Pagina 1 van 1

fotograaf 1xmodel raakt foto's kwijt, geen geld terug

Geplaatst: 24 sep 2013 12:12
door cvantuin
Via vakantieveilingen een fotoshoot gekocht bij 1xmodel ([Persoonsgegevens verwijderd door de Moderator]) in Soest. Tijdens de shoot kwam de eerste tegenvaller toen bleek dat om de (digitale) foto's ook te krijgen nog 80,- euro extra moest worden betaald. Hoewel dit een bekende constructie is, vervelend dat dit vooraf nergens te vinden is ook niet op de site van 1xmodel zelf. Er moest direct worden betaald en de foto's zouden in uiterlijk 2 weken worden aangeleverd.

Na ruim anderhalve week volgde een geautomatiseerde email dat door een systeemcrash de levering met 12 dagen vertraagd was omdat deze uit de online backup moest worden terug gehaald. Vervelend, maar kan gebeuren .

Weer een ruime week later op vrijdag einde dag ( na sluitingstijd, winkel pas op dinsdag weer telefonisch bereikbaar) een tweede email. De foto's waren nu weg en de shoot moet worden overgedaan, blijkbaar maakt deze fotograaf helemaal geen backups of loopt hij weken achter. Het is in ieder geval volkomen onduidelijk waarom hier bijna een maand overheen gegaan is voor dit kon worden gemeld.

In de emails staan geen enkele excusus of "wij vinden het heel vervelend dat..",

.....het zullen je trouwfoto's maar zijn.... :(

Op z'n minst een telefoontje zou je toch wel mogen verwachten als je iemand zijn fotobestanden ( ze waren reeds betaald dus daarmee van ons) kwijtraakt zou ik denken...

als "compensatie" bied de fotograaf een voucher voor nóg een shoot, uiteraard ook weer met 80 euro aan kosten als je de foto's achteraf ook wilt hebben. Hier heb je in mijn ogen dus weinig aan zonder opnieuw weer te gaan betalen.

nu mijn vragen:

1) Ik zou het liefst de shoot niet opnieuw doen, mede vanwege de onprettige houding en afhandeling vanuit 1xmodel van bovenstaande. De fotograag geeft echter aan niet de kosten van de shoot te willen terugbetalen omdat deze via vakantieveiligen is gekocht. Ook bijvoorbeeld een compensatie in de vorm van enkele gratis afdrukken is niet mogelijk. Hij heeft echter niet geleverd wat je in mijn ogen zou mogen verwachten, wat heb je immers aan een shoot als er vervolgens geen foto's zijn? Zal ook niet meevallen om weer spontaan en blij op de foto te komen na bovenstaande dus een tweede shoot wordt nooit hetzefde. Als we nu naar een andere fotograaf gaan betalen we dus weer opnieuw de kosten voor een shoot.

2) Wat zou je hier redelijkerwijs van de fotograag aan compenstatie mogen verwachten? De foto's waren reeds betaald, dus hij is 'onze' foto's kwijtgeraakt.

Re: fotograaf 1xmodel raakt foto's kwijt, geen geld terug

Geplaatst: 25 sep 2013 12:18
door Annikaatje
Je kunt het vragen, maar ik denk dat de fotograaf wettelijk gezien niet verplicht is het geld terug te geven. Hij biedt immers een 'vervangend product'? Maar je kunt het altijd vragen, misschien geeft de fotograaf je geld wel terug, en kan je lekker ergens anders heen.

Sowieso hartstikke balen, je bent natuurlijk heel benieuwd naar zulke foto's!

Compensatie is altijd lastig. Een systeem kan nu eenmaal crashen..? Bovendien denk ik dat daarom vragen veel weerstand oproept bij de fotograaf, en dat helpt je niet als je a) probeert het geld terug te krijgen of b) alsnog bij hem een shoot doet!

Re: fotograaf 1xmodel raakt foto's kwijt, geen geld terug

Geplaatst: 25 sep 2013 13:32
door alfatrion
De verplichtingen voor de koper bestaat uit het aanwezig zijn op de shoot en het betalen van een bepaald bedrag. De verplichting van de fotograaf bestaat uit het nemen van de foto's en het maken van afdrukken.

De foto's zijn verloren, dus de fotograaf kan de overeenkomst alleen nakomen door een nieuwe shoot te houden. Ik zie hierin alleen geen verplichting voor u. Zeker niet als de fotograaf hiervoor geen compensatie wenst te geven. Dit betekent dat nakoming reeds blijvend onmogelijk is.

U heeft daarom recht op het volledige aankoopbedrag terug plus een schadevergoeding. Schade wordt bepaald door het verschil te nemen in de hypothetische situatie, waarin de verkoper de overeenkomst correct is nakomen, met de werkelijke situatie, waarin de verkoper de overeenkomst niet kan nakomen. Redelijke compensatie: als de shoot opnieuw gedaan worden een vergoeding voor uw tijd; als de fotograaf dat niet wil en de shoot elders gedaan wordt het zelfde plus een het verschil in de kosten.
Annikaatje schreef:Een systeem kan nu eenmaal crashen..?
Daar hebben ITers allerlei oplossingen voor bedacht. Tegen het falen een harde schrijf is er RAID. (Redundent Array Independ Disks) en daarnaast is er ook een echte backup te maken. Hier waren beiden wenselijk geweest. RAID beschemd tegen hardware falen en een backup tegen menselijk falen, brand en dergelijke.

RAID 1 werkt door een exacte kopie van de harde schrijf. RAID 5 en 6 werken een formule waardoor respectievelijk 1 of 2 harde schrijven kapot kunnen gaan voordat je de gegevens verliest.

Re: fotograaf 1xmodel raakt foto's kwijt, geen geld terug

Geplaatst: 25 sep 2013 20:20
door sadfly
blijkbaar maakt deze fotograaf helemaal geen backups of loopt hij weken achter.
<even gek doen> Zal wel online backup van kpn gehad hebben :lol: </even gek doen>

Maar mensen vertrouwen echt veel te sterk op online backup systemen.
inplaats van gewoon alles op een ectra hdd te copieren. eventueel gecombineerd met online backup.
Alleen schiet TS daar niks mee op.

Re: fotograaf 1xmodel raakt foto's kwijt, geen geld terug

Geplaatst: 30 sep 2013 14:52
door cvantuin
Allen,

Dank voor jullie reacties. ik ben bang dat overstappen naar een andere fotograaf er niet inzit zonder verlies van de kosten van de shoot zelf. Wat betreft de IT voorzieningen zou ik verwachten dat je met een business waarin je opnamen je producten zijn dat je hier zorgvuldig mee omgaat en toch minimaal 1x per dag backups maakt. dat je na drie welen pas ontdekt dat bestanden wegzijn komt wel erg amateuristisch over, zeker als je in eerdere email hebt gemeld dat de bestanden niet kwijt zijn, maar alleen de bewerkingen over moeten( Photoshop enzo).

Gelukkig hebben we [Persoonsgegevens verwijderd door de Moderator] niet gevraagd voor het fotograferen van onze bruiloft, dan zat ik nu met nog een voucher om die sessie nog een keertje over te doen :)

Re: fotograaf 1xmodel raakt foto's kwijt, geen geld terug

Geplaatst: 30 sep 2013 14:54
door Chocomelk
Wat was de reactie van vakantie-veiling ?
Want daar heb je tenslotte aan betaald.

Re: fotograaf 1xmodel raakt foto's kwijt, geen geld terug

Geplaatst: 27 feb 2014 18:42
door Kim88
Ik denk dat het een eerlijke oplossing tegenover beide partijen is om een nieuwe shoot te doen zonder extra kosten. Natuurlijk xal dit extra kosten (tijd en materiaal) voor de fotograaf opleveren maar dat was het risico van de slechte back-up.

Voormij is het niet duidelijk of je de eerste keer wel of niet die 80 euro betaald hebt.
Zo nee, heb je natuurlijk al betaald voor het ontvangen van fotos die je dus niet ontvangen hebt. Lijkt mij een duidelijke zaak! Wel zou ik proberen of je iets extra's ( extra fotos, meer locaties, meer personen etc) kunt ontvangen voor de kosten die jij nu extra maakt. Zoals reiskosten, vrije dag nemen etc.

Helaas is het gevoel wat het bedrijf jou geeft niet iets waar zij jou kunnen vergoedenen. Dus zou ikd at ook noet betrekken in je verhaal tegenover hun. Zij kunnen je namelijk niet een fotoshoot bij een ander bedrijf aanbieden....

Re: fotograaf 1xmodel raakt foto's kwijt, geen geld terug

Geplaatst: 27 feb 2014 19:25
door olaf79
sadfly schreef:
blijkbaar maakt deze fotograaf helemaal geen backups of loopt hij weken achter.
<even gek doen> Zal wel online backup van kpn gehad hebben :lol: </even gek doen>

Maar mensen vertrouwen echt veel te sterk op online backup systemen.
inplaats van gewoon alles op een ectra hdd te copieren. eventueel gecombineerd met online backup.
Alleen schiet TS daar niks mee op.
Er is natuurlijk maar 1 goede backup strategie: 1x naar de cloud en 1x op een extra schijf. Het zal je maar overkomen dat je pand afbrand en al je gebackupte bestanden ook in de vlammenzee verdwijnt. Dan ben je heel blij met je online backup.
Er is een groter probleem als het opslagmedium in de camera het begeven heeft nog voordat de foto's zijn gekopieerd naar de computer.

Re: fotograaf 1xmodel raakt foto's kwijt, geen geld terug

Geplaatst: 28 feb 2014 08:35
door GJvdZ
alfatrion schreef:Daar hebben ITers allerlei oplossingen voor bedacht. Tegen het falen een harde schrijf is er RAID. (Redundent Array Independ Disks) en daarnaast is er ook een echte backup te maken. Hier waren beiden wenselijk geweest. RAID beschemd tegen hardware falen en een backup tegen menselijk falen, brand en dergelijke.

RAID 1 werkt door een exacte kopie van de harde schrijf. RAID 5 en 6 werken een formule waardoor respectievelijk 1 of 2 harde schrijven kapot kunnen gaan voordat je de gegevens verliest.
Dat is nog altijd geen absolute garantie dat er geen dataverlies optreedt. In de hele keten van foto totdat het op een back-up systeem staat kan het op diverse plaatsen fout gaan.

Re: fotograaf 1xmodel raakt foto's kwijt, geen geld terug

Geplaatst: 28 feb 2014 08:41
door eleven
GJvdZ schreef:
alfatrion schreef:Daar hebben ITers allerlei oplossingen voor bedacht. Tegen het falen een harde schrijf is er RAID. (Redundent Array Independ Disks) en daarnaast is er ook een echte backup te maken. Hier waren beiden wenselijk geweest. RAID beschemd tegen hardware falen en een backup tegen menselijk falen, brand en dergelijke.

RAID 1 werkt door een exacte kopie van de harde schrijf. RAID 5 en 6 werken een formule waardoor respectievelijk 1 of 2 harde schrijven kapot kunnen gaan voordat je de gegevens verliest.
Dat is nog altijd geen absolute garantie dat er geen dataverlies optreedt. In de hele keten van foto totdat het op een back-up systeem staat kan het op diverse plaatsen fout gaan.
5 maanden later pas een antwoord. :lol:

Re: fotograaf 1xmodel raakt foto's kwijt, geen geld terug

Geplaatst: 28 feb 2014 15:09
door emalise
Goedemiddag, wil even reageren op dit bericht.
Ik heb ook via vakantieveilingen een bon gewonnen voor de shoot bij 1xmodel.
Ter waarde van 139 euro!!!
Hierbij ga je er vanuit dat je de foto's digitaal mag ontvangen en dat dit bij de prijs in zit.
Helaas, ook wij werden voor het blok gezet en moesten een bedrag van 89 euro betalen, met een korting van 20 euro. Wij konden dus ook 69 euro direct pinnen (anders geen korting).
Nergens op vakantie veilingen of op de waardebon staat iets vermeld over deze enorme extra kosten.
De lol is er voor ons vanaf en ik vind het een hele foute zaak!!
Bieders op vakantieveilingen, pas op! Je komt onverwacht voor hoge kosten te staan en kan eigenlijk geen nee zeggen, want je hebt tenslotte al een deel aan vakantieveilingen betaald.
Ik hoop van harte dat ik de foto's wel (optijd) krijg.
En raad mensen af om hierop te bieden.