LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geen contract, geen geld?!

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
ida1992

Geen contract, geen geld?!

Ongelezen bericht door ida1992 »

Beste lezer,

Ik heb 3 weken gewerkt voor een elektronica bedrijf als verkoper met het vooruitzicht om in januari met de opleiding tot filiaalmanager te starten en dus ook als student te gaan werken bij dit bedrijf. Echter was er een ophef over mijn contract, de eigenaar wist niet wat voor contract hij voor mij moest opstellen en na meerdere malen hierom te vragen kreeg ik te horen dat hij hier "heel druk mee bezig" was. Ook met mijn uurloon wist hij geen raad. Ik zou dit "zo snel mogelijk" horen.

Tijdens het werken voor dit elektronica bedrijf kwam ik er achter dat er helemaal geen ruimte voor mij was als verkoper noch als student. Ik stond er maar klusjes voor mezelf te verzinnen en als ik wat vroeg over het werk dat ik moest verrichten werd ik van het kastje naar de muur gestuurd, collega naar collega naar collega.

Door een ophoping van dit soort dingen heb ik besloten om een gesprek aan te gaan met de bedrijfsleider en aangegeven dat ik hier zo niet wil werken en heb naar mijn geld gevraagd, ik heb immers 62 uur gewerkt. Echter hield deed hij alsof zijn neus bloedde en haalde zijn schouders op, hij had "geen idee", hij wist wel dat de eigenaar mij had aangemeld bij de belastingdienst omdat ik stelde dat het illegaal is om iemand zwart te laten werken.

Nu vraag ik me af hoe ik er wettelijk gezien voor sta. Ik heb geen contract en geen weet van mijn uurloon. Echter wel een mondelinge overeenkomst voor 28 uur per week, ook de dagen zijn ingeplant.
Ik heb hard gewerkt met vooruitzicht dat ik betaald zou krijgen, heb ik hier recht op, of zou de eigenaar me weer kunnen afpoeieren door te zeggen dat de 63 uur die ik heb gewerkt "proefdagen" waren en me daarvoor niet hoeven te betalen?

Welke wettelijke stappen zou ik kunnen ondernemen om mijn geld voor de gewerkte uren alsnog te krijgen?

Met vriendelijke groet,

Ida

tenormin

Re: Geen contract, geen geld?!

Ongelezen bericht door tenormin »

hallo ida1992, je staat natuurlijk vrij zwak door het niet hebben van een contract. Bij sommige stageplekken word er inderdaad geen geld tegenovergesteld. Maar dit is je mondeling wel toegezegd. Ik zou, als ik jou was, je vraag een voorleggen bij het Juridisch Loket, waar je gratis advies kan krijgen wat je moet doen. http://www.juridischloket.nl en kijk even op de pagina waar het voor jou dichtstbijzijnde kantoor is of noteer het telefoonnummer wat op de site staat. Succes.

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

U heeft natuurlijk minimaal recht op het minimumloon over de gewerkte periode.

Het is wel van belang dat u kunt aantonen welke uren u heeft gewerkt.
Misschien is er een rooster of prikklok o.i.d. waarmee u uw aanwezigheid voor deze uren kunt aantonen?

Ik zou nu een aangetekende brief sturen naar de eigenaar, met daarin een opstelling van de gewerkte uren (copie rooster of planning bijvoegen) en op basis van het minimumloon een loonvordering doen.

Helaas moet ik zeggen dat als de eigenaar zo reageert als nu gebeurt, er vaak meer achter zit. Deze meneer is echt van plan u geen cent te betalen, en denkt alleen aan zijn eigen portemonnee.

Mocht de aangtekende brief geen effect sorteren dan zou ik inderdaad via het juridisch loket of de vakbond proberen mijn geld te krijgen

Kijk ook even in dit topic. Het lijkt op uw verhaal en er staan voorbeelden voor een brief in :
https://forum.www.trosradar.nl/viewtopi ... 8&t=135925

ida1992

Ongelezen bericht door ida1992 »

Hartstikke bedankt voor de berichten! Het is hedendaags wel verplicht om een stagevergoeding uit te keren. Ik heb een e-mail naar de eigenaar gestuurd met daarin mijn gewerkte uren, helaas is er geen rooster o.i.d. Wanneer de eigenaar niet betaald, zal ik een pro deo advocaat inschakelen.

Nogmaals, hartelijk bedankt voor jullie hulp, moeite en tijd!

Mvg,

Ida

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

ida1992 schreef:Hartstikke bedankt voor de berichten! Het is hedendaags wel verplicht om een stagevergoeding uit te keren. Ik heb een e-mail naar de eigenaar gestuurd met daarin mijn gewerkte uren, helaas is er geen rooster o.i.d. Wanneer de eigenaar niet betaald, zal ik een pro deo advocaat inschakelen.

Nogmaals, hartelijk bedankt voor jullie hulp, moeite en tijd!

Mvg,

Ida
Niet dat we nieuwsgierig zijn :wink: , maar laat ons de afloop eens weten? Succes, hoor.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

ida1992 schreef:Beste lezer,

Ik heb 3 weken gewerkt voor een elektronica bedrijf als verkoper met het vooruitzicht om in januari met de opleiding tot filiaalmanager te starten en dus ook als student te gaan werken bij dit bedrijf. Echter was er een ophef over mijn contract, de eigenaar wist niet wat voor contract hij voor mij moest opstellen en na meerdere malen hierom te vragen kreeg ik te horen dat hij hier "heel druk mee bezig" was. Ook met mijn uurloon wist hij geen raad. Ik zou dit "zo snel mogelijk" horen.

Tijdens het werken voor dit elektronica bedrijf kwam ik er achter dat er helemaal geen ruimte voor mij was als verkoper noch als student. Ik stond er maar klusjes voor mezelf te verzinnen en als ik wat vroeg over het werk dat ik moest verrichten werd ik van het kastje naar de muur gestuurd, collega naar collega naar collega.

Door een ophoping van dit soort dingen heb ik besloten om een gesprek aan te gaan met de bedrijfsleider en aangegeven dat ik hier zo niet wil werken en heb naar mijn geld gevraagd, ik heb immers 62 uur gewerkt. Echter hield deed hij alsof zijn neus bloedde en haalde zijn schouders op, hij had "geen idee", hij wist wel dat de eigenaar mij had aangemeld bij de belastingdienst omdat ik stelde dat het illegaal is om iemand zwart te laten werken.

Nu vraag ik me af hoe ik er wettelijk gezien voor sta. Ik heb geen contract en geen weet van mijn uurloon. Echter wel een mondelinge overeenkomst voor 28 uur per week, ook de dagen zijn ingeplant.
Ik heb hard gewerkt met vooruitzicht dat ik betaald zou krijgen, heb ik hier recht op, of zou de eigenaar me weer kunnen afpoeieren door te zeggen dat de 63 uur die ik heb gewerkt "proefdagen" waren en me daarvoor niet hoeven te betalen?

Welke wettelijke stappen zou ik kunnen ondernemen om mijn geld voor de gewerkte uren alsnog te krijgen?

Met vriendelijke groet,

Ida
Beste Ida. Slavernij is in Nederland al ruim een eeuw geleden afgeschaft. Ook al heb je geen contract op papier (mondelinge overeenkomsten zijn ook contracten), dan nog heb je voor de wet gewoon een arbeidsrelatie gehad omdat je op vaste tijden werk kwam verrichten en natuurlijk heeft niemand je ooit gevraagd wat je kwam doen. Ergo je werkte daar gewoon. Je hebt recht op hetzelfde salaris als je collega's in dezelfde functie (verkoopmedewerker). Door jouw salaris niet te betalen en tevens geen sociale lasten af te dragen, pleegt je baas een economisch delict waar duizenden euro's boete op staat. Hij moet je gewoon betalen voor de gewerkte uren en wel per ommegaande.

Gesloten