant. Bied geen oplossingsgerichte product aan! Dit navigatiesysteem is zeer onbetrouwbaar.

Re: Navigatie Toyota

Geplaatst: 07 aug 2013 12:12
door sjohie
Klaas100 schreef:Sinds januari 2013 rij ik een Yaris Hybrid met een van de fabriek af ingebouwd navigatiesysteem. De kaarten die ze gebruiken zijn van Navteq. De auto werd met oude kaarten afgeleverd. Terug gegaan naar de dealer deze was zo coulant om de nieuwste versie gratis te installeren EUL20121019. Deze update gaf geen verbetering, deze nog steeds verouderde kaarten geven een verkeerde informatie tijdens het rijden, wat tot gevaarlijke situaties kan leiden.

De kleurstelling van de kaart is een ramp, de te volgen weg is met blauw aangegeven met en blauwe pijl erin. Water word in dezelfde kleur blauw aangeven, als je in een waterrijk gebied rijdt is alles blauw de weg is niet meer te volgen.

“Toyota Klanten Service” luistert niet naar het probleem van de klant. Bied geen oplossingsgerichte product aan! Dit navigatiesysteem is zeer onbetrouwbaar.
Die kaarten worden niet elke dag geupdate ofzo, het is dus niet gezegd dat die nieuwe rotonde in de buurt (willekeurig voorbeeld) bij de volgende update er ook meteen in staat. Dat kan wel een jaar duren. Sterker nog, de meeste achterliggende data-bestanden werden tot ~5 jaar geleden elke 4 jaar geupdate, slechts 1 landsdekkend bestand werd toen al jaarlijks geupdate.

Dat is gewoon veel werk, er zijn zeker duizend mensen direct en indirect bij betrokken in Nederland alleen al. Dat is dus iets waar Toyota met alle wil van de wereld ook niks aan kan veranderen.

En de gebruikte kleuren is meestal iets wat je in kan stellen in een navigatiesysteem, heb je je daar al eens in verdiept?

Re: Navigatie Toyota

Geplaatst: 07 aug 2013 12:27
door Dirkie
Klaas100 schreef:...... Deze update gaf geen verbetering, deze nog steeds verouderde kaarten geven een verkeerde informatie tijdens het rijden, wat tot gevaarlijke situaties kan leiden.....
Even voor de duidelijkheid. Volgens mij bent U de bestuurder van uw auto, niet het navigatie systeem. Als U de bosjes of de sloot in rijdt, omdat het navigatie systeem dat zegt, dan is het nog steeds uw verantwoording om dit niet te doen.
En als een kaart van bijv juni 2013 is betekent dat niet, dat alle wijzinging t/m juni 2013 daar ook in staan. U mag blij zijn, als de wijzigingen tot juni 2012 erin opgenomen zijn. Er kan namelijk zomaar een jaar zitten tussen het maken van de kaarten en het moment dat ze in Uw auto zitten.

Re: Navigatie Toyota

Geplaatst: 07 aug 2013 12:35
door Klaas100
Alles wat u schrijft is mij bekend, rijdt u in een Toyota?

Druk op onderstaande link en lees de klachten

http://blog.toyota.nl/updates/navigeren ... een-boete/

Re: Navigatie Toyota

Geplaatst: 07 aug 2013 14:39
door sjohie
Klaas100 schreef:Alles wat u schrijft is mij bekend, rijdt u in een Toyota?

Druk op onderstaande link en lees de klachten

http://blog.toyota.nl/updates/navigeren ... een-boete/
Eeuh nee, wij hebben een Saab 93 met een los Garmin PND (met levenslange gratis kaartupdates). En dat mensen klagen over iets wat nu niet meer mag in Frankrijk, terwijl dit bij aanschaf een X periode geleden ingebakken is door Toyota is natuurlijk wel wat apart. Ik bedoel, is Toyota verantwoordelijk voor wetgeving die van kracht wordt na het kopen van een auto?

Re: Navigatie Toyota

Geplaatst: 07 aug 2013 15:39
door Dirkie
Klaas100 schreef:Alles wat u schrijft is mij bekend, rijdt u in een Toyota?

Druk op onderstaande link en lees de klachten

http://blog.toyota.nl/updates/navigeren ... een-boete/
Dit is een heel andere 'probleem' dan waar U mee begonnen bent. De kaartupdates om ze aktueel te maken lopen altijd achter. Kaartdowngrades om ze geschikt te maken voor boetevrij navigeren in Frankrijk kunt U misschien wel zelf doen. Ik heb bij mijn TomTom gewoon wat bestandjes verwijderd en weg waren de flitspalen van Frankrijk. En ook ik rij overigens ook niet in een Toyota.

Re: Navigatie Toyota

Geplaatst: 12 dec 2013 15:13
door H.lambrechts
ik rijd ook in een Toyota en liet in september mijn navigatie updaten; kostprijs 200 euro
Wat blijkt er nu? Deze update klopt langs geen kanten; de oude was dan nog betrouwbaarder
Er zijn al heel wat mails hierover van mij naar mijn garagist en via hem naar Toyota verstuurd maar Toyota geeft niet thuis. Ik moet volgens hen maar alle fouten vaststellen en doorgeven!!!!!! Onbegonnen werk.
Een nieuwe (gratis) betrouwbare update krijg ik niet
Ik kan toch niet de enige zijn die met dit probleem kampt? Daarom roep ik hiermee iedereen op die het zelfde voor heeft om hier samen ruchtbaarheid aan te geven.

Re: Navigatie Toyota

Geplaatst: 12 feb 2014 07:33
door Versr
Toyota loopt hopeloos achter met het uitleveren van goede kaarten voor de navigatie. Mijn eind januari 2014 afgeleverde auto met nav versie april 2013 als navigatie herkent de gereed gekomen wegen van de afgelopen jaren niet. Toch raar dat je midden op de snelweg advies krijgt om om te keren!
Dat veilig rijden je eigen veantwoordelijkheid is is hierbij niet de issieu, zie andere reacties. Tot januari reed ik peugeot en die waren met hun updates zeer goed, alle recente wijzigingen waren meegeleverd (a12 ede utrecht, valburg, rondweg eindhoven, a2, maar ook lokale wijzigingen). HET KAN DUS WEL! Toyota moet de rijder gewoon serieus nemen!

Re: Navigatie Toyota

Geplaatst: 05 mei 2014 01:07
door anton1960
Mijn vriendin heeft een Toyota Yaris full hybride met navigatie nieuwe auto in 2013
van af het begin heeft de navigatie keuren herkent de weg niet of kan adres niet vinden of we rijden ineens in een ander land.
naar de dealer geweest werkte goed moesten voortaan niet alleen de plaats maar ook adres in voeren .
niets geholpen nu pas een jaar beurt gehad weer aan de orde gebracht verkoper loopt mee kijkt en zegt werkt naar behoren.
Al 3 keer een mail gestuurd naar Toyota uitvoerig uitgelegd wat er aan de hand is verschuilen zich achter de kaartenmaker is software matig heb hun in gebreke gesteld ondeugdelijk product geleverd gevraagd uitbouwen en me geld terug antwoord van Toyota is.

Op 2 mei gaf u via onze website een klacht door over uw Toyota navigatiesysteem. U bent niet tevreden over de actualiteit van de navigatiekaarten en u verzoekt ons een oplossing aan te dragen. Graag geef ik u een reactie.



Meest actuele software bij aflevering

Het spijt me dat u ontevreden bent met de actualiteit van uw navigatiesysteem. Helaas kan ik daar geen verandering in brengen. Wij leveren onze Toyota’s altijd af met de meest actuele navigatiesoftware beschikbaar op het moment van leveren. Ondanks dat ik begrijp dat u het vervelend vindt, bestaan er geen mogelijkheden tot het gratis beschikbaar stellen van een nieuwe navigatiekaart of het kosteloos uitbouwen van het navigatiesysteem.
heb een boze mail terug gestuurd tot op heden geen reactie

Re: Navigatie Toyota

Geplaatst: 06 jun 2015 09:25
door sjoske13
Ook ben het langzamerhand zat aan worden met navigatie systemen van Toyota.
Ik rijd sinds een jaar Toyota Yaris Hybride en heb 2 problemen:
A) Het systeem bij normaal daglicht en zon inval niet te lezen behalve als je hand de licht inval weg haalt Erg onveilige situatie dus
Contact met dealer en importeur leverde allen een sorry niets aan te doen op. Had zelf al de mogelijkheden van contrast instelling al uitgeprobeerd.

B) Bij aankoop overwogen om los systeem te kopen omdat die livetime kaarten updates aanboden.
Toch voor Toyota systeem gekozen omdat met verteld werd, dat als ik me aanmeldde bij mijn Toyota de eerste 3 jaar gratis een update kon ophalen.
Na diverse pogingen niet gelukt. Contact met daeler gezocht en jawel hoor de update zijn alleen tegen betaling DUS NIET GRATIS, op te halen.
IK ZAL daarom nooit meer een vast nav-systeem van Toyota in mijn evt volgende Toyota laten plaatsen.
verder baal ik behoorlijk van het gedrag van dealer en de importeur.
Verkopen zonder echt naar klachten van klanten te luisteren en mee te denken naar oplossingen

Re: Navigatie Toyota

Geplaatst: 23 nov 2015 11:28
door erwe
20151121_103209 (640x360).jpg
20151121_103209 (640x360).jpg (173.27 KiB) 22665 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
Ook ik heb problemen met het navigatie systeem van Toyota. Maar het grootste probleem is de klantenservice van LOUWMAN & PARQUI B.V die het totaal onverschillig laat en volhard in de opstelling het niet op te willen lossen, met name [Persoonsgegevens verwijderd door Forummoderatie] van Toyota Informatie Center, op dit moment heb ik een pamflet in de auto met mijn menig over de Kwalitatief Uitermate Teleurstellende service van Toyota
Wil ik nog melden dat mijn Toyota Yaris van augustus 2015 is.

Re: Navigatie Toyota

Geplaatst: 27 nov 2015 13:44
door Dirkie
erwe schreef:Ook ik heb problemen met het navigatie systeem van Toyota. Maar het grootste probleem is de klantenservice van LOUWMAN & PARQUI B.V die het totaal onverschillig laat en volhard in de opstelling het niet op te willen lossen, met name [Persoonsgegevens verwijderd door Forummoderatie] van Toyota Informatie Center, op dit moment heb ik een pamflet in de auto met mijn menig over de Kwalitatief Uitermate Teleurstellende service van Toyota
Wil ik nog melden dat mijn Toyota Yaris van augustus 2015 is.
En U denkt werkelijk dat het Toyota een zorg zal zijn dat U voor gek rijdt met dit papier in de auto. :lol:

Re: Navigatie Toyota

Geplaatst: 02 dec 2015 11:16
door erwe
Het interesseert Toyota inderdaad geen ene moer, maar vanaf vandaag geen last meer van die arrogante klantenservice van louwman. de Yaris verkocht op marktplaats en op zoek naar een ander merk.
Het is namelijk niet de eerste keer dat ik tegen die botte houding van hun oploop.
Ik ben er klaar mee.

Re: Navigatie Toyota

Geplaatst: 11 aug 2016 17:29
door Bremm010
Ik rij al 4,5 jaar in een Toyota Verso. Ik begrijp werkelijk niets van al dat geklaag. Natuurlijk staan de nieuwste wegen er niet op, maar wegen rond Eindhoven, 2e Maasvlakte etc wel hoor. Het gezeur over de kleuren blauw?? Volgens mij zijn de blauwe tinten niet gelijk en kun je ze gemakkelijk onderscheiden. Net met de vakantie in Noorwegen en Zweden geweest: Zelfs de kleinste wegen staan er op, navigatie is snel en betrouwbaar. Bestel binnenkort weer een nieuwe.

Re: Navigatie Toyota

Geplaatst: 26 sep 2016 12:21
door erwin1976
Ik raad op dit moment iedere Toyota rijder aan om GEEN update van het navigatiesysteem te laten installeren, totdat de update ook een echte update is. Een paar maanden geleden heb ik deze erop laten zetten voor rond de € 200 en het gehele vernieuwde stuk bij Rotterdam staat er nog steeds niet op. Sommige veranderde wegen zijn al jaren geleden opgeleverd, zoals veranderde afslagen op de A15 onder Rotterdam. Verder kloppen vele POI's in het buitenland niet. Wij hebben onlangs in Italië naar meerdere locaties van een pinautomaat gezocht en deze klopten allemaal niet. Geen enkele pinautomaat te zien bij aankomst. Vermoedelijk zijn de opgeslagen adressen zéér verouderd, met als gevolg dat ik niet meer goed op dit systeem kan vertrouwen. Gewoon te beschamend voor woorden. Ik heb het gemeld bij Toyota en het is doorgegeven aan het hoofdkantoor, maar daar hoor je natuurlijk nooit meer wat van.

Re: Navigatie Toyota

Geplaatst: 01 dec 2016 17:12
door Limbojoe
Bij de aankoop van mijn 2e hands Toyota Auris in september werd ik door de Toyotadealer zelf gewezen op dit gebrek en hij bood mij een Tomtom aan i.p.v. de laatste update, die volgens hem toch niet zou functioneren. Klasse van die dealer in Heythuizen!!!

Re: Navigatie Toyota

Geplaatst: 02 dec 2016 12:40
door berndv
Limbojoe schreef:Klasse van die dealer in Heythuizen!!!
en als die je er in september nou ook nog even bij had verteld over het in augustus genomen besluit over het verval van de gewichtcorrectie bij hybride-auto's, was het nog beter geweest, maar ja, dan had de geweldige dealer geen auto verkocht waarschijnlijk.

Re: Navigatie Toyota

Geplaatst: 14 jul 2017 21:29
door lieftiem
De arrogantie van Navteq is zo groot dat zelf de Toyota importeur niet een oplossing kan bereiken. Ik kocht maart 2017 de laatste up date voor mijn Avensis en bleek dat er data van Navteq opstond uit oktober 2015. Belangrijke wegen (bv de verlenging A4) staan hier niet op. Dus € 135,-- weggegooid geld. Heb vandaag 14 juli 2017 een nieuwe Mazda CX-5 gekocht Ook op dit navigatiesysteem , gevoed door Navteq, zit oude dat op. Wie gaat Navteq eens aanpakken ????? Laat de auto-industrie eens de handen in één slaan. [ongefundeerde bewering verwijderd door moderatie]

Re: Navigatie Toyota

Geplaatst: 01 aug 2017 14:40
door Ariellahdw
IK heb recent (29/5/17) een update van mijn Toyota navigatiesysteem laten doen. Al spoedig bleek dat de update niet klopte. Ik woon in Harderwijk (Stationslaan) en komende van de rijksweg zit de nieuwe spoortunnel (al een jaar in gebruik) er niet goed in. Coördinaten ed kloppen niet. Hij ziet de tunnel te laat. Als ik van huis kom dan stuurt het systeem me rustig naar de oude spoorwegovergang(dus rechtdoor op de rotonde) ipv rechtsaf bij de eerste rotonde en bij de volgende de derde afslag. Het nieuwe aquaduct ter hoogte van Diemen ook al een half tot 3/4 jaar klaar kent hij niet eens.
Ik heb de klantenservice van Totota hierover gebeld en gevraagd om een gratis update bij de volgende ronde.
Antwoord in het kort: de update is ons door derden aangeleverd en daar kunnen wij niets aan doen. Ik zeg: als u plofzakken o.i.d door een derde krijgt aangeleverd en ze werken niet of niet goed is dat dan ook uw antwoord. Hij zegt dat is iets anders. Voor mij dus niet. Mijn inziens is Toyota verantwoordelijk voor de kwaliteit voor de door hen verkochte update (ze hadden daar tenminste kwaliteitscontroles op moeten doen) en dienen ze mij gratis een nieuwe dan wel voor een zeer gereduceerde prijs te leveren. Gaarne uw juridisch antwoord en mening.

Re: Navigatie Toyota

Geplaatst: 01 aug 2017 19:55
door sjohie
Ariellahdw schreef:IK heb recent (29/5/17) een update van mijn Toyota navigatiesysteem laten doen. Al spoedig bleek dat de update niet klopte. Ik woon in Harderwijk (Stationslaan) en komende van de rijksweg zit de nieuwe spoortunnel (al een jaar in gebruik) er niet goed in. Coördinaten ed kloppen niet. Hij ziet de tunnel te laat. Als ik van huis kom dan stuurt het systeem me rustig naar de oude spoorwegovergang(dus rechtdoor op de rotonde) ipv rechtsaf bij de eerste rotonde en bij de volgende de derde afslag. Het nieuwe aquaduct ter hoogte van Diemen ook al een half tot 3/4 jaar klaar kent hij niet eens.
Ik heb de klantenservice van Totota hierover gebeld en gevraagd om een gratis update bij de volgende ronde.
Antwoord in het kort: de update is ons door derden aangeleverd en daar kunnen wij niets aan doen. Ik zeg: als u plofzakken o.i.d door een derde krijgt aangeleverd en ze werken niet of niet goed is dat dan ook uw antwoord. Hij zegt dat is iets anders. Voor mij dus niet. Mijn inziens is Toyota verantwoordelijk voor de kwaliteit voor de door hen verkochte update (ze hadden daar tenminste kwaliteitscontroles op moeten doen) en dienen ze mij gratis een nieuwe dan wel voor een zeer gereduceerde prijs te leveren. Gaarne uw juridisch antwoord en mening.
Euh, die tunnel is 16 september 2016 opengesteld/opgeleverd lees ik hier, die is dus nog geen jaar in gebruik. :wink: En zoals ik al eerder heb uitgelegd hierboven, voordat een nieuwe topografie definitief beschikbaar komt voor de kaartmakers, gaat er zeker al een vol jaar overheen. De gemeente is bronhouder van de BGT, en zijn verantwoordelijk voor het uploaden van updates in de landelijke voorziening, gerund door het kadaster. Daaruit putten de kaartmakers, doorgaans 1x per jaar. Die data gebruiken ze om hun dataset, welke jij ultimo via Toyota in de auto krijgt, te corrigeren en/of te verrijken.

Jouw update is voor het jaar 2017. maar dan is de inhoud altijd van een jaar geleden, de peildatum van de dataset. Toen stond deze tunnel er nog niet definitief in. Ter info, ik heb de vermoedelijk door de kaartmaker gebruikte versie van de BGT op kantoor, en daarin heeft deze tunnel het label indicatieve ligging.

Dit alles is dus prima te verklaren als je de achterliggende systemen en methodes kent of wilt kennen, en daaruit is het gedestilleerde antwoord van Toyota gewoon juist. Wat je zal zien, is dat bij de volgende update de ligging van, en navigatie door de tunnel, verbeterd is.

Wat betreft de vergelijking met airbags, dat is een wettelijk voorgeschreven veiligheidsmiddel, iets finaal anders dan een accessoire als een navigatiesysteem.