LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Kosten terugsturen voor koper bij garantie
Kosten terugsturen voor koper bij garantie
Ik heb een vijverpomp gekocht via een webshop, die na een maand kapot ging. Deze valt onder de wettelijke garantie van 6 maanden en zal de webshop ook laten repararen of vervangen. Echter moet ik volgens hen wel de verzendkosten voor het terugsturen betalen, omdat ik dit defect na hun zichttermijn van 14 dagen meld.
Dit kan via Kiala (4 euro) of PostNL (6,95) Ze raden PostNL aan, omdat die zorgvuldiger en sneller te werk gaat. Ze bieden wel een couponcode aan van 5 euro, voor een volgende aankoop.
Sta ik niet in mijn recht om de verzendkosten volledig teruggestort te krijgen op mijn bankrekening? De couponcode dekt 1. PostNL niet en 2. verplicht het mij tot een nieuwe aankoop.
Volgens o.a.: http://www.computeridee.nl/artikel/10-m ... ne-koopjes
"Online kopen betekent dat u met verzendkosten zit u als iets ter reparatie wilt terugsturen. De koper wordt vaak gevraagd die kosten te voldoen. Als u gebruikmaakt van uw bedenkrecht (zie boven) was dat lange tijd terecht, tot een recente uitspraak van het Europese Hof. Nu hoeft u niet langer verzendkosten te betalen. Bij een ondeugdelijk artikel zijn de verzendkosten binnen de garantieperiode dus voor de verkoper. Is een product lang weg ter reparatie, dan hoort men u een vergelijkbaar artikel uit te lenen."
Weet iemand waar ik de originele bron kan vinden, de uitspraak van het Europese Hof?
Dit kan via Kiala (4 euro) of PostNL (6,95) Ze raden PostNL aan, omdat die zorgvuldiger en sneller te werk gaat. Ze bieden wel een couponcode aan van 5 euro, voor een volgende aankoop.
Sta ik niet in mijn recht om de verzendkosten volledig teruggestort te krijgen op mijn bankrekening? De couponcode dekt 1. PostNL niet en 2. verplicht het mij tot een nieuwe aankoop.
Volgens o.a.: http://www.computeridee.nl/artikel/10-m ... ne-koopjes
"Online kopen betekent dat u met verzendkosten zit u als iets ter reparatie wilt terugsturen. De koper wordt vaak gevraagd die kosten te voldoen. Als u gebruikmaakt van uw bedenkrecht (zie boven) was dat lange tijd terecht, tot een recente uitspraak van het Europese Hof. Nu hoeft u niet langer verzendkosten te betalen. Bij een ondeugdelijk artikel zijn de verzendkosten binnen de garantieperiode dus voor de verkoper. Is een product lang weg ter reparatie, dan hoort men u een vergelijkbaar artikel uit te lenen."
Weet iemand waar ik de originele bron kan vinden, de uitspraak van het Europese Hof?
-
Re: Kosten terugsturen voor koper bij garantie
De informatie is onjuist, onvolledig en enigszins misleidend. Het artikel gaat over garantie, maar de tekst gaat over het herroepingsrecht. Verder is het onvolledig om te stellen dat tot de uitspraak in het Heine arrest terecht was om verzendkosten in rekening te brengen. Het gaat hierbij alleen om de verzendkosten heen, de verzendkosten zijn voor uw rekening. Verder is het onjuist om te stelen dat het tot deze uitspraak in rekening gebracht mocht worden. Dat heeft nooit gemogen.
Overigens is dit arrest niet rechtstreeks te gebruiken door burgers. De Europese richtlijnen geven een opdracht aan de lidstaten en het Europees Hof van Justitie geeft aan hoe de richtlijnen moeten worden uitgelegd. Als de nationale wetgeving onjuist of te laat is geïmplementeerd dan moet de nationale wetgeving richtlijnsconform worden uitgelegd. Maar als dat niet kan, dan gelden de regels van de nationale wetgeving. In het geval van het herroepingsrecht doet dit laatste zich niet in Nederland voor.
Overigens is dit arrest niet rechtstreeks te gebruiken door burgers. De Europese richtlijnen geven een opdracht aan de lidstaten en het Europees Hof van Justitie geeft aan hoe de richtlijnen moeten worden uitgelegd. Als de nationale wetgeving onjuist of te laat is geïmplementeerd dan moet de nationale wetgeving richtlijnsconform worden uitgelegd. Maar als dat niet kan, dan gelden de regels van de nationale wetgeving. In het geval van het herroepingsrecht doet dit laatste zich niet in Nederland voor.
Dat is dan zeker misleidend. Heb ook meerdere topics hier gezien waarbij men ook computeridee citeerden.
Alsnog vind ik het (natuurlijk) niet terecht dat ik als koper de verzendkosten moet betalen, terwijl ik niet heb gevraagd om een ondeugdelijk product. Nu kost die pomp mij dus meer geld.
Alsnog vind ik het (natuurlijk) niet terecht dat ik als koper de verzendkosten moet betalen, terwijl ik niet heb gevraagd om een ondeugdelijk product. Nu kost die pomp mij dus meer geld.
Als u binnen de herroepingsperiode merkt dat er iets aan het product mankeert dan heeft u een keuze tussen een beroep doen op het herroepingsrecht en de wettelijke garantie. Wilt u hoe dan ook ontbinden dan kunt u zich beroepen op het herroepingsrecht en komen de verzendkosten terug voor uw rekening, terwijl de verzendkosten heen voor rekening van de verkoper zijn. Wilt u dat de verkoper het product (naar uw keuze) herstelt of vervangt, dan kunt u zich beroepen op de wettelijke garantie en komen de verzendkosten terug én heen voor rekening van de verkoper. Bij een beroep op de wettelijke garantie kunt u de koop ontbinden indien de verkoper niet binnen een redelijke termijn of niet zonder ernstige overlast voor herstel of vervanging zorgt. Aan u de keuze waar u zich op wilt beroepen.
Zie voor de wettelijke garantie: art. 7:17, 7:18, 7:21, 7:24 en 7:6 BW. En voor het herroepingsrecht: art. 7:46d en 7:46j BW.
wetten.overheid.nl/BWBR0005290/volledig/
Zie voor de wettelijke garantie: art. 7:17, 7:18, 7:21, 7:24 en 7:6 BW. En voor het herroepingsrecht: art. 7:46d en 7:46j BW.
Dus, ik sta dus toch in mijn recht de verzendkosten vergoed te krijgen (in geld) voor het heen sturen van het defecte product? Bij deze webwinkel zijn de verzendkosten voor het ontvangen van het product gratis. In dat geval ga ik nogmaals de webwinkel contacteren en hen nogmaals wijzen op de wettelijke garantiebepalingen, nu met verwijzing naar de bron.alfatrion schreef:Als u binnen de herroepingsperiode merkt dat er iets aan het product mankeert dan heeft u een keuze tussen een beroep doen op het herroepingsrecht en de wettelijke garantie. Wilt u hoe dan ook ontbinden dan kunt u zich beroepen op het herroepingsrecht en komen de verzendkosten terug voor uw rekening, terwijl de verzendkosten heen voor rekening van de verkoper zijn. Wilt u dat de verkoper het product (naar uw keuze) herstelt of vervangt, dan kunt u zich beroepen op de wettelijke garantie en komen de verzendkosten terug én heen voor rekening van de verkoper. Bij een beroep op de wettelijke garantie kunt u de koop ontbinden indien de verkoper niet binnen een redelijke termijn of niet zonder ernstige overlast voor herstel of vervanging zorgt. Aan u de keuze waar u zich op wilt beroepen.
Ik heb in uw eerdere post ("de verzendkosten zijn voor uw rekening") niet opgemerkt dat u sprak over de reguliere verzendkosten die de webshop al dan wel niet in rekening brengt, wat het voor mij nu even verwarrend maakt of ik het gehele plaatje juist heb.
Ja u staat in uw recht. U moet zich niet beroepen op de zichttermijn. U moet zich beroepen op non conformiteit. Dit houdt in dat de verkoper niet geleverd heeft wat u heeft gevraagd (simpel gezegd, u vroeg om een werkend en niet om een defect product). De verkoper moet het probleem kostenloos verhelpen. Dat betekend dat ook de verzendkosten voor zijn rekening zijn.user1300 schreef:Dus, ik sta dus toch in mijn recht de verzendkosten vergoed te krijgen (in geld) voor het heen sturen van het defecte product? Bij deze webwinkel zijn de verzendkosten voor het ontvangen van het product gratis. In dat geval ga ik nogmaals de webwinkel contacteren en hen nogmaals wijzen op de wettelijke garantiebepalingen, nu met verwijzing naar de bron.alfatrion schreef:Als u binnen de herroepingsperiode merkt dat er iets aan het product mankeert dan heeft u een keuze tussen een beroep doen op het herroepingsrecht en de wettelijke garantie. Wilt u hoe dan ook ontbinden dan kunt u zich beroepen op het herroepingsrecht en komen de verzendkosten terug voor uw rekening, terwijl de verzendkosten heen voor rekening van de verkoper zijn. Wilt u dat de verkoper het product (naar uw keuze) herstelt of vervangt, dan kunt u zich beroepen op de wettelijke garantie en komen de verzendkosten terug én heen voor rekening van de verkoper. Bij een beroep op de wettelijke garantie kunt u de koop ontbinden indien de verkoper niet binnen een redelijke termijn of niet zonder ernstige overlast voor herstel of vervanging zorgt. Aan u de keuze waar u zich op wilt beroepen.
Ik heb in uw eerdere post ("de verzendkosten zijn voor uw rekening") niet opgemerkt dat u sprak over de reguliere verzendkosten die de webshop al dan wel niet in rekening brengt, wat het voor mij nu even verwarrend maakt of ik het gehele plaatje juist heb.
Ja, de volledige verzendkosten moet de verkoper vergoeden en je hoeft geen genoegen te nemen met een tegoedbon. Ik zou duidelijk aangeven dat ik met een beroep op de wettelijke garantie ex art. 7:17 BW e.v. vervanging van het ondeugdelijke product verlang en recht heb om de volledige verzendkosten vergoed te krijgen. Ik zou dit schriftelijk (brief of e-mail) afhandelen en direct een uiterste termijn aan vastkoppelen. Dan denk ik 14 dagen na het verzenden van de brief. Daarbij kun je aangegeven dat de verkoper in verzuim raakt indien het betreffende bedrag op die datum niet op jouw rekening staat. Hierna kun je zelf een incassotraject starten en daarvoor kun je zelf 40 euro in rekening brengen. Als je dit uitbesteed aan een incassobureau dan heb je recht op 48,40 euro.
Geld terug lijkt me niet nodig. Gewoon vervangen voor een nieuw exemplaar. Het oude kan verkoper komen ophalen of op zijn kosten laten terugsturen.alfatrion schreef:Ja, de volledige verzendkosten moet de verkoper vergoeden en je hoeft geen genoegen te nemen met een tegoedbon. Ik zou duidelijk aangeven dat ik met een beroep op de wettelijke garantie ex art. 7:17 BW e.v. vervanging van het ondeugdelijke product verlang en recht heb om de volledige verzendkosten vergoed te krijgen. Ik zou dit schriftelijk (brief of e-mail) afhandelen en direct een uiterste termijn aan vastkoppelen. Dan denk ik 14 dagen na het verzenden van de brief. Daarbij kun je aangegeven dat de verkoper in verzuim raakt indien het betreffende bedrag op die datum niet op jouw rekening staat. Hierna kun je zelf een incassotraject starten en daarvoor kun je zelf 40 euro in rekening brengen. Als je dit uitbesteed aan een incassobureau dan heb je recht op 48,40 euro.
Okee, dit is mij helder. Ik ga hiermee aan de slag. Dank!
Het antwoordnummer van hen ontvangen, lijkt mij de kortste klap.
Heb zojuist een mail uitgestuurd. Nu is het afwachten.
De klantenservice had al aangegeven dat zij een antwoordnummer bezitten (die zij dus momenteel alleen opgeven aan mensen die binnen het zichttermijn retourneren).olaf79 schreef:Geld terug lijkt me niet nodig. Gewoon vervangen voor een nieuw exemplaar. Het oude kan verkoper komen ophalen of op zijn kosten laten terugsturen.alfatrion schreef:Ja, de volledige verzendkosten moet de verkoper vergoeden en je hoeft geen genoegen te nemen met een tegoedbon. Ik zou duidelijk aangeven dat ik met een beroep op de wettelijke garantie ex art. 7:17 BW e.v. vervanging van het ondeugdelijke product verlang en recht heb om de volledige verzendkosten vergoed te krijgen. Ik zou dit schriftelijk (brief of e-mail) afhandelen en direct een uiterste termijn aan vastkoppelen. Dan denk ik 14 dagen na het verzenden van de brief. Daarbij kun je aangegeven dat de verkoper in verzuim raakt indien het betreffende bedrag op die datum niet op jouw rekening staat. Hierna kun je zelf een incassotraject starten en daarvoor kun je zelf 40 euro in rekening brengen. Als je dit uitbesteed aan een incassobureau dan heb je recht op 48,40 euro.
Het antwoordnummer van hen ontvangen, lijkt mij de kortste klap.
Heb zojuist een mail uitgestuurd. Nu is het afwachten.
Ok, hier word ik moedeloos van. De reactie op mijn beroep op de wettelijke garantie en recht op teruggave van de verzendkosten voor het terugsturen, waarbij ik ook de bron van het wetboek vermeld:
"U heeft inderdaad fabrieksgarantie en wij zullen ook zeker zorg dragen voor eventuele kosten als het gemaakt of vervangen moet worden en tevens sturen wij het product weer gratis naar u toe zodra het is opgelost.
Als klant zult u zelf moeten zorg dragen voor het opsturen van het product. Dit kan naar ons maar ook rechtstreeks naar de producent maar hier zijn wij niet verantwoordelijk voor.
Wij zijn slechts een bemiddelende partij tussen in dit geval de klant en de garantie verstrekker (producent). In het wetboek wordt ook nergens gesproken over een vergoeding van verzendkosten en deels worden die al door ons vergoed.
Hopelijk bent u voldoende geïnformeerd maar wij zijn van mening dat wij de verzendkosten niet voor u hoeven te betalen. "
"U heeft inderdaad fabrieksgarantie en wij zullen ook zeker zorg dragen voor eventuele kosten als het gemaakt of vervangen moet worden en tevens sturen wij het product weer gratis naar u toe zodra het is opgelost.
Als klant zult u zelf moeten zorg dragen voor het opsturen van het product. Dit kan naar ons maar ook rechtstreeks naar de producent maar hier zijn wij niet verantwoordelijk voor.
Wij zijn slechts een bemiddelende partij tussen in dit geval de klant en de garantie verstrekker (producent). In het wetboek wordt ook nergens gesproken over een vergoeding van verzendkosten en deels worden die al door ons vergoed.
Hopelijk bent u voldoende geïnformeerd maar wij zijn van mening dat wij de verzendkosten niet voor u hoeven te betalen. "
Pas na ontvangst kan een winkel zien of het garantie of misbruik is.
Als je een vijverpomp voor relatief schoon water als vuil water pomp gebruikte vervalt de garantie en dus ook de porto van retour sturen.....
En bij Bliksem inslag waarbij de spanning van normale 230 Volt naar boven de 300 Volt kan oplopen valt er ook buiten.
Dus eerst zelf betalen is gebruikelijk maar een tegoedbon, als je de goedkoopste €4,- kiest verdien je zelfs maar dit is verboden omdat je dan weer bij hun een ander product moet zoeken.
Vele online kopers zijn zelden Winkel trouw helaas, en als eigenaar Webwinkel weet ik hoe moeilijk het is klanten vast te houden....
Als je een vijverpomp voor relatief schoon water als vuil water pomp gebruikte vervalt de garantie en dus ook de porto van retour sturen.....
En bij Bliksem inslag waarbij de spanning van normale 230 Volt naar boven de 300 Volt kan oplopen valt er ook buiten.
Dus eerst zelf betalen is gebruikelijk maar een tegoedbon, als je de goedkoopste €4,- kiest verdien je zelfs maar dit is verboden omdat je dan weer bij hun een ander product moet zoeken.
Vele online kopers zijn zelden Winkel trouw helaas, en als eigenaar Webwinkel weet ik hoe moeilijk het is klanten vast te houden....
Tja, als u wilt krijgen waar u recht op heeft dan moet u naar de rechter.
Het is alweer een tijd geleden, maar ik zal nog even laten weten hoe het is afgelopen.
Uiteindelijk na nog een aantal mails heen en weer waarbij de webshop stug bleef volhouden dat zij geen plichten hiertoe hebben, hadden ze ineens toch "besloten" om de verzendkosten retour te vergoeden. In dit geval in de vorm van een antwoordnummer.
Wellicht heeft de klacht naar de thuiswinkel hierin invloed gehad...
De aanhouder wint !
Uiteindelijk na nog een aantal mails heen en weer waarbij de webshop stug bleef volhouden dat zij geen plichten hiertoe hebben, hadden ze ineens toch "besloten" om de verzendkosten retour te vergoeden. In dit geval in de vorm van een antwoordnummer.
De aanhouder wint !
Misschien heeft iemand van de webshop het woordje kosteloos in het woordenboek opgezocht?user1300 schreef:Het is alweer een tijd geleden, maar ik zal nog even laten weten hoe het is afgelopen.
De aanhouder wint !
Helaas is het meestal de shop die de aanhouder is en wint, omdat het voor luttele euros niet loont naar de rechter te gaan. Goed dat u volgehouden heeft.
Persoonlijk wil ik producten alleen verzekerde of, als de waarde laag genoeg is, aangetekend omdat de verzender anders met de schade blijft zitten wanneer het pakket bij Post.nl kwijt raakt. Uitzondering hierop is wanneer de verkoper dit risico van mij wilt overnemen.
Hier is dat gelukkig goed gegaan. En hoewel je reeds een oplossing hebt wil ik toch iets toelichten:
De verkoper geeft aan dat de koper er voor moet zorgen dat het product bij de verkoper komt.
Voor dit standpunt is geen onderbouwing te vinden in het wetboek. De verplichting om het product te vervangen rust op de schouders van de verkoper. De verkoper moet alles doen wat hiervoor nodig is. Dat betekent dus ook het ophalen van het product. De kosten hiervan mogen niet bij de koper in rekening gebracht worden. Ook niet door hem het product te laten versturen.
Zie hiervoor: Rb HaarlemDatum, 01-05-2012, LJN: BW6479 r.o. 5.7 en Rb Midden-Nederland, 09-01-2013, LJN: BY8341 r.o. 4.8 en 4.9.
Voor het begrip kosteloos kan verwezen worden naar de Europese Richtlijn consumptiegoederen 99/44/EG. In art. 3 lid 4 daarvan is de volgende definitie terug te vinden:
Hier is dat gelukkig goed gegaan. En hoewel je reeds een oplossing hebt wil ik toch iets toelichten:
De verkoper geeft aan dat de koper er voor moet zorgen dat het product bij de verkoper komt.
Voor dit standpunt is geen onderbouwing te vinden in het wetboek. De verplichting om het product te vervangen rust op de schouders van de verkoper. De verkoper moet alles doen wat hiervoor nodig is. Dat betekent dus ook het ophalen van het product. De kosten hiervan mogen niet bij de koper in rekening gebracht worden. Ook niet door hem het product te laten versturen.
Zie hiervoor: Rb HaarlemDatum, 01-05-2012, LJN: BW6479 r.o. 5.7 en Rb Midden-Nederland, 09-01-2013, LJN: BY8341 r.o. 4.8 en 4.9.
Voor het begrip kosteloos kan verwezen worden naar de Europese Richtlijn consumptiegoederen 99/44/EG. In art. 3 lid 4 daarvan is de volgende definitie terug te vinden:
De term "kosteloos" in de leden 2 en 3 heeft betrekking op de kosten die gemaakt moeten worden om de goederen in overeenstemming te brengen, met name de kosten van verzending, loon en materiaal.