LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gemiddelde prijs notaris

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
henkenlenie

Gemiddelde prijs notaris

Ongelezen bericht door henkenlenie »

Hallo,

Ik zal mijn situatie uitleggen. Ik ben enige tijd geleden (1,5 jaar) gaan samenwonen en wil graag samen met mijn partner stappen maken in de toekomst (leuke toekomst). We willen ons graag meer binden en een samenlevings.ovk op laten stellen, tevens testamenten. Ik ben heel erg benieuwd wat de gemiddelde prijs is van een samenlevingscontract en testament, ik zie namelijk dat het behoorlijk kan verschillen bij elke notaris en wil niet ge...id worden. Hebben jullie een tip om niet teveel geld uit te geven, de tijd is al duur genoeg.

Bedankt voor jullie hulp igg.

henkenlenie

Re: Gemiddelde prijs notaris

Ongelezen bericht door henkenlenie »

Net mijn gegevens ingevuld via notarisprijs.nl [link verwijderd door de Moderator] was even zoeken maar hopelijk is deze site betrouwbaar. Zal morgenvroeg wel offertes hebben hopelijk in mijn mailbox! Wel interessante info trouwens. Nu alleen nog testament, jullie nog tips?>
:idea:

riddert

Ongelezen bericht door riddert »

Als het puur een centenkwestie is, kun je beter gaan trouwen, dit is goedkoper dan een samenlevingscontract en testamenten op laten stellen. Ook omdat ik lees dat jullie je meer willen binden aan elkaar.

marcel75

Ongelezen bericht door marcel75 »

Huwelijk kan inderdaad op korte termijn goedkoper zijn. Maar goedkoop is vaak duurkoop op de lange termijn. Als het toch mis gaat, zit je met hogere kosten.

Hetzelfde gaat ook op voor notarissen. Bij de op het eerste gezicht goedkoopste notarissen kun je vaak alleen terecht voor basiszaken en krijg je ook maar beperkte voorlichting over de andere mogelijkheden die zeer waarschijnlijk veel beter bij jullie situatie past. Of je krijgt te maken met (extreme) toeslagen als je extra zaken geregeld wilt hebben zoals voogdij, privé-clausule of executeursbenoeming.

Vraag vooral in je omgeving naar ervaringen met een notaris, vraag offertes op bij 3 notarissen in de buurt en ga in zee met de notaris waar je het meest vertrouwd bij voelt.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Wij waren voor een samenlevingscontract + 2 (verder standaard) testamenten, ~600 euro kwijt bij de koop van een huis meen ik. Maar dat was 2009, en de prijzen staan onder druk de laatste jaren, dus ik zou iets van 500 euro als richtprijs aanhouden.

Bespreek van te voren goed wat jullie wel en niet opgenomen willen hebben, schrijf desnoods van te voren de vragen en punten op, en loop ze tijdens een eerste gesprek allemaal af. Elke extra wijziging wordt, in mijn ogen terecht overigens, als meerwerk in rekening gebracht, dus een goede eigen voorbereiding is belangrijk.

Ik zou ook even bij vrienden/familie vragen naar ervaringen, dat zegt veel meer dan de getallen op een vergelijkingssite.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Ik weet niet of je in een stad of een dorp woont. Vaak zijn notarissen in aangrenzende dorpen een stuk goedkoper dan in de stad. Dit is in de regio Den Bosch in ieder geval wel zo.

marcel75

€ 600,-- is nog steeds een redelijke richtprijs. Sinds 2009 zijn de leges en BTW immers omhoog gegaan en de notariskosten (personeel, kantoorkosten, gas/water/licht etc) niet naar beneden. Als je kiest voor een notaris die het voor €500,-- (of minder) aanbiedt, dan kun je er van uitgaan met allerlei bijkomende kosten te maken te krijgen.

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Ja wij zijn. Idd getrouwd om die redenen!! Veel gezeur moest veel uitgesloten worden qua fam enz...
Dus trouwen beste optie...
En ach na22 jr is het geen duurkoop meer :wink: huh voor mij niet ahhahah,ik dreig altijd,ihihihi grapje.

Nee hoor,wij zijn echt getrouwd reden wisten zeker dat het goed zat en alles was in 1 x geregeld.
Maar dat is ieders keus en neeeee ben niet gratis getrouwd kosten nog 650 gulden dus!!
Had je ook de notaris voor :wink: maar gewoon geen gezeur ,wat van jou is ,is van mij en ja zo denken we er nog over,
Natuurlijk kan er altijd iets fout gaan en dan is het bonje( meeste gevallen) maar wij hebben iets teveel daarvan gezien om het zover te laten komen...

Overigens kan je nog op huwelijkse voorwaarden trouwen maar ja dan nog notaris..
En misschien wil je dit helemaal niet is het tijdelijk en wil je vriendin over vijf jr doombruiloft kan ook...

Dus ik zeg alleen maar wat mogelijk is succes

langste adem

Ongelezen bericht door langste adem »

Het goedkoopst is inderdaad trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan. Vaak kan dat zelfs gratis (bijv op maandagmorgen), dan teken je een boterbriefje op het gemeentehuis en dan is "het meeste" al geregeld.

Dat hebben wij ook gedaan op maandagmorgen. Wij wilden echter ook bepaalde huwelijkse voorwaarden geregeld hebben.
Dit kostte ons ik meen iets van €1200,- bij de dichstbijzijnde notaris. Waar we wel eventjes van moesten slikken eigenlijk, voor een stukje papier en misschien een uurtje werk voor de (assistente van) de notaris.
Het beste wat je je kunt doen is inderdaad een aantal offertes opvragen.

marcel75

Langste adem,
Tja, dan had u voor het aangaan van het huwelijk maar huwelijkse voorwaarden moeten opstellen.

Hebt u trouwens bij het bureau van de medewerker van het kantoor gestaan om te tijd te meten?Ik denk zo maar van niet. Voor het volledig afwikkelen van een dossier voor alleen huwelijkse voorwaarden tijdens huwelijk staat al snel 5 uur. Moet er nog een akte van verdeling opgesteld worden, dan komt daar nog eens 2 uur bij. Bedenk wel dat het aanmaken van een dossier, het doen van de nodige inzages, het voeren van een bespreking, het passeren van de akte en het verzorgen van de inschrijving van de akte bij de rechtbank allemaal tijd en geld kost. En die € 1.200,--was neem ik aan inclusief BTW en griffierechten?

plumber

Ongelezen bericht door plumber »

Ben volgend jaar 50 jaar getrouwd.
Bestaat er de mogelijkheid dat alles wat we beloofd hebben verjaard is.
Wie het weet mag het zeggen. :D

langste adem

marcel75 schreef:Langste adem,
Tja, dan had u voor het aangaan van het huwelijk maar huwelijkse voorwaarden moeten opstellen.

Hebt u trouwens bij het bureau van de medewerker van het kantoor gestaan om te tijd te meten?Ik denk zo maar van niet. Voor het volledig afwikkelen van een dossier voor alleen huwelijkse voorwaarden tijdens huwelijk staat al snel 5 uur. Moet er nog een akte van verdeling opgesteld worden, dan komt daar nog eens 2 uur bij. Bedenk wel dat het aanmaken van een dossier, het doen van de nodige inzages, het voeren van een bespreking, het passeren van de akte en het verzorgen van de inschrijving van de akte bij de rechtbank allemaal tijd en geld kost. En die € 1.200,--was neem ik aan inclusief BTW en griffierechten?
Wij zijn van tevoren bij de notaris geweest met onze wensen, dat gesprek nam hooguit een half uurtje in beslag. En we zijn er nog een keertje teruggeweest om te tekenen. De €1200 was het bedrag wat wij moesten betalen, alles inclusief. Uiteraard zal de notaris het nodige werk hebben moeten verrichten, en moet ie zijn overige kosten doorberekenen, maar het lijkt me dat er gebruikt gemaakt wordt van templates van soortgelijke gevallen, waar dan alleen de naam in veranderd wordt, en wat kleine aanpassingen.

Ik zie het vast te zwart-wit als ik zeg dat ik het verkeerde beroep heb gekozen. Dat denk ik ook al als ik de tandartsrekening zie van een behandeling die een uurtje geduurd heeft. Ach, had ik maar beter mijn best moeten doen op school....

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

plumber schreef:Ben volgend jaar 50 jaar getrouwd.
O.T. Grapje: moet kunnen: niet verjaard maar bejaard :D

On Topic: hebben vóór huwelijk eerst de huwelijkse voorwaarden laten opstellen, was destijds (in 1979-heb 't even opgezocht) ƒ695,00. Samenlevings contract e.d. was toen nog niet zó populair.

marcel75

Langste Adem,
Kunt u mij dan uitleggen waarom het verwisselen van mijn banden onder mijn auto zoveel geld kost? Dat is toch steeds hetzelfde liedje. Bandje van velg, nieuw bandje er om en wegrijden? En dat alles door de jongste monteur. Of toch niet? Laat ik u het antwoord maar meteen geven: daar zit ook meer werk in (uitlijnen, balanceren, aanschaf apparatuur, opleiding etc).

Wat u het maken van de akte noemt, is in de regel het sluitstuk van het hele dossier. Van het gesprek van een half uur, heeft de medewerker aantekeningen moeten maken en moeten uitwerken. Het dossier moet aangemaakt worden, de nodige inzages in diverse registers gedaan en gecontroleerd en dan de akte nog maken. Het in de akte zetten van de personalia is zeker niet het meeste werk. Het juist opnemen van de wensen van de echtelieden wel.

Het nut van goede huwelijkse voorwaarden komt (gelukkig) in ongeveer 2/3e van de huwelijken niet goed uit de verf. Maar in geval van scheiding, dan blijkt dat goede huwelijkse voorwaarden van financieel levensbelang kunnen zijn en ook discussies kunnen voorkomen.

Ik weet niet wanneer u uw huwelijkse voorwaarden op hebt laten stellen, maar hebt u wel al eens gebruik gemaakt van de mogelijkheid om na te laten gaan of uw huwelijkse voorwaarden en/of testamenten nog wel bij u passen? Het laten opstellen van een dergelijke akte doe je immers op een bepaald moment in je leven. Maar je leven, maar ook wetgeving en rechtspraak, verandert daarna. Zijn uw huwelijkse voorwaarden daar tegen bestand? Zoals een auto jaarlijks onderhoud behoeft, behoeven dergelijke akten ook onderhoud. Pleeg je geen onderhoud, dan kun je op enig moment problemen krijgen.

Maar u hebt zeker geen verkeerd beroep gekozen. U zou zich alleen eerst moeten verdiepen in andermans beroep (welk beroep dan ook) alvorens u daarover een (ongefundeerde) mening verkondigt over andermans beroep. Het zou u dan ook sieren om eerst eens een weekje daadwerkelijk meegelopen te hebben op een notariskantoor om te weten welke werkzaamheden er verricht moeten worden om tot het eindproduct, uw akte, te komen. En vooral ook: welke kosten daaraan verbonden zijn.

marcel75

Tenormin,
Klopt, in die tijd werd tussen ongehuwd samenwoners nog wel eens v.o.f-constructies gebruikt. Menig notaris vond ongehuwd samenwonen gelijk aan ketterij...

langste adem

marcel75 schreef:Langste Adem,
Kunt u mij dan uitleggen waarom het verwisselen van mijn banden onder mijn auto zoveel geld kost? Dat is toch steeds hetzelfde liedje. Bandje van velg, nieuw bandje er om en wegrijden? En dat alles door de jongste monteur. Of toch niet? Laat ik u het antwoord maar meteen geven: daar zit ook meer werk in (uitlijnen, balanceren, aanschaf apparatuur, opleiding etc).

Wat u het maken van de akte noemt, is in de regel het sluitstuk van het hele dossier. Van het gesprek van een half uur, heeft de medewerker aantekeningen moeten maken en moeten uitwerken. Het dossier moet aangemaakt worden, de nodige inzages in diverse registers gedaan en gecontroleerd en dan de akte nog maken. Het in de akte zetten van de personalia is zeker niet het meeste werk. Het juist opnemen van de wensen van de echtelieden wel.

Het nut van goede huwelijkse voorwaarden komt (gelukkig) in ongeveer 2/3e van de huwelijken niet goed uit de verf. Maar in geval van scheiding, dan blijkt dat goede huwelijkse voorwaarden van financieel levensbelang kunnen zijn en ook discussies kunnen voorkomen.

Ik weet niet wanneer u uw huwelijkse voorwaarden op hebt laten stellen, maar hebt u wel al eens gebruik gemaakt van de mogelijkheid om na te laten gaan of uw huwelijkse voorwaarden en/of testamenten nog wel bij u passen? Het laten opstellen van een dergelijke akte doe je immers op een bepaald moment in je leven. Maar je leven, maar ook wetgeving en rechtspraak, verandert daarna. Zijn uw huwelijkse voorwaarden daar tegen bestand? Zoals een auto jaarlijks onderhoud behoeft, behoeven dergelijke akten ook onderhoud. Pleeg je geen onderhoud, dan kun je op enig moment problemen krijgen.

Maar u hebt zeker geen verkeerd beroep gekozen. U zou zich alleen eerst moeten verdiepen in andermans beroep (welk beroep dan ook) alvorens u daarover een (ongefundeerde) mening verkondigt over andermans beroep. Het zou u dan ook sieren om eerst eens een weekje daadwerkelijk meegelopen te hebben op een notariskantoor om te weten welke werkzaamheden er verricht moeten worden om tot het eindproduct, uw akte, te komen. En vooral ook: welke kosten daaraan verbonden zijn.

Beste Marcel

Zoals u aangeeft heb ik inderdaad geen flauw idee welke handelingen er uitgevoerd moeten worden, heeft die man een jarenlange studie moeten doen, zal de man een duur pand hebben en personeel, enz.Het is ook niet dat ik mijn beklag hier doe over de kosten die ik gemaakt hebt, ik vermeldde alleen het bedrag wat wij betaald hebben voor de notaris, en daar heb ik bijgezet dat we daar destijds wat van schrokken.

Maar het is niet mijn bedoeling geweest om hier mijn beklag te doen over die kosten, wellicht had ik alleen moeten vermelden dat wij destijds 1200 euro kwijt waren als indicatie voor de topicstarter.

Al vind ik persoonlijk nog steeds dat zelfs al zou de notaris een hele werkdag nodig hebben gehad om een akte rechtsgeldig te maken dat 1200 euro nog steeds veel geld is. Maar dat is alleen maar mijn mening.

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

plumber schreef:Ben volgend jaar 50 jaar getrouwd.
Neeeeee jammer he plumber :lol: hihihih...

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

[quote]Ik weet niet wanneer u uw huwelijkse voorwaarden op hebt laten stellen, maar hebt u wel al eens gebruik gemaakt van de mogelijkheid om na te laten gaan of uw huwelijkse voorwaarden en/of testamenten nog wel bij u passen? Het laten opstellen van een dergelijke akte doe je immers op een bepaald moment in je leven. Maar je leven, maar ook wetgeving en rechtspraak, verandert daarna. Zijn uw huwelijkse voorwaarden daar tegen bestand? Zoals een auto jaarlijks onderhoud behoeft, behoeven dergelijke akten ook onderhoud.[quote]

Helemaal mee eens. Wist zelfs niet eens dat echtgenoot de huwelijkse voorwaarden had laten aanpassen. Als buitenlander bleken er, achteraf, voor mij nog nadelige gevolgen te kleven aan die huwelijkse voorwaarden en heeft die later dus aangepast naar de Nederlandse wetgeving (wat er in de eerste voorwaarden niet was). Achteraf gezien een wijs besluit.

marcel75

Tenormin,
Je echtgenoot heeft eigenhandig de huwelijkse voorwaarden aangepast? In welk land is dat mogelijk? Niet in Nederland. HIer kan het alleen als beide echtgenoten daarvoor tekenen.

Langste Adem,
Heb je je baas wel eens gevraagd naar je eigen commerciële uurloon?

Klaas-Jan

Ongelezen bericht door Klaas-Jan »

marcel75 schreef: Hetzelfde gaat ook op voor notarissen. Bij de op het eerste gezicht goedkoopste notarissen kun je vaak alleen terecht voor basiszaken en krijg je ook maar beperkte voorlichting over de andere mogelijkheden die zeer waarschijnlijk veel beter bij jullie situatie past.
Dat is onzin. Het gaat hier om een standaardklus. Dat er goedkope en dure notarissen zijn hang af van de grootte van de leaseauto, de grootte en ligging van het kantoor, de hoeveelheid personeel, de al dan niet chique inrichting, het honorarium waar de notaris genoegen mee neemt etc. De uitkomst van de werkzaamheden is bij alle notarissen gelijk: het is weinig meer dan het vertalen van de wensen van de klanten, vergezeld van tips en advies, en deze weergeven in documenten. Goedkoop is duurkoop? Alsof je bij de McDonalds niet lekker kunt eten maar uitsluitend bij een goed restaurant .... ;)

Gesloten