| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Internetconnectie buitenshuis fout. Toch teveel betalen?!
Internetconnectie buitenshuis fout. Toch teveel betalen?!
Op 16-04-2010 ben ik begonnen om internet van KPN af te nemen. Vanaf het moment dat ik het internet ontving heb ik aangekaart dat de levering/kwaliteit van het internet onder de maat (te langzaam) was. Ik wist namelijk (mede door gelijkmatige internet verbindingen van buren te testen) dat ik maar 40% van de snelheid in mijn woning ontving. Dit werd uiteindelijk flink tegen gesproken en zou ik het toch willen laten testen (en testen alleen), dan zou ik de KPN monteurs moeten betalen (ongeact de uitkomst). Toch kreeg ik op 30-09-2010 een extra/vergoedende aanbieding van een half jaar voor sneller internet (zonder extra kosten). Dit heeft een minimale impact gehad. Ook dit is naar KPN meerdere keren gecommuniceerd.
Naar aanleiding van het advies van KPN ben ik op 09-05-2012 maar overgestapt (ze konden me niet verder helpen). Destijds ben ik overgestapt naar Tele2. Ook bij Tele2 had ik dezelfde problemen. Tele2 gaf de schuld aan de bekabeling binnenin het huis. Ik weet zelf echter dat dit niet het geval is. Ik heb namelijk meerdere internet infrastructuren aangelegd binnen bedrijven en zit zelf in het aanbieden van internet diensten. Ik mocht zelfs bij Tele2 onder mijn contract uit.. Maar ik schiet daar zelf helemaal niks mee op, want ik behoud toch wel het probleem.
Na 2 jaar veel bellen, klachten en tijd, was een telefonischemedewerker van Tele2 bereid om een (KPN) monteur het toch te laten testen. Deze monteur is circa 10/11 weken geleden geweest. Binnen 5 minuten had de monteur geconstateerd dat er een fout in tussen de wijkkast en de ingang in de woning zit. Deze monteur heeft ook geconstateerd dat maar 40% van de verbinding maar binnenkomt in de meterkast. Dit betekent dus twee dingen: 1- in de wijkkast is de verbinding niet goed. 2- de bekabeling tussen de wijkkast en de woning is niet goed.
Om echter de wijkkast in te komen is een sleutel nodig. Deze sleutel had de betreffende monteur niet bij zich en ging kijken waar deze was. Deze bleek kwijt te zijn en een sleutel laten maken duurt normaliter 3 weken. 7 weken later kwam de monteur pas terug en toen bleek de sleutel niet te werken. Dus er moet alsnog een nieuwe sleutel gemaakt worden. Dit is echter alweer 3 of 4 weken geleden.
Nog steeds (al 2 en een half jaar) heb ik internet wat zwaar onder de maat is, en betaal ik nog steeds te veel.
Maar nu ik bij Tele2 zit en het probleem door de KPN monteur is geconstateerd..
Voor bijna 2 en een half jaar heb ik dus maar 40% een product van KPN ontvangen waarvoor ik wel de volle prijs heb betaald.
Nu beweert ook KPN (overigens ook Tele2) dat ik helemaal nooit een klacht heb ingediend. De eerste keer was afgelopen januari trouwens. Ik terwijl ik talloze keren klachten heb achtergelaten bij beide providers sinds dag 1.
Wat kan ik doen?!
Naar aanleiding van het advies van KPN ben ik op 09-05-2012 maar overgestapt (ze konden me niet verder helpen). Destijds ben ik overgestapt naar Tele2. Ook bij Tele2 had ik dezelfde problemen. Tele2 gaf de schuld aan de bekabeling binnenin het huis. Ik weet zelf echter dat dit niet het geval is. Ik heb namelijk meerdere internet infrastructuren aangelegd binnen bedrijven en zit zelf in het aanbieden van internet diensten. Ik mocht zelfs bij Tele2 onder mijn contract uit.. Maar ik schiet daar zelf helemaal niks mee op, want ik behoud toch wel het probleem.
Na 2 jaar veel bellen, klachten en tijd, was een telefonischemedewerker van Tele2 bereid om een (KPN) monteur het toch te laten testen. Deze monteur is circa 10/11 weken geleden geweest. Binnen 5 minuten had de monteur geconstateerd dat er een fout in tussen de wijkkast en de ingang in de woning zit. Deze monteur heeft ook geconstateerd dat maar 40% van de verbinding maar binnenkomt in de meterkast. Dit betekent dus twee dingen: 1- in de wijkkast is de verbinding niet goed. 2- de bekabeling tussen de wijkkast en de woning is niet goed.
Om echter de wijkkast in te komen is een sleutel nodig. Deze sleutel had de betreffende monteur niet bij zich en ging kijken waar deze was. Deze bleek kwijt te zijn en een sleutel laten maken duurt normaliter 3 weken. 7 weken later kwam de monteur pas terug en toen bleek de sleutel niet te werken. Dus er moet alsnog een nieuwe sleutel gemaakt worden. Dit is echter alweer 3 of 4 weken geleden.
Nog steeds (al 2 en een half jaar) heb ik internet wat zwaar onder de maat is, en betaal ik nog steeds te veel.
Maar nu ik bij Tele2 zit en het probleem door de KPN monteur is geconstateerd..
Voor bijna 2 en een half jaar heb ik dus maar 40% een product van KPN ontvangen waarvoor ik wel de volle prijs heb betaald.
Nu beweert ook KPN (overigens ook Tele2) dat ik helemaal nooit een klacht heb ingediend. De eerste keer was afgelopen januari trouwens. Ik terwijl ik talloze keren klachten heb achtergelaten bij beide providers sinds dag 1.
Wat kan ik doen?!
Re: Internetconnectie buitenshuis fout. Toch teveel betalen?!
Als je zelf in 'de business' zit, dan weet je ook dat als het probleem buitenshuis zit een overstap van de ene ADSL provider naar de andere je probleem niet zal oplossen, omdat deze allemaal van dezelfde kabel buitenshuis gebruik maken.Carlowww schreef:Heel lang verhaal .... Ik heb namelijk meerdere internet infrastructuren aangelegd binnen bedrijven en zit zelf in het aanbieden van internet diensten.... rest van een lang verhaal
Wat kan ik doen?!
Alleen een overstap naar een andere infra buitenshuis (dus bv. kabelinternet van bv. Ziggo/UPC een glasvezel) had je probleem (van langzaam en slecht internet) op kunnen lossen.
Als je nu een financiele vergoeding wil, dan zou ik alle bewijzen die je in de loopt van de tijd verzameld hebt en waarvan zowel KPN als Tele2 beweren dat ze niet kunnen bestaan, overleggen aan de beide providers en vragen welke compensatie zij je kunnen bieden.
De oplossing die er was, was inderdaad alleen overstappen naar Ziggo (UPC levert niet bij mij in de straat) en dat was toch weer ruim 20 euro duurder per maand. Toch net even te veel. Maar zij weten ook wel dat ik alleen via de klantenservice heb gedaan en niet schriftelijk. Erg stom natuurlijk, maar dat is achteraf praten. Het enige wat ik dan zou kunnen aantonen is dat ik in die tijd talloze keren naar ze heb toegebeld..
Maar geen poot om op te staan dus? Want de echt harde bewijzen die er zijn, onderhoudslog aan de wijkkast bijvoorbeeld, die ga ik natuurlijk nooit in mijn handen krijgen..
Edit: de reden waarom ik toch overstapte naar Tele2 was, was omdat ik er digitale TV erbij zou krijgen met een TV-plus pakket voor dezelfde prijs. Niet om de verwachtingen dat het probleem daarmee opgelost zou worden.
Maar geen poot om op te staan dus? Want de echt harde bewijzen die er zijn, onderhoudslog aan de wijkkast bijvoorbeeld, die ga ik natuurlijk nooit in mijn handen krijgen..
Edit: de reden waarom ik toch overstapte naar Tele2 was, was omdat ik er digitale TV erbij zou krijgen met een TV-plus pakket voor dezelfde prijs. Niet om de verwachtingen dat het probleem daarmee opgelost zou worden.
en heb jij geen apart lijntje naar de KPN-NOC?
Ben je toch niet zo'n professionele jongen als dat je pretendeert te zijn. Ook is "internet infrastructuren ... binnen bedrijven" gewoon infranet, een lijntje waar je meerdere computers op aansluit. Dat kan overigens je buurvrouw van 87 ook. En "zit zelf in het aanbieden van internet diensten", je bent een reseller? Of hoe moeten we dit zien? En wat heeft het te maken met je probleem?
Ben je toch niet zo'n professionele jongen als dat je pretendeert te zijn. Ook is "internet infrastructuren ... binnen bedrijven" gewoon infranet, een lijntje waar je meerdere computers op aansluit. Dat kan overigens je buurvrouw van 87 ook. En "zit zelf in het aanbieden van internet diensten", je bent een reseller? Of hoe moeten we dit zien? En wat heeft het te maken met je probleem?
Nergens gepretendeerd dat ik een professionele jongen zou zijn. Maar de keuzes qua bekabeling en de manieren waarop het is aangesloten ligt het probleem niet. Waarbij KPN voor twee jaar beweerden dat het aan mijn eigen bekabeling lag. Dus misschien de volgende keer iets genuanceerder reageren in plaats van zogenaamd afbranden. Snap daarbij dan ook niet dat jij er uberhaüpt erop reageert. Als jij niks toe te voegen hebt, wat doe je hier dan?
Omdat KPN met de huidige apparatuur echt kan uittesten of het aan de bekabeling in huis ligt of aan de bekabeling buitenshuis. MiP18-test. Da's echt vrij eenvoudig om te doen, maar de resultaten moeten wel door een goed opgeleid persoon worden uitgelegd. Niet iedere calcentermedewerker kan dat. En dat jij niet van het bestaan afweet van dit soort tests ( en die zijn er pas zo'n 30 jaar ) laat volgens mij zien dat ook jij weer veel te hoog van je torentje blaast. En als je "internet-verkoopt" dan weet je ook hoe de afhandeling is van dergelijke problemen. En daarmee is je titel "..Toch teveel betalen?!" fout². Want je hoort te weten hoe het werkt, en dat doe je niet.
Ook hoor je te weten dat er een speciaal Klachtenteam is bij Tele2 waar je je klacht gewoon netjes kunt neerleggen. En ja, dat wordt netjes opgelost. NOC wordt aangestuurd en technisch is je probleem weg. Klachtenteam laat je dan weten dat je graag een credit-nota wenst voor de niet correct geleverde, maar wel volledig betaalde diensten en voila.
En dat hele verhaal zonder uitleg over mijn eigen werk en ook zonder een grote mond.
Ook hoor je te weten dat er een speciaal Klachtenteam is bij Tele2 waar je je klacht gewoon netjes kunt neerleggen. En ja, dat wordt netjes opgelost. NOC wordt aangestuurd en technisch is je probleem weg. Klachtenteam laat je dan weten dat je graag een credit-nota wenst voor de niet correct geleverde, maar wel volledig betaalde diensten en voila.
En dat hele verhaal zonder uitleg over mijn eigen werk en ook zonder een grote mond.
Heb je het verhaal wel gelezen? Na bijna 3 jaar klachten, en een overstap, heeft Tele2 ervoor gezorgd dat een KPN monteur langskwam en dit heeft geconstateerd. Dit betekent dat al (minimaal) 3 jaar lang dit probleem er is. En ook aangegeven door mij al destijds (maar telefonisch). Het klachtenteam van Tele2 kon ik ook pas na een jaar terecht, en ruim 2 maanden later (nu) is het probleem (het probleem nu is een sleuteltje voor het wijkkastje) nog steeds niet opgelost. Feit: Het probleem is er al (ruim) 3 jaar. Het is pas (ruim) 2 maanden geleden 'officieel' geconstanteerd. Oftewel, al die tijd heb ik teveel betaald.
Mwoah, dat ervaar je zo. En wat wil je met die kennis nu gaan doen? Problemen moet je aangeven, is dat gedaan maar is er geen bewijs meer voor dan zul je je verlies moeten accepteren en vooruit moeten gaan kijken naar betere tijden. Blijven hangen in je ergernis gaat alleen maar ten koste van jezelf. Zonde.
Dus laat het probleem oplossen door Tele2, "geen sleutel" voor de wijkkast is overigens echt de allerslechtste smoes ooit, en als je probleem voorbij is laat je dan crediteren voor zolang als het kan. En vraag om wat extra omdat je inderdaad al veel te lang naar domme praatjes hebt moeten luisteren. Tele2 gaat daar heus wel in mee. Maar probeer het niet te bont te maken, val al dat gesputter krijg je alleen maar hoofdpijn. Lullige situatie? Jazeker, maar het is niet anders en nog lulliger: Er is geen f*&^tegen te doen. Zo draaien bureaucratische molens nu eenmaal en doordat er vanuit de overheid regeltjes zijn toegepast probeert elke provider echt overal onderuit te komen. Servicegehalte: nul - Graaicultuurgehalte: +7 - Irritatieniveau: Bloedende vingers .
Dus laat het probleem oplossen door Tele2, "geen sleutel" voor de wijkkast is overigens echt de allerslechtste smoes ooit, en als je probleem voorbij is laat je dan crediteren voor zolang als het kan. En vraag om wat extra omdat je inderdaad al veel te lang naar domme praatjes hebt moeten luisteren. Tele2 gaat daar heus wel in mee. Maar probeer het niet te bont te maken, val al dat gesputter krijg je alleen maar hoofdpijn. Lullige situatie? Jazeker, maar het is niet anders en nog lulliger: Er is geen f*&^tegen te doen. Zo draaien bureaucratische molens nu eenmaal en doordat er vanuit de overheid regeltjes zijn toegepast probeert elke provider echt overal onderuit te komen. Servicegehalte: nul - Graaicultuurgehalte: +7 - Irritatieniveau: Bloedende vingers .
Kijk. Nu heb ik een antwoord. Helaas, maar dank.
Wat is MiP-test?Omdat KPN met de huidige apparatuur echt kan uittesten of het aan de bekabeling in huis ligt of aan de bekabeling buitenshuis. MiP18-test.
Ik lever wel eens zakelijke routit lijntjes op, bij problemen dien je gewoon het modem (liefst ook nog ander exemplaar) direct op ISRA aan te sluiten, zo sluit je problemen met interne bekabeling van de klant uit
Dat is ook één van de dingen die ik inderdaad heb gedaan. Vrijwel op het begin, maar ook dat was geen reden (voor de klantenservice) genoeg om de problemen te controleren.16again schreef:Wat is MiP-test?Omdat KPN met de huidige apparatuur echt kan uittesten of het aan de bekabeling in huis ligt of aan de bekabeling buitenshuis. MiP18-test.
Ik lever wel eens zakelijke routit lijntjes op, bij problemen dien je gewoon het modem (liefst ook nog ander exemplaar) direct op ISRA aan te sluiten, zo sluit je problemen met interne bekabeling van de klant uit
En als het modem bij ISRA staat, wel testen met UTP kabel ipv wireless!
Anders is wireless de bottleneck: Op 802.11G kastjes staat 54Mb/s op de verpakking, echter door beperkingen van wireless zul je bij speedtest nooit boven de helft komen
Anders is wireless de bottleneck: Op 802.11G kastjes staat 54Mb/s op de verpakking, echter door beperkingen van wireless zul je bij speedtest nooit boven de helft komen
Dat maakt niet uit. Bovendien is 802.xx een data-overdracht-protocol. Heeft niets met de snelheid van je internet te maken. De ping gaat vanaf modem naar de "meter" en weer terug.16again schreef:En als het modem bij ISRA staat, wel testen met UTP kabel ipv wireless!
De daadwerkelijke snelheid meet je vanaf PC naar website als bijv speedtest.net, bij die meting dien je weldegelijk ervoor te waken dat wireless verbinding niet de zwakste schakel is.devious schreef: .... Bovendien is 802.xx een data-overdracht-protocol. Heeft niets met de snelheid van je internet te maken. De ping gaat vanaf modem naar de "meter" en weer terug.
Op modem meet je geen snelheid dmv ping, maar daar zie je DSL intrain waardes.
Wat is nu de MiP18-test?
speedtests sturen ping van-naar-van en daarachteraan een 1000kb pakketje. Je computer fungeert alleen als GUI omdat het niet meedoet in de test. En al zou dat wel zo zijn, ADSL kan niet hoger dan 21 Mbps, dus 802.11 is goed genoeg. Verder dwalen we nu wel erg ver van het topicaf volgens mij.
MiP tests zijn KPN tests waarbij allerlei zaken aan het kopernetwerk kunnen worden gecontroleerd. 1 daarvan laat ook de geleiding vanaf ISRA-ader1 naar ISRA-ader2 zien. En dat is dus inderdaad het netwerk van de eindgebruiker.
MiP tests zijn KPN tests waarbij allerlei zaken aan het kopernetwerk kunnen worden gecontroleerd. 1 daarvan laat ook de geleiding vanaf ISRA-ader1 naar ISRA-ader2 zien. En dat is dus inderdaad het netwerk van de eindgebruiker.
Even een kleine tussenstand dan maar. KPN heeft mij aangeboden om voor 1 jaar 3/4 van de kosten terug te betalen. Heb het maar met beide handen aangegrepen. Uiteindelijk dus via via bij de eerste serviceMederwerker (van KPN) die ook echt mederwerking heeft geboden terechtgekomen. Merkwaardig..
Tele2 is nog steeds bezig om KPN aan te sporen om de 'sleutel' van het wijkkastje te laten zoeken. De eerste keer dat dit was geprobeerd was trouwens op ongeveer 17 juli..
Tele2 is nog steeds bezig om KPN aan te sporen om de 'sleutel' van het wijkkastje te laten zoeken. De eerste keer dat dit was geprobeerd was trouwens op ongeveer 17 juli..
VDSL varianten maken snelheden van 30 tot 50Mb/s mogelijk, voor recente/nieuwe aansluitingen is dit meest gangbare variant.devious schreef: En al zou dat wel zo zijn, ADSL kan niet hoger dan 21 Mbps, dus 802.11 is goed genoeg. .
Je computer is weldegelijk eindpunt in deze test, tussen computer en website wordt bestand heen en weer gekopieerd, de website meet de tijdsduur en berekent daarmee je snelheid.devious schreef: speedtests sturen ping van-naar-van en daarachteraan een 1000kb pakketje. Je computer fungeert alleen als GUI omdat het niet meedoet in de test.
Als internet pakketjes 1000 kb groot zouden zijn zou het internet binnen luttele seconden instorten als een kaartenhuis. Hoeveel data een speedtest uitstuurt / ontvangt is niet standaard 1000 kb. Verder als een pakketje door wifi vertraagd wordt ontvangen duurt het langer voordat het volgende pakketje wordt verzonden. Zo heeft wifi weldegelijk mogelijk vertragende invloed op je speedtest. Doe die speedtest maar eens op het randje van je wifi ontvangst. Geheid dat die lager is als dat je met je neus op de zender zit.devious schreef:speedtests sturen ping van-naar-van en daarachteraan een 1000kb pakketje. Je computer fungeert alleen als GUI omdat het niet meedoet in de test. En al zou dat wel zo zijn, ADSL kan niet hoger dan 21 Mbps, dus 802.11 is goed genoeg. Verder dwalen we nu wel erg ver van het topicaf volgens mij.
Ik zeg ook niet dat internetpakketjes 1000Kb groot zijn. Dat is alleen bij een speedtest. Jullie doen altijd wel je best om mijn woorden helemaal te verdraaien zeg. Standaard speedtest bestaat eerst uit het bepalen van de snelst toegankelijke server.. door het sturen van een ping. Dan vanaf server gaat er een pakket van 1000 kb terug naar wan-ip ( modem, dhcp-server ) en die tikt em terug naar server. Want alleen dan kun je een globale speedtest doen. Includeert de test je interne netwerk dan zal de test altijd te hoog moeten uitvallen. En ja, op het randje van Wifi is altijd beroerd maar heeft er in eerste instantie niets mee te maken. Zo, en nu zeg ik hier niks meer over. We gaan echt off-topic.olaf79 schreef:Als internet pakketjes 1000 kb groot zouden zijn zou het internet binnen luttele seconden instorten als een kaartenhuis. Hoeveel data een speedtest uitstuurt / ontvangt is niet standaard 1000 kb. Verder als een pakketje door wifi vertraagd wordt ontvangen duurt het langer voordat het volgende pakketje wordt verzonden. Zo heeft wifi weldegelijk mogelijk vertragende invloed op je speedtest. Doe die speedtest maar eens op het randje van je wifi ontvangst. Geheid dat die lager is als dat je met je neus op de zender zit.devious schreef:speedtests sturen ping van-naar-van en daarachteraan een 1000kb pakketje. Je computer fungeert alleen als GUI omdat het niet meedoet in de test. En al zou dat wel zo zijn, ADSL kan niet hoger dan 21 Mbps, dus 802.11 is goed genoeg. Verder dwalen we nu wel erg ver van het topicaf volgens mij.