LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Niet mogelijk om de LOI op te zeggen
Niet mogelijk om de LOI op te zeggen
Hallo,
2 jaar geleden ben ik de HBO opleiding Communicatie en Multimedia Design gestart.
Nu na 2 jaar heb ik vanwege financiële omstandigheden besloten dat ik wil stoppen met de opleiding. Ik zou nog 1 jaar 150 euro per maand (1800 euro) moeten betalen.
Ik heb de LOI gebeld en aangegeven dat ik wilde opzeggen, maar de telefoniste gaf mij aan dat ik 2 weken te laat was (je kan alleen maar 2 maanden voor het einde van je 12 maanden durende studie jaar opzeggen), maar als ik een email zou sturen met daarin een uitleg van mijn omstandigheden, er naar gekeken zou worden.
Ik heb een email opgesteld en verstuurd naar het door haar aangegeven emailadres, maar had na 1 week nog geen reactie ontvangen. Ook geen ontvangstbevestiging.
Om deze reden heb ik de email een week later nogmaals gestuurd.
Weer een week later had ik nog altijd geen reactie, en dus heb ik een aangetekende brief gestuurd.
Op deze aangetekende brief kreeg ik wel een reactie, namelijk dat het niet mogelijk was om op te zeggen en dat ik het laatste jaar ook moest voldoen.
Als reactie hierop heb ik de voorwaarden van de LOI voor mijn opleiding erbij gepakt en wat schetst mijn verbazing; Bij de LOI Hogeschool schrijf je je in voor de complete opleiding. Je kunt een drie of vierjarige opleiding LOI Hogeschool opleiding alleen tussentijds beëindigen als je dit 2 maanden voor het einde lopende studiejaar (van 12 maanden) doet. Bij voortijdige beindiging dient het resterende bedrag, dat na de opzegdatum nog openstaat, in een keer te worden voldaan.
Met andere woorden; 14 dagen nadat je, je hebt ingeschreven voor een HBO opleiding van de LOI zit je er voor de gehele duur, en de kosten van 5400 euro aan vast.
Het was absoluut onverstandig van mij om de voorwaarden niet tot in detail door te lezen. Maar, zoals de meeste mensen die aan een opleiding beginnen, start je met de gedachte om het af te maken. Ik heb in het verleden (+- 6 jaar geleden) een opleiding gevolgd via het Albeda college in Rotterdam, en klasgenoten die hiermee tussentijds besloten te stoppen, moesten wel hun jaar afbetalen, maar toch zeker niet de volledige opleiding.
Het is voor mij volkomen onverwacht dat ik maar 14 dagen bedenktijd had en er daarna compleet aan vast zat, en het is in mijn ogen ook compleet onrealistisch, omdat het onmogelijk is om na 14 dagen te weten of de opleiding is wat je ervan verwacht.
Ik hoor graag of er mensen zijn met dezelfde ervaringen en of mensen tips hebben in dit verhaal.
Alvast hartelijk bedankt voor iedere geplaatste reactie.
2 jaar geleden ben ik de HBO opleiding Communicatie en Multimedia Design gestart.
Nu na 2 jaar heb ik vanwege financiële omstandigheden besloten dat ik wil stoppen met de opleiding. Ik zou nog 1 jaar 150 euro per maand (1800 euro) moeten betalen.
Ik heb de LOI gebeld en aangegeven dat ik wilde opzeggen, maar de telefoniste gaf mij aan dat ik 2 weken te laat was (je kan alleen maar 2 maanden voor het einde van je 12 maanden durende studie jaar opzeggen), maar als ik een email zou sturen met daarin een uitleg van mijn omstandigheden, er naar gekeken zou worden.
Ik heb een email opgesteld en verstuurd naar het door haar aangegeven emailadres, maar had na 1 week nog geen reactie ontvangen. Ook geen ontvangstbevestiging.
Om deze reden heb ik de email een week later nogmaals gestuurd.
Weer een week later had ik nog altijd geen reactie, en dus heb ik een aangetekende brief gestuurd.
Op deze aangetekende brief kreeg ik wel een reactie, namelijk dat het niet mogelijk was om op te zeggen en dat ik het laatste jaar ook moest voldoen.
Als reactie hierop heb ik de voorwaarden van de LOI voor mijn opleiding erbij gepakt en wat schetst mijn verbazing; Bij de LOI Hogeschool schrijf je je in voor de complete opleiding. Je kunt een drie of vierjarige opleiding LOI Hogeschool opleiding alleen tussentijds beëindigen als je dit 2 maanden voor het einde lopende studiejaar (van 12 maanden) doet. Bij voortijdige beindiging dient het resterende bedrag, dat na de opzegdatum nog openstaat, in een keer te worden voldaan.
Met andere woorden; 14 dagen nadat je, je hebt ingeschreven voor een HBO opleiding van de LOI zit je er voor de gehele duur, en de kosten van 5400 euro aan vast.
Het was absoluut onverstandig van mij om de voorwaarden niet tot in detail door te lezen. Maar, zoals de meeste mensen die aan een opleiding beginnen, start je met de gedachte om het af te maken. Ik heb in het verleden (+- 6 jaar geleden) een opleiding gevolgd via het Albeda college in Rotterdam, en klasgenoten die hiermee tussentijds besloten te stoppen, moesten wel hun jaar afbetalen, maar toch zeker niet de volledige opleiding.
Het is voor mij volkomen onverwacht dat ik maar 14 dagen bedenktijd had en er daarna compleet aan vast zat, en het is in mijn ogen ook compleet onrealistisch, omdat het onmogelijk is om na 14 dagen te weten of de opleiding is wat je ervan verwacht.
Ik hoor graag of er mensen zijn met dezelfde ervaringen en of mensen tips hebben in dit verhaal.
Alvast hartelijk bedankt voor iedere geplaatste reactie.
Re: Niet mogelijk om de LOI op te zeggen
Je hebt nu in een aantal topics gereageerd met hetzelfde klaagverhaal over de LOI. En wat blijkt? JIJ hebt de voorwaarden waar je mee akkoord gegaan bent niet (goed) gelezen. Dan moet je nu ook niet gaan klagen omdat jij fout zit.
De enige tip die ik jou en iedereen kan geven is om altijd eerst de voorwaarden waarvoor je tekent door te lezen.
De enige tip die ik jou en iedereen kan geven is om altijd eerst de voorwaarden waarvoor je tekent door te lezen.
Hallo,
Daar heeft u absoluut gelijk in. Het was zeer onverstandig van mij om de voorwaarden niet goed door te lezen.
Naar mijn mening blijft het echter zeer bijzonder (tegen oplichterij aan), dat je voor een 3 tot 6 jarige opleiding maar 14 dagen bedenktijd hebt, en er daarna voor het volledige bedrag aan vast zit. Ik wil mensen hier graag voor waarschuwen, want ik ben waarschijnlijk niet de enige persoon die zijn voorwaarden weleens niet goed leest. Bij veel bedrijven krijg je voorwaarden voorgeschoteld voor je ergens mee akkoord kunt gaan, en deze zijn vaak zo lang dat mensen ze al snel overslaan.
Ik vind het jammer dat de LOI er zulke strenge voorwaarden op nahoudt, die niet overeen komen met een 'normale' hogeschool.
Daar heeft u absoluut gelijk in. Het was zeer onverstandig van mij om de voorwaarden niet goed door te lezen.
Naar mijn mening blijft het echter zeer bijzonder (tegen oplichterij aan), dat je voor een 3 tot 6 jarige opleiding maar 14 dagen bedenktijd hebt, en er daarna voor het volledige bedrag aan vast zit. Ik wil mensen hier graag voor waarschuwen, want ik ben waarschijnlijk niet de enige persoon die zijn voorwaarden weleens niet goed leest. Bij veel bedrijven krijg je voorwaarden voorgeschoteld voor je ergens mee akkoord kunt gaan, en deze zijn vaak zo lang dat mensen ze al snel overslaan.
Ik vind het jammer dat de LOI er zulke strenge voorwaarden op nahoudt, die niet overeen komen met een 'normale' hogeschool.
Doe dan aangifte wegens oplichting, of gebruik niet zulke zware woorden.Parasol schreef:Naar mijn mening blijft het echter zeer bijzonder (tegen oplichterij aan), dat je voor een 3 tot 6 jarige opleiding maar 14 dagen bedenktijd hebt,
Misschien moet je mensen dan eens gaan adviseren om altijd eerst de voorwaarden te lezen. Waarschuwen? Voor wat? Niet zo lui te zijn?Parasol schreef:Ik wil mensen hier graag voor waarschuwen, want ik ben waarschijnlijk niet de enige persoon die zijn voorwaarden weleens niet goed leest. Bij veel bedrijven krijg je voorwaarden voorgeschoteld voor je ergens mee akkoord kunt gaan, en deze zijn vaak zo lang dat mensen ze al snel overslaan.
Ik raad iedereen absoluut aan om alle voorwaarden altijd te lezen. Ik leer nu een harde les van 1800 euro, omdat ik dit niet heb gedaan.
Mag ik ook (los van het feit dat ik zo onverstandig was om de voorwaarden van de LOI niet te lezen, en met hen in zee te gaan) ook uw mening weten over deze voorwaarden op zich?
Mag ik ook (los van het feit dat ik zo onverstandig was om de voorwaarden van de LOI niet te lezen, en met hen in zee te gaan) ook uw mening weten over deze voorwaarden op zich?
Sorry, maar je hebt het hier over een HBO opleiding. Dan mag je toch verwachten dat mensen daar goed over na denken voordat ze zich opgeven voor zo'n opleiding. Twee weken bedenktijd is dan nog behoorlijk veel.Parasol schreef: Naar mijn mening blijft het echter zeer bijzonder (tegen oplichterij aan), dat je voor een 3 tot 6 jarige opleiding maar 14 dagen bedenktijd hebt, en er daarna voor het volledige bedrag aan vast zit.
Als je de opleiding had afgemaakt en met daarmee een HBO positie in een bedrijf had gekregen had je wel moeilijkere beslissingen in veel minder tijd moeten maken.
Ik heb er destijds ook zeker goed over nagedacht. Alleen ben ik mijn baan kwijtgeraakt waardoor het voor mij niet meer mogelijk is om aan de financiële verplichtingen te voldoen. Daarom wil ik noodgedwongen stoppen.
-
Dus als je je baan niet kwijt was geraakt zou je wel door zijn gegaan met de studie?Parasol schreef:Ik heb er destijds ook zeker goed over nagedacht. Alleen ben ik mijn baan kwijtgeraakt waardoor het voor mij niet meer mogelijk is om aan de financiële verplichtingen te voldoen. Daarom wil ik noodgedwongen stoppen.
Ik weet niet of je het weet, maar die onvoltooide cursus kost de LOI geld. Ze kunnen een cursus die bestaat uit het laatste derde deel niet meer verkopen. Verder hebben ze mogelijk een contract met leraren op basis van een aantal cursisten. Als er iemand stopt, jammer dan, maar wie moet dat dan betalen?
Ik zie hierin echt geen enkele aanleiding in jouw oproep om niet voor een cursus van de LOI te kiezen.
In 2012 zijn er 15.000 studenten in Nederland gestopt met hun opleiding, alleen al in het eerste jaar. Ik denk dat de LOI in moet budgetteren dat er studenten af kunnen vallen. Ik ben niet de enige die aan een opleiding begint en die om wat voor reden dan ook niet af wil maken en vind het onredelijk dat je dan alsnog de volledige opleiding moet voldoen.
-
Waarom niet, je hebt er toch voor getekend? Aan de opleiding mankeert niks, dus dat is het probleem niet.Parasol schreef:In 2012 zijn er 15.000 studenten in Nederland gestopt met hun opleiding, alleen al in het eerste jaar. Ik denk dat de LOI in moet budgetteren dat er studenten af kunnen vallen. Ik ben niet de enige die aan een opleiding begint en die om wat voor reden dan ook niet af wil maken en vind het onredelijk dat je dan alsnog de volledige opleiding moet voldoen.
Ik denk dat we op dit punt van mening verschillen. Ik wil stoppen vanwege mijn financiële omstandigheden, maar het is ook mogelijk dat mensen willen stoppen vanwege bijvoorbeeld ziekte of simpelweg omdat de opleiding niet aan de verwachtingen voldoet. Dat die mogelijkheid er niet is, vind ik kwalijk.
Er is WEL mogelijkheid tot stoppen, doch het kost geld.Parasol schreef:Dat die mogelijkheid er niet is, vind ik kwalijk.
Er is inderdaad wel een mogelijkheid tot stoppen. Maar je bent alsnog het totale bedrag kwijt.
Gelijk tip 2 dan maar, wees zeer correct in wat je schrijft. Want als het niet (geheel) klopt dan krijg je ook geen gelijk.
Daar heeft u gelijk in. Ze kunnen mij natuurlijk niet verplichten om de opdrachten en de examens te maken, dus in dat opzicht kun je stoppen. Alleen maakt dat gezien de betaling geen enkel verschil.
-
Even bout gesteld, wat kan de LOI er aan doen dat u het niet meer kunt betalen, dat iemand ziek wordt of de cursus tegenvalt?Parasol schreef:Ik denk dat we op dit punt van mening verschillen. Ik wil stoppen vanwege mijn financiële omstandigheden, maar het is ook mogelijk dat mensen willen stoppen vanwege bijvoorbeeld ziekte of simpelweg omdat de opleiding niet aan de verwachtingen voldoet. Dat die mogelijkheid er niet is, vind ik kwalijk.
Moeten zij dan financieel het schip in, of is het logisch dat degene die de problemen veroorzaakt ( nu bent u dat) voor de kosten opdraait?
Ik ga voor optie B.
Of te wel, u hebt de voorwaarden niet gelezen, bent er mee akkoord gegaan en nu u eraan gehouden wordt gaat u jammeren.
Beetje kinderachtig.
-
Zoals ik dit lees kunt u wel degelijk per studiejaar opzeggen, alleen u dient dat 2 maanden voor het einde van het lopende studiejaar te doen.parasol schreef:Als reactie hierop heb ik de voorwaarden van de LOI voor mijn opleiding erbij gepakt en wat schetst mijn verbazing; Bij de LOI Hogeschool schrijf je je in voor de complete opleiding. Je kunt een drie of vierjarige opleiding LOI Hogeschool opleiding alleen tussentijds beëindigen als je dit 2 maanden voor het einde lopende studiejaar (van 12 maanden) doet. Bij voortijdige beindiging dient het resterende bedrag, dat na de opzegdatum nog openstaat, in een keer te worden voldaan.
De 2 maanden van dit jaar dienen dan in 1 keer voldaan te worden, maar de volgende jaren niet meer.
Dit lijkt me een allerzins redelijke clausule
Dat is mij niet helemaal duidelijk. Ik heb erover contact gehad met het juridisch loket, en zij vinden het ook een onduidelijke clausule. Ik heb het ook gevraagd aan de LOI maar zij negeren deze vraag, en beantwoorden hem niet.
Zoals aangegeven was ik 2 weken te laat met het doorgeven van mijn opzegging, maar volgens de wet van Dam heb je bij een automatische verlenging de mogelijkheid om maandelijks op te zeggen. Dit schijnt ook voor cursussen en opleidingen te geldden.
Zoals aangegeven was ik 2 weken te laat met het doorgeven van mijn opzegging, maar volgens de wet van Dam heb je bij een automatische verlenging de mogelijkheid om maandelijks op te zeggen. Dit schijnt ook voor cursussen en opleidingen te geldden.
-
De voorwaarden waarschuwen er al voor. Als iemand die voorwaaren niet leest, waarom zou die dan wel jouw bericht lezen?Parasol schreef:Ik wil mensen hier graag voor waarschuwen, want ik ben waarschijnlijk niet de enige persoon die zijn voorwaarden weleens niet goed leest.
Die mogelijkheid is er wel. Je kan je omstandigheden aan ze voorleggen en dan kijken ze er naar.Parasol schreef:Ik denk dat we op dit punt van mening verschillen. Ik wil stoppen vanwege mijn financiële omstandigheden, maar het is ook mogelijk dat mensen willen stoppen vanwege bijvoorbeeld ziekte of simpelweg omdat de opleiding niet aan de verwachtingen voldoet. Dat die mogelijkheid er niet is, vind ik kwalijk.
Ik heb mijn omstandigheden aan de LOI voorgelegd. Ik heb 3 keer een bericht gestuurd en na 3 weken en een aangetekende brief kreeg ik het antwoord dat ik alsnog het gehele jaar moet voldoen.