Pagina 1 van 1

Wie betaald de garantie

Geplaatst: 13 sep 2013 16:46
door bulletje12
Mijn Magnetron is defect, er zit nog garantie op de magnetron moet naar de reparatieafdeling. Deze wil hem wel ophalen maar dan moet ik € 56,00 verzendkosten betalen, Ik kan hem zelf opsturen dat kost tevens ongeveer € 60,00 ik kan hem ook zelf wegbrengen maar dan moet ik ongeveer 170 km rijden dus heen en weer 340 km reken de benzine prijs tegenwoordig dus dat is het ook niet helemaal. Mijn vraag wat is een webshop verplicht in de garantieperiode het is niet helemaal duidelijk ik lees hier zoveel verhalen over. Ik heb de aankoop gedaan bij Beste Keus het gaat om een Magnetron van Panasonic (die zegt het is onze zaak niet) en de reparatie afdeling is CE-Repair zegt u moet eerst € 56,00 betalen.

Re: Wie betaald de garantie

Geplaatst: 14 sep 2013 19:07
door stofzuigertje
Als je ver weg koopt dus online loop je altijd dit risico.

Bij duurdere plaatselijke winkels die zelf repareren voorkom je deze nadelen.
Ik heb zelf ook enkele Webwinkels en daar gelden dezelfde problemen.

Maar nog erger is, dat vele worden afgewezen bij matige niet originele verpakkingen en transport schade.
Dus krijg je wel garantie of zoeken ze een reden om af te wijzen.
Zowel gebruikers sporen als transport schade is een vaak gebruikte smoes helaas......

Ik zit als Online verkoper dus ook met dit soort gevallen en zonder originele verpakking kan ik het ook niet voordelig of kosteloos ophalen.
Garantie is de laatste jaren meer een hoe kan ik een klant afwijzen om kosten te voorkomen krijg ik helaas de indruk.
Dus koop liever plaatselijk iets duurder bij plaatselijke reparateur en ik zit als verkoper ook met deze oplossing te zoeken of ik bij regionale reparatie centra bepaalde apparaten kan laten inleveren....

Er zijn dus plannen voor landelijk netwerk van erkende reparatie werkplaatsen want het landelijke of soms naar buitenland sturen is een ramp helaas.
Een ook niet tevreden verkoper....

Re: Wie betaald de garantie

Geplaatst: 14 sep 2013 22:32
door william1967
Koop daarom bij een webshop die ook een echte winkel heeft waar je eventueel de producten kunt bekijken. Zorg ook dat de winkel in de regio zit want anders krijg je dit soort problemen. Een magnetron is een zwaar apparaat wat de nodige verzendkosten met zich meebrengt die voor kosten van de verzender zijn.
Ik denk dat je voor die paar euro meer het artikel in een echte winkel had kunnen kopen waar ze wat zuiniger op hun klanten zijn en waar je naar toe kunt gaan als er iets is.

Re: Wie betaald de garantie

Geplaatst: 15 sep 2013 01:03
door sadfly
CE-Repair... krijgt acute een beroerte. :?

Re: Wie betaald de garantie

Geplaatst: 15 sep 2013 11:51
door olaf79
bulletje12 schreef:Mijn Magnetron is defect, er zit nog garantie op de magnetron moet naar de reparatieafdeling. Deze wil hem wel ophalen maar dan moet ik € 56,00 verzendkosten betalen, Ik kan hem zelf opsturen dat kost tevens ongeveer € 60,00 ik kan hem ook zelf wegbrengen maar dan moet ik ongeveer 170 km rijden dus heen en weer 340 km reken de benzine prijs tegenwoordig dus dat is het ook niet helemaal. Mijn vraag wat is een webshop verplicht in de garantieperiode het is niet helemaal duidelijk ik lees hier zoveel verhalen over. Ik heb de aankoop gedaan bij Beste Keus het gaat om een Magnetron van Panasonic (die zegt het is onze zaak niet) en de reparatie afdeling is CE-Repair zegt u moet eerst € 56,00 betalen.
De wet stelt kostenloze reparatie als een product binnen garantie defect raakt. Kostenloos betekend dus ook geen kosten voor verzenden, ophalen, of iets dergelijks. Kostenloos is kostenloos.

Re: Wie betaald de garantie

Geplaatst: 15 sep 2013 12:31
door olaf79
snuffel1 schreef:Van de site bestekeus geplukt.
Service voor: Panasonic

1 jaar garantie op alle producten
m.u.v. Plasma Televisies, hierop is 2 jaar garantie van toepassing

Heeft u een probleem met een Panasonic product binnen de garantietermijn, stuur uw apparaat dan samen met een duidelijke klachtomschrijving, een kopie van de aankoopfactuur, het garantiebewijs (indien van toepassing) en uw eigen gegevens naar de Service Dienst van Panasonic.


Waarom verlenen die geen service vraag ik me dan af.
Wat betreft verzendkosten die zijn nagenoeg altijd voor eigen rekening. Onze Olaf heeft het weer eens helemaal mis de reparatie dient kosteloos te geschieden maar de kosten om het apparaat ter reparatie aan te bieden zijn voor eigen rekening. Wat de verzendkosten betreft een panasonic uit het duurdere segment doet maar 17 kilo dus 60 euro verzendkosten zijn zwaar overdreven.
Er zijn hierover uitspraken geweest van de rechter. Een non-conformiteit kun je zien als contractbreuk en alle kosten die met het opheffen van de contractbreuk te maken hebben, ook de gevolgschade komen voor rekening van de verkoper. Dus ook de verzendkosten.

Re: Wie betaald de garantie

Geplaatst: 15 sep 2013 13:18
door sadfly
De wet stelt kostenloze reparatie als een product binnen garantie defect raakt.
Kostenloze reparatie op het PRODUCT doen ze ook. het product naar de reparatie afdeling krijgen
valt daar niet onder. Het verzenden is namelijk niet van een p[roduct van de fabriek. Bedrijven die ophalen en verzenden gratis doen (met alle beschadigingen van dien) is een extra service op dit moment.

De fabrikant doet precies wat de wet zegt, het product kostenloos repareren.

Re: Wie betaald de garantie

Geplaatst: 15 sep 2013 17:12
door alfatrion
Hoewel Bulletje12 een beroep lijkt te willen doen op de handelsgarantie en het dan niet per definitie onrechtmatig is om de verzendkosten voor rekening van de koper te laten komen, is het wel goed om even te onderzoeken of Bulletje wellicht niet beter een beroep op de wettelijke garantie kan doen.

1. Wanneer heeft u dit voor het eerst ontvangen? Wat dat meer dan zes/acht maanden geleden?
2. Wat mankeert er precies aan?
sadfly schreef:Kostenloze reparatie op het PRODUCT doen ze ook. het product naar de reparatie afdeling krijgen valt daar niet onder.
art. 3 lid 4 99/44/EG schreef:De term "kosteloos" in de leden 2 en 3 heeft betrekking op de kosten die gemaakt moeten worden om de goederen in overeenstemming te brengen, met name de kosten van verzending, loon en materiaal.
En anders is er nog altijd art. 7:24 BW, op grond waarvan de verkoper de verzendkosten zou moeten vergoeden bij een succesvol beroep op de wettelijke garantie.

Re: Wie betaald de garantie

Geplaatst: 16 sep 2013 10:50
door olaf79
snuffel1 schreef:Olaf er is geen sprake van non conformiteit maar een garantiegeval waarbij de leverancier in staat gesteld dient te worden het apparaat te herstellen.

Voor de rest ben je gewoon een eigenwijze drammer die de klok wel heeft horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt.
Jammer dat je zulke taal moet gebruiken en dat je niet kunt discussiëren zonder te beledigen.

Re: Wie betaald de garantie

Geplaatst: 17 sep 2013 21:56
door aerox
Oke, maar waar houd het dan op? Kan ik de parkeer/brandstofkosten allemaal gaan verhalen op de winkelier? Dat kan nog lucratief worden. Ik werk 6 dagen in de week dus beweer een dag vrij te hebben moeten nemen, betalen maar!

Re: Wie betaald de garantie

Geplaatst: 18 sep 2013 08:06
door Veldt01
Volgens mij kun je dat allemaal niet.

Je hebt garantie op het product dat je geleverd hebt gekregen (niet op de bezorgkosten). De betere producenten (bijv. Miele) hebben vaak een mobiele reparatiedienst (kosteloos binnen de garantietermijn maar daarbuiten ook peperduur).

Indien je aanspraak wilt maken op garantie zul je het apparaat aan moeten leveren op bij de verkoper (binnen redelijke grenzen, een magnetron is makkelijk te vervoeren bij een wasmachine o.i.d. lijkt me dat minder redelijk en zal de verkopende partij voor een oplossing moeten zorgen), die kan een winkel of adres webshop zijn. Wat me niet redelijk lijkt is als de winkels verkopende partij om de hoek zit en vraagt het apparaat "even" naar de andere kant van het land te versturen/brengen. Je doet immers zaken met de verkopende partij en niet me een reparatiedienst van de keten of producent.

Re: Wie betaald de garantie

Geplaatst: 19 sep 2013 16:40
door olaf79
stofzuigertje schreef:Als je ver weg koopt dus online loop je altijd dit risico.

Bij duurdere plaatselijke winkels die zelf repareren voorkom je deze nadelen.
Ik heb zelf ook enkele Webwinkels en daar gelden dezelfde problemen.

Maar nog erger is, dat vele worden afgewezen bij matige niet originele verpakkingen en transport schade.
Dus krijg je wel garantie of zoeken ze een reden om af te wijzen.
Zowel gebruikers sporen als transport schade is een vaak gebruikte smoes helaas......

Ik zit als Online verkoper dus ook met dit soort gevallen en zonder originele verpakking kan ik het ook niet voordelig of kosteloos ophalen.
Garantie is de laatste jaren meer een hoe kan ik een klant afwijzen om kosten te voorkomen krijg ik helaas de indruk.
Dus koop liever plaatselijk iets duurder bij plaatselijke reparateur en ik zit als verkoper ook met deze oplossing te zoeken of ik bij regionale reparatie centra bepaalde apparaten kan laten inleveren....

Er zijn dus plannen voor landelijk netwerk van erkende reparatie werkplaatsen want het landelijke of soms naar buitenland sturen is een ramp helaas.
Een ook niet tevreden verkoper....
Breek me de bek niet open over wat plaatselijke electronica boertjes allemaal kunnen flikken. Ik kan je verhalen vertellen...

In mijn ogen zijn de verzendkosten voor garantieafhandeling van producten van een online shop toch echt risico van de ondernemer. Jammer maar eigenlijk ben je dan onterecht zo goedkoop omdat je kosten afwentelt op de klant.

Re: Wie betaald de garantie

Geplaatst: 19 sep 2013 16:42
door olaf79
aerox schreef:Oke, maar waar houd het dan op? Kan ik de parkeer/brandstofkosten allemaal gaan verhalen op de winkelier? Dat kan nog lucratief worden. Ik werk 6 dagen in de week dus beweer een dag vrij te hebben moeten nemen, betalen maar!
Het moet wel redelijk blijven, dus als je het kunt verzenden is het totaal onnodig vrij te nemen. De kosten van het verzenden lijken me wel redelijk. Een dag loon vergoeden niet.

Re: Wie betaald de garantie

Geplaatst: 24 sep 2013 09:41
door alfatrion
aerox schreef:Oke, maar waar houd het dan op? Kan ik de parkeer/brandstofkosten allemaal gaan verhalen op de winkelier? Dat kan nog lucratief worden. Ik werk 6 dagen in de week dus beweer een dag vrij te hebben moeten nemen, betalen maar!
De schade bepaal je door het verschil te nemen tussen de hypnotische situatie, waarin de verkoper een conform product heeft geleverd, en de werkelijke situatie, waarin de verkoper dit niet heeft gedaan. Dus je de parkeer- en brandstofkosten zijn te verhalen. Een aantal vakantie-uren (je kunt deze wettelijke gezien per uur opnemen) opnemen wellicht ook nog wel.

Verder gelden er de normale bewijsregels. Deze geeft aan dat een partij de bewijslast voor een stelling draagt wanneer deze zicht beroept op de gevolgen daarvan. Als jij beweerd dat je een dag vrij moest nemen én de tegenpartij betwist dat, dan zul je bewijs moeten aanleveren dat je hiervoor een dag vrij hebt genomen.

Re: Wie betaald de garantie

Geplaatst: 24 sep 2013 10:33
door GJvdZ
alfatrion schreef: De schade bepaal je door het verschil te nemen tussen de hypnotische situatie, waarin de verkoper een conform product heeft geleverd, en de werkelijke situatie, waarin de verkoper dit niet heeft gedaan. Dus je de parkeer- en brandstofkosten zijn te verhalen. Een aantal vakantie-uren (je kunt deze wettelijke gezien per uur opnemen) opnemen wellicht ook nog wel.
Het is maar te hopen dat we in Nederland niet zover doordraaien dat dit ook werkelijk gedaan gaat worden. Dan kan je wel direct je winkel sluiten als winkelier. Een beetje geven en nemen kan geen kwaad en komt de maatschappij alleen maar ten goede.