LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Problemen met de digitale overheid
Problemen met de digitale overheid
24 uur per dag bereikbaar. Vanuit je huis al je zaken met de overheid regelen. De digitale overheid klinkt ideaal. Maar wat als je vastloopt doordat jouw situatie niet zo heel erg standaard is? In de studio reageert de Nationale Ombudsman Alex Brenninkmeijer.
Maandag in Radar, om 20:30 bij de TROS op Nederland 1
Maandag in Radar, om 20:30 bij de TROS op Nederland 1
-
Re: Problemen met de digitale overheid
Overheid wordt digitaal? Welcome to the New World Order, Big Brother is watching you! Zo kan de overheid je uitsluiten van alles, omdat je in de ogen van de overheid ongewenst bent.
de familie die "gemigreerd" was moet geen lening krijgen, maar van de gemeente woerden een verklaring eisen dat ze de gehele periode in woerden woonachtig waren. ze kunnen dan op deze manier aan de zorgverzekeraar en de zorgverleners etc duidelijk maken dat de rekeningen onterecht geweest zijn, en dat ze wel nederlands ingezetene waren en dus ook verzekerd zijn geweest voor zorg.
Het verstrekken van een lening betekent dat ze nog steeds voor de onterechte kosten opdraaien. dat is toch een omgekeerde wereld. de gemeente maakt een fout en helpt niet om die fout en de financiele gevolgen ervan te herstellen
Het verstrekken van een lening betekent dat ze nog steeds voor de onterechte kosten opdraaien. dat is toch een omgekeerde wereld. de gemeente maakt een fout en helpt niet om die fout en de financiele gevolgen ervan te herstellen
-
Het is van belang dat cliënten van het UWV de storende zaken, welke zij meemaken, deze door geven aan de UWV Cliëntenraad.
Op deze manier kan er verder gewerkt worden aan een goede digitale informatie.
In het verleden zijn er al goede vorderingen gemaakt.
Op deze manier kan er verder gewerkt worden aan een goede digitale informatie.
In het verleden zijn er al goede vorderingen gemaakt.
Wat niet tot uiting komt, is of deze familie de verhuizing heeft gemeld bij de gemeente. Zo niet, dan hebben zij de problemen aan zichzelf te wijten, omdat je verplicht bent een verhuizing te melden.
Wel gemeld? Dan moet de gemeente zodanig handelen, dat deze mensen niet worden benadeeld.
Wel gemeld? Dan moet de gemeente zodanig handelen, dat deze mensen niet worden benadeeld.
Het hangt er in mijn ogen van af hoe zo'n "niet standaard" situatie is ontstaan. Er zijn ook een aantal punten waar de burger zelf een fout in het systeem/proces kan introduceren.
Het stelsel van basisregistraties wat de digitalisering van de overheid mogelijk maakt, is onderbouwd met uitgebreide datamodellen, casestudies en controlemomenten, welke op hun beurt zijn gebaseerd op datasets en werkmethodes die al tientallen jaren door (lokale) overheden gebruikt werden.
Dat wil niet zeggen dat alles 100% van de tijd goed gaat, daar is geen enkel IT systeem op te bouwen, maar het zou zomaar kunnen dat deze niet standaard situaties in het analoge tijdperk ook al mis gingen.
En daarnaast vind ik het persoonlijk wel wat opportunistische journalistiek om deze incidenten er zo uit te lichtten, en als een blind paard voorbij te stormen aan het veelvoud van handelingen die wél goed gaan.
Het stelsel van basisregistraties wat de digitalisering van de overheid mogelijk maakt, is onderbouwd met uitgebreide datamodellen, casestudies en controlemomenten, welke op hun beurt zijn gebaseerd op datasets en werkmethodes die al tientallen jaren door (lokale) overheden gebruikt werden.
Dat wil niet zeggen dat alles 100% van de tijd goed gaat, daar is geen enkel IT systeem op te bouwen, maar het zou zomaar kunnen dat deze niet standaard situaties in het analoge tijdperk ook al mis gingen.
En daarnaast vind ik het persoonlijk wel wat opportunistische journalistiek om deze incidenten er zo uit te lichtten, en als een blind paard voorbij te stormen aan het veelvoud van handelingen die wél goed gaan.
Ik dreig op korte termijn failliet te gaan door een administratieve handeling van Gemeente richting Belastingdienst. Ik ben vanuit de BBZ zelfstandige geworden en kan net leven van mijn inkomsten. Nu heeft de Gemeente 2 jaar in één aan de inkomsten belasting opgegeven. Mijn inkomen lijkt 2x hoger dan het in werkelijkheid was. Daardoor kom ik niet meer in aanmerking voor toeslagen. Nu moet ik al mijn toeslagen als alleenstaande moeder terugbetalen. Mijn boekhoudster heeft in haar pogingen zaken recht te zetten veel uren gemaakt die op niets zijn uitgelopen. Raming totale kosten (incl terugbetalen toeslagen) 6000 euro. De Belastingdienst kan alleen gegevens verwerken die de werkelijkheid weerspiegelen. Bemiddeling in de communicatie tussen Gemeente en Belastingen lopen tot op heden op niets uit. Men blijft bij de Gemeente maar beweren dat je als ondernemer boekhoudkundig moet middelen. Maar toeslagen kunnen niet gemiddeld worden. Een overzicht genereren die werkelijkheid weerspiegelt kan men tot op heden niet. Bezwaartermijnen t.a.v. de Belastingdienst kunnen niet veel langer worden uitgesteld.
Een jurist inhuren om mijzelf te verdedigen kan niet. Juist het juridisch peiljaar valt in het jaar van onjuiste opgave door de gemeente. Geen rechten dus.
Ben bijna hele dagen druk met het oplossen van bovengenoemde problemen. De kosten blijven oplopen en mijn omzet daalt.
Gevangen in het rad van een monsterlijk systeem. Een systeem waarin iedereen denkt zijn werk juist te doen maar zich niet realiseert welke desastreuse gevolgen één tikfout kan veroorzaken. Welke ambtenaar heeft 's avonds tegen zijn partner gezegd. Ik heb slecht één tikfout gemaakt vandaag schat. Goed he. Dit is geen kwestie van de juiste software.
Een jurist inhuren om mijzelf te verdedigen kan niet. Juist het juridisch peiljaar valt in het jaar van onjuiste opgave door de gemeente. Geen rechten dus.
Ben bijna hele dagen druk met het oplossen van bovengenoemde problemen. De kosten blijven oplopen en mijn omzet daalt.
Gevangen in het rad van een monsterlijk systeem. Een systeem waarin iedereen denkt zijn werk juist te doen maar zich niet realiseert welke desastreuse gevolgen één tikfout kan veroorzaken. Welke ambtenaar heeft 's avonds tegen zijn partner gezegd. Ik heb slecht één tikfout gemaakt vandaag schat. Goed he. Dit is geen kwestie van de juiste software.
Volgens mij moet je bij de aangifte toch de voor-ingevulde bedragen controleren? Jij, of je boekhouder namens jou, doet de definitieve aangifte, dus daar hadden die bedragen dan toch óók op moeten vallen?Majobo schreef:Ik dreig op korte termijn failliet te gaan door een administratieve handeling van Gemeente richting Belastingdienst. Ik ben vanuit de BBZ zelfstandige geworden en kan net leven van mijn inkomsten. Nu heeft de Gemeente 2 jaar in één aan de inkomsten belasting opgegeven. Mijn inkomen lijkt 2x hoger dan het in werkelijkheid was. Daardoor kom ik niet meer in aanmerking voor toeslagen. Nu moet ik al mijn toeslagen als alleenstaande moeder terugbetalen. Mijn boekhoudster heeft in haar pogingen zaken recht te zetten veel uren gemaakt die op niets zijn uitgelopen. Raming totale kosten (incl terugbetalen toeslagen) 6000 euro. De Belastingdienst kan alleen gegevens verwerken die de werkelijkheid weerspiegelen. Bemiddeling in de communicatie tussen Gemeente en Belastingen lopen tot op heden op niets uit. Men blijft bij de Gemeente maar beweren dat je als ondernemer boekhoudkundig moet middelen. Maar toeslagen kunnen niet gemiddeld worden. Een overzicht genereren die werkelijkheid weerspiegelt kan men tot op heden niet. Bezwaartermijnen t.a.v. de Belastingdienst kunnen niet veel langer worden uitgesteld.
Het UWV is hopeloos. Als werknemer vertrekt: geen idee wie nieuwe contactpersoon is. Bellen naar algemene nummer: men weet nergens van en kan niet reageren.
Terugbellen net op de ene dag dat ik werk en dan verwijt krijgen dat ik niet opnam.
Een brief schrijven dat men gebeld had en dat ik niet opnam. Ten eerste had ik gemeld dat ik op vakantie was en ten tweede heeft men niet gebeld, want ik krijg altijd een voicemailbericht, ook als er niets is ingesproken.
Dit heeft men al vaker zo gedaan.
Terugbellen net op de ene dag dat ik werk en dan verwijt krijgen dat ik niet opnam.
Een brief schrijven dat men gebeld had en dat ik niet opnam. Ten eerste had ik gemeld dat ik op vakantie was en ten tweede heeft men niet gebeld, want ik krijg altijd een voicemailbericht, ook als er niets is ingesproken.
Dit heeft men al vaker zo gedaan.
-
als je ergens inlogd met digid en iets invult krijg je a. een bevestigingsemail en b. een mogelijkheid om het formulier wat je hebt ingevuld te printen cq op te slaan.
weet je altijd wanneer en wat je ingevuld hebt.
als je naar een instantie belt moet je vaak je bsn intoetsen, bij het UWV bv, dit om je door te kunnen verbinden met de ww in je buurt. wat veel mensen niet weten is dat deze telefoongesprekken worden geregistreerd met datum, onderwerp en tekst ingevuld door de medewerker.
de meneer met de boete van het UWV zou er goed aan doen door te bellen/schrijven met het UWV en deze gesprekken op te vragen en gebruiken om bezwaar te maken tegen de boete. als de telefoontjes inderdaad gaan over het niet bereikbaar zijn van de site en hij telefonisch door wil geven dat hij weer werk heeft, dit niet gehonoreerd wordt maar 6 telefoontjes later wel, heeft hij denk ik wel een goed bezwaar. bovendien weet heel nl. zolangzamerhand wel dat zowel het UWV alsmede Werk.nl 1 groot drama is en de helft van de tijd niet bereikbaar is. wat ik mij echter afvraag waarom de boete zo hoog is. bij een 1e overtreding, in hun ogen dan, is de boete nooit zo hoog dus wat is er nog meer mis gegaan?
wat de fam. die zoek raakte vraag ik me af hebben ze de verhuizing wel doorgegeven? kwam niet cht naar voren in het verhaal. niet? eigen schuld. wel? dan de gemeente voor de rechter dagen!
verder nog een tip: iedere overheidswebsite heeft een contactformulier. klachten? iedere dag een contactformulier invullen. ingevulde tekst even kopieëren en opslaan in een worddocumentje dan hoef je niet iedere dag hetzelfde verhaal opnieuw te schrijven.
weet je altijd wanneer en wat je ingevuld hebt.
als je naar een instantie belt moet je vaak je bsn intoetsen, bij het UWV bv, dit om je door te kunnen verbinden met de ww in je buurt. wat veel mensen niet weten is dat deze telefoongesprekken worden geregistreerd met datum, onderwerp en tekst ingevuld door de medewerker.
de meneer met de boete van het UWV zou er goed aan doen door te bellen/schrijven met het UWV en deze gesprekken op te vragen en gebruiken om bezwaar te maken tegen de boete. als de telefoontjes inderdaad gaan over het niet bereikbaar zijn van de site en hij telefonisch door wil geven dat hij weer werk heeft, dit niet gehonoreerd wordt maar 6 telefoontjes later wel, heeft hij denk ik wel een goed bezwaar. bovendien weet heel nl. zolangzamerhand wel dat zowel het UWV alsmede Werk.nl 1 groot drama is en de helft van de tijd niet bereikbaar is. wat ik mij echter afvraag waarom de boete zo hoog is. bij een 1e overtreding, in hun ogen dan, is de boete nooit zo hoog dus wat is er nog meer mis gegaan?
wat de fam. die zoek raakte vraag ik me af hebben ze de verhuizing wel doorgegeven? kwam niet cht naar voren in het verhaal. niet? eigen schuld. wel? dan de gemeente voor de rechter dagen!
verder nog een tip: iedere overheidswebsite heeft een contactformulier. klachten? iedere dag een contactformulier invullen. ingevulde tekst even kopieëren en opslaan in een worddocumentje dan hoef je niet iedere dag hetzelfde verhaal opnieuw te schrijven.
-
Een goed onderwerp alleen jammer dat het eenzijdig is belicht. Want idd zoals eerder geschreven wat is het exacte verhaal van de verhuizing? Heeft de familie de verhuizing juist opgegeven en doorgeven? Want zo ja dan zit de gemeente dus echt heel erg fout en moeten ze ook de gemaakte kosten betalen. Door de oplossing die nu door de gemeente is geboden lijkt mij dat de familie zelf iets met het doorgeven van de verhuizing niet goed hebben gedaan of nagelaten. Als zij zelf de verhuizing niet hebben doorgegeven en in hun oude huis andere bewoners zijn komen wonen dan kunnen die de de mensen die er nog staan ingeschreven uit laten schrijven, er vindt dan een onderzoek plaats waarna een uitschrijving (adres onbekend / buitenland??) volgt.
De meneer met het UWV die aan het werk was gegaan had het natuurlijk ook middels een brief kunnen melden. Het afdoen van overdag slaap ik want ik werk 's nachts vond ik zelf ook te gemakkelijk. Als het om zo iets belangrijks gaat dan moet je gewoon moeite doen, desnoods ff wat eerder wakker worden om het telefonisch te proberen.
De meneer met het UWV die aan het werk was gegaan had het natuurlijk ook middels een brief kunnen melden. Het afdoen van overdag slaap ik want ik werk 's nachts vond ik zelf ook te gemakkelijk. Als het om zo iets belangrijks gaat dan moet je gewoon moeite doen, desnoods ff wat eerder wakker worden om het telefonisch te proberen.
Vroeger verhuisde je IT- technisch gezien van eilandje A naar eilandje B, en daar zijn er 400+ van in Nederland. (gemeenten dus) Straks gaat dat allemaal via 1 centraal punt, het Agentschap BPR, welke ze maar op 1 manier mutaties (verhuizingen) aan kunnen/mogen leveren, en waarvan ze ook maar op 1 manier gegevens weer terug krijgen. Dat wordt in de toekomst steeds meer en beter geautomatiseerd, en dus minder foutgevoelig, omdat al die eigen software bedenksels van individuele gemeenten, langzaamaan uitgefaseerd gaan worden.Anne-Claire-Sophie schreef:Een goed onderwerp alleen jammer dat het eenzijdig is belicht. Want idd zoals eerder geschreven wat is het exacte verhaal van de verhuizing? Heeft de familie de verhuizing juist opgegeven en doorgeven? Want zo ja dan zit de gemeente dus echt heel erg fout en moeten ze ook de gemaakte kosten betalen. Door de oplossing die nu door de gemeente is geboden lijkt mij dat de familie zelf iets met het doorgeven van de verhuizing niet goed hebben gedaan of nagelaten. Als zij zelf de verhuizing niet hebben doorgegeven en in hun oude huis andere bewoners zijn komen wonen dan kunnen die de de mensen die er nog staan ingeschreven uit laten schrijven, er vindt dan een onderzoek plaats waarna een uitschrijving (adres onbekend / buitenland??) volgt.
Volgens mij moet je bij de aangifte toch de voor-ingevulde bedragen controleren? Jij, of je boekhouder namens jou, doet de definitieve aangifte, dus daar hadden die bedragen dan toch óók op moeten vallen?[/quote]
Het ligt ingewikkelder dan u suggereert. Mijn boekhoudster heeft bij mijn aangifte aangegeven dat het overzicht van de Gemeente incorrect was. Maar hierop wordt niet gereageerd. De definitieve aangifte verloopt via de Gemeente. Mijn aangifte is ondergeschikt aan de gegevens van de Gemeente. Voor de duidelijkheid de belastingdienst gaat uit van de opgave van de gemeente. Dit is nu juist het probleem.
Het ligt ingewikkelder dan u suggereert. Mijn boekhoudster heeft bij mijn aangifte aangegeven dat het overzicht van de Gemeente incorrect was. Maar hierop wordt niet gereageerd. De definitieve aangifte verloopt via de Gemeente. Mijn aangifte is ondergeschikt aan de gegevens van de Gemeente. Voor de duidelijkheid de belastingdienst gaat uit van de opgave van de gemeente. Dit is nu juist het probleem.