LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Lijfrente en overlijden

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
PvP
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 aug 2013 18:11

Lijfrente en overlijden

Ongelezen bericht door PvP »

Mijn vader is recentelijk op 55 jarige leeftijd overleden en hij had een lijfrentepolis die in zou gaan op zijn 65e. Deze lijfrentepolis lijkt te bestaan uit twee polisbladen.

In de polisvoorwaarden van nr 1 staat "Een kapitaal uit te keren onmiddelijk na het overlijden van de verzekerde voor [datum] gelijk aan de som van [de betaalde premies] en een bedrag van [bedrag]".

Tevens is er bij overlijden ook nog sprake van winstdeling. Hier wordt een percentage genoemd in en een bedrag in guldens.

In de polisvoorwaarden van nr 2 staat 'Een kapitaal, uit te keren na overlijden van verzekerde voor [datum] gelijk aan de betaalde koopsom verschuldigd per [datum]'.

De vraag die ik hierbij heb is: wat moet ik hiermee doen om de fiscale gevolgen te minimaliseren voor mijn moeder?

Wat ik reeds gedaan heb is een saldobevestiging van de (niet) afgetrokken lijfrentepremies gevraagd bij de belastingdienst. Dit verzoek heb ik ingevuld a.d.h.v. de aangiften van mijn vader. Deze hoop ik over 2 weken te ontvangen. Is het zo simpel als de verzekeringsmaatschappij verzoeken tot uitkering met daarin een kopie van de saldobevestiging van (niet) afgetrokken premie's? Of houdt dit in dat dit 'contractbreuk' is voor belastingdienst en dien ik 20% revisierente af te dragen? M.a.w. wordt dit gezien als afkoop?

Van het (ongevraagde) advies van mijn moeders tussenpersoon werd ik niet veel wijzer. Deze claimde dat deze nog niet gestarte lijfrente moest worden omgezet naar een nabestaandenlijfrente. Van de verschillende site's op internet wordt ik ook niet veel wijzer. Deze lijken zich voornamelijk te focussen op lijfrente die al gestart zijn en waarna diegene overlijdt. De verzekeraar zelf is ook niet echt behulpzaam en reageert eigenlijk niet op mijn mails.

Alvast bedankt.

Mvg,

Peter

Mathilde D.
Berichten: 2158
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Lijfrente en overlijden

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Ik kan u niet helpen, want ik begrijp ook niets van lijfrentepolissen e.d. Volgens mij moet u de polisvoorwaarden nalezen. De wettelijke beperkingen, ivm belastingvoordeel, zijn meestal verankerd in de polisvoorwaarden. Daar moet staan wat er gebeurt met een polis die ge-erfd wordt.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Lijfrente en overlijden

Ongelezen bericht door langste adem »

Gecondoleerd met het verlies van uw vader.

Ik denk dat je voor punt 1 (uitbetaling onmiddelijk na het overlijden) weinig zorgen hoeft te maken over contractbreuk of fiscale gevolgen. Hooguit dat dit bedrag bij het inkomen wordt opgeteld.

Ik denk dat voor punt 2 ('Een kapitaal, uit te keren na overlijden van verzekerde voor [datum] gelijk aan de betaalde koopsom verschuldigd per [datum]') bepaald wordt dat uw moeder een periodieke uitkering zal ontvangen, vanaf het moment dat uw vader 65 zou zijn geworden.
Dan kan het dus inderdaad zo zijn dat deze polis moet worden omgezet in een nabestaandenlijfrente.
Alternatief is dat deze lijfrente wordt afgekocht, zodat de verzekeraar eenmalig een bedrag uitkeert aan uw moeder. Dit zal dan mogelijk wel extra fiscale gevolgen hebben en zal er mogelijk revisierente betaald moeten worden (tenzij de polis van voor 1992 is, of als het gaat om een klein bedrag, dan hoeft er geen revisierente betaald te worden.)


Maar ik ben absoluut geen kenner en ik durf hier niet mijn hand voor in het vuur te steken. Ik zou inderdaad de polisvoorwaarden eens heel goed doorlezen en een belletje naar de balastingtelefoon kan ook geen kwaad. Een verzekeraar doet niet zo gauw uitspraken die gaan over belastingen en fiscale gevolgen, daarvoor verwijzen ze door naar de belastingdienst is mijn ervaring.

Gesloten