LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Ford dealer laat mij voor kosten opdraaien vlak na aankoop
Ford dealer laat mij voor kosten opdraaien vlak na aankoop
Ik heb ongeveer 5 weken geleden een 2e hands Ford Fiesta gekocht bij een officiële Ford dealer. Vanaf de eerste rit merkte ik dat de auto af en toe schokte in de 2e versnelling. Soms viel het meer op, soms minder, of merkte ik het helemaal niet. Ik twijfelde dus aan mij zelf, en dacht dat ik nog moest wennen aan de nieuwe auto. Ik heb niet veel verstand van auto's, dus dacht 'ik leer nog wel vloeiend rijden met deze auto'. Zoveel heb ik ook nog niet met de nieuwe auto gereden. Misschien 10x in totaal.
Nu hoorde ik sinds een week geleden achter soms een ratelend en zwaar schurend geluid. Dus een afspraak gemaakt puur alleen voor deze klacht. Dus niet niet eens de klacht van het schokken in zijn 2 vermeld omdat ik werkelijk dacht dat dit aan mijn rijstijl lag. Vervolgens met een monteur een testrit gemaakt en hem laten rijden. Het ratelend and zwaar schurend geluid was deze rit niet te horen, maar hij merkte meteen dat de auto schokte in zijn 2, en soms in zijn 3.
Later op deze dag werd ik gebeld dat alle 3 de bougie kabels zijn doorgebeten door een marter. Kosten ca 140 euro, en dit valt niet onder garantie. Hier kan ik nog overheen komen, maar ik vind het toch vervelend omdat naar mijn mening de bougie kabels dan al doorgebeten moeten zijn geweest toen ik de auto kocht. Maar nu komt het ergste, Omdat alle 3 de kabels al een tijdje kapot zijn, is het risico groot dat de katalysator nu ook kapot gaat volgens de monteur, dit kan 2 a 3 maanden duren voordat ik dit ga merken zegt hij. Kosten van een katalysator: ca 1400 euro.
Dit vind ik dus werkelijk te gek voor woorden. De auto heeft 5000 euro gekost (was van 6500 voor 5000 afgeprijsd), en ik ben na lang overwegen extra naar een officiële dealer gegaan omdat ik geen risico wou lopen en graag BOVAG garantie wou hebben. Mijn budget was eerst 4000 euro, maar daar kreeg ik nergens BOVAG garantie mee.
Weet iemand hoe ik mij kan verweren hiertegen? Want ik weet zeker dat de auto al schokte in zijn 2 vanaf dag 1. De verkoper die mij de auto verkocht heeft, en waar ik dit aan ga voorleggen is behoorlijk bijdehand, en ik weet niet of ik hem mondeling overtuigd krijg. Waarschijnlijk zal hij gewoon zeggen, dit had u zelf moeten merken bij het rijden. Weten jullie welke instanties of regelingen achter mij kunnen staan? Of hoe ik dit het beste kan aanpakken?
Overigens hebben we in de familie al 3 jaar de auto's op de parkeerplaats staan thuis, en nooit last gehad van marters, ook van de omwonenden nooit klachten gehoord. Ik weet dus zeker dat het al was toen ik de auto kreeg.
Ik begin nu zelfs een eigen theorie te vormen, dat dit een truc is van hun om toch nog die 1500 euro te innen waarmee hij eerst was afgeprijsd. Of denk ik nu te gek?
Hopelijk kan iemand mij vandaag nog helpen, aangezien ik straks de auto moet gaan ophalen, en mij dus dan moet verweren.
Nu hoorde ik sinds een week geleden achter soms een ratelend en zwaar schurend geluid. Dus een afspraak gemaakt puur alleen voor deze klacht. Dus niet niet eens de klacht van het schokken in zijn 2 vermeld omdat ik werkelijk dacht dat dit aan mijn rijstijl lag. Vervolgens met een monteur een testrit gemaakt en hem laten rijden. Het ratelend and zwaar schurend geluid was deze rit niet te horen, maar hij merkte meteen dat de auto schokte in zijn 2, en soms in zijn 3.
Later op deze dag werd ik gebeld dat alle 3 de bougie kabels zijn doorgebeten door een marter. Kosten ca 140 euro, en dit valt niet onder garantie. Hier kan ik nog overheen komen, maar ik vind het toch vervelend omdat naar mijn mening de bougie kabels dan al doorgebeten moeten zijn geweest toen ik de auto kocht. Maar nu komt het ergste, Omdat alle 3 de kabels al een tijdje kapot zijn, is het risico groot dat de katalysator nu ook kapot gaat volgens de monteur, dit kan 2 a 3 maanden duren voordat ik dit ga merken zegt hij. Kosten van een katalysator: ca 1400 euro.
Dit vind ik dus werkelijk te gek voor woorden. De auto heeft 5000 euro gekost (was van 6500 voor 5000 afgeprijsd), en ik ben na lang overwegen extra naar een officiële dealer gegaan omdat ik geen risico wou lopen en graag BOVAG garantie wou hebben. Mijn budget was eerst 4000 euro, maar daar kreeg ik nergens BOVAG garantie mee.
Weet iemand hoe ik mij kan verweren hiertegen? Want ik weet zeker dat de auto al schokte in zijn 2 vanaf dag 1. De verkoper die mij de auto verkocht heeft, en waar ik dit aan ga voorleggen is behoorlijk bijdehand, en ik weet niet of ik hem mondeling overtuigd krijg. Waarschijnlijk zal hij gewoon zeggen, dit had u zelf moeten merken bij het rijden. Weten jullie welke instanties of regelingen achter mij kunnen staan? Of hoe ik dit het beste kan aanpakken?
Overigens hebben we in de familie al 3 jaar de auto's op de parkeerplaats staan thuis, en nooit last gehad van marters, ook van de omwonenden nooit klachten gehoord. Ik weet dus zeker dat het al was toen ik de auto kreeg.
Ik begin nu zelfs een eigen theorie te vormen, dat dit een truc is van hun om toch nog die 1500 euro te innen waarmee hij eerst was afgeprijsd. Of denk ik nu te gek?
Hopelijk kan iemand mij vandaag nog helpen, aangezien ik straks de auto moet gaan ophalen, en mij dus dan moet verweren.
Re: Ford dealer laat mij voor kosten opdraaien vlak na aankoop
Rubberen slangen en ook kabels kunnen soepel gemaakt worden door gebruik van oliën, oa van olie gemaakt van vis-restmateriaal. Dat zijn ook de kabels waar marters graag aan knagen. In onze straat is al >6 maanden een steenmarter actief, maar die vreet alleen de kabels van de Hyundai van de buurman aan, de andere auto's raakt hij niet aan. Totdat hij elke dag een raamwerk van kippengaas onder de motor plaatste, wist niemand in de straat dat er marters actief waren, dus jij kan ook gewoon het eerste slachtoffer zijn.crise schreef:Ik heb ongeveer 5 weken geleden een 2e hands Ford Fiesta gekocht bij een officiële Ford dealer. Vanaf de eerste rit merkte ik dat de auto af en toe schokte in de 2e versnelling. Soms viel het meer op, soms minder, of merkte ik het helemaal niet. Ik twijfelde dus aan mij zelf, en dacht dat ik nog moest wennen aan de nieuwe auto. Ik heb niet veel verstand van auto's, dus dacht 'ik leer nog wel vloeiend rijden met deze auto'. Zoveel heb ik ook nog niet met de nieuwe auto gereden. Misschien 10x in totaal.
Nu hoorde ik sinds een week geleden achter soms een ratelend en zwaar schurend geluid. Dus een afspraak gemaakt puur alleen voor deze klacht. Dus niet niet eens de klacht van het schokken in zijn 2 vermeld omdat ik werkelijk dacht dat dit aan mijn rijstijl lag. Vervolgens met een monteur een testrit gemaakt en hem laten rijden. Het ratelend and zwaar schurend geluid was deze rit niet te horen, maar hij merkte meteen dat de auto schokte in zijn 2, en soms in zijn 3.
Later op deze dag werd ik gebeld dat alle 3 de bougie kabels zijn doorgebeten door een marter. Kosten ca 140 euro, en dit valt niet onder garantie. Hier kan ik nog overheen komen, maar ik vind het toch vervelend omdat naar mijn mening de bougie kabels dan al doorgebeten moeten zijn geweest toen ik de auto kocht. Maar nu komt het ergste, Omdat alle 3 de kabels al een tijdje kapot zijn, is het risico groot dat de katalysator nu ook kapot gaat volgens de monteur, dit kan 2 a 3 maanden duren voordat ik dit ga merken zegt hij. Kosten van een katalysator: ca 1400 euro.
Dit vind ik dus werkelijk te gek voor woorden. De auto heeft 5000 euro gekost (was van 6500 voor 5000 afgeprijsd), en ik ben na lang overwegen extra naar een officiële dealer gegaan omdat ik geen risico wou lopen en graag BOVAG garantie wou hebben. Mijn budget was eerst 4000 euro, maar daar kreeg ik nergens BOVAG garantie mee.
Weet iemand hoe ik mij kan verweren hiertegen? Want ik weet zeker dat de auto al schokte in zijn 2 vanaf dag 1. De verkoper die mij de auto verkocht heeft, en waar ik dit aan ga voorleggen is behoorlijk bijdehand, en ik weet niet of ik hem mondeling overtuigd krijg. Waarschijnlijk zal hij gewoon zeggen, dit had u zelf moeten merken bij het rijden. Weten jullie welke instanties of regelingen achter mij kunnen staan? Of hoe ik dit het beste kan aanpakken?
Overigens hebben we in de familie al 3 jaar de auto's op de parkeerplaats staan thuis, en nooit last gehad van marters, ook van de omwonenden nooit klachten gehoord. Ik weet dus zeker dat het al was toen ik de auto kreeg.
Ik begin nu zelfs een eigen theorie te vormen, dat dit een truc is van hun om toch nog die 1500 euro te innen waarmee hij eerst was afgeprijsd. Of denk ik nu te gek?
Hopelijk kan iemand mij vandaag nog helpen, aangezien ik straks de auto moet gaan ophalen, en mij dus dan moet verweren.
Re: Ford dealer laat mij voor kosten opdraaien vlak na aankoop
Volgens mij heb je mijn verhaal niet goed gelezen. Want dit is niet het werkelijke probleem. Natuurlijk kan ik een slachtoffer zijn van marters, maar mijn punt is, dat de bougie kabels al kapot moeten zijn geweest toen ik de auto kocht!sjohie schreef:Rubberen slangen en ook kabels kunnen soepel gemaakt worden door gebruik van oliën, oa van olie gemaakt van vis-restmateriaal. Dat zijn ook de kabels waar marters graag aan knagen. In onze straat is al >6 maanden een steenmarter actief, maar die vreet alleen de kabels van de Hyundai van de buurman aan, de andere auto's raakt hij niet aan. Totdat hij elke dag een raamwerk van kippengaas onder de motor plaatste, wist niemand in de straat dat er marters actief waren, dus jij kan ook gewoon het eerste slachtoffer zijn.crise schreef:Ik heb ongeveer 5 weken geleden een 2e hands Ford Fiesta gekocht bij een officiële Ford dealer. Vanaf de eerste rit merkte ik dat de auto af en toe schokte in de 2e versnelling. Soms viel het meer op, soms minder, of merkte ik het helemaal niet. Ik twijfelde dus aan mij zelf, en dacht dat ik nog moest wennen aan de nieuwe auto. Ik heb niet veel verstand van auto's, dus dacht 'ik leer nog wel vloeiend rijden met deze auto'. Zoveel heb ik ook nog niet met de nieuwe auto gereden. Misschien 10x in totaal.
Nu hoorde ik sinds een week geleden achter soms een ratelend en zwaar schurend geluid. Dus een afspraak gemaakt puur alleen voor deze klacht. Dus niet niet eens de klacht van het schokken in zijn 2 vermeld omdat ik werkelijk dacht dat dit aan mijn rijstijl lag. Vervolgens met een monteur een testrit gemaakt en hem laten rijden. Het ratelend and zwaar schurend geluid was deze rit niet te horen, maar hij merkte meteen dat de auto schokte in zijn 2, en soms in zijn 3.
Later op deze dag werd ik gebeld dat alle 3 de bougie kabels zijn doorgebeten door een marter. Kosten ca 140 euro, en dit valt niet onder garantie. Hier kan ik nog overheen komen, maar ik vind het toch vervelend omdat naar mijn mening de bougie kabels dan al doorgebeten moeten zijn geweest toen ik de auto kocht. Maar nu komt het ergste, Omdat alle 3 de kabels al een tijdje kapot zijn, is het risico groot dat de katalysator nu ook kapot gaat volgens de monteur, dit kan 2 a 3 maanden duren voordat ik dit ga merken zegt hij. Kosten van een katalysator: ca 1400 euro.
Dit vind ik dus werkelijk te gek voor woorden. De auto heeft 5000 euro gekost (was van 6500 voor 5000 afgeprijsd), en ik ben na lang overwegen extra naar een officiële dealer gegaan omdat ik geen risico wou lopen en graag BOVAG garantie wou hebben. Mijn budget was eerst 4000 euro, maar daar kreeg ik nergens BOVAG garantie mee.
Weet iemand hoe ik mij kan verweren hiertegen? Want ik weet zeker dat de auto al schokte in zijn 2 vanaf dag 1. De verkoper die mij de auto verkocht heeft, en waar ik dit aan ga voorleggen is behoorlijk bijdehand, en ik weet niet of ik hem mondeling overtuigd krijg. Waarschijnlijk zal hij gewoon zeggen, dit had u zelf moeten merken bij het rijden. Weten jullie welke instanties of regelingen achter mij kunnen staan? Of hoe ik dit het beste kan aanpakken?
Overigens hebben we in de familie al 3 jaar de auto's op de parkeerplaats staan thuis, en nooit last gehad van marters, ook van de omwonenden nooit klachten gehoord. Ik weet dus zeker dat het al was toen ik de auto kreeg.
Ik begin nu zelfs een eigen theorie te vormen, dat dit een truc is van hun om toch nog die 1500 euro te innen waarmee hij eerst was afgeprijsd. Of denk ik nu te gek?
Hopelijk kan iemand mij vandaag nog helpen, aangezien ik straks de auto moet gaan ophalen, en mij dus dan moet verweren.
Re: Ford dealer laat mij voor kosten opdraaien vlak na aankoop
Wat heeft een stotterende 2e en/of 3e versnelling te maken met je bougieskabels, hebben ze je dat ook uitgelegd? Mij lijkt het me wat apart, daar die kabels continue stroom dragen, onafhankelijk van de gekozen versnelling. En het toerental zal ook in elke versnelling fluctueren.crise schreef:Volgens mij heb je mijn verhaal niet goed gelezen. Want dit is niet het werkelijke probleem. Natuurlijk kan ik een slachtoffer zijn van marters, maar mijn punt is, dat de bougie kabels al kapot moeten zijn geweest toen ik de auto kocht!sjohie schreef:Rubberen slangen en ook kabels kunnen soepel gemaakt worden door gebruik van oliën, oa van olie gemaakt van vis-restmateriaal. Dat zijn ook de kabels waar marters graag aan knagen. In onze straat is al >6 maanden een steenmarter actief, maar die vreet alleen de kabels van de Hyundai van de buurman aan, de andere auto's raakt hij niet aan. Totdat hij elke dag een raamwerk van kippengaas onder de motor plaatste, wist niemand in de straat dat er marters actief waren, dus jij kan ook gewoon het eerste slachtoffer zijn.crise schreef:Ik heb ongeveer 5 weken geleden een 2e hands Ford Fiesta gekocht bij een officiële Ford dealer. Vanaf de eerste rit merkte ik dat de auto af en toe schokte in de 2e versnelling. Soms viel het meer op, soms minder, of merkte ik het helemaal niet. Ik twijfelde dus aan mij zelf, en dacht dat ik nog moest wennen aan de nieuwe auto. Ik heb niet veel verstand van auto's, dus dacht 'ik leer nog wel vloeiend rijden met deze auto'. Zoveel heb ik ook nog niet met de nieuwe auto gereden. Misschien 10x in totaal.
Nu hoorde ik sinds een week geleden achter soms een ratelend en zwaar schurend geluid. Dus een afspraak gemaakt puur alleen voor deze klacht. Dus niet niet eens de klacht van het schokken in zijn 2 vermeld omdat ik werkelijk dacht dat dit aan mijn rijstijl lag. Vervolgens met een monteur een testrit gemaakt en hem laten rijden. Het ratelend and zwaar schurend geluid was deze rit niet te horen, maar hij merkte meteen dat de auto schokte in zijn 2, en soms in zijn 3.
Later op deze dag werd ik gebeld dat alle 3 de bougie kabels zijn doorgebeten door een marter. Kosten ca 140 euro, en dit valt niet onder garantie. Hier kan ik nog overheen komen, maar ik vind het toch vervelend omdat naar mijn mening de bougie kabels dan al doorgebeten moeten zijn geweest toen ik de auto kocht. Maar nu komt het ergste, Omdat alle 3 de kabels al een tijdje kapot zijn, is het risico groot dat de katalysator nu ook kapot gaat volgens de monteur, dit kan 2 a 3 maanden duren voordat ik dit ga merken zegt hij. Kosten van een katalysator: ca 1400 euro.
Dit vind ik dus werkelijk te gek voor woorden. De auto heeft 5000 euro gekost (was van 6500 voor 5000 afgeprijsd), en ik ben na lang overwegen extra naar een officiële dealer gegaan omdat ik geen risico wou lopen en graag BOVAG garantie wou hebben. Mijn budget was eerst 4000 euro, maar daar kreeg ik nergens BOVAG garantie mee.
Weet iemand hoe ik mij kan verweren hiertegen? Want ik weet zeker dat de auto al schokte in zijn 2 vanaf dag 1. De verkoper die mij de auto verkocht heeft, en waar ik dit aan ga voorleggen is behoorlijk bijdehand, en ik weet niet of ik hem mondeling overtuigd krijg. Waarschijnlijk zal hij gewoon zeggen, dit had u zelf moeten merken bij het rijden. Weten jullie welke instanties of regelingen achter mij kunnen staan? Of hoe ik dit het beste kan aanpakken?
Overigens hebben we in de familie al 3 jaar de auto's op de parkeerplaats staan thuis, en nooit last gehad van marters, ook van de omwonenden nooit klachten gehoord. Ik weet dus zeker dat het al was toen ik de auto kreeg.
Ik begin nu zelfs een eigen theorie te vormen, dat dit een truc is van hun om toch nog die 1500 euro te innen waarmee hij eerst was afgeprijsd. Of denk ik nu te gek?
Hopelijk kan iemand mij vandaag nog helpen, aangezien ik straks de auto moet gaan ophalen, en mij dus dan moet verweren.
Re: Ford dealer laat mij voor kosten opdraaien vlak na aankoop
@Sjohie,
In de 1e versnelling zul je tov de 2e/3e zelden lang(er) en met een constant toerental rijden, je bent er snel doorheen en door het accelereren het stotteren minder voelen... althans, dat zou mijn theorie zijn.
In de 1e versnelling zul je tov de 2e/3e zelden lang(er) en met een constant toerental rijden, je bent er snel doorheen en door het accelereren het stotteren minder voelen... althans, dat zou mijn theorie zijn.
Re: Ford dealer laat mij voor kosten opdraaien vlak na aankoop
Onze peugeot stotterde ook, maar deed dat in álle versnellingen, iets wat door het motormanagement kwam, waar de hierboven genoemde bougieskabels ook deel van uit maken. Mijn vader's lease-passat bokte dan weer enkel in de 2e versnelling, maar dat lag aan een fysiek gebrek in de versnellingsbak zelf.bprosman schreef:@Sjohie,
In de 1e versnelling zul je tov de 2e/3e zelden lang(er) en met een constant toerental rijden, je bent er snel doorheen en door het accelereren het stotteren minder voelen... althans, dat zou mijn theorie zijn.
Ik bedoel maar te zeggen, het hóeft in dit geval niet aan die aangevroten kabels te liggen.
-
- Berichten: 4625
- Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19
Re: Ford dealer laat mij voor kosten opdraaien vlak na aankoop
Uw auto start echt niet met doorgebeten bougiekabels, ( of het moet een diesel zijn )Later op deze dag werd ik gebeld dat alle 3 de bougie kabels zijn doorgebeten door een marter
-
- Berichten: 741
- Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04
Re: Ford dealer laat mij voor kosten opdraaien vlak na aankoop
Is het probleem met het schokken nu volledig opgelost? Heeft u er toevallig aan gedacht om de vervangen bougiekabels mee te nemen?
Overigens niet meteen te benauwd worden voor een mogelijke schade aan de kat, dat kon nog best wel meevallen.
Het blijft uiteraard vervelend om al direct een "conflict" met de dealer te hebben. Komt u er met hem niet uit, kunt u zich eventueel wenden tot de BOVAG om te bemiddelen of de gang naar de BOVAG geschillencommissie. Uitspraak van deze commissie is bindend. (Geldt overigens ook als u in het ongelijk wordt gesteld).
Marterschade valt overigens niet onder de normale garantie, hooguit kan een dealer besluiten om wat coulance toe te passen. En u bent niet de eerste (en waarschijnlijk ook niet de laatste) die een negatieve, lees kostbare, ervaring met een marter heeft.
Succes.
v.d.Heyden
Overigens niet meteen te benauwd worden voor een mogelijke schade aan de kat, dat kon nog best wel meevallen.
Het blijft uiteraard vervelend om al direct een "conflict" met de dealer te hebben. Komt u er met hem niet uit, kunt u zich eventueel wenden tot de BOVAG om te bemiddelen of de gang naar de BOVAG geschillencommissie. Uitspraak van deze commissie is bindend. (Geldt overigens ook als u in het ongelijk wordt gesteld).
Marterschade valt overigens niet onder de normale garantie, hooguit kan een dealer besluiten om wat coulance toe te passen. En u bent niet de eerste (en waarschijnlijk ook niet de laatste) die een negatieve, lees kostbare, ervaring met een marter heeft.
Succes.
v.d.Heyden
Re: Ford dealer laat mij voor kosten opdraaien vlak na aankoop
Helaas te laat naar de dealer (kan gebeuren). Kat zou ik niet zo bang voor zijn (paar flinke snelwegritten met behoorlijke snelheid en dan desnoods even laten meten op uitstootwaarden) en als deze al kapot zou zijn zou ik hem zeker niet via de dealer doen, goede metaalkat komt met laswerk op max. 200 Euro en die is ook nog eens lichtjaren beter dan het ding wat een dealer er voor teveel geld onder wil schroeven.