LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Problemen na aankoop auto

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
__gwendolyn

Problemen na aankoop auto

Ongelezen bericht door __gwendolyn »

Beste ,

Op 27-04-2013 heb ik een mini cooper uit 2001 gekocht.
Na 1,5 week kreeg de auto diverse problemen, hij rammelde, tikte en bonkte.

Hierna heb ik contact op genomen met de dealer en deze heeft de auto nagekeken en kwam tot de conclusie dat de rechter homokineet kapot was, hij zou opzoek gaan naar een gebruikte homokineet maar was niet duidelijk over voor wie de kosten zouden komen.

Omdat de auto steeds harder geluiden ging maken vertrouwde ik het niet heb ik de auto geheel laten nakijken bij de officiele mini dealer, Nobra Cars in Helmond. Zij kwamen met de conclusie dat de versnellingsbak, lagers, aandrijfas en homokineet kapot waren.

Dit heb ik op papier met offerte erbij wat het zou gaan kosten €3600,-. Terwijl ik 4450,- voor de auto heb betaald naast inruil van mijn vorige auto €900,- totaal bedrag was dus €5350,-.

Met dit nieuws ben ik naar de dealer gegaan, deze deed moeilijk maar besloot toch de auto na te kijken. Deze gaf aan dat alles klopte behalve de versnellingsbak. Auto kon weer opgehaald worden nadat hij een week bij de dealer had gestaan. Auto opgehaald en opnieuw naar mini garage geweest om zeker te weten wat er aan de hand was. Ze kwamen nog steeds op dezelfde conclusie versnellingsbak defect.(ook heeft de betreffende garage contact op genomen met de mini dealer waarom de versnellingsbak kapot was, deze heeft hem uitgenodigd maar weigerde langs te komen met de auto, terwijl dit kosteloos was)

Ik heb de dealer gevraagd de koop te ontbinden, echter wil deze dat niet en alle kosten op mij die tot nu toe zijn gekomen op mij verhalen.

Na wat heen en weer gemail ben ik er niet uitgekomen met de dealer en is de auto uiteindelijk 2 weken terug op eigen kosten gemaakt omdat ik deze gewoon nodig had en ook geen geld had voor een nieuwe auto omdat deze zo ook niet verkocht kon worden.

Op de bon staat echter wel dat ik geen recht heb op garantie, maar dit lijken me meer geborgen gebreken? (Versnellingsbak, wiellagers, stuurkogels, stuurstang, koppeling, homokineet en homokineet hoes allemaal defect a 4000,-)

Kan ik nog wat doen om hem hier niet zo vanaf te laten komen? Helaas heb ik de juiste rechtsbijstand verzekering hier niet voor maar zou aangifte of iets dergelijks mogelijk zijn? De auto heeft bijna twee maanden stil gestaan voor de deur ivm niet mogelijk om er in te rijden met alle mankementen.

Graag advies en geen achteraf had je beter dit of dat kunnen doen, want daar is het helaas al te laat voor!

Alvast bedankt,
Mvg,
Gwendolyn

henk51

Re: Problemen na aankoop auto

Ongelezen bericht door henk51 »

Paar vraagjes die dealer waar je hem gekocht hebt was die ergens bij aangesloten Bovag, o.i.d.,of was die dealer eigenlijk een handelaar.

Neem aan uitgebreide proefrit gemaakt?
Deskundig iemand meegenomen?
auto op de brug?
Garantie afgekocht?

Veel van de mankementen had een deskundig iemand meteen gezien/gehoord koppeling bij proefrit is niet zo moeilijk wiellagers is ook makkelijk zelf te controleren hoezen als auto op de brug staat etc etc.
Zijn allemaal zichtbare en ook hoorbare "gebreken".

gr Henk

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

als je geen rechtsbijstandsverzekering hebt voor dit soort zaken, heb je eigenlijk niet zo heel veel mogenlijkheden. als de garage is aangesloten bij de bovag, kan je het voorleggen aan de geschillen commissie voertuigen.

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

Met zo'n waslijst aan klachten kun je niet volhouden dat er sprake is van verborgen gebreken.

Onvoldoende eigen onderzoek (voor de aankoop) lijkt mij aannemelijker.

peteroo

Ongelezen bericht door peteroo »

Inderdaad ontbreken wat gegevens.

Wat is de kilometerstand?

Kent dit auto- of motortype kenmerkende gebreken?

Was de (BOVAG?) garantie afgekocht?

Wat houdt de onderzoeksplicht in? Wat mag je redelijkerwijs verwachten voor een forse prijs als deze? Een kleine 5500 euro voor een 12 jaar oude wagen is niet niks.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Van een auto mag u verwachten dat deze geschikt is om daarmee deel te nemen aan het verkeer. Dit is anders wanneer u moet vermoeden dat de auto één of meerdere eigenschappen mist die hiervoor nodig zijn. Het gaat dan om eigenschappen die voor u, als leek, gemakkelijk te zien waren. En de door u genoemde defecten waren niet gemakkelijk zichtbaar.

Omdat u het defect binnen zes maanden na aflevering heeft ontdekt is er een wettelijk bewijsvermoeden van kracht dat zegt dat het defect bij aflevering aanwezig was. Dit vermoeden kan ontkracht worden door de verkoper.

Het zal er op neer komen wat u mocht verwachten van dit onderdeel bij beginnende slijtage.

LJN: BT7574 schreef:7.4.4. Anders is dat echter met de overige opgesomde gebreken. Deze zijn door een leek niet op het eerste gezicht waarneembaar. De gebreken 2-5, 9, 12-14 zijn ernstig en maken, zo is onbetwist door garage Perfect Gear Auto’s vastgesteld, dat de auto niet geschikt was om de openbare weg te berijden. Daarmee voldeed de auto niet aan datgene wat ervan verwacht mocht worden en is er sprake van non-conformiteit. Gesteld noch gebleken is dat de koopprijs van€ 1750,-- voor een 12-jaar oude Ford Ka zodanig laag is, dat de koper niet kon verwachten dat de auto nog aan het verkeer kon deelnemen.

7.4.5. Mogelijk is dat F&S hiervan evenmin op de hoogte was, nu zij het hof heeft medegedeeld dat zij de auto na de inkoop alleen maar heeft gewassen en schoongemaakt (en dus niet nader heeft onderzocht of gekeurd). Dat F&S zelf de auto niet nader heeft onderzocht alvorens deze door te verkopen - en zij daardoor niets wist over de staat van de ter verkoop aangeboden auto - blijft echter geheel voor haar eigen risico nu de mededelingsplicht van de verkoper in deze prevaleert boven de onderzoeksplicht van de koper. (bron)

__gwendolyn

Bedankt voor jullie antwoorden!

De auto heeft een km stand van 143.000km. Omdat de dealer zei dat ik met de defecte homokineet nog wel kon door rijden heb ik dit ook gedaan.

Het is geen bovag garage helaas, dus via de geschillencommisie kan het niet gaan.

Echter wist de dealer niet na onderzoek van al het getik en gerammel dat de lagers ook kapot waren en wat het vreemde geluid in de versnellingsbak was, vandaar mijn bezoek aan de officiële mini dealer.

Daarnaast staat op papier en op de website dat de auto's uitgebreid na worden gekeken voor aflevering. Deze auto is van zijn boekhouder geweest en altijd bij hem in onderhoud geweest. Het zou een goede auto zijn waar ik zonder grote kosten voorlopig mee vooruit kon want hij had hem liever in onderhoud dan dat dus deze situatie zou gebeuren. Daarom was garantie niet nodig en eigenlijk ook niet ter sprake geweest, garantie os dus niet afgekocht want ik hehier geen Kosten vermindering door gehad.

__gwendolyn

Daarnaast begrijp ik dat auto's altijd kosten met zich mee brengen.

Alleen vind ik dit toch iets teveel van het goede en kijk ik wat de opties eventueel nog kunnen zijn.
Kan ik niks meer, is dat helaas zo en houd het op!:)

jonis

Ongelezen bericht door jonis »

kokka schreef:als je geen rechtsbijstandsverzekering hebt voor dit soort zaken, heb je eigenlijk niet zo heel veel mogenlijkheden. als de garage is aangesloten bij de bovag, kan je het voorleggen aan de geschillen commissie voertuigen.

De geschillencomissie oordeelt alleen maar over gevallen waar Bovaggarantie van toepassing is en niet als er afstand is gedaan van de garantie (staat in hun voorwaarden). Genoeg mogelijkheden om je gelijk te behalen.....het kost alleen echter wel geld om een jurist in te schakelen om je gelijk te behalen....dus of je dat in 1x doet betalen of maandelijks via rechtsbijstandverzekering, maakt niet veel uit.

Alleen echter:
uiteindelijk 2 weken terug op eigen kosten gemaakt
Dat gaat echter een probleem worden....

Slobberbone

Ongelezen bericht door Slobberbone »

__gwendolyn schreef:Daarnaast begrijp ik dat auto's altijd kosten met zich mee brengen.

Alleen vind ik dit toch iets teveel van het goede en kijk ik wat de opties eventueel nog kunnen zijn.

Blijft een klap geld mijn auto koste dat 7 1/2 jaar geleden nog lang niet zo veel en die is een jaar ouder.

Ja, wil je wat speciaal dan moet je betalen maar neem dan niet een gelijk uit de productie en die boekhouder dat zegt niks die kan wel een racelicentie hebben en het in het openbaar hebben tentoongesteld met de Mini :shock:

__gwendolyn

Slobberbone schreef:
__gwendolyn schreef:Daarnaast begrijp ik dat auto's altijd kosten met zich mee brengen.

Blijft een klap geld mijn auto koste dat 7 1/2 jaar geleden nog lang niet zo veel en die is een jaar ouder.

Ja, wil je wat speciaal dan moet je betalen maar neem dan niet een gelijk uit de productie en die boekhouder dat zegt niks die kan wel een racelicentie hebben en het in het openbaar hebben tentoongesteld met de Mini :shock:
Haha, ik wil niet eens weten wat die allemaal met die auto gedaan heeft.
Je maakt me in ieder geval wel aan het lachen :D

peteroo

Ongelezen bericht door peteroo »

Ik vind die bedragen nogal schrikbarend. Mijn Mazda 323 kostte destijds 3800 euro. Het wagentje was toen negen jaar oud. Daarna heb ik er acht jaar probleemloos mee gereden, met jaarlijks 250 a 300 euro reguliere onderhoudskosten, plus twee keer een nieuwe midden- en einddemper.

Van een auto met deze reputatie (BMW) en prijs mag je toch meer verwachten?

sjoegel

Ongelezen bericht door sjoegel »

Van dit soort auto's is in de handel bekend dat er weinig aan onderhoud wordt uitgegeven. De eigenaren kopen liever een nieuwe zonnebril dan dat ze er wat verse olie in gooien. Om het maar even generaliserend te zeggen. Je hebt natuurlijk wel uitzonderingen :wink: Maar die heb jij niet. :|

hawkwind

Ongelezen bericht door hawkwind »

snuffel1 schreef: Wat de hoge aanschafprijs betreft, een Mini Cooper is niet enkel een vervoermiddel maar is ook een beetje een cult auto geworden en daar hangt een prijskaart aan.
Geheel correct ,gebruikte mini's zijn peperduur!.Wij zijn ons btw ook aan het orienteren voor een gebruikte mini cooper.
Onder de 5000 euro is er bijna niets fatsoenlijks te vinden.
Na wat onderzoek is wel gebleken dat de versnellingsbak van een mini meer dan gemiddeld storingen kan opleveren.

Ons oog is gevallen op een Mini Cooper (geen S) van 2003 bij de plaatselijke dealer, van 1e eigenaar ,en alle onderhoudsbeurten gehad bij een officiele mini dealer.
Originele NL auto (veel mini's zijn uit duitsland geimporteerd)
Met 6 maanden BOVAG garantie.
85.000 km. prijs: 7450 :roll:

Vanavond proefrijden :D

hawkwind

Ongelezen bericht door hawkwind »

Wij zijn alweer wat wijzer geworden.
Een mini one /cooper heeft een midland (UK)5 versnellingsbak welke bijzonder zwak is.
Erg veel klachten.
De cooper S komt er veel beter uit met de Getrag (DU) 6 bak.
Proefrit gecancelled , en nu dan maar zoeken naar een Cooper S.

Gesloten