LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Termijnopslag Centraal Beheer Achmea

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
e-chec
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 jan 2005 15:24

Termijnopslag Centraal Beheer Achmea

Ongelezen bericht door e-chec »

Vandaag kreeg ik het jaarlijkse premieoverzicht voor mijn verkeersverzekering van Centraal Beheer Achmea. Daarin wordt de klant geattendeerd op de verhoging van de assurantiebelasting van 9,7 naar 21 %. Dat is een wel heel forse verhoging, maar het is een wettelijke, die bij alle verzekeraars wordt doorgevoerd.

De toenemende kosten zijn voor mij reden om het premieoverzicht eens goed door te nemen. Daarbij valt mij op dat er een termijnopslag van 5 % wordt genoemd. Daar wil ik meer van weten. Ik bezoek de website van Centraal Beheer Achmea en probeer iets te vinden over termijnopslag. Het blijkt dat dit woord niet voorkomt op de website. Er is niets over te vinden.

Dan ga ik googelen met “termijnopslag”. Ik vind dan alleen resultaten met “termijn opslag”. Googel ik met “Termijnopslag Centraal Beheer Achmea” dan heb ik wel beet. Er staat een voorbeeldofferte met de titel “1 autoverzekering”. Open ik die dan vind ik in het voorlaatste zinnetje iets over termijnopslag : “Bij termijnbetaling vragen wij een termijnopslag”. Meer staat er niet, de hoogte van de termijnopslag wordt niet genoemd.

Ik wil eens terugzoeken wanneer ik overgegaan ben op maandelijkse betaling. Dat blijkt al lang geleden te zijn, ik heb steeds niet goed opgelet. Ik vind een brief van november 2007 waarin staat dat ik heb aangegeven dat ik de premie in termijnen wil betalen. Centraal Beheer Achmea informeert mij graag daarover.

Maar de startdatum (1 november 2007) van de maandelijkse betaling blijkt de enige informatie, die verder nog wordt gegeven. De termijnopslag van 5 % is verderop in het premieoverzicht wel verwerkt, maar wordt hier in de informatie niet genoemd.

In een periode met rente voor vrij opneembaar sparen van minder dan 2 % is een termijnopslag van 5 % wel erg hoog. Ik ga weer terug naar jaarlijks betalen.
Laatst gewijzigd door e-chec op 21 sep 2013 08:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Mathilde D.
Berichten: 2158
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Termijnopslag Centraal Beheer Achmea

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Goeie tip. Maar het gaat ook vaak andersom: maandbetaling is normaal en bij jaarbetaling krijg je een korting van 3%. ( dit geldt in ieder geval bij de meeste zorgverzekeringen)

Centraal Beheer
Berichten: 78
Lid geworden op: 02 feb 2011 12:02
Locatie: Nederland

Re: Termijnopslag Centraal Beheer Achmea

Ongelezen bericht door Centraal Beheer »

e-chec schreef:Vandaag kreeg ik het jaarlijkse premieoverzicht voor mijn verkeersverzekering van Centraal Beheer Achmea. Daarin wordt de klant geattendeerd op de verhoging van de assurantiebelasting van 9,7 naar 21 %. Dat is een wel heel forse verhoging, maar het is een wettelijke, die bij alle verzekeraars wordt doorgevoerd.

De toenemende kosten zijn voor mij reden om het premieoverzicht eens goed door te nemen. Daarbij valt mij op dat er een termijnopslag van 5 % wordt genoemd. Daar wil ik meer van weten. Ik bezoek de website van Centraal Beheer Achmea en probeer iets te vinden over termijnopslag. Het blijkt dat dit woord niet voorkomt op de website. Er is niets over te vinden.

Dan ga ik googelen met “termijnopslag”. Ik vind dan alleen resultaten met “termijn opslag”. Googel ik met “Termijnopslag Centraal Beheer Achmea” dan heb ik wel beet. Er staat een voorbeeldofferte met de titel “1 autoverzekering”. Open ik die dan vind ik in het voorlaatste zinnetje iets over termijnopslag : “Bij termijnbetaling vragen wij een termijnopslag”. Meer staat er niet, de hoogte van de termijnopslag wordt niet genoemd.

Ik wil eens terugzoeken wanneer ik overgegaan ben op maandelijkse betaling. Dat blijkt al lang geleden te zijn, ik heb steeds niet goed opgelet. Ik vind een brief van november 2007 waarin staat dat ik heb aangegeven dat ik de premie in termijnen wil betalen. Centraal Beheer Achmea informeert mij graag daarover.

Maar de startdatum (1 november 2007) van de maandelijkse betaling blijkt de enige informatie, die verder nog wordt gegeven. De termijnopslag van 5 % is verderop in het premieoverzicht wel verwerkt, maar wordt hier in de informatie niet genoemd.

In een periode met rente voor vrij opneembaar sparen van minder dan 2 % is een termijnopslag van 5 % wel erg hoog. Ik ga weer terug naar jaarlijks betalen.
Beste e-chec,

Ik heb je verhaal gelezen.
Bij een maandbetaling wordt er een termijnopslag berekent van 5%. Vergelijk het met administratiekosten. Bij een jaarbetaling niet.

Als je wilt kan ik het e.e.a. voor je nakijken. Wil je zo vriendelijk zijn om je gegevens te mailen maar: webcare[@]centraalbeheer.nl o.v.v. Trosradar? Dan zoek ik uit of alle gegevens kloppen in verband met de verhoging.

Groet,

Natasja van het Centraal Beheer Webcareteam
055 579 8000
webcare[@]centraalbeheer.nl
https://www.centraalbeheer.nl

e-chec
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 jan 2005 15:24

Re: Termijnopslag Centraal Beheer Achmea

Ongelezen bericht door e-chec »

Dag Natasja,

Ik zie uw reactie en kom tot de conclusie dat er in het geheel geen meningsverschil is. CB berekent een termijnopslag van 5% bij maandbetaling. Dat is voor een klant een heel belangrijk gegeven, maar er wordt op de website met geen woord over gesproken en in schriftelijke contacten niet over gerept, althans minimaler dan voorstelbaar.

U hoeft voor mij niets uit te zoeken. De 5% termijnopslag is ooit ingevoerd in een periode dat de bankrente veel hoger was. Nu is de bankrente sterk gedaald, maar de termijnopslag is 5 % gebleven.

Ik heb geen behoefte om contact op te nemen omdat alles mij volledig duidelijk is. Hartelijk dank voor uw reactie.

Met vriendelijke groet,

e-chec

Stonk
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 dec 2013 20:23

Re: Termijnopslag Centraal Beheer Achmea

Ongelezen bericht door Stonk »

Je vergeet één ding en dat is dat over die 5% ook nog eens assurantieblasting berekend wordt.


Stiekem betaal je dus ruim 6% meer!

Ik ga ook over op jaarbedrag.

Gesloten