LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] bankbeslag in combinatie met loonbeslag....hoe kan dit?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
wiho

bankbeslag in combinatie met loonbeslag....hoe kan dit?

Ongelezen bericht door wiho »

Door een hele reeks aan omstandigheden waar ik nu niet verder op in zal gaan heb ik te maken met een behoorlijke schuld bij meerdere schuldeisers. Dit loopt inmiddels al enkele jaren en steeds weer loop ik tegen "absurde" regelgeving en bureaucratie aan in Nederland.

Al geruime tijd heb ik te maken met een loonbeslag waardoor ik leef van 90% van bijstandsniveau samen met mijn 2 kinderen.

Vandaag werd ik voor de 3e keer geconfronteerd met een bankbeslag waardoor ik deze maand vrijwel helemaal geen inkomen heb om betalingen te doen zoals huur, energie en zorg....
Morgen moet ik zien te achterhalen welke instantie het bankbeslag heeft gelegd want ik ben daarover (nog) niet in kennis gesteld...vermoedelijk is het de belastingdienst die dus ook al een loonbeslag op mijn uitkering hebben gelegd en daar maandelijks het maximale bedrag, behalve de beslagvrije voet, uit ontvangen.

nazoeken op internet heeft mij nog vrijwel geen informatie opgeleverd, behalve dat er inderdaad een bankbeslag mag worden gelegd na een gerechtelijk bevel.....
echter het kan toch niet zo zijn dat een instantie een maximaal loonbeslag legt...en vervolgens het bedrag dat overblijft door de wettelijke beslagvrije voet alsnog incasseert via een bankbeslag?

iemand hier ervaring mee en tips hoe hierop bezwaar te maken?

op dit moment heb ik dus vrijwel geen inkomsten deze maand en kan ik dus ook de huur niet betalen etc.....dit kan toch niet mogelijk zijn?

juridisch advies bij juridisch loket heeft mij niets opgeleverd...en helaas heb ik niet de middelen om zelf een advocaat in te huren...en nee ik krijg ook geen toevoeging voor juridisch advies want daarbij wordt gekeken naar bruto inkomen....en niet naar wat je netto te besteden hebt ..helaas...

Annikaatje

Re: bankbeslag in combinatie met loonbeslag....hoe kan dit?

Ongelezen bericht door Annikaatje »

Weet u inmiddels zeker dat het inderdaad de belastingdienst is die het bankbeslag heeft geregeld? Als dat zo is lijkt het me 'makkelijk' (is natuurlijk wel een hele bureaucratische molen): contact opnemen met de belastingdienst, verhaal uitleggen, en verzoeken om onmiddellijke opheffing van dat bankbeslag.

thecure

Ongelezen bericht door thecure »

wiho schreef:Door een hele reeks aan omstandigheden waar ik nu niet verder op in zal gaan heb ik te maken met een behoorlijke schuld bij meerdere schuldeisers. Dit loopt inmiddels al enkele jaren en steeds weer loop ik tegen "absurde" regelgeving en bureaucratie aan in Nederland.

Al geruime tijd heb ik te maken met een loonbeslag waardoor ik leef van 90% van bijstandsniveau samen met mijn 2 kinderen.

Vandaag werd ik voor de 3e keer geconfronteerd met een bankbeslag waardoor ik deze maand vrijwel helemaal geen inkomen heb om betalingen te doen zoals huur, energie en zorg....
Morgen moet ik zien te achterhalen welke instantie het bankbeslag heeft gelegd want ik ben daarover (nog) niet in kennis gesteld...vermoedelijk is het de belastingdienst die dus ook al een loonbeslag op mijn uitkering hebben gelegd en daar maandelijks het maximale bedrag, behalve de beslagvrije voet, uit ontvangen.

nazoeken op internet heeft mij nog vrijwel geen informatie opgeleverd, behalve dat er inderdaad een bankbeslag mag worden gelegd na een gerechtelijk bevel.....
echter het kan toch niet zo zijn dat een instantie een maximaal loonbeslag legt...en vervolgens het bedrag dat overblijft door de wettelijke beslagvrije voet alsnog incasseert via een bankbeslag?

op dit moment heb ik dus vrijwel geen inkomsten deze maand en kan ik dus ook de huur niet betalen etc.....dit kan toch niet mogelijk zijn?

juridisch advies bij juridisch loket heeft mij niets opgeleverd...en helaas heb ik niet de middelen om zelf een advocaat in te huren...en nee ik krijg ook geen toevoeging voor juridisch advies want daarbij wordt gekeken naar bruto inkomen....en niet naar wat je netto te besteden hebt ..helaas...
als uw bruto inkomen hoog genoeg is, maar netto niets overhoud, zit er toch een probleem in uw uitgaven, mijns inziens (hoge hypotheek?)

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

thecure schreef:
wiho schreef:Door een hele reeks aan omstandigheden waar ik nu niet verder op in zal gaan heb ik te maken met een behoorlijke schuld bij meerdere schuldeisers. Dit loopt inmiddels al enkele jaren en steeds weer loop ik tegen "absurde" regelgeving en bureaucratie aan in Nederland.

als uw bruto inkomen hoog genoeg is, maar netto niets overhoud, zit er toch een probleem in uw uitgaven, mijns inziens (hoge hypotheek?)
Denk dat het probleem is dat je de OP niet goed gelezen hebt?

@TS, ik kan je helaas geen antwoord geven of dit kan en mag.
Maar het wel een uitzichtloze situatie zo toch? Het duurt al jaren en wanneer ben je uit deze situatie?
Is het een idee om een gesprek aan te vragen over WSNP?
Dan kun je na 3 jaar met een schone lei beginnen.

sacredfour

Ongelezen bericht door sacredfour »

Volg het advies op van Annikaatje. Ik heb ooit hetzelfde meegemaakt. Na melding bij de belastingdienst dat er al beslag op inkomen was en dat dit nu het minimum bestaansinkomen was, heeft de belastingdienst het beslag op de bankrekening al binnen enkele dagen opgeheven.

Gesloten