LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] IKEA, geen garantie

Goede of slechte ervaringen met meubels? Geef hier jouw mening.
devious
Berichten: 1392
Lid geworden op: 13 jan 2010 22:14

IKEA, geen garantie

Ongelezen bericht door devious »

IKEA heeft een Koopjeshoek waar ze beschadigde en "uit de collectie" dingen verkopen. Maar zonder garantie. Kan en mag dat wel? Volgens mij moeten ze conform de wet toch ergens garantie op geven als ze het verkopen?
Iemand een idee? Of zijn er wetweters die de juiste wetten er weer bij weten te halen?

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: IKEA, geen garantie

Ongelezen bericht door crazyme »

devious schreef: Of zijn er wetweters die de juiste wetten er weer bij weten te halen?
Ach, een overhoring ?

devious
Berichten: 1392
Lid geworden op: 13 jan 2010 22:14

Re: IKEA, geen garantie

Ongelezen bericht door devious »

LOL, neen.. ik heb zelf eens gewoon een vraag. Viel me op toen ik door de Koopjeshoek liep. Ik kan me niet voorstellen dat ze daar helemaal geen garantie op geven, want sommige spullen zitten nog onbeschadigd in de doos.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: IKEA, geen garantie

Ongelezen bericht door crazyme »

devious schreef:LOL, neen.. ik heb zelf eens gewoon een vraag. Viel me op toen ik door de Koopjeshoek liep. Ik kan me niet voorstellen dat ze daar helemaal geen garantie op geven, want sommige spullen zitten nog onbeschadigd in de doos.
Om eerlijk te zijn heb mij dat ook wel eens afgevraagd...

Wanneer je als klant duidelijk wordt verteld dat er geen garantie op zit, dan heb je natuurlijk boter op je hoofd wanneer je toch garantie gaat claimen.

devious
Berichten: 1392
Lid geworden op: 13 jan 2010 22:14

Re: IKEA, geen garantie

Ongelezen bericht door devious »

Nou, het staat wel ergens op zo'n bord. Maar volgens mij heb je wettelijke gezien nog steeds recht op garantie, vandaar dat ikhet me afvroeg. Overigens heb ik de vraag ook gesteld bij de KLantenservice en die kwamen niet verder dan: nee, en wettelijk geen idee...

alfatrion
Berichten: 22040
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: IKEA, geen garantie

Ongelezen bericht door alfatrion »

De wettelijke garantie kan nooit beperkt worden. Het maakt niet uit of het gaat om nieuwe, afgedankte of tweedehandse producten. Alles wat verkocht wordt moet altijd op het moment van afleveren beantwoorden aan de overeenkomst.

Wel zul je verwachtingen moeten bijstellen al gelang de beschadigingen en wat hierover is vermeld door de verkoper.

Zie: art. 7:6 BW, art. 7:17 leden 1 en 2 BW, art. 7:18 leden 1 en 2 BW, art. 7:21 BW, art. 7:22 BW en art. 7:24 BW.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0005290/volledig/

devious
Berichten: 1392
Lid geworden op: 13 jan 2010 22:14

Re: IKEA, geen garantie

Ongelezen bericht door devious »

Briljant, maar euh.. Nemen we even een voorbeeld van Klacht.nl, dat ik ook nog eens tegenkwam:

Persoon heeft een badkamermeubel voor aan de muur gekocht in die bewuste Koopjeshoek, dus waar staat "geen garantie". Nu, 6 weken oid na de aanschaf gaat het spaanplaat ( uiteraard ) uitzetten door vocht. Klager schrijft dat hij/zij is afgepoeierd bij de Klantenservice, want Koopjeshoek=Geen garantie. Maar zoals ik al eerder zei, er liggen daar ook dingen IN de verpakking. Die zijn de collectie uit en moeten nog ff verkocht worden. Daar horen ze dan m.i. toch ook garantie op te geven, ook al ligt het in de verpakking in de Koopjeshoek.
Enige aanwijsbare wet die je daarvoor om mijn oren kunt smijten?

* wat ik overigens begrijp uit al je artikeltjes is dat nieuwe produkten ( in de verpakking) uit de Koopjeshoek nog steeds aan de verwachting van een gewoon NIEUW produkt mogen/moeten voldoen. Dus in het geval van het voorbeeld hoort Ikea wel degelijk garantie toe te kennen.
En inderdaad, als je iets koopt dat defect is, en dat is je dan wel duidelijk in die Koopjeshoek, dan vervalt die garantie..duh. Als je een gedeukte lampekap koopt dan kun je geen verhaal halen omdat die lampekap is gedeukt. Maar die dingen staan niet op het kassabonnetje. Dus daar valt niet aan af te lezen in welke staat het artikel werd gekocht.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: IKEA, geen garantie

Ongelezen bericht door crazyme »

De winkel prijst af om die producten nooooit meer terug te zien.

devious
Berichten: 1392
Lid geworden op: 13 jan 2010 22:14

Re: IKEA, geen garantie

Ongelezen bericht door devious »

misschien, maar dan nog is er garantie

alfatrion
Berichten: 22040
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: IKEA, geen garantie

Ongelezen bericht door alfatrion »

devious schreef:Nemen we even een voorbeeld van Klacht.nl, dat ik ook nog eens tegenkwam:

Persoon heeft een badkamermeubel voor aan de muur gekocht in die bewuste Koopjeshoek, dus waar staat "geen garantie". Nu, 6 weken oid na de aanschaf gaat het spaanplaat ( uiteraard ) uitzetten door vocht. Klager schrijft dat hij/zij is afgepoeierd bij de Klantenservice, want Koopjeshoek=Geen garantie. Maar zoals ik al eerder zei, er liggen daar ook dingen IN de verpakking. Die zijn de collectie uit en moeten nog ff verkocht worden. Daar horen ze dan m.i. toch ook garantie op te geven, ook al ligt het in de verpakking in de Koopjeshoek.
Enige aanwijsbare wet die je daarvoor om mijn oren kunt smijten?
Ik begin hiermee: art. 7:17 jo 7:21 jo 7:6 jo 3:40 jo 3:53 BW. Dit zegt dat de koper recht heeft op, in beginsel naar zijn keuze, kosteloos herstel of vervanging als hem een non-conform product is verkocht, dat daarvan niet in het nadeel van de consument van kan worden afgeweken en dat als dit toch gebeurt deze afspraak vernietigd kan worden met terugwerkende kracht tot het moment waarop de overeenkomst is gesloten.

Vervolgens komt de bewijslast. De koper moet stellen dat hem een non-conform product is verkocht en moet aannemelijk maken dat aan art. 7:17 BW niet is voldaan. Dit betekent dat hij (vanwege art. 150 Rv) aannemelijk moet maken: a) wat hij mocht verwachten en b) dat het product dit niet had op het moment van aflevering. Echter, een consument koper hoeft vanwege art. 7:18 lid 2 BW slechts aannemelijk te maken a) wat hij mocht verwachten en b) dat het product dit nu niet heeft.
devious schreef:* wat ik overigens begrijp uit al je artikeltjes is dat nieuwe produkten ( in de verpakking) uit de Koopjeshoek nog steeds aan de verwachting van een gewoon NIEUW produkt mogen/moeten voldoen. Dus in het geval van het voorbeeld hoort Ikea wel degelijk garantie toe te kennen.
Er moet onderscheid gemaakt worden tussen handelsgarantie en wettelijke garantie. Handelsgarantie is niet verplicht en hoeft dus niet gegeven te worden.

Teunbosseman
Berichten: 4385
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: IKEA, geen garantie

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Mij lijkt dat op de werking van wat je koopt gewoon garantie moet zitten en das reeds aangegeven.
Dat een product beschadigd is, oid lijkt mij evident aan de koopjeshoek.

Maar heb die koopjeshoek wel eens bekeken en vindt er niet veel soeps liggen, of ik moet steeds misgrijpen.

devious
Berichten: 1392
Lid geworden op: 13 jan 2010 22:14

Re: IKEA, geen garantie

Ongelezen bericht door devious »

Nou Teun..

Als ik door de Koopjeshoek loop dan stuit ik bijzonder vaak op het bordje "ook nog in verpakking verkrijgbaar" , dus ja..dat is onbeschadigd spul. Gewoon uit de collectie, maar nog niet verkocht.
Dat je daar dan geen garantie op krijgt lijkt mij niet zo heel netjes.

En stel nou, consument heeft gelijk en Ikea blijft hardnekkig weigeren? Is het dan wel een rechtsgang waard? Want Ikea is niet aangesloten bij de Geschillencommissie, voor zover ik weet/kan nagaan.

Pythonmaniac
Berichten: 26
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:07

Re: IKEA, geen garantie

Ongelezen bericht door Pythonmaniac »

devious schreef:Nou Teun..

Als ik door de Koopjeshoek loop dan stuit ik bijzonder vaak op het bordje "ook nog in verpakking verkrijgbaar" , dus ja..dat is onbeschadigd spul. Gewoon uit de collectie, maar nog niet verkocht.
Dat je daar dan geen garantie op krijgt lijkt mij niet zo heel netjes.

En stel nou, consument heeft gelijk en Ikea blijft hardnekkig weigeren? Is het dan wel een rechtsgang waard? Want Ikea is niet aangesloten bij de Geschillencommissie, voor zover ik weet/kan nagaan.
Als je iets wilt kopen en je wilt de garantie behouden, dan lijkt het me gewoon verstandiger om een nieuw product te kopen wat niet in de koopjeshoek ligt. Dit is voor mijn gevoel een typisch voorbeeld van voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.

Bovendien op het moment jij het uit de verpakking haalt (er liggen ook producten blijkbaar niet in de verpakking) en je gaat ermee terug, kunnen zij ondanks alle plastic etcetera niet direct controleren of je het in de verpakking hebt gekocht.

Bovendien matsen ze je dan al. Een nieuw product, gewoon in de verpakking, verkopen tegen een voor jou gunstig en voor hun ongunstig tarief.

Ik weet niet hoe het in de kringloop werkt maar het lijkt me niet dat je daar ook garantie heb. Zie het als hetzelfde. Daar heb je weliswaar weinig nieuwe producten en veelal 2e hands, maar je gaat het daar kopen omdat het goedkoop is.

Wanneer je een product in de koopjeshoek koopt ga je er standaard mee akkoord dat er geen garantie op zit. Ben je daar bewust van en probeer niet nogmaals de garantie te claimen waarvan je vantevoren al kennis heb vernomen dat er geen garantie op zit.

sadfly
Berichten: 451
Lid geworden op: 19 apr 2007 23:14

Re: IKEA, geen garantie

Ongelezen bericht door sadfly »

DUs .. volgens ikea. ALs je een waterkoker zou kopen of een electronishc apparaat zoals een lamp . en van de waterkoker zou het verwarmings element stuk gana of bij de lampde transformator dan zit er geen garantie op volgens ikea. Ik denk dat dat niet door de beugel kan en dat ze toch garantie moeten geven.
Is iets anders als je een set glazen koopt die je kan controleren waarvan er 1 stuk zou zijn.

Vage regel..

Teunbosseman
Berichten: 4385
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: IKEA, geen garantie

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

devious schreef:Nou Teun..

Als ik door de Koopjeshoek loop dan stuit ik bijzonder vaak op het bordje "ook nog in verpakking verkrijgbaar" , dus ja..dat is onbeschadigd spul. Gewoon uit de collectie, maar nog niet verkocht.
Dat je daar dan geen garantie op krijgt lijkt mij niet zo heel netjes.

En stel nou, consument heeft gelijk en Ikea blijft hardnekkig weigeren? Is het dan wel een rechtsgang waard? Want Ikea is niet aangesloten bij de Geschillencommissie, voor zover ik weet/kan nagaan.

Ik zeg nergens dat je geen garantie zou hebben hoor. Ik zeg dat ik in die koopjeshoek niet veel soeps zie liggen of dat ik steeds misgrijp.
Ik zeg wel dat mij lijkt dat je gewoon garantie behoort te hebben op de technische werking ervan, maar niet dat je bv beschadigingen kunt claimen.

Teunbosseman
Berichten: 4385
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: IKEA, geen garantie

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Pythonmaniac schreef:
devious schreef:Nou Teun..

Als ik door de Koopjeshoek loop dan stuit ik bijzonder vaak op het bordje "ook nog in verpakking verkrijgbaar" , dus ja..dat is onbeschadigd spul. Gewoon uit de collectie, maar nog niet verkocht.
Dat je daar dan geen garantie op krijgt lijkt mij niet zo heel netjes.

En stel nou, consument heeft gelijk en Ikea blijft hardnekkig weigeren? Is het dan wel een rechtsgang waard? Want Ikea is niet aangesloten bij de Geschillencommissie, voor zover ik weet/kan nagaan.
Als je iets wilt kopen en je wilt de garantie behouden, dan lijkt het me gewoon verstandiger om een nieuw product te kopen wat niet in de koopjeshoek ligt. Dit is voor mijn gevoel een typisch voorbeeld van voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.

Bovendien op het moment jij het uit de verpakking haalt (er liggen ook producten blijkbaar niet in de verpakking) en je gaat ermee terug, kunnen zij ondanks alle plastic etcetera niet direct controleren of je het in de verpakking hebt gekocht.

Bovendien matsen ze je dan al. Een nieuw product, gewoon in de verpakking, verkopen tegen een voor jou gunstig en voor hun ongunstig tarief.

Ik weet niet hoe het in de kringloop werkt maar het lijkt me niet dat je daar ook garantie heb. Zie het als hetzelfde. Daar heb je weliswaar weinig nieuwe producten en veelal 2e hands, maar je gaat het daar kopen omdat het goedkoop is.]/b]

Wanneer je een product in de koopjeshoek koopt ga je er standaard mee akkoord dat er geen garantie op zit. Ben je daar bewust van en probeer niet nogmaals de garantie te claimen waarvan je vantevoren al kennis heb vernomen dat er geen garantie op zit.



Kringloop is leuk voorbeeld ! Inderdaad staat er bij de technische apparatur dat er 24 uur garantie opzit en de rest gewoonweg niet.
Tsja, het zal best dat er toch wettelijke garantie op moet worden gegeven maar ik zie al die Polen nu niet 1,2,3 het NL BW erbij halen in een kringloopwinkel.

alfatrion
Berichten: 22040
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: IKEA, geen garantie

Ongelezen bericht door alfatrion »

Nauw als mensen het bericht van devious nu nóg niet gelezen hebben....

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: IKEA, geen garantie

Ongelezen bericht door plumber »

Spul wordt goedkoper verkocht zonder garantie is dus je
eigen risico.Je weet het vooruit.Zo kan je ook een gebruikte
auto kopen met of zonder garantie, kan je zo maar een paar honderd
euro schelen maar kan je ook een paar duizend euro kosten

devious
Berichten: 1392
Lid geworden op: 13 jan 2010 22:14

Re: IKEA, geen garantie

Ongelezen bericht door devious »

plumber schreef:Spul wordt goedkoper verkocht zonder garantie is dus je
eigen risico.Je weet het vooruit.Zo kan je ook een gebruikte
auto kopen met of zonder garantie, kan je zo maar een paar honderd
euro schelen maar kan je ook een paar duizend euro kosten
Maar als je het gewoon in de ori verpakking koopt dan is er toch niks mis mee? Daar kom je dan toch pas achter als het thuis in elkaar zit? Krassen ed is aangegeven bij de meubels die je zelf uit elkaar moet halen. Dus tja, daar kun je niet over gaan reclameren. Maar als je het dus IN de verpakking hebt gekocht en het voldoet niet aan wat je mag verwachten ( het voorbeeld van Klacht.nl spreekt over intrekkend vocht, dat kun je niet IN de verpakking, in de winkel, controleren.) dan vind ik het uitermate normaal en binnen alle normen dat er toch garantie is. Zoals Alfatrion het al liet zien met zijn gesmijt, het wetboek is daar ook duidelijk in: "Geen garantie", leuk bordje, maar niet van toepassing.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: IKEA, geen garantie

Ongelezen bericht door crazyme »

Wanneer je als klant weet dat iets wordt verkocht zonder garantie, moet je ook niet proberen toch garantie te claimen.

Daar heb ik geen wetboek voor nodig. Dat heet afspraak = afspraak.

Gesloten