LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Salaris inhouden...kan dat zomaar?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Slingertje

Salaris inhouden...kan dat zomaar?

Ongelezen bericht door Slingertje »

Na de zwangerschapsverlof van mijn vrouw had ze nog 1 maand bevallingsverlof opgenomen (geheel op eigen kosten) en 4 maanden ouderschapsverlof.
Afgesproken met de werkgever was dat ze tijdens het ouderschapsverlof er 25% van haar salaris zou worden uitgekeerd.

Afgelopen juni was de maand van de bevallingsverlof, maar gek genoeg ontving ze wel een volledig salaris.
Aangekaard bij de salarisadministratie; ze zouden er naar kijken.
En dat hebben ze gedaan want een maand later ontving ze helemaal niets (waar ze recht had op 25%).
Haar salarisstrook kwam per post binnen met een toegevoegde brief waarin stond dat er verrekend zou worden wat ze in juni teveel heeft gehad. Ook augustus zou er niets uitgekeerd worden, pas in september een klein gedeelte en dan zou alles verrekend zijn.
Uiteraard hebben wij dit aangekaard dat dit niet zomaar kon en dat wij ook onze financiele verplichtingen hebben.
Duizend maal excuses was het enige antwoord, maar het was erg lastig voor hun omdat mijn vrouw ook van een 32 urige werkweek terug gaat naar een 16 urige werkweek. Administratief dus een chaos daar, maar het kwam er op neer dat dit de manier was en niet anders.
Uiteraard snappen we dat teveel geld terug betaald moet worden, maar kunnen ze dat zomaar doen zonder overleg?
Nu heb ik zelf niets te klagen met mn salaris en kan alles gewoon betaald worden, maar het gaat ons om het principe.

Is er iemand die er meer over kan vertellen?

Jantje7

Re: Salaris inhouden...kan dat zomaar?

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Wat zeur je nou. Als je het salaris van 4 maanden ineens krijgt uitbetaald, kun je dit zelf toch wel even door 4 delen. Weet je precies wat je er van kunt gebruiken.

Jantje

Dirkie

Ongelezen bericht door Dirkie »

Slingertje schreef:Afgelopen juni was de maand van de bevallingsverlof, maar gek genoeg ontving ze wel een volledig salaris.
En dat hebben ze gedaan want een maand later ontving ze helemaal niets (waar ze recht had op 25%).
Uiteraard hebben wij dit aangekaard dat dit niet zomaar kon en dat wij ook onze financiele verplichtingen hebben.
Uiteraard snappen we dat teveel geld terug betaald moet worden, maar kunnen ze dat zomaar doen zonder overleg?
Nu heb ik zelf niets te klagen met mn salaris en kan alles gewoon betaald worden, maar het gaat ons om het principe.
Iets ingekort. Lijkt me duidelijk. Als het je gaat om het principe, dan moet lijkt het me duidelijk dat als de 75% te veel salaris krijgt, je dat in principe opzij zet, zodat je het terug kunt betalen danwel het zelf uit gaat spreiden. En het lijkt me dat er voldoende overleg was. Je hebt het zelf aangekaart :mrgreen:

Slingertje

Dat stuk snap ik ook wel.
Ik heb alleen aangekaart dat er iets niet klopte om vervolgens niets meer van hun te horen.
Ik zou het netjes hebben gevonden als ze op voorhand ons hadden ingelicht dat ze het op deze manier zouden aanpakken.
Wij hadden dan een tegenvoorstel kunnen doen om het te verrekenen in de maanden dat er weer volledig salaris wordt ontvangen.

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

Slingertje schreef: Wij hadden dan een tegenvoorstel kunnen doen om het te verrekenen in de maanden dat er weer volledig salaris wordt ontvangen.
Euh.. Dus u wilde nog even gratis van het teveel betaalde geld leven ?

Slingertje

Heb ik het verhaal niet duidelijk genoeg uitgelegd ofzo?

newmikey

Ongelezen bericht door newmikey »

Slingertje schreef:Heb ik het verhaal niet duidelijk genoeg uitgelegd ofzo?
Waren de antwoorden niet duidelijk genoeg ofzo? U krijgt teveel geld en in plaats van het opzij te leggen om òf terug te betalen òf over een paar maanden te spreiden geeft u het uit. Nu zit u in de problemen. Natuurlijk mag de werkgever dit verrekenen en hij is nog coulant want hij zou ook van u kunnen eisen dat u per direct het teveel betaalde terugstort.

Slingertje

Wat ik al eerder schreef komen we niet in de problemen.
Het enige wat ik me afvroeg of ze dit (juridisch gezien) zomaar mochten doen.

het geld achter houden was inderdaad beter geweest, maar op dat moment snapten we er zelf ook niet veel meer van.

Dank voor jullie uitleg, al had dat naar mening ook wel wat vriendelijker gekund (dat ik zeur etc..)

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Slingertje schreef:Wat ik al eerder schreef komen we niet in de problemen.
Het enige wat ik me afvroeg of ze dit (juridisch gezien) zomaar mochten doen.

het geld achter houden was inderdaad beter geweest, maar op dat moment snapten we er zelf ook niet veel meer van.

Dank voor jullie uitleg, al had dat naar mening ook wel wat vriendelijker gekund (dat ik zeur etc..)
:evil: :evil: :evil:

Slingertje

Dat bedoel ik dus.

Adios

crazyme

Slingertje schreef: Dank voor jullie uitleg, al had dat naar mening ook wel wat vriendelijker gekund (dat ik zeur etc..)
Ach, eerst bevallen de antwoorden niet en vervolgens is de toon ook nog eens verkeerd.

Onze welgemeende excuses dat wij het u niet naar uw zin hebben kunnen maken op dit forum.

newmikey

Ongelezen bericht door newmikey »

crazyme schreef:
Slingertje schreef: Dank voor jullie uitleg, al had dat naar mening ook wel wat vriendelijker gekund (dat ik zeur etc..)
Ach, eerst bevallen de antwoorden niet en vervolgens is de toon ook nog eens verkeerd.

Onze welgemeende excuses dat wij het u niet naar uw zin hebben kunnen maken op dit forum.
+1
:lol:

Teunbosseman
Contacteer:

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

newmikey schreef:
crazyme schreef:

+1
:lol:

Eerder -100 als ik zie hoe een nieuwkomer hier weer eens wordt afgebrand na een doodnormale vraag.
Is meteen een zeur. Ben het met TS eens, een beetje vriendelijker kan geen kwaad hoor.

Teunbosseman
Contacteer:

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

newmikey schreef:
Slingertje schreef:Heb ik het verhaal niet duidelijk genoeg uitgelegd ofzo?
Waren de antwoorden niet duidelijk genoeg ofzo? U krijgt teveel geld en in plaats van het opzij te leggen om òf terug te betalen òf over een paar maanden te spreiden geeft u het uit. Nu zit u in de problemen. Natuurlijk mag de werkgever dit verrekenen en hij is nog coulant want hij zou ook van u kunnen eisen dat u per direct het teveel betaalde terugstort.

Welke problemen ?

crazyme

Teunbosseman schreef: Eerder -100 als ik zie hoe een nieuwkomer hier weer eens wordt afgebrand na een doodnormale vraag.
Ik heb niemand afgebrand.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Slingertje schreef:Na de zwangerschapsverlof van mijn vrouw had ze nog 1 maand bevallingsverlof opgenomen (geheel op eigen kosten) en 4 maanden ouderschapsverlof.
Afgesproken met de werkgever was dat ze tijdens het ouderschapsverlof er 25% van haar salaris zou worden uitgekeerd.

Afgelopen juni was de maand van de bevallingsverlof, maar gek genoeg ontving ze wel een volledig salaris.
Haar salarisstrook kwam per post binnen met een toegevoegde brief waarin stond dat er verrekend zou worden wat ze in juni teveel heeft gehad. Ook augustus zou er niets uitgekeerd worden, pas in september een klein gedeelte en dan zou alles verrekend zijn.
Duizend maal excuses was het enige antwoord, maar het was erg lastig voor hun omdat mijn vrouw ook van een 32 urige werkweek terug gaat naar een 16 urige werkweek. Administratief dus een chaos daar, maar het kwam er op neer dat dit de manier was en niet anders.

Is er iemand die er meer over kan vertellen?
Nee, in principe mag dat niet zomaar. Maar de juridisch juiste weg is wel wat omslachtig. Zij moeten u dan formeel verzoeken het geld terug te storten etc...
Verrekenen met komende salarissen lijkt me voor beide partijen wel zo handig. Formeel had u daar inderdaad wel toestemming voor moeten geven.

dhc

Ongelezen bericht door dhc »

Formeel had u daar inderdaad wel toestemming voor moeten geven.

Toon even de onderbouwing svp.....

Zoals gewoonlijk doe je je weer voor als een forumlid dat enige juridische kennis bezit, ik heb inmiddels meermaals aangetoond dat je daarin volledig de plank misslaat.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

*Zucht, zucht, zucht*
4.1.8.2. Verrekenen vordering op de werknemer met het loon

Wanneer kan de werkgever verrekenen?

Zolang er een arbeidsovereenkomst tussen partijen bestaat mag verrekening zonder instemming van de medewerker alleen in de volgende situaties (art 7:632 BW):

...........................................

Onverschuldigd verstrekte loonbestanddelen zoals te veel betaalde loon, onder de voorwaarde dat dan de verrekening zo snel mogelijk gebeurt. Gebeurt dat niet zo snel mogelijk, dan moet de medewerker het te veel betaalde loon terugbetalen (overmaken). Tot dit terugbetalen (i.p.v. verrekenen door de werkgever) is de medewerker niet altijd gehouden, omdat de situatie bij uitzondering dusdanig kan zijn, dat het onredelijk is als een werkgever het te veel betaalde terugvordert. Op te veel betaald loon gaat hoofdstuk 4.5.3. nader in (4.5.3.2.D.).

...........................................

Bron: http://www.arbeidsrechter.nl/verrekenen ... r-met-loon
Wat is het toch allemaal ongelooflijk moeilijk, nietwaar...

dhc

Ongelezen bericht door dhc »

Tja...dat probeer ik 'm al heel lang uit te leggen....Maar gewoon volhouden dat je juridische kennis bezit hoor..

Harrie Kierie

Ongelezen bericht door Harrie Kierie »

Teunbosseman schreef: Eerder -100 als ik zie hoe een nieuwkomer hier weer eens wordt afgebrand na een doodnormale vraag.
Is meteen een zeur. Ben het met TS eens, een beetje vriendelijker kan geen kwaad hoor.
Zo doodnormaal is die vraag niet. Als je iets krijgt waar je geen recht op hebt dan weet je dat je dit terug zal moeten betalen.

TS kaart het aan bij de werkgever dat dit niet zomaar kan, omdat zij ook hun financiële verplichtingen hebben, om even later doodleuk te verklaren dat zijn salaris daarvoor ruim toereikend is. Hij maakt dus van een mug een olifant. Dan ben je dus alleen maar aan het zeuren en mag je daar best op gewezen worden.

+2

Gesloten