Sony Bravia + 5 jaar garantieplan
Geplaatst: 25 aug 2013 20:07
Hallo allemaal,
ik wilde jullie op de hoogte stellen over mijn grootste teleurstelling ooit.
In September 2008 kocht ik via mijn werkgever een Sony Bravia KDL-40W4000 LCD televisie voor € 1042,- die ze bij Create2Fit B.V. in Naarden kochten. Omdat ik geen zin had in gedoe omtrent de garantie kocht ik voor zo'n € 150 een aanvullend garantieplan, zodat ik in totaal recht had op 5 jaar service en garantie (dus tot September 2013).
Hier begon het gesodemieter. Create2Fit B.V. leverde mij een defect toestel met verschillende defecte pixels. Zij zijn verplicht om mij een deugdelijk toestel te leveren maar hebben dat niet gedaan. Na meerdere malen gebeld te hebben naar een duur 0900-nummer (€ 0,80 pér minuut!) kreeg ik constant te horen "De baas is bij klanten" of "Wij bellen u terug". Na 2 maanden heb ik het uiteindelijk opgegeven omdat ik vele tientallen euro's kwijt was aan belkosten.
Het afgelopen jaar begon dit toestel steeds meer problemen te krijgen. Af en toe bleef het beeld geheel zwart, donker of kreeg ik rare vlekken in het scherm. Door het toestel uit- en vervolgens weer in te schakelen waren de problemen in de regel verdwenen.
Door de tijd nam de intensiteit van de problemen toe, waartoe ik besloot gebruik te maken van het aanvullende garantieplan dat ik direct via Sony had afgesloten. Dit is het tijdverloop sindsdien :
Juni 2013, 3e week : Toestel via Selectro Service (service provider voor o.a. Sony) aangemeld ter reparatie. Heb een duidelijke klachtomschrijving gegeven. Via de telefoon heb ik nog wat extra informatie aangegeven.
Juni 2013, 4e week : Een week later wordt mijn televisie opgehaald. Na wat aandringen krijg ik een leentoestel, waar ik volgens mijn contract recht op heb.
Juni 2013, 4e week : Leentoestel blijkt defect te zijn. Na enkele minuten verschijnt er een rode "ruis" op het beeld die steeds erger wordt. Selectro Service gebeld voor een ander leentoestel.
Juli 2013, 1e week : Weer een week later krijg ik een ander leentoestel geleverd dat wel goed werkt.
Juli 2013, 4e week : Na ruim 4 weken krijg ik mijn eigen televisie terug. Ze hebben het gehele LCD-paneel vervangen voor een nieuw en het toestel heeft een software-update gehad. Ik blij.
Juli 2013, 4e week : Blijdschap is van korte duur. Twee dagen later valt mij op dat er een donkere vlek in het LCD-paneel zit. Door mijn ICT-kennis weet ik dat dit verontreiniging van de reflecterende laag is die in het paneel zit. Opnieuw contact gehad met Selectro Service (ik heb tenslotte 6 maanden garantie op de reparatie).
Juli 2013, 4e week : Enkele dagen later komt Selectro Service langs om mijn televisie voor de 2e keer op te halen. Medewerker verteld mij dat toestel zal worden afgekeurd omdat Sony de panelen niet meer kan leveren. Niemand heeft mij dit vooraf verteld. Ik vind dit schandalig omdat ik nog garantie heb. Volgens hem is een reparatie niet economisch rendabel. Vervolgens vraag ik hem of ik mijn toestel nog terug kan krijgen indien ik niet akkoord ga met de compensatie die mij geleverd zal worden. Nadat hij backoffice heeft gebeld bevestigd hij dat.
Augustus 2013, 2e week : Contact opgenomen met Selectro Service B.V. over de stand van zaken. Medewerker vertelt mij (in tegenstelling tot de claim van zijn collega die mijn TV ophaalde) dat mijn toestel bij hun was afgekeurd en dat hij niet wist waar deze zich bevond. Hij gaf aan dat Sony een restbedrag zou uitrekenen dat ze via de dealer (Create2Fit B.V.) zouden laten uitkeren.
Ik ging hiermee niet akkoord. Het risico was dat het bedrag onvoldoende zou zijn om een vervangend toestel te kopen. Ik kon namelijk nergens informatie inwinnen (niet bij Selectro Service en niet bij Sony Nederland) wat de hoogte van de compensatie zou zijn. Ook was het niet mogelijk om het geld direct aan mij uit te laten keren zodat ik elders voor een ander toestel kon gaan kijken. De reden hiervoor was dat Sony het toestel aan Create2Fit B.V. had verkocht en de restitutie via dezelfde financiële wegen moest verlopen omdat dit hun procedures zijn.
Augustus 2013, 2e week : Na lang morrelen geeft Selectro Service aan dat ze het toestel wellicht kunnen laten omruilen voor een ander (vergelijkbaar) model. Ze dienen hiervoor een verzoek in bij Sony Nederland.
Augustus 2013, 3e week : Nogmaals gebeld met Selectro Service. Ik wil een update over de stand van zaken. Deze kunnen ze me niet geven. Hij geeft aan dat hij een e-mail zal sturen naar backoffice en dat ik gecontacteerd zal worden.
Augustus 2013, heden (25-08-2013) : Nog steeds geen reactie ontvangen. Geen nieuws over een vervangend toestel of financiële compensatie. Ondertussen zit ik ruim twee maanden zonder werkende televisie. Daar betaal je dan € 150 extra voor ... voor 5 jaar zorgeloze garantie en service ...
Nou heb ik met dat servicecontract nog het geluk dat ik mijn recht op garantie niet via de rechtbank hoef aan te vechten, maar toch ... Ik mag toch hopen dat het vervangende toestel de moeite waard is, want ze hoeven me niet met een of ander krakkemikkig ding aan te komen kakken.
Wat een drama ... Zit sinds het gedonder films te kijken op een 23" (58cm) LCD-monitor ... Daar word je blij van ...
ik wilde jullie op de hoogte stellen over mijn grootste teleurstelling ooit.
In September 2008 kocht ik via mijn werkgever een Sony Bravia KDL-40W4000 LCD televisie voor € 1042,- die ze bij Create2Fit B.V. in Naarden kochten. Omdat ik geen zin had in gedoe omtrent de garantie kocht ik voor zo'n € 150 een aanvullend garantieplan, zodat ik in totaal recht had op 5 jaar service en garantie (dus tot September 2013).
Hier begon het gesodemieter. Create2Fit B.V. leverde mij een defect toestel met verschillende defecte pixels. Zij zijn verplicht om mij een deugdelijk toestel te leveren maar hebben dat niet gedaan. Na meerdere malen gebeld te hebben naar een duur 0900-nummer (€ 0,80 pér minuut!) kreeg ik constant te horen "De baas is bij klanten" of "Wij bellen u terug". Na 2 maanden heb ik het uiteindelijk opgegeven omdat ik vele tientallen euro's kwijt was aan belkosten.
Het afgelopen jaar begon dit toestel steeds meer problemen te krijgen. Af en toe bleef het beeld geheel zwart, donker of kreeg ik rare vlekken in het scherm. Door het toestel uit- en vervolgens weer in te schakelen waren de problemen in de regel verdwenen.
Door de tijd nam de intensiteit van de problemen toe, waartoe ik besloot gebruik te maken van het aanvullende garantieplan dat ik direct via Sony had afgesloten. Dit is het tijdverloop sindsdien :
Juni 2013, 3e week : Toestel via Selectro Service (service provider voor o.a. Sony) aangemeld ter reparatie. Heb een duidelijke klachtomschrijving gegeven. Via de telefoon heb ik nog wat extra informatie aangegeven.
Juni 2013, 4e week : Een week later wordt mijn televisie opgehaald. Na wat aandringen krijg ik een leentoestel, waar ik volgens mijn contract recht op heb.
Juni 2013, 4e week : Leentoestel blijkt defect te zijn. Na enkele minuten verschijnt er een rode "ruis" op het beeld die steeds erger wordt. Selectro Service gebeld voor een ander leentoestel.
Juli 2013, 1e week : Weer een week later krijg ik een ander leentoestel geleverd dat wel goed werkt.
Juli 2013, 4e week : Na ruim 4 weken krijg ik mijn eigen televisie terug. Ze hebben het gehele LCD-paneel vervangen voor een nieuw en het toestel heeft een software-update gehad. Ik blij.
Juli 2013, 4e week : Blijdschap is van korte duur. Twee dagen later valt mij op dat er een donkere vlek in het LCD-paneel zit. Door mijn ICT-kennis weet ik dat dit verontreiniging van de reflecterende laag is die in het paneel zit. Opnieuw contact gehad met Selectro Service (ik heb tenslotte 6 maanden garantie op de reparatie).
Juli 2013, 4e week : Enkele dagen later komt Selectro Service langs om mijn televisie voor de 2e keer op te halen. Medewerker verteld mij dat toestel zal worden afgekeurd omdat Sony de panelen niet meer kan leveren. Niemand heeft mij dit vooraf verteld. Ik vind dit schandalig omdat ik nog garantie heb. Volgens hem is een reparatie niet economisch rendabel. Vervolgens vraag ik hem of ik mijn toestel nog terug kan krijgen indien ik niet akkoord ga met de compensatie die mij geleverd zal worden. Nadat hij backoffice heeft gebeld bevestigd hij dat.
Augustus 2013, 2e week : Contact opgenomen met Selectro Service B.V. over de stand van zaken. Medewerker vertelt mij (in tegenstelling tot de claim van zijn collega die mijn TV ophaalde) dat mijn toestel bij hun was afgekeurd en dat hij niet wist waar deze zich bevond. Hij gaf aan dat Sony een restbedrag zou uitrekenen dat ze via de dealer (Create2Fit B.V.) zouden laten uitkeren.
Ik ging hiermee niet akkoord. Het risico was dat het bedrag onvoldoende zou zijn om een vervangend toestel te kopen. Ik kon namelijk nergens informatie inwinnen (niet bij Selectro Service en niet bij Sony Nederland) wat de hoogte van de compensatie zou zijn. Ook was het niet mogelijk om het geld direct aan mij uit te laten keren zodat ik elders voor een ander toestel kon gaan kijken. De reden hiervoor was dat Sony het toestel aan Create2Fit B.V. had verkocht en de restitutie via dezelfde financiële wegen moest verlopen omdat dit hun procedures zijn.
Augustus 2013, 2e week : Na lang morrelen geeft Selectro Service aan dat ze het toestel wellicht kunnen laten omruilen voor een ander (vergelijkbaar) model. Ze dienen hiervoor een verzoek in bij Sony Nederland.
Augustus 2013, 3e week : Nogmaals gebeld met Selectro Service. Ik wil een update over de stand van zaken. Deze kunnen ze me niet geven. Hij geeft aan dat hij een e-mail zal sturen naar backoffice en dat ik gecontacteerd zal worden.
Augustus 2013, heden (25-08-2013) : Nog steeds geen reactie ontvangen. Geen nieuws over een vervangend toestel of financiële compensatie. Ondertussen zit ik ruim twee maanden zonder werkende televisie. Daar betaal je dan € 150 extra voor ... voor 5 jaar zorgeloze garantie en service ...
Nou heb ik met dat servicecontract nog het geluk dat ik mijn recht op garantie niet via de rechtbank hoef aan te vechten, maar toch ... Ik mag toch hopen dat het vervangende toestel de moeite waard is, want ze hoeven me niet met een of ander krakkemikkig ding aan te komen kakken.
Wat een drama ... Zit sinds het gedonder films te kijken op een 23" (58cm) LCD-monitor ... Daar word je blij van ...