LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ingangsdatum garantie

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
gijoy

Ingangsdatum garantie

Ongelezen bericht door gijoy »

Op 30-8-2011 heb ik een Lenovo laptop bij iBood besteld. Zoals gebruikelijk bij iBood heeft de levering vrij lang geduurd, ik heb een bevestigingsmail dat de laptop op 20-9-2011 is verstuurd.
Nu is de LAN module niet helemaal lekker meer en moet ik de stekker in rare hoeken houden om via ethernet verbonden te zijn. Na contact op te hebben genomen met Lenovo en ook de mail van de verzending te hebben geforward zeggen ze dat de garantie op 30-8-2011 in is blijven gaan en hij dus verlopen is. Hebben ze hierin gelijk? (voor de zekerheid heb ik ook melding gemaakt bij iBood zodat overal in ieder geval het euvel bekend is voor de leveringsdatum).

Daarnaast beweerde de man aan de telefoon dat dit waarschijnlijk een gebruikersfout is en niet onder de garantie valt. Ik vind dat merkwaardig, de laptop is enkel op een normale manier gebruikt en er zijn geen rare dingen mee gebeurd. Je mag ook wel een zekere robuustheid verwachten van een product dat bedoeld is om te reizen en op schoot te houden. Dus zelfs als ze de garantie zouden verlengen zou het niet onder garantie vallen en moest ik minimaal €100,- aan onderzoekskosten betalen. Kan dat zomaar?

Leo The Emperor

Re: Ingangsdatum garantie

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

De garantie gaat in wanneer het product is afgeleverd.

Of u daarmee iets opschiet is inderdaad de vraag.

U zult moeten bewijzen dat het product niet aan de gerechtvaardigde eisen voldoet.
Dat lijkt me in dit geval erg lastig worden, omdat het sterk afhangt hoe het product 2 jaar lang is gebruikt

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Leo The Emperor schreef:De garantie gaat in wanneer het product is afgeleverd.

Of u daarmee iets opschiet is inderdaad de vraag.

U zult moeten bewijzen dat het product niet aan de gerechtvaardigde eisen voldoet.
Dat lijkt me in dit geval erg lastig worden, omdat het sterk afhangt hoe het product 2 jaar lang is gebruikt
Lijkt me niet zo moeilijk. Een ethernetkabel kun je er bijna niet fout instoppen en doe je dat toch dan ruïneer je eerder je kabel dan de aansluiting. Ik vind het nogal flauw om dit gelijk door de telefoon te constateren.

olaf79

gijoy schreef:Op 30-8-2011 heb ik een Lenovo laptop bij iBood besteld. Zoals gebruikelijk bij iBood heeft de levering vrij lang geduurd, ik heb een bevestigingsmail dat de laptop op 20-9-2011 is verstuurd.
Nu is de LAN module niet helemaal lekker meer en moet ik de stekker in rare hoeken houden om via ethernet verbonden te zijn. Na contact op te hebben genomen met Lenovo en ook de mail van de verzending te hebben geforward zeggen ze dat de garantie op 30-8-2011 in is blijven gaan en hij dus verlopen is. Hebben ze hierin gelijk? (voor de zekerheid heb ik ook melding gemaakt bij iBood zodat overal in ieder geval het euvel bekend is voor de leveringsdatum).

Daarnaast beweerde de man aan de telefoon dat dit waarschijnlijk een gebruikersfout is en niet onder de garantie valt. Ik vind dat merkwaardig, de laptop is enkel op een normale manier gebruikt en er zijn geen rare dingen mee gebeurd. Je mag ook wel een zekere robuustheid verwachten van een product dat bedoeld is om te reizen en op schoot te houden. Dus zelfs als ze de garantie zouden verlengen zou het niet onder garantie vallen en moest ik minimaal €100,- aan onderzoekskosten betalen. Kan dat zomaar?
Voor garantieafhandeling die je bij de verkoper te zijn, Ibood, Zij moeten dit verder afhandelen.

Dat de garantie in gaat op moment van bestelling is werkelijk te absurd voor woorden.

gijoy

De aanvraag ligt ook bij iBood, ik verwacht dat ze me doorverwijzen naar de fabrikant. Dat hebben ze eerder ook gedaan toen er een probleem was met de adapter. Zal daar dan niet mee akkoord gaan. Ben benieuwd hoe ze reageren.

Ik heb vaker gehoord dat garantie pas ingaat na levering, maar ik kan hier niks juridisch over vinden. Ook gebeld met juridisch loket vanmorgen, maar die man leek niet zo veel kennis van zaken te hebben en zei dat garantie op besteldatum inging. Weet u waar ik hier meer informatie over kan krijgen?

Geen idee hoe ik ooit aan kan tonen dat ik hier niks verkeerds heb gedaan, maar dat geldt toch altijd als een probleem defect is? Enige waar ik mee zou kunnen schermen is dat ik een ICT-professional ben met 10 jaar werkervaring met een studie in de computertechniek (mbo diplomatje ict ;)) . Daarvan kan je toch aannemen dat hij in staat is om een netwerkstekkertje in een laptop te prikken?!

olaf79

gijoy schreef:De aanvraag ligt ook bij iBood, ik verwacht dat ze me doorverwijzen naar de fabrikant. Dat hebben ze eerder ook gedaan toen er een probleem was met de adapter. Zal daar dan niet mee akkoord gaan. Ben benieuwd hoe ze reageren.
Iboot is de verkoper. Zij moeten het oplossen. Zo niet, sommeren dat ze binnen 30 dagen volledige aankoopbedrag terugstorten. Uiteraard helpt dreigen met juridische maatregelen en dat je naar de pers zult stappen ook :D
Ik heb vaker gehoord dat garantie pas ingaat na levering, maar ik kan hier niks juridisch over vinden. Ook gebeld met juridisch loket vanmorgen, maar die man leek niet zo veel kennis van zaken te hebben en zei dat garantie op besteldatum inging. Weet u waar ik hier meer informatie over kan krijgen?
Dan mag die man bij het juridisch loket wel even heel snel een cursus gaan doen. Dit is toch echt consumentenrecht klas 1, dag 1. Je kunt veel informatie krijgen bij consuwijzer. Tevens als je zoekt op internet helpt koop op afstand als trefwoorden (die regels zijn namelijk anders dan als je in een winkel koopt). Als je de wettekst wilt weten; hier komt ie:

art. 7:9 bw, lid 1 en 2:

1. De verkoper is verplicht de verkochte zaak met toebehoren in eigendom over te dragen en af te leveren. Onder toebehoren zijn de aanwezige titelbewijzen en bescheiden begrepen; voor zover de verkoper zelf daarbij belang behoudt, is hij slechts verplicht om aan de koper op diens verlangen en op diens kosten een afschrift of uittreksel af te geven.
2. Onder aflevering wordt verstaan het stellen van de zaak in het bezit van de koper.

art 7:11 BW

Indien bij een consumentenkoop de zaak bij de koper wordt bezorgd door de verkoper of een door deze aangewezen vervoerder, is de zaak pas voor risico van de koper van de bezorging af, zelfs al was zij reeds eerder afgeleverd in de zin van artikel 9.

Ergo, iets is pas afgeleverd als je het in bezit hebt gekregen. Als het onderweg naar je toe is, is het niet in je bezit. Als het onderweg gestolen zou worden is het verkoper die een probleem heeft.
Geen idee hoe ik ooit aan kan tonen dat ik hier niks verkeerds heb gedaan, maar dat geldt toch altijd als een probleem defect is? Enige waar ik mee zou kunnen schermen is dat ik een ICT-professional ben met 10 jaar werkervaring met een studie in de computertechniek (mbo diplomatje ict ;)) . Daarvan kan je toch aannemen dat hij in staat is om een netwerkstekkertje in een laptop te prikken?!
Kan inderdaad lastig zijn, je kunt kijken of er meer klachten zijn op internet, zelfde product. Tevens is het niet heel aannemelijk dat een medewerker door de telefoon kan beoordelen of er een gebruikersfout is geweest. Dat lijkt al op verantwoording afschuiven, smoesjes verzinnen etc. Verkoper (en in mindere mate de fabrikant) is verplicht consument, eerlijk, juist en transparant te informeren over zijn rechten betreffende garantie.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

olaf79 schreef:. Tevens is het niet heel aannemelijk dat een medewerker door de telefoon kan beoordelen of er een gebruikersfout is geweest.
Bewijslast ligt na 6 maanden bij consument.
Tevens, een dergelijk specifieke klacht kan inderdaad door hard inplugeen, kracht op kabel etc.

Makkelijkst lijkt mij gewoon USB Ethernet adapter

olaf79

16again schreef:
olaf79 schreef:. Tevens is het niet heel aannemelijk dat een medewerker door de telefoon kan beoordelen of er een gebruikersfout is geweest.
Bewijslast ligt na 6 maanden bij consument.
Tevens, een dergelijk specifieke klacht kan inderdaad door hard inplugeen, kracht op kabel etc.

Bewijslast ligt niet zonder meer bij de consument. De eerste 6 maanden in ieder geval niet. Redelijkheid en billijkheid gebieden dat een schuld wel aantoonbaar moet zijn. Als een consument daarvoor een duur expertise buro moet inhuren is dat niet redelijk.

De kans dat je met hard inpluggen de ethernet aansluiting vernield is klein.

Bovendien vind ik het onredelijk dit door de telefoon te constateren. Sterker nog, dat kan helemaal niet.

gijoy

Bedankt voor het uitgebreide antwoord, daar kan ik wat mee! Die medewerker van het juridisch loket kwam ook inderdaad niet heel deskundig over.

De telefonische medewerker zei niet dat ik het zelf zou hebben gesloopt, maar ging meer zo van:
als ik een nieuwe aankoopfactuur kan krijgen waarbij de aankoopdatum wordt aangepast (wat hij voorstelde), dan betwijfelde hij of het wel zin had want meestal waren dit soort problemen gebruiksfouten of iets dergelijks.

gijoy

Nu ook reactie gehad van iBood:
Wij vinden het erg vervelend dat u een defect heeft aan het toestel, echter zullen wij u bij dit defect niet verder kunnen helpen. Dergelijke schades ontstaan niet uit zich zelf en fysieke schades aan dergelijke laptops vallen niet onder garantie, voordat een dergelijke poort los komt te zitten moet er aardig wat kracht op komen te staan wil deze loskomen van het moederbord.

Wij gaan er van uit u op dit moment voldoende te hebben geïnformeerd. Mocht u verder nog vragen of opmerkingen hebben met betrekking tot dit onderwerp dan adviseren wij u te reageren op dit bericht (voor een snellere afhandeling).
Ik heb het probleem nog maar eens toegelicht, ook nog eens beter gekeken naar het probleem en de module zelf zit niet los. Hij maakt enkel heel slecht contact intern met de stekker, de stekker moet er volledig in worden gedrukt maar hij houdt hem daarvoor niet strak genoeg vast (met andere kabels natuurlijk ook niet).
Als ik er niet uitkom met ze dan wordt het dat, maar een usb adapter is wel inferieur aan een ingebouwde gigabit adapter. Naar mijn weten halen die dingen meestal minder dan 10 mbit en ik ben bang dat hij er wat makkelijk uitvalt als je hem op schoot hebt en er bungelt een kabel aan.

gijoy

De meeste laptops zijn voorzien van een wifi netwerk dus zal de uwe die ook hebben. De ethernet aansluiting is bedoelt om de laptop in geval van nood toch op een netwerk aan te kunnen sluiten.
Ethernet alleen voor nood?! Tuurlijk heb ik wifi in huis, maar voor een hoge snelheid, stabiele connectie en lage ping wil je toch echt een kabeltje. Het voordeel van wifi is het gemak.

16again

snuffel1 schreef:Een goede router doet qua snelheid niet onder voor een bekabelde verbinding.
De snelheid ligt niet alleen aan je router, maar ook aan de hoeveelheid WiFi netwerken bij je in de buurt.

olaf79

gijoy schreef:
De meeste laptops zijn voorzien van een wifi netwerk dus zal de uwe die ook hebben. De ethernet aansluiting is bedoelt om de laptop in geval van nood toch op een netwerk aan te kunnen sluiten.
Ethernet alleen voor nood?! Tuurlijk heb ik wifi in huis, maar voor een hoge snelheid, stabiele connectie en lage ping wil je toch echt een kabeltje. Het voordeel van wifi is het gemak.
Meen eens. Kabel is nog altijd superieur aan wifi zeker voor je interne netwerk.

olaf79

16again schreef:
snuffel1 schreef:Een goede router doet qua snelheid niet onder voor een bekabelde verbinding.
De snelheid ligt niet alleen aan je router, maar ook aan de hoeveelheid WiFi netwerken bij je in de buurt.
En de ontvanger in je laptop. Dat zijn meestal geen racemonsters

olaf79

gijoy schreef:Nu ook reactie gehad van iBood:
Wij vinden het erg vervelend dat u een defect heeft aan het toestel, echter zullen wij u bij dit defect niet verder kunnen helpen. Dergelijke schades ontstaan niet uit zich zelf en fysieke schades aan dergelijke laptops vallen niet onder garantie, voordat een dergelijke poort los komt te zitten moet er aardig wat kracht op komen te staan wil deze loskomen van het moederbord.

Wij gaan er van uit u op dit moment voldoende te hebben geïnformeerd. Mocht u verder nog vragen of opmerkingen hebben met betrekking tot dit onderwerp dan adviseren wij u te reageren op dit bericht (voor een snellere afhandeling).
Ik heb het probleem nog maar eens toegelicht, ook nog eens beter gekeken naar het probleem en de module zelf zit niet los. Hij maakt enkel heel slecht contact intern met de stekker, de stekker moet er volledig in worden gedrukt maar hij houdt hem daarvoor niet strak genoeg vast (met andere kabels natuurlijk ook niet).
sorry maar dit is wel de omgekeerde wereld. Door de telefoon constateren dat je niks gaat doen aan het defect omdat dit wel door de koper moet zijn veroorzaakt. KOLDER. Elk apparaat kan door een designfout of verkeerde montage kapot gaan. Maar ze weten dat je voor die paar tientjes geen rechtszaak gaat beginnen. Schandalig dat ze je zo behandelen.
Als ik er niet uitkom met ze dan wordt het dat, maar een usb adapter is wel inferieur aan een ingebouwde gigabit adapter. Naar mijn weten halen die dingen meestal minder dan 10 mbit en ik ben bang dat hij er wat makkelijk uitvalt als je hem op schoot hebt en er bungelt een kabel aan.
Er zijn prima adapters die bijna zelfde snelheid halen als een gewone lan op het moederboard.

gijoy

snuffel1 schreef:Een goede router doet qua snelheid niet onder voor een bekabelde verbinding. De ethernet verbinding is aan slijtage onderhevig want met het losmaken en weer vastzetten kan schade ontstaan. Voor een desktop pc zou ik een vaste aansluiting wel aanraden want die komt nooit van zijn plek af maar voor een laptop is wifi het meest handige.
Ieder zijn voorkeur blijkbaar, maar de power stekker en usb houden het ook nog steeds vol terwijl die ook regelmatig in- en uitgeplugged worden.
In ieder geval zat er geen bijsluiter bij dat de ethernet alleen voor noodgebruik bedoeld is dus ik heb hem op een normale manier gebruikt zoals ik gedaan heb bij alle voorgaande laptops.
olaf79 schreef:
gijoy schreef:Nu ook reactie gehad van iBood:

sorry maar dit is wel de omgekeerde wereld. Door de telefoon constateren dat je niks gaat doen aan het defect omdat dit wel door de koper moet zijn veroorzaakt. KOLDER. Elk apparaat kan door een designfout of verkeerde montage kapot gaan. Maar ze weten dat je voor die paar tientjes geen rechtszaak gaat beginnen. Schandalig dat ze je zo behandelen.
Er zijn prima adapters die bijna zelfde snelheid halen als een gewone lan op het moederboard.
Stond er ook van te kijken, Lenovo vond ik nog wel gaan maar van iBood is echt absurd. Zal wel zien hoe ze reageren op mijn reply.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

De wettelijke garantie gaat in op het moment van levering. U zult een beroep willen doen op de handelsgarantie. Dan kan er worden afgesproken wanneer de garantie begint te lopen. Als er niets is afgesproken dan lijkt het mij redelijk dat de garantie begint te lopen op het moment van levering.

Aan de wettelijke garantie zit overigens geen termijn vast.

16again

olaf79 schreef:sorry maar dit is wel de omgekeerde wereld. Door de telefoon constateren dat je niks gaat doen aan het defect omdat dit wel door de koper moet zijn veroorzaakt. KOLDER. Elk apparaat kan door een designfout of verkeerde montage kapot gaan. Maar ze weten dat je voor die paar tientjes geen rechtszaak gaat beginnen. Schandalig dat ze je zo behandelen.
Hoezo omgekeerde wereld?
Bewijslast ligt na bijna 2 jaar sowieso bij koper!
Koper heeft geen enkel bewijs aangeleverd dat storing veroorzaakt is door bijv bijv productie fout in plaats van verkeerd gebruik

gijoy

Hoe zou ik dat ooit moeten doen? Als ik de laptop open schroef en dan wat kan zien dan weet ik zeker dat ik geen garantie meer heb.

gijoy

Vaag bedrijf dat iBood,

Wellicht hadden we iets uitgebreider kunnen antwoorden.

Los van hoe hij precies defect is gegaan / geraakt is tevens de garantie op het toestel verlopen. ( 3 maanden ) en kunnen we derhalve ook niks voor u betekenen.

De meest makkelijke en goedkoopste oplossing is verbinding gaan maken via Wifi, als dan niet via een USB dongle.

Wat een bedrijf ... 3 maanden verlopen? dat is wel heel straf, ding was nota bene op 30 augustus gekocht! Dan zou het 1 maand moeten zijn.
Maar een mailtje teruggestuurd dat ik die voorstellen niet acceptabel vind en er nog gewoon garantie op zat op moment van melding euvel.

Gesloten