LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] boete bij gedeeltelijke aflossing hypotheek

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
jaap12345
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 dec 2010 21:12

boete bij gedeeltelijke aflossing hypotheek

Ongelezen bericht door jaap12345 »

Hallo,

Via Hypotheker in Eindhoven heb ik een hypotheek bij Aegon afgesloten. Nu wilden we een gedeelte hiervan aflossen. Ik heb hiervoor contact opgenomen met een adviseur van Hypotheker. Hij gaf aan dat ik 10% per jaar boetevrij mocht aflossen. Op basis van deze informatie heb ik een aflossing gedaan.

Tot mijn grote verbazing zag ik begin dit jaar op het jaarafschrift dat er ineens meer dan 1000 euro was ingehouden op mijn hypotheekrekening. Ik heb hierop contact opgenomen met een adviseur van Hypotheker. Hij wist ook niet precies wat het was, maar volgens hem was het geen boete. Na verdere navraag bij Aegon bleek het wel degelijk om een boete te gaan. Een persoon bij Aegon geeft ook aan dat de adviseur van Hypotheker mij onjuist heeft voorgelicht.

Nu werkt Hypotheker in Eindhoven niet echt mee aan een oplossing. Aangezien ik de hypotheek bij Hypotheker heb afgesloten (waarvoor zij provisie kregen) mag ik toch wel vertrouwen op het advies van hun. Kan iemand aangeven wat mijn rechten zijn en hoe de boete weer aan de hypotheekrekening kan worden toegevoegd?

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: boete bij gedeeltelijke aflossing hypotheek

Ongelezen bericht door vroem »

Je hebt toch echt zelf de voorwaarden waaronder de hypotheek is afgesloten in huis, daar staan klip en klaar de voorwaarden in.
Heb je de communicatie zwart op wit, dan heb je een kansje dat je voor de rechter de adviseur aansprakelijk kan stellen.
Overigens is ook boeterente bij mijn weten fiscaal aftrekbaar, binnen de geldende voorwaarden daarvoor.

Lisare
Berichten: 325
Lid geworden op: 19 jul 2012 09:33

Re: boete bij gedeeltelijke aflossing hypotheek

Ongelezen bericht door Lisare »

Je mag inderdaad 10% aflossen.

Waarschijnlijk heb je meerdere leningsdelen en heb je geen leningsdeel opgegeven bij de extra inlossing. Hierdoor is er op één leningsdeel dus meer dan 10% afgelost en op het andere deel niet.

De 10% geldt dus per leningsdeel.

Neem contact op om te bekijken of ze alsnog kunnen splitsen of een deel kunnen terugstorten zodat je 10% op het gewenste deel aflost.

DHA-klachten
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 jun 2010 16:36

Re: boete bij gedeeltelijke aflossing hypotheek

Ongelezen bericht door DHA-klachten »

Geachte heer,mevrouw,

Ik heb u een privébericht verzonden met het verzoek om aanvullende gegevens, zodat ik uw klacht in behandeling kan nemen.

Met vriendelijke groet,

De Hypothekers Associatie B.V. afdeling klachten

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: boete bij gedeeltelijke aflossing hypotheek

Ongelezen bericht door bprosman »

Waarschijnlijk heb je meerdere leningsdelen en heb je geen leningsdeel opgegeven bij de extra inlossing.
ALS dat zo is natuurlijk wel lekker meedenkend (lees klantvriendelijk) van de hypotheekverstrekker natuurlijk :?

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: boete bij gedeeltelijke aflossing hypotheek

Ongelezen bericht door vroem »

inderdaad. terwijl toen ik zelf eerder met een hypotheek vervroegd ging aflossen mijn verstrekker zelf stelde dat vervroegde aflossing in gelijke verhouding verdeeld zou worden over de diverse hypotheekbestanddelen, daar had ik zelf geen keus in.

jaap12345
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 dec 2010 21:12

Re: boete bij gedeeltelijke aflossing hypotheek

Ongelezen bericht door jaap12345 »

Ik heb nog additionele een brief van Stater (een soort tussenpersoon die een deel van de interactie met Aegon afhandeld) waarin bevestigd staat welk bedrag ik boetevrij mag aflossen per jaar. Dit bedrag is gewoon 10% van de hele hypotheeksom.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: boete bij gedeeltelijke aflossing hypotheek

Ongelezen bericht door SJZ »

Dan weten wij dus nog steeds niet waarom jij een boete kreeg. Als je dat nou eerst eens goed uitlegt.

Lisare
Berichten: 325
Lid geworden op: 19 jul 2012 09:33

Re: boete bij gedeeltelijke aflossing hypotheek

Ongelezen bericht door Lisare »

@Jaap

Wordt een beetje een technisch verhaal maar het komt hier op neer.

Je mag inderdaad 10% van de gehele hypotheeksom aflossen. De gehele hypotheeksom bestaat echter in jou geval waarschijnlijk uit meerdere leningsdelen. Elk leningsdeel heeft dus zijn eigen hypotheeksom. Het totaal van de leningsdelen vormt de gehele hypotheeksom.

Voorbeeld:

€ 50.000 aflossingsvrij (leningdeel 1)
€ 50.000 bankspaarhypotheek (leningdeel 2).

Als je nu zonder specificatie €10.000 gaat aflossen wordt dit afgelost op leningdeel 1 en los je dus eigenlijk 20% van dat leningdeel af. Van de gehele hypotheeksom is dan inderdaad 10% afgelost maar van de individuele hypotheeksom is 20% afgelost. Dit is meer dan de toegestane 10% van de hypotheeksom.
(lijkt onbelangrijk maar kan met name bij ongelijke rentevaste duren een groot verschil maken).

Nogmaals, ga in overleg en vraag de aflossing te splitsen (let wel op de mogelijke fiscale concequenties) of vraag het deel boven de 10% terug en los dit volgend jaar af.

Gesloten