Voorgoed einde Audi-klant?
Geplaatst: 22 sep 2013 13:22
Een aantal maanden geleden (april 2013), bij een km-stand van slechts 67.000 en 3 jaar oude auto, is de EGR-koeler van mijn auto plotseling vervangen voor bijna 1000 euro.
Het blijkt dat EGR-koelers van Audi (ook van VW) snel kapotgaan dan je er redelijkerwijs van mag verwachten, werd mij verteld door de monteur. Dit blijkt ook op anderen van toepassing te zijn, zie bijvoorbeeld http://tinyurl.com/audiegrkoeler wat erop neerkomt dat EGR-koelers van Audi ondeugdelijk zijn. Ook heeft dit te maken met dat Audi/VW EGR-koelers "manipuleert" zodat het aan de strenge emissie-eisen voldoet, waardoor de levensduur van de koeler kunstmatig onder druk wordt gezet.
Volgens de dealer zou dit ook kunnen komen door te snel of te traag te schakelen. Ik kan aantonen dat dat daar niet aan ligt, aangezien het brandstofverbruik van de auto dan ook afwijkend zou zijn, wat niet het geval is. De gegevens van de auto kunnen uitgelezen worden om dit aan te tonen. Tevens maak ik gebruik van het in de dashboard aangegeven versnellingsadvies.
Wat is de reden dat Audi klanten dit vooraf nooit meldt? Ik ging ervan uit dat het 100% onder coulance valt, gezien het feit dat de bron van dit mankement bij Audi ligt. Dit werd ook bevestigd door de monteur voordat de reparatie begon.
Klantenservice Audi Nederland heeft gebeld en indirect kenbaar gemaakt dat het klantbelang ondergeschikt is aan Audibelangen. Het bekende probleem met kwalitatief slechte VW/Audi-koelers klonk hen niet bekend in de oren. Nul vergoeding, maar ook definitief einde Audi-klant.
Consumenten die zich oriënteren op de aanschaf van een auto raad ik aan rekening te houden met zwakke EGR-koelers van Audi, wat je 1.000 euro kost. De Consumentenbond ondersteunt mijn beslissing Dit is niet alleen bij mij, maar bij heel veel andere Audi's, tegen Audi's geweten in ook bevestigd door monteurs die dit veel tegenkomen. Alleen Audi Nederland weet dit niet. Kijk ook eens op:
http://wiki.tdiclub.nl/Categorie:BekendeProblemen
http://tinyurl.com/youtubeegrcooler
Nog iets leuks: 'Bij vrijwel alle auto's van VAG (Audi/Seat/Skoda/VW) kan/moet de EGR opnieuw worden gecalibreerd / ingeleerd.'
Bron: http://www.gerritspeek.nl/vag-com_procedures.html
In de objectieve Consumentengids Auto 2013 (pagina 34), krijgt de Audi A3 als testcijfer van mankementen een 5,7. Ook andere Audimodellen doen het slecht, zoals de A4 (5,8), A6 (5,4) Q5 (5,6):
Samenvattend: vanaf nu mijd ik VAG-auto's en geef de voorkeur aan merken die er voor de klant zijn, zoals Honda, Toyota en Volvo.
Vraag: zijn er meer die ervaring hebben met de slechte klantenservice van Audi? Naar welk automerk is jullie voorkeur uiteindelijk uitgegaan?
Het blijkt dat EGR-koelers van Audi (ook van VW) snel kapotgaan dan je er redelijkerwijs van mag verwachten, werd mij verteld door de monteur. Dit blijkt ook op anderen van toepassing te zijn, zie bijvoorbeeld http://tinyurl.com/audiegrkoeler wat erop neerkomt dat EGR-koelers van Audi ondeugdelijk zijn. Ook heeft dit te maken met dat Audi/VW EGR-koelers "manipuleert" zodat het aan de strenge emissie-eisen voldoet, waardoor de levensduur van de koeler kunstmatig onder druk wordt gezet.
Volgens de dealer zou dit ook kunnen komen door te snel of te traag te schakelen. Ik kan aantonen dat dat daar niet aan ligt, aangezien het brandstofverbruik van de auto dan ook afwijkend zou zijn, wat niet het geval is. De gegevens van de auto kunnen uitgelezen worden om dit aan te tonen. Tevens maak ik gebruik van het in de dashboard aangegeven versnellingsadvies.
Wat is de reden dat Audi klanten dit vooraf nooit meldt? Ik ging ervan uit dat het 100% onder coulance valt, gezien het feit dat de bron van dit mankement bij Audi ligt. Dit werd ook bevestigd door de monteur voordat de reparatie begon.
Klantenservice Audi Nederland heeft gebeld en indirect kenbaar gemaakt dat het klantbelang ondergeschikt is aan Audibelangen. Het bekende probleem met kwalitatief slechte VW/Audi-koelers klonk hen niet bekend in de oren. Nul vergoeding, maar ook definitief einde Audi-klant.
Consumenten die zich oriënteren op de aanschaf van een auto raad ik aan rekening te houden met zwakke EGR-koelers van Audi, wat je 1.000 euro kost. De Consumentenbond ondersteunt mijn beslissing Dit is niet alleen bij mij, maar bij heel veel andere Audi's, tegen Audi's geweten in ook bevestigd door monteurs die dit veel tegenkomen. Alleen Audi Nederland weet dit niet. Kijk ook eens op:
http://wiki.tdiclub.nl/Categorie:BekendeProblemen
http://tinyurl.com/youtubeegrcooler
Nog iets leuks: 'Bij vrijwel alle auto's van VAG (Audi/Seat/Skoda/VW) kan/moet de EGR opnieuw worden gecalibreerd / ingeleerd.'
Bron: http://www.gerritspeek.nl/vag-com_procedures.html
In de objectieve Consumentengids Auto 2013 (pagina 34), krijgt de Audi A3 als testcijfer van mankementen een 5,7. Ook andere Audimodellen doen het slecht, zoals de A4 (5,8), A6 (5,4) Q5 (5,6):
Samenvattend: vanaf nu mijd ik VAG-auto's en geef de voorkeur aan merken die er voor de klant zijn, zoals Honda, Toyota en Volvo.
Vraag: zijn er meer die ervaring hebben met de slechte klantenservice van Audi? Naar welk automerk is jullie voorkeur uiteindelijk uitgegaan?