| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Incassokosten (Inkasso Unie en Zorgkantoor) bij bejaarde man
Incassokosten (Inkasso Unie en Zorgkantoor) bij bejaarde man
Mijn vader (75+) kreeg een eindafrekening van 4.300,- voor zijn thuiszorg en een rekening van 670,- (incassokosten). Helaas was ik een tijdje op vakantie waardoor ik zijn administratie niet kon doen. Hij is zelf bejaard en kan het niet zelf regelen. Hoofdsom is terecht. Dat het dit keer fout is gelopen is dus helemaal mijn schuld. Ik had dit beter moeten overdragen.
Na mijn vakantie heb ik na de eerste brief van Inkasso Unie gelijk de hoofdsom betaald, maar ik weiger de incassokosten te betalen. Ik heb gelijk schriftelijk de incassokosten betwist. Ik vind dat het Zorgkantoor namelijk er ook voor kon kiezen om de openstaande vordering te verrekenen met de betalingen die zij nog doen. Verder is er ook geen 14-dagenbrief verstuurd door Inkasso Unie die aan alle eisen voldoet. Heb hier met Inkasso Unie over gemaild en aangeboden om 40,- uit coulance te betalen voor hun inspanningen. Maar ze weigeren. Nu geven ze aan over te gaan tot dagvaarding om de incasso kosten bij mijn vader te innen.
Als je het mij vraagt zijn dit malafide praktijken en haalt Inkasso Unie werkelijk alles uit de kast om zelfs geld uit een bejaarde gepensioneerde te wringen. Mijn vader moet van een klein pensioentje rondkomen. Voor het versturen van één brief kan je toch hoogstens postzegelkosten in rekening brengen? Dat het Zorgkantoor meewerkt aan deze praktijken kan ik al helemaal niet begrijpen. Die moeten toch juist oog hebben voor kwetsbare mensen in onze samenleving en een beetje mee kunnen denken? Ik heb ze aangeschreven maar ze verschuilen zich achter Inkasso Unie die het vuile werk voor ze opknapt. Zelf zijn ze te beroerd om openstaande vorderingen te verrekenen met betalingen die ze doen. Schandalig!
Ik moet mij dus voorbereiden op een rechtszaak voor de incassokosten. Als jullie nog tips en advies hebben of nog stappen weten die ik kan zetten, hoor ik het graag.
Na mijn vakantie heb ik na de eerste brief van Inkasso Unie gelijk de hoofdsom betaald, maar ik weiger de incassokosten te betalen. Ik heb gelijk schriftelijk de incassokosten betwist. Ik vind dat het Zorgkantoor namelijk er ook voor kon kiezen om de openstaande vordering te verrekenen met de betalingen die zij nog doen. Verder is er ook geen 14-dagenbrief verstuurd door Inkasso Unie die aan alle eisen voldoet. Heb hier met Inkasso Unie over gemaild en aangeboden om 40,- uit coulance te betalen voor hun inspanningen. Maar ze weigeren. Nu geven ze aan over te gaan tot dagvaarding om de incasso kosten bij mijn vader te innen.
Als je het mij vraagt zijn dit malafide praktijken en haalt Inkasso Unie werkelijk alles uit de kast om zelfs geld uit een bejaarde gepensioneerde te wringen. Mijn vader moet van een klein pensioentje rondkomen. Voor het versturen van één brief kan je toch hoogstens postzegelkosten in rekening brengen? Dat het Zorgkantoor meewerkt aan deze praktijken kan ik al helemaal niet begrijpen. Die moeten toch juist oog hebben voor kwetsbare mensen in onze samenleving en een beetje mee kunnen denken? Ik heb ze aangeschreven maar ze verschuilen zich achter Inkasso Unie die het vuile werk voor ze opknapt. Zelf zijn ze te beroerd om openstaande vorderingen te verrekenen met betalingen die ze doen. Schandalig!
Ik moet mij dus voorbereiden op een rechtszaak voor de incassokosten. Als jullie nog tips en advies hebben of nog stappen weten die ik kan zetten, hoor ik het graag.
Re: Incassokosten (Inkasso Unie en Zorgkantoor) bij bejaarde man
Voor incassokosten, d.w.z. kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte, geldt dat de minister via een algemene maatregel van bestuur maximum bedragen heeft opgelegd, maar ook geldt dat direct het volledige bedrag in rekening kan worden gebracht. Wel moet er voldaan zijn aan de wettelijke eisen. Een van deze eisen is dat er na het intreden van verzuim kosteloos een aanmaning moet worden verstuurd waarbij uw vader veertien dagen krijgt, vanaf de dag na ontvangst, om te betalen. In uw geval is hieraan niet voldaan dus mogen er geen incassokosten inrekening gebracht worden.
In uw geval zou het maximum zijn 2500 * 15% + 1800 * 10% = 555 euro. Ook dit is een reden om helemaal geen incassokosten te hoeven betalen.
In uw geval zou het maximum zijn 2500 * 15% + 1800 * 10% = 555 euro. Ook dit is een reden om helemaal geen incassokosten te hoeven betalen.
Ik handel al zijn zaken af daar machtigt hij mij ook voor. Als de rechter bepaalt dat het inderdaad terecht is dan zal ik niet aarzelen om zelf de incassokosten te betalen. Daar hoeft u zich geen zorgen over te maken. Maar ik ga natuurlijk niet nu al voor Sinterklaas spelen.vogels schreef:Zij wel en jij niet? HIJ krijgt de aanmaningen op zijn deurmat, HIJ krijgt de deurwaarder aan de deur, HIJ wordt opgescheept met alle stress!Die moeten toch juist oog hebben voor kwetsbare mensen in onze samenleving en een beetje mee kunnen denken?
JIJ hebt de zaken niet goed afgehandeld, wees een vent en betaal zelf die incassokosten.
Je vader bedoel je.Ik moet mij dus voorbereiden op een rechtszaak voor de incassokosten
Ik heb de incassocalculator (http://schuldinfo.nl/?id=50) gebruikt en daar staat dat de btw ook in rekening gebracht mag worden als de verdere prcoedure goed is doorlopen.alfatrion schreef:Voor incassokosten, d.w.z. kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte, geldt dat de minister via een algemene maatregel van bestuur maximum bedragen heeft opgelegd, maar ook geldt dat direct het volledige bedrag in rekening kan worden gebracht. Wel moet er voldaan zijn aan de wettelijke eisen. Een van deze eisen is dat er na het intreden van verzuim kosteloos een aanmaning moet worden verstuurd waarbij uw vader veertien dagen krijgt, vanaf de dag na ontvangst, om te betalen. In uw geval is hieraan niet voldaan dus mogen er geen incassokosten inrekening gebracht worden.
Verder is er ook geen 14-dagenbrief verstuurd door Inkasso Unie die aan alle eisen voldoet.
Zo te lezen ben je op de hoogte van de voorwaarden waaraan voldaan moet worden.
http://www.juridischloket.nl/vraagenant ... fault.aspx
Zo te lezen ben je op de hoogte van de voorwaarden waaraan voldaan moet worden.
http://www.juridischloket.nl/vraagenant ... fault.aspx
Die had ik even over het hoofd gezien. Het klopt dat de BTW in rekening kan worden gebracht als de schuldeiser niet BTW plichtig is. Dit wil nog wel eens gelden voor verzekeraars. Voorwaarde is dan wel dat er een ander bedrijf is ingeschakeld, maar dat is hier het geval. Dan komt het maximum bedrag op 671,55 euro.Mozi schreef:Ik heb de incassocalculator (http://schuldinfo.nl/?id=50) gebruikt en daar staat dat de btw ook in rekening gebracht mag worden als de verdere prcoedure goed is doorlopen.