Pagina 1 van 1
Injector Seat Ibiza ST kapot
Geplaatst: 14 sep 2013 10:53
door Andi7977
Goedemorgen,
Ik heb een vraag. Wij hebben een seat ibiza st uit 2010 met 89000 km op de teller. Nu is mijn vriend langs de kant van de weg komen te staan. Auto ging niet meer harder dan 100 en er was rookontwikkeling. Conclusie: injector kapot grapje van eur 800!!! Hij heeft notabene net zijn grote beurt gehad. Pon laat het afweten!!!! Mijn vraag en mijn mening: dit mag toch niet gebeuren bij een auto van net 3 jaar oud? Hopelijk kan iemand ons wat advies geven over hoe nu verder en wat we nog kunnen ondernemen.
Alvast bedankt.
Re: Injector Seat Ibiza ST kapot
Geplaatst: 14 sep 2013 11:04
door Leo The Emperor
Ben ook van mening dat 3 jaar/89000 km wel erg snel is, om met een kapotte injector te worden geconfronteerd.
De garantie is van Seat is echter maar 2 jaar, en daarvalt het dus net buiten.
Ik verwacht dat een beroep op coulance van de dealer of de importeur uw enige reeele mogelijkheid is om een deel van de kosten vergoed te krijgen.
Re: Injector Seat Ibiza ST kapot
Geplaatst: 14 sep 2013 11:21
door Andi7977
Dank u wel voor de reactie. Hebben nu te horen gekregen dat de dealer de helft wil vergoeden. Pon die laat het afweten. Ik heb ook iets gehoord van conformiteitsbeginsel. Is het reeel dat de helft eventueel vergoed wordt?
Re: Injector Seat Ibiza ST kapot
Geplaatst: 14 sep 2013 11:28
door Leo The Emperor
Andi7977 schreef:Dank u wel voor de reactie. Hebben nu te horen gekregen dat de dealer de helft wil vergoeden. Pon die laat het afweten. Ik heb ook iets gehoord van conformiteitsbeginsel. Is het reeel dat de helft eventueel vergoed wordt?
Een product kan non-conform zijn. Dit betekent dat het product niet de eigenschappen heeft die u mag verwachten en waaraan u niet hoefde te twijfelen.
Als bij voorbeeld na 3 jaar/ 89000 km de complete motor vervangen dient te worden hebt u wel een redelijk sterke zaak. (even aannemende dat u normaal met de auto heeft gereden en niet bent vergeten zo nu en dan de olie te peilen). Een automotor hoort immers veel langer dan 3 jaar/89000 km mee te gaan. Een non-conform product moet gratis worden gerepareerd of vervangen
Een injector is wel een duur onderdeel, maar ook een slijtdeel. Deze gaan nog wel eens kapot al is het vaak bij kilometerstanden boven de 100.000.. De wetgever heeft bepaald dat in de eerste 6 maanden na aflevering de bewijslast met betrekking tot een non-conform product bij de verkoper ligt en daarna bij de koper. Het lijkt me daarom moeilijk om aan te tonen dat in dit geval het een non-conform product betreft
Een vergoeding van 50% door de dealer lijkt me een alleszins redelijk voorstel
Re: Injector Seat Ibiza ST kapot
Geplaatst: 14 sep 2013 11:32
door Andi7977
Ok! Dank u wel voor de uitleg! Ben een stuk wijzer geworden!
Re: Injector Seat Ibiza ST kapot
Geplaatst: 14 sep 2013 11:54
door kokka
een injector kan om allerlei redenen de geest geven, een van de meest voorkomende problemen is het tanken van die goedkope rommel van sommige onbemande stations.
Ik rij zelf een Audi S6 met een 5.2 V10, toch best een fatsoenlijke auto. ik heb begin dit jaar twee verstuivers moeten vervangen(bij 76000km op de teller), het zijn zulke gevoelige onderdelen dat het kleinste vuildeeltje al onherstelbare gevolgen kan hebben voor de werking van deze verstuiver.
als je je tank vaak helemaal leeg rijdt voor je gaat tanken loop je ook meer risico op dit soort problemen.
kortom, ik denk dat de dealer je een meer dan redelijk aanbod heeft gedaan
overigens zijn de injectoren zelf niet zo duur, net 100 euro( beetje afhankelijk van welk type natuurlijk) het is het arbeidsloon wat het zo duur maakt, dus met die 400 euro komt de dealer er nog best wel mee uit denk ik.
Re: Injector Seat Ibiza ST kapot
Geplaatst: 14 sep 2013 12:00
door Leo The Emperor
kokka schreef:Ik rij zelf een Audi S6 met een 5.2 V10, toch best een fatsoenlijke auto
Dat ligt aan uw definitie van fatsoenlijk ..
Re: Injector Seat Ibiza ST kapot
Geplaatst: 14 sep 2013 12:40
door kokka
haha ja dat is waar. ik draag wel mn steentje bij aan de schatkist met alle accijns die ik betaal op mn benzine.
Re: Injector Seat Ibiza ST kapot
Geplaatst: 14 sep 2013 17:16
door kokka
snuffel1 schreef:De dealer rekent 800 euro voor het vervangen van de injector!!! is dat ding van goud of zo. De injector heeft een dealerprijs van om en nabij de 175 euro ex montage stel dat er 225 euro bijkomt om de injector te monteren en in te lezen dan zit u op 400 euro. Met andere woorden u krijgt qua coulance een sigaar uit eigen doos. Mijn advies ga naar een universele garage en vraag een prijsopgave, met wat mazzel bent u voor 250 euro klaar. Wat betreft de 89.000 kilometers in drie jaar wordt het tijd de auto in te ruilen want na 100.000 km zakt de inruilwaarde en komen er meerdere problemen.
de injector's voor mijn auto kosten 131.15 ex btw per stuk.ik weet niet of het om 1 of meer injectors gaat bij deze seat, maar die 800 is inderdaad heeel ruim genomen.
het feit dat de seat net een grote beurt heeft gehad doet er helemaal niet toe, de injectors wisselen/afpersen is nog niet aan de orde bij deze km stand dus daar kijkt een monteur ook niet naar.
Re: Injector Seat Ibiza ST kapot
Geplaatst: 14 sep 2013 18:43
door stofzuigertje
Is er een originele of imitatie brandstof filter gemonteerd en is dit netjes gebeurd?
Bij slordige montage kan er vuil toch aan de goede schone kant komen dus ook netjes werken en U heeft ook 3 maanden garantie bij een Bovag bedrijf uitgevoerde beurt.
Vraag de Bovag eens of een dergelijk defect door goedkoop filter of slordige montage kan komen.
Vuile brandstof zal alleen een verstopt filter op moeten leveren dus ik denk eerder aan slordig even snel vervangen en slordig werken met vieze handen.
Re: Injector Seat Ibiza ST kapot
Geplaatst: 15 sep 2013 17:35
door Andi7977
Kokka: Het gaat om 1 injector. Ik heb gisteren ook een andere seat garage gebeld en die gaf ongeveer dezelfde prijs.....Hij is overigens nooit vervangen dus kan het ook niet door slechte montage komen. Of wellicht wel dat het in de fabriek al niet goed is gegaan....Al met al vind ook ik de prijs niet realistisch....maar ja ben ook een vrouw
Re: Injector Seat Ibiza ST kapot
Geplaatst: 15 sep 2013 20:09
door kokka
Andi7977 schreef:Kokka: Het gaat om 1 injector. Ik heb gisteren ook een andere seat garage gebeld en die gaf ongeveer dezelfde prijs.....Hij is overigens nooit vervangen dus kan het ook niet door slechte montage komen. Of wellicht wel dat het in de fabriek al niet goed is gegaan....Al met al vind ook ik de prijs niet realistisch....maar ja ben ook een vrouw
Andi, ik zou als ik jouw was ook eens naar een universele garage gaan. Bosch car service schijnt ook goed te zijn, en een heel stuk goedkoper als merkdealers
Re: Injector Seat Ibiza ST kapot
Geplaatst: 27 sep 2013 11:04
door denny009
Andi, is het toevallig een Ibiza ST 1.2 tdi Ecomotive?
Dan kun je nog een hoop problemen verwachten, een vriend van me heeft op zijn Ibiza zo'n 100.000 km staan en om de haverklap gaat er wat kapot en coulance ho maar.
Wat bovenstaande zegt, voor reparatie kan je het beste naar een universeel autobedrijf, Bosch Car Service heb ik goede ervaringen mee, geven ook vaak nog garantie op reparaties
Re: Injector Seat Ibiza ST kapot
Geplaatst: 13 okt 2013 14:45
door cesar1
mij hetzelfde overkomen ik heb een seat ibiza uit 2010 met 50000 km op de teller
ook vlak na een beurt injector kapot
pon hoef je niks van te verwachten en de dealer vind dat hij me al gematst heeft met 800 euro
kan gebeuren zeggen ze dan
Re: Injector Seat Ibiza ST kapot
Geplaatst: 19 nov 2013 17:07
door Sarah07
Ik hoop oprecht dat wij meer geluk gaan hebben. Seat binnen sinds vrijdag 08/11.
Ze weten nog steeds niet wat er met de wagen scheelt. Ze hebben het "druk".
Eerste 5 dagen voor ons een vervangwagen omwille van verzekering car relax.
De garage zelf wil niks doen. Ze hebben geen wagens meer ter beschikking maw trek je plan.
Vandaag vertelden ze mij dat ze denken dat er onvoldoende brandstof zit in de injectoren.
Wanneer ik hier dan al die info lees ben ik al bang wat die grapje ons gaat kosten...
Re: Injector Seat Ibiza ST kapot
Geplaatst: 14 dec 2013 16:47
door Rob fiets
De injectoren kunnen naar een beurt defect gaan door toevoeging van brandstof/injector reiniger.
Veel garages doen een brandstofreiniger van forte in de tank tijdens een beurt.
Er ontstaat altijd iets aanslag in de leidingen en de brandstofrails van het brandstof systeem door toevoeging van een reiniger zal deze aanslag los kunnen komen, en met mogelijk gevolg defect injectoren.
Re: Injector Seat Ibiza ST kapot
Geplaatst: 15 dec 2013 17:25
door stofzuigertje
Rob Fiets kan wel eens gelijk hebben...
Na vullen met reiniger zal al het vuil los komen en dan kan een schone leiding ontstaan en een propje voor de zeer kleine injector.
Net las mijn kraan waar wel eens kalk vrij kwam waardoor hij scheef ging tappen.
Hetzelfde gebeurd vaak als je van gewone naar Long Life olie over gaat met meer reinigers voor
de langere werking en schoonhouden omdat je van van 1 naar 2 jaren gaat.
Dan zit als je na jarenlang gewone over gaat soms ook binnen enkele maanden je olie filter vol met oude drab.
Maar als het losgekomen vuil is, zou een injector reinigen voldoende zijn en is een nieuwe niet nodig....
Dus dealer, ik vertrouw ze ook niet meer ondanks de mooie verhalen van opleidingen van importeur....
De meeste voertuigen zijn jonger als 3 jaar, krijgen zelden problemen want oudere gaan naar universele garages en handelaren dus hoeveel ervaring hebben ze nu eigenlijk?
Ze veroordelen kwit fit maar doen regelmatig dezelfde werkzaamheden, alleen beurt zonder problemen dus hoeveel weten ze nu eigenlijk?
Re: Injector Seat Ibiza ST kapot
Geplaatst: 01 mei 2015 22:27
door Edw@rd
Goedeavond,
Op koningsdag stond ik stil langs de snelweg en kwam ook zoals in eerdere berichten geen meter meer vooruit met mijn Seat 1.2 Copa Ecomotive. Ben vervolgens veilig in de berm gaan staan wachtend op hulp. Weg gesleept met een sleepkabel en de Seat neergezet op een bijgelegen terrein van de Seat dealer. De auto staat nu 2 dagen bij de dealer en is grondig onderzocht naar de oorzaak van dit probleem. Later heb ik de garage aan de lijn gekregen zij meldden mij het volgende:
Meneer, de injector van uw motor is kapot. Er zijn metaal splinters in uw systeem terecht gekomen van de auto. Hierdoor zullen de leiding vervangen moeten worden , de injector zal vervangen moeten worden, het luchtfilter en dergelijke andere zaken. De Seat group is qua coulance erg slecht, dus ga maar van het ergste uit ik denk dat het niet mee zal vallen. Als de coulance niet word toegepast moet u denken aan een rekening van: 2150 EURO
Mijn angst werd inderdaad werkelijkheid en mijn haren gingen recht overeind staan. Een auto in 2011 gekocht met een garantietermijn van 2 jaar. Houdt in dat ik buiten de garantietermijn val en dit defect door de gebruiker van de auto "ik" betaald zal moeten worden. Hierbij moet ik vermelden dat ik een nette bestuurder ben en de auto naar behoren heb gereden. De kilometerstand van de auto is 88.000 kilometer.
Ik hoop dat dit gegeven door meerdere mensen bevestigd kan worden. En dat Seat nu toch eens over de brug moet gaan komen met een knappe en normale oplossing voor dit probleem. Want samen sta je sterk.