Goedendag, hier weer zo een raar verhaal.
Zelf vluchten boeken via internet, in dit geval een binnenlandse vlucht in Finland naar Helsinki en dan overstappen op KLM. Via reisorganisatie deze combinatie niet te boeken dus 2 websites open en tegelijk boeken om zeker te weten dat beide plaats hebben. Op 1 ticket is het niet te boeken.
Bij het inchecken lokaal in Finland is het niet mogelijk om de bagage door te labelen naar de eind bestemming, vroeger wel.
Antwoord van Finnair is dat ze geen samenwerkingsovereenkomst hebben gesloten met KLM dus zelf bagage ophalen op Helsinki en weer inchecken bij de KLM, betekent dus naar buiten en later weer terug door de security. En daarbij nog een grote snauw van Finnair dat Finnair ook naar Amsterdam vliegt dus ik had beide vluchten met Finnair moeten boeken als ik service wilde.(echeter waren er geen goede verbindingen met Finnair die zelfde dag)
Echter door een vertraging op de eerste vlucht van meer dan 40 minuten was er te kort tijd om de bagage op te halen en weer in te checken bij de KLM. Jammer dan, weg is weg.
Ik heb trouwens in het verleden ook als ik wel alle aansluitende vluchten met Finnair deed ook vaak gehad dat mijn bagage weg was en een dag later of soms 2 dagen later pas werd na bezorgd.
KLM was echter zo vriendelijk, na uitleg bij de service balie op Schiphol om mijn bagage op te sporen in Helsinki en na te bezorgen als was het 3 dagen later. Met excuus van de KLM en een kortingscertificaat voor de volgende boeking terwijl het niet de schuld was van de KLM.
Bij de KLM zijn deze problemen met Finnair niet bekend en zou Finnair gewoon moet doorlabelen.
In een brief van Finnair echter schrijven ze weer dat ze geen service geven met doorlablen meer aan maatschappijen die niet in hun groep zitten, als ik service wil moet ik met of Finnair of 1 van hun partners vliegen. Raar, nog nooit eerder meegemaakt, mag dit zo maar??
Op de terug was geen probleem, KLM labelde mijn bagage gewoon door naar mijn lokale eindbestemming in Finland.
Finnair geen antwoord meer, KLM weet van niets. In het vervolg rekening houden met overstaptijd en mogelijke vertraging dus nog ruimere overstaptijd nemen, ha soms denk wel eens dat ik beter maar kan gaan lopen.
Sjonge wat is Finnair afgetakeld zeg met service.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Finnair en KLM samenwerking problemen, passagier de dupe
-
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 16 mar 2012 21:36
Re: Finnair en KLM samenwerking problemen, passagier de dupe
Zover ik weet, wordt er alleen doorgelabeld als er sprake is van 1 boeking: Van A naar C via B.
In A wordt de koffer dan gelijk doorgelabeld naar C.
Aangezien u 2 losse tickets boekt, is het operationeel gezien niet mogelijk om de koffer door te labelen.
Dat Finnair dat afpoeiert door te zeggen dat dat komt omdat ze niet samenwerken met KLM is naar mijn mening flauwekul.
In A wordt de koffer dan gelijk doorgelabeld naar C.
Aangezien u 2 losse tickets boekt, is het operationeel gezien niet mogelijk om de koffer door te labelen.
Dat Finnair dat afpoeiert door te zeggen dat dat komt omdat ze niet samenwerken met KLM is naar mijn mening flauwekul.
Re: Finnair en KLM samenwerking problemen, passagier de dupe
Misschien is uw nare ervaring de reden dat deze combinatie niet via een reisorganisatie is te boeken?
Re: Finnair en KLM samenwerking problemen, passagier de dupe
Dus eigenlijk wil TS dat alle bedrijven verplicht worden om samen te werken om zo aan iedere mogelijke klantwens te voldoen....
Re: Finnair en KLM samenwerking problemen, passagier de dupe
ja ik wil dus dat alle vliegmaatschappijen inderdaad verplicht samenwerking zeker als ze via de zelfde vliegvelden gaan. Punt is dat 'vroeger' voor de komst van de thuis computer en uitgebreide netwerken in feite alles mogelijk was, doorlabelen, omboeken via een andere maatschappij als je je vlucht gemist had door vertragen en moest overstappen op een andere maatschappij etc. Een vliegveld stelde toen dat maatschappijen samen moesten werken met betreft labelen et. Nu met prachtige computers, netwerken etc zou alles makkelijke moeten zijn, ipd daarvan word de computer en netwerk gebruikt om minder service tegen om zo meer geld uit de zakken te troggelen.
Deze situatie is net zo iets als iemand in een ronde kamer zetten en zeggen dat er een kwartje in de hoek ligt.
We mogen boeken via internet, zoeken een combinatie uit, proberen dat te boeken via een reisorganisatie want da staat het op 1 boeking/1 ticket, vervolgens blijkt dat niet mogelijk en dan de klant de schuld geven dat ze niet totale 1 ticket hebben? Je moet dus boeken 2x met 2 verschillende maatschappijen als in sommige gevallen nog ergens wil komen en vervolgens loop je tegen allerlei bureaucratie aan die niet van te voren is gemeld. Doorlabelen alleen met maatschappijen die partner zijn van elkaar, dan maakt het niet uit hoe je boekt.
KLM maakte er geen probleem van in ieder geval en vertelde niet op de hoogte te zijn van Finnair zijn aparte policy en is ook niet op de hoogte dat er ruzie is tussen de 2 maatschappijen. Finnair vertelde dat KLM fout zat en niet had mogen doorlablen omdat ze het de passagier juist extra wil laten voelen als ze 2 aparte tickets hebben. raar maar waar.
Deze situatie is net zo iets als iemand in een ronde kamer zetten en zeggen dat er een kwartje in de hoek ligt.
We mogen boeken via internet, zoeken een combinatie uit, proberen dat te boeken via een reisorganisatie want da staat het op 1 boeking/1 ticket, vervolgens blijkt dat niet mogelijk en dan de klant de schuld geven dat ze niet totale 1 ticket hebben? Je moet dus boeken 2x met 2 verschillende maatschappijen als in sommige gevallen nog ergens wil komen en vervolgens loop je tegen allerlei bureaucratie aan die niet van te voren is gemeld. Doorlabelen alleen met maatschappijen die partner zijn van elkaar, dan maakt het niet uit hoe je boekt.
KLM maakte er geen probleem van in ieder geval en vertelde niet op de hoogte te zijn van Finnair zijn aparte policy en is ook niet op de hoogte dat er ruzie is tussen de 2 maatschappijen. Finnair vertelde dat KLM fout zat en niet had mogen doorlablen omdat ze het de passagier juist extra wil laten voelen als ze 2 aparte tickets hebben. raar maar waar.
Re: Finnair en KLM samenwerking problemen, passagier de dupe
Toevallig net na voorgaande bericht een zoveelste schrijven van Finnair hier over. Er word met geen woord gerept of verontschuldigd dat er een ruime 40 minuten vertraging was waardoor de bagage niet opgehaald kon worden.
Finnair laat duidelijk weten dat, als vluchten of combinaties van vluchten niet geboekt kunnen worden via 'booking engines' het niet hun schuld is. Vervolgens vertellen ze niet hoe je dan of via wie je dan wel kunt boeken. 'Clumsy booking engines are not the resonsability of Finnair' maar vervolgens in een vorig bericht vertellen ze wel met die booking engines te boeken.
Vervolgens vertellen ze dat als een passagier toevallig moet vliegen en een beetje haast heeft (maw niet wil overnachten in Helsinki) ze daarvoor niet overeenkomsten tussen de maatschappijen onderling kunnen veranderen om tegemoet te komen aan de klant.
Vervolgens vertellen ze ook niet of bieden geen hulp als onverhoeds je bagage moest achterblijven omdat er mogelijk te weinig tijd was om de bagage op te halen en weer in te checken en dit alles vanwege vertraging van Finnair. Kortom het is noot hun schuld en als klant kun je in de stront zakken want het is altijd de schuld van de klant ipv de maatschappij. Schandelijk gewoon.
Dus hierbij ook dank aan de KLM dat ze wel gezocht en gevonden en doorgestuurd hebben van mijn bagage nadat Finnair het heeft laten afweten. KLM vertelde nog dat het vreemd was omdat Finnair eerst de koffer niet wilde afgeven aan de KLM omdat er Helsinki als eindbestemming aan hing.
Raar maar waar, jammer, erg jammer.
Finnair laat duidelijk weten dat, als vluchten of combinaties van vluchten niet geboekt kunnen worden via 'booking engines' het niet hun schuld is. Vervolgens vertellen ze niet hoe je dan of via wie je dan wel kunt boeken. 'Clumsy booking engines are not the resonsability of Finnair' maar vervolgens in een vorig bericht vertellen ze wel met die booking engines te boeken.
Vervolgens vertellen ze dat als een passagier toevallig moet vliegen en een beetje haast heeft (maw niet wil overnachten in Helsinki) ze daarvoor niet overeenkomsten tussen de maatschappijen onderling kunnen veranderen om tegemoet te komen aan de klant.
Vervolgens vertellen ze ook niet of bieden geen hulp als onverhoeds je bagage moest achterblijven omdat er mogelijk te weinig tijd was om de bagage op te halen en weer in te checken en dit alles vanwege vertraging van Finnair. Kortom het is noot hun schuld en als klant kun je in de stront zakken want het is altijd de schuld van de klant ipv de maatschappij. Schandelijk gewoon.
Dus hierbij ook dank aan de KLM dat ze wel gezocht en gevonden en doorgestuurd hebben van mijn bagage nadat Finnair het heeft laten afweten. KLM vertelde nog dat het vreemd was omdat Finnair eerst de koffer niet wilde afgeven aan de KLM omdat er Helsinki als eindbestemming aan hing.
Raar maar waar, jammer, erg jammer.