LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ervaringen met gehandicaptenvervoer? En ben je hier niet tevreden over of juist wel? Geef hier jouw mening.
witte angora
Berichten: 30885
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ongelezen bericht door witte angora »

vogels schreef:
witte angora schreef:Dan luidt het antwoord kennelijk: Ja, de buschauffeur mag iemand in een rolstoel laten staan en afsnauwen. Immers, dat was de reactie van de chauffeur, als vertegenwoordiger van die maatschappij.
Net als iedere andere werknemer, zal ook een buschauffeur fouten maken en niet alle regels weten en/of naleven.

Maar goed, hij zoekt het maar uit verder.
Juist, en om die reden gaat de topicstarter dus even op zoek naar verdere informatie. Dit forum is één mogelijkheid om die informatie te vinden. Niks mis mee, toch?

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Heeft TS ook contact opgenomen met het hoofdkantoor, zo ja,
wat was de reactie ?
Is er al gereageerd op de klacht die (neem ik wel aan) is ingediend ?

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ongelezen bericht door puma73 »

En hoe wil jij iemand die in een rolstoel zit in een taxi krijgen?? Dat krijg je niet voor elkaar. Iedereen denkt maar dat wmo vervoer luxe is.

Maar wen er maar vast aan dat je overal steeds meer rolstoelers ziet die hun terechte plaats binnen deze zeer egoïstische maatschappij opeisen. Ik ben er een van

riddert
Berichten: 2140
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ongelezen bericht door riddert »

puma73 schreef:En hoe wil jij iemand die in een rolstoel zit in een taxi krijgen?? Dat krijg je niet voor elkaar. Iedereen denkt maar dat wmo vervoer luxe is.

Maar wen er maar vast aan dat je overal steeds meer rolstoelers ziet die hun terechte plaats binnen deze zeer egoïstische maatschappij opeisen. Ik ben er een van
Mag ik dan vragen hoe u dan dagelijks op uw werk komt?

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ongelezen bericht door puma73 »

Ik werk niet meer, na ruim 30 jaar gewerkt te hebben ben ik door een zwaar ongeval afgekeurd, ik zou graag willen, maar helaas.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ongelezen bericht door nevermind »

vogels schreef:@puma: ik heb het over een taxi, niet over een rolstoelbus. Trouwens: jij denkt dat in een overvolle stadsbus (waar ik gelukkig maar incidenteel gebruik van maak) zitten/staan een onverdeeld genoegen is?
Mag of moet dan de taxichauffeur de invalide uit de rolstoel tillen en in de taxi zetten?
Wat denk je, dat deze dan zegt?

Rolstoelalmere
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 aug 2013 09:04

Re: Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ongelezen bericht door Rolstoelalmere »

Mijn opmerking over buschauffeurs was wellicht iets te overdreven want ik scheer niet elke buschauffeur over een kam. Er zijn ook buschauffeus die niet moeilijk doen. [ongepast taalgebruik verwijderd door de Moderator].


De opmerking van Berend over de steunkousen slaat natuurlijk nergens op. Een buschauffeur is er niet voor steunkousen aan te trekken, dat zal niemand van hem verwachten. Een busschauffeur is er wel voor om service te verlenen, of dat nou voor een valide of invalide persoon is maakt geen hol uit. En in mijn geval kost het ook absoluut geen moeite om mij erin te helpen, het is gewoon net een lastige drempel waar ik overheen moet en desnoods kan hij er nog voor kiezen om de speciaal daarvoor aangebrachte klep even uit te leggen, die zit er niet voor niets in. Bus is volgens connexxion rolstoeltoegankelijk, dus taxi van de wmo.... nergens voor nodig, daar moet de chauffeur nog meer moeite doen om mij erin te vervoeren. Die grote mond van de chauffeur heeft al met al meer tijd voor hem gekost dan dat hij mij even geholpen had....

Maar zoals ik al zei, dit zal altijd een discussiepunt blijven tussen mensen die in een rolstoel zitten en mensen die niet in een rolstoel zitten. Sommige mensen die niet in een rolstoel zitten weten altijd zooo goed wat het beste is voor iemand die wel in een rolstoel zit.... Laat iedereen het zelf eens 1 dagje proberen, kijken hoe dan jullie mening is....

Rolstoelalmere
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 aug 2013 09:04

Re: Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ongelezen bericht door Rolstoelalmere »

Ik heb trouwens inderdaad contact gehad met het hoofdkantoor. Ze wisten het niet uit hun hoofd maar zoeken het uit en ik wordt hierover geinformeerd.

witte angora
Berichten: 30885
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Chocomelk schreef:
Rolstoelalmere schreef:Mijn opmerking over buschauffeurs was wellicht iets te overdreven want ik scheer niet elke buschauffeur over een kam. Er zijn ook buschauffeus die niet moeilijk doen. Maar deze chauffeur verdiend wat mij betreft een nekschot om maar in de woorden van Gordon te spreken....
Je verlaagt je met je woorden behoorlijk tot de desbetreffende buschauffeur.
En daarmee konden we wel eens een klein inkijkje hebben in wat er die dag werkelijk gebeurd is. Want zoals gebruikelijk horen we het verhaal natuurlijk van één kant.

Fleurtjuh666
Berichten: 632
Lid geworden op: 26 mar 2010 19:57
Locatie: Nijmegen

Re: Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ongelezen bericht door Fleurtjuh666 »

Rolstoelalmere schreef:En in mijn geval kost het ook absoluut geen moeite om mij erin te helpen, het is gewoon net een lastige drempel waar ik overheen moet en desnoods kan hij er nog voor kiezen om de speciaal daarvoor aangebrachte klep even uit te leggen, die zit er niet voor niets in.
Begrijp ik goed dat de chauffeur in kwestie de oprijplaat niet wilde laten zakken? Als dit het geval is....beetje jammer natuurlijk :s

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Als iedereen die niet doet wat ie zou moeten doen, zo'n metalen ding in zijn/haar nek zou krijgen, zouden er weinig mensen overblijven.

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ongelezen bericht door Isabel1 »

Ik wil graag even reageren op de mensen die denken dat het WMO vervoer een pretje is.

Dat wmo vervoer is over het algemeen totaal niet handig. Als je zelf in staat bent met het gewone ov te gaan is dat echt aan te raden. Zo'n wmo taxi komt je halen, rijdt de halve provincie af om nog mensen op te halen, en als je dan geluk hebt ben je maar 1 uur te laat op je afspraak. Als je dan verwacht dat ze je op tijd weer terug naar huis brengen heb je het ook verkeerd, ze geven je vaak een indicatie van hoelaat ze kunnen komen, maar ik zie vaak dat ze veel en veel later komen.

Er zullen vast wmo vervoersservices zijn waar het beter geregeld is en niet iedereen is instaat met het gewone ov te gaan, maar in mijn regio wordt je er echt niet blij van. Naast het feit dat je dus niet op tijd op afspraken kunt komen (en ook niet op een acceptabele manier weer terug kunt komen) ben je een groot deel van je vrijheid kwijt. Je bent heel veel bezig met wachten.

isabel

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ongelezen bericht door Isabel1 »

Ik lees nergens in dit topic dat mensen denken dat WMO vervoer een pretje is.
nee, volgens mij las ik dat ook niet, maar ik meende op te maken uit de bewoordingen dat mensen zich dat toch wel wat makkelijker en relaxter voorstelden dan het is.

isabel

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ongelezen bericht door nevermind »

vogels schreef:
nevermind schreef:
vogels schreef:@puma: ik heb het over een taxi, niet over een rolstoelbus. Trouwens: jij denkt dat in een overvolle stadsbus (waar ik gelukkig maar incidenteel gebruik van maak) zitten/staan een onverdeeld genoegen is?
Mag of moet dan de taxichauffeur de invalide uit de rolstoel tillen en in de taxi zetten?
Wat denk je, dat deze dan zegt?
En zijn veel rolstoelers die 'gewoon' vanuit hun rolstoel op de stoel kunnen komen. Net zoals er veel rolstoelers zijn die vanuit hun rolstoel in hun aangepaste auto gaan zitten en dan ook nog hun rolstoel in de auto hijsen. Kennis (in rolstoel) van me neemt meestal de taxi, de chauffeur bergt zijn rolstoel in de achterbak.
Het zou kunnen, dat vele rolstoelers uit de stoel kunnen komen, maar blijkbaar TS niet, want anders was zij zo in de bus gestapt en had geen hulp van de chauffeur nodig.

Mijn vraag was dan ook, wat de taxichauffeur doet/zegt, als hij/zij TS uit de rolstoel in de taxi moet tillen.

Dat verschillende hier al weer een oordeel klaar hebben, hoe TS in elkaar zit, maar niemand kan zich in de situatie denken, om gewoon genegeerd en niet geholpen te worden, als je hulpbehoevend bent.
Had ik al eens geschreven, maar is verwijderd worden. :shock:

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ongelezen bericht door puma73 »

Isabel1 schreef:
Ik lees nergens in dit topic dat mensen denken dat WMO vervoer een pretje is.
nee, volgens mij las ik dat ook niet, maar ik meende op te maken uit de bewoordingen dat mensen zich dat toch wel wat makkelijker en relaxter voorstelden dan het is.

isabel
"men" heeft zoveel vooroordelen. En er zijn legio mensen die dat hebben zo ook mensen in dit forum. Waar men stelt dat je dan maar vervoer via wmo moet regelen, zowel vooroordeel als discriminerend.

Zo ook mensen die over huppen van hun rolstoel in de taxi, er zijn legio rolstoelers die dit niet kunnen maar wel op een "normale" manier willen deelnemen aan de maatschappij en ook aan het vervoer binnen diezelfde maatschappij.

Het antwoord trouwens op de vraag van TS is dat de buschauffeur VERPLICHT is om te helpen.

berend67
Berichten: 86
Lid geworden op: 04 sep 2008 14:59

Re: Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ongelezen bericht door berend67 »

Misschien is WMO vervoer geen pretje. Maar met het openbaar vervoer lijkt me helemaal een hachelijke situatie. Niet elke bushalte is rolstoel vriendelijk, niet elke bus heeft een lage instap cq rolstoelklepje en alleen de grotere stations hebben medewerkers die je uit de trein plukken. Ik heb ook liever dat rolstoelgebruiker met het openbaar vervoer gaan ipv dat ze dure taxi nemen. Maar het moet ook mogelijk zijn. Instantie en de politiek lopen al 25 jaar lang te ouwehoeren over dat het openbaar vervoer toegankelijk moet zijn voor minder validen, maar er gebeurt vervolgens geen hol. Mondjemaat worden bushaltes aangepast en worden de juiste bussen ingezet maar het is een tienjarenplan. Krijg je weer van die verhalen, ja maar je collega hielp mij vorige week wel...

[bericht aangepast door de Moderator i.v.m. het overtreden van de gedragsregels]

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ongelezen bericht door puma73 »

berend67 schreef:Misschien is WMO vervoer geen pretje. Maar met het openbaar vervoer lijkt me helemaal een hachelijke situatie. Niet elke bushalte is rolstoel vriendelijk, niet elke bus heeft een lage instap cq rolstoelklepje en alleen de grotere stations hebben medewerkers die je uit de trein plukken. Ik heb ook liever dat rolstoelgebruiker met het openbaar vervoer gaan ipv dat ze dure taxi nemen. Maar het moet ook mogelijk zijn. Instantie en de politiek lopen al 25 jaar lang te ouwehoeren over dat het openbaar vervoer toegankelijk moet zijn voor minder validen, maar er gebeurt vervolgens geen hol. Mondjemaat worden bushaltes aangepast en worden de juiste bussen ingezet maar het is een tienjarenplan. Tevens is het zo dat van de vijf buschauffeurs twee jou helpen en de andere drie blijven op hun gat zitten. Krijg je weer van die verhalen, ja maar je collega hielp mij vorige week wel...
Uit al de verhaaltjes die je hier neerzet berend67 blijkt dat je totaal geen kaas hebt gegeten van datgene waar je over kletst.

Je kletst namelijk uit je nek en loopt 10 jaar achter met de realiteit. Bovendien vindt jouw berichten op z'n zachtst gezegd aanmatigend tegen discriminatie aan.

Buschauffeurs zijn namelijk VERPLICHT om te helpen. Bushaltes zijn aangepast en bussen uitgerust om mensen met een handicap te vervoeren. We laten ons niet achter de geraniums zetten door mensen die denken dat gehandicapten in een bepaald stramien thuishoren en niet in de maatschappij.

berend67
Berichten: 86
Lid geworden op: 04 sep 2008 14:59

Re: Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ongelezen bericht door berend67 »

Oh ja? U komt zeker nooit uit uw stulpje. Lang nog niet alle haltes zijn aangepast, kijk maar naar het platteland. Niet iedere bus is ingericht. Met name in de spitstijden rijdt er nogal wat ander materiaal waar een rolstoelgebruiker absoluut niet in kan plaats nemen. En ik discriminerend? Zou eerst maar eens in het woordenboek kijken wat het betekend.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ongelezen bericht door puma73 »

@berend67,

Met u ben ik verder uitgepraat, de onzin die uitkraamt heeft een hoog kletsgehalte en u loopt echt 26 jaar achter.

witte angora
Berichten: 30885
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Is de buschauffeur verplicht te helpen? Misschien. Maar wat als diezelfde buschauffeur net een week hersteld is van een hernia, om eens wat te noemen?

Gesloten