Het Financiële Klachteninstituut
Aldus de openingszinnen op de consumentenpagina van de website www.kifid.nlWanneer u als consument een klacht hebt over een financieel product of een financiële dienst, kunt u deze indienen bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening, kortweg Kifid. Bij Kifid kunt u terecht voor klachten en geschillen over verzekeringen, hypotheken, leningen, financieringen en beleggingen. U moet wel eerst samen met uw financiële dienstverlener een oplossing proberen te vinden via de interne klachtenprocedure (IKP).
Dan volgen een aantal 'voordelen ' van Kifid. Maar kloppen deze wel ? Is het Kifid wel echt zo:
• objectief en onafhankelijk?
• deskundig?
• laagdrempelig? en snel?
• betaalbaar?
Ook bij het laatste een vraagteken?
Jazeker, want goedkoop kan ook duurkoop zijn, zeker als we naar de statistieken kijken. Onderzoek wijst namelijk uit
(als u al niet reeds verdwaald bent in de fase Interne Klachtenprocedure bij de aangesloten financiële instelling),
dat in de fase Ombudsman 80% van de klachten niet inhoudelijk wordt behandeld!
Van alle klachten komt vervolgens minder dan 10% bij de Geschillencommissie terecht, waarvan gemiddeld weer slechts circa 10% in een positieve uitspraak eindigt.
De keerzijde van laagdrempelig en betaalbaar. En het enige wat echt snel gaat, is de afwijzing van uw klacht.