LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ontwikkeling energieprijzen

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
e-chec

Ontwikkeling energieprijzen

Ongelezen bericht door e-chec »

Sinds een aantal jaren schieten de energievergelijkers als paddenstoelen de grond uit. Allemaal voeren ze het hoogste woord. Wilt u de meest gunstige aanbieding hebben, dan moet u toch vooral bij hen zijn.

Als je op een zeker moment ook eens alert wilt zijn zoek je zo’n site op, voer je je eigen verbruikscijfers in en kom je tot de conclusie dat voor jou leverancier X de gunstigste aanbieding heeft. Na nog wat geregel over overgangsdatum en eventuele boete voor te vroege afsluiting is de kous af. Je gaat over tot de orde van de dag en de energiekosten hebben niet langer je belangstelling.

Zo zal het bij velen gaan en dat is ook prima. Als je veel zaken omhanden hebt moet je aan energie niet meer tijd besteden dan strikt noodzakelijk is. Toch, als je wat meer naar de energievergelijkers kijkt en ook wat op dit forum rondneust, zijn heel aardige ontwikkelingen te bespeuren en conclusies te trekken. Vaak zijn die heel verrassend.

Ik heb op 3 september van dit jaar uitvoerig onderzoek gedaan naar de kosten van energie. Ik heb dat onderzoek herhaald op 19 oktober en nu ook vandaag, 4 november. Ik heb de aanbiedingen van ca. 10 leveranciers met de goedkoopste aanbieding voor 12 maanden uitgezocht en geanalyseerd. Uitgangspunt was steeds een verbruik van 1750 kWh hoog tarief elektriciteit, 1750 kWh laag tarief elektriciteit en 1750 m3 gas. De bedragen zijn afgerond op hele euro's. De vergelijkingssite was die van de Consumentenbond.

3 september

Bud.E.....Delta.....Dong.....Eneco....En.di 1.....En. Di 2.......e-on.....Essent.....Greenc....Nuon
..1706.....1925......1709......1743.......1705........1729........1705.......1868.......1726.......1820
.....3..........10...........4............7..............1..............6..............2.............9.............5..............8

Greenchoice is de enige leverancier met zowel elektriciteit als gas groen. Energiedirect 1 en Nuon leveren beide energieproducten grijs. Bij de overige leveranciers is elektriciteit groen en gas grijs.

Het verschil tussen de nummers 1 en 10 is ruim 200 euro. Daarbij moet worden opgemerkt dat er nog meer leveranciers zijn. Hun tarieven liggen hoger of zijn over het jaar niet vast, maar variabel.
Laatst gewijzigd door e-chec op 13 nov 2013 16:31, 2 keer totaal gewijzigd.

e-chec

Re: Ontwikkeling energieprijzen

Op 19 oktober hebben zich flinke veranderingen voorgedaan, die leiden tot de volgende resultaten:

19 Oktober, 6 weken later

Bud.E.....Delta.....Dong.....Eneco....En.di 1.....En. Di 2.....e-on.....Essent.....Greenc....Nuon
..1706.....1925........----........1799.......1732........1756........1800.......1737.......1741.......1924
.....1...........9............--.............6..............2..............5..............7.............3.............4..............8

Bij Budgetenergie veranderde niets. De prijs blijft gelijk, maar Budgetenergie stijgt wel naar plaats 1.

De oorzaak daarvan is dat Energiedirect 1 zijn welkomstpremie verlaagt van 316,24 naar 268 Euro. Het elektriciteitstarief hoog stijgt, maar het elektriciteitstarief laag en het gastarief dalen. Het eindresultaat is dat de totaalprijs 27 euro toeneemt. Energiedirect 1 gaat daardoor naar plaats 2.

E-on, de nummer 2 van anderhalve maand geleden, is namelijk fors gedaald. De tarieven zijn gelijk gebleven, maar de welkomstpremie is gedaald van 125 naar 85 euro en er wordt nu 27,48 Euro vastrecht geheven voor zowel elektriciteit als voor gas. Begin september was het vastrecht voor beide energiebronnen nog 0 Euro. E-on was nummer 2 maar is nu nummer 7.

Plaats 3 wordt op 19 oktober ingenomen door Essent. Bij de eerste controle in september berekende Essent nog een jaarkosten van 1867 Euro. Essent stond daarmee op plaats 9 en dat kostte kennelijk klanten. Een verhoging van de welkomstpremie van 10 naar 245 Euro moet dat oplossen. Enige compensatie voor deze forse verhoging van de welkomstpremie is de verhoging van het vastrecht. Voor beide energiebronnen steeg die van 41,96 Euro naar 65,92 Euro.

Dong stond op 19 oktober bij de Consumentenbond niet meer genoemd als aanbieder van een jaarcontract. Daarom ontbreekt Dong in dit tweede overzicht. Bij de contracten voor 3 jaar stond Dong nog wel genoemd.

Ook de andere tarieven, welkomstpremies en vastrechten veranderden flink. Geïnteresseerden kunnen die nagaan in het overzicht: https://www.dropbox.com/s/xbonuyoh3mhmw ... rijzen.xls
Laatst gewijzigd door e-chec op 29 nov 2013 15:21, 4 keer totaal gewijzigd.

e-chec

Er zijn maar 2 weken nodig om weer een sterk veranderd beeld te krijgen.

4 november, ruim 2 weken later

Bud.E.....Delta.....Dong......Eneco.....En.di 1.....En. Di 2.....e-on.....Essent.....Greenc....Nuon
..1755.....1925........----........1799.......1780........1804........1800.......1778.......1788.......1810
.....1...........9............--.............5..............3..............7..............6.............2.............4..............8

Budgetenergie is nog wel 1, maar de welkomstpremie is drastisch verlaagd. Waar u twee weken geleden nog mocht juichen voor een premie van 320 Euro is die nu verlaagd naar 175 Euro. Opnieuw heeft enige compensatie plaatsgevonden. Het vastrecht, een betalingsvorm die de consument toch als enigszins serieus beschouwt, is voor zowel elektriciteit als gas verlaagd van 71,88 Euro naar 23,88 Euro. Een verlaging van maar liefst 48 Euro, maar de waarde achter de komma moet in 2 decimalen zijn en is – hoe is het mogelijk - precies gelijk gebleven. De totaalprijs steeg van 1706 naar 1751 Euro.

Tweede is nu zowaar Essent. De kosten gingen wel omhoog, want half oktober was er toch wel heel sterk gehakt in de inkomsten. Van de welkomstpremie, die op 3 september 10 Euro was, maar half oktober was verhoogd naar 245 Euro, moest maar weer wat af. Op dit moment is de premie 190 Euro, maar ik geef toe, het is nog niet het einde van de dag. De verlaging van de premie bood wel enige ruimte voor aanpassing van de tarieven. In de derde decimaal zijn die verlaagd, maar de totaalprijs nam ten opzichte van 19 oktober met 41 Euro toe.

Niettemin steeg Essent van plaats 3 naar plaats 2. Dat komt doordat Energiedirect 1 en 2 het ook nodig vonden om de welkomstpremie te verlagen. Het bedrag van 48 Euro is populair, dat was ook hier de verlaging. Nu is de premie niet meer 268 Euro, maar 220 Euro. Het jaarbedrag voor Energiedirect 1 nam toe tot 1780 Euro, 2 Euro hoger dan Essent.

Voor de overige veranderingen kunt u ook terecht op het spreadsheet, dat in de link is genoemd.

Als de prijzen van 4 november naast die van 3 september worden gelegd, dan blijkt dat de gemiddelde prijs van alle geweldige aanbiedingen in 2 maanden tijd met 2,3 % is gestegen. Doorberekend naar een jaar is de stijging 13,8%. Welke waarde daaraan moet worden gehecht, is mij totaal niet duidelijk. Ik ben geen econoom. Duidelijk is wel dat de energie-aanbiedingen een circus vormen, waar de prijzen lachwekkend veranderen. De welkomstpremies springen omhoog en omlaag en de term vastrecht heeft in het geheel geen onderbouwing. Het is een prijzenprutje, dat in het geheel niet kan worden verdedigd.

Tot slot een opmerking over de vergelijkingssites. Het verbaast mij dat geen enkele site zinvolle informatie geeft voor de klant, die de website leest. Waar is de interessante informatie over de toename van de kosten als u na een jaar vergeet over te stappen? Is die toename 1 %, 2%, 5% of zelfs nog meer? Geen vergelijkingssite die het daarover heeft. Alle informatie is volledig gefocust op het binnenhalen van weer een nieuwe klant. De klantgerichte nuttige informatie ontbreekt. De klant staat alleen.

eleven

Ongelezen bericht door eleven »

Applaus voor deze prachtige samenvatting.

Als ik zo de bedragen vergelijk, dan mag Bud.E. wel op de eerste plaats staan, maar met welkomspremie.
Het verschil met nummer 4 Greenc is dan in feite maar 33 euro, dus is nummer 1 142 euro duurder dan nummer vier.
Is dit correct?

Weet je al iets over een prijsverlaging vanaf 1 januari 2014?

e-chec

Hallo eleven.

Bedankt voor uw reactie.

Over 2014 weet ik dat er sprake zal zijn van een heel lichte verlaging van de elektriciteitsprijzen. Het fijne weet ik er niet van, ik heb na een bericht op dit topic een link aangeklikt en een bericht van Tros Radar gelezen, als ik mij dat goed herinner.

Het verschil tussen de nummers 1 en 4 is vandaag 33 Euro, zoals u opmerkt. Maar het tweede deel van de zin is mij niet duidelijk. Wilt u mij doorgeven wat u bedoelt?

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik zat bij BudgetEnergie. Op basis van de mij beschikbare stukken kom ik tot de conclusie dat ze een voorschot vragen dat 20% boven het verwachte gebruik ligt. Daarnaast willen ze de helft van het vastrecht vooraf. Op deze manier financier je zelf de lage prijs.

eleven

e-chec schreef:Hallo eleven.

Bedankt voor uw reactie.

Over 2014 weet ik dat er sprake zal zijn van een heel lichte verlaging van de elektriciteitsprijzen. Het fijne weet ik er niet van, ik heb na een bericht op dit topic een link aangeklikt en een bericht van Tros Radar gelezen, als ik mij dat goed herinner.

Het verschil tussen de nummers 1 en 4 is vandaag 33 Euro, zoals u opmerkt. Maar het tweede deel van de zin is mij niet duidelijk. Wilt u mij doorgeven wat u bedoelt?

Met het tweede deel wil ik zeggen, als nummer 1 geen welkoms premie van € 175.00 had, dan was deze € 142.00 duurder dan nummer 4, want Greenchoice geeft niets.
Is een beetje vertekend beeld, want dan is na 1 jaar overstappen geblazen.

e-chec

Ik heb nu toch door wat u bedoelt, eleven. U heeft het hier over het tweede jaar, als de welkomstpremie verdwenen is. Nu, daar moet u even helemaal niet over nadenken, want alles is dan anders.

De tarieven, die voor dit eerste jaar zijn opgevoerd, zijn in veel gevallen ook welkomsttarieven. Die zijn na afloop van het contractjaar met gunstige prijzen heel anders. Daar duidde ik op met de opmerking dat de toename na een jaar 1 %, 2 %,
5 % of nog meer zal zijn. Ik vrees dat dat laatste het geval is.

De energiekosten zijn vandaag gemiddeld 1804 Euro. Als na een jaar de welkomstpremies van 175 Euro en hoger komen te vervallen, dan stijgen de energiekosten al ca. 10 % of meer. Daar heb ik dan nog geen rekening gehouden met hogere tarieven, die ongetwijfeld van toepassing zullen zijn. Dat wegvallen van die welkomstpremies en die verhoogde tarieven zijn ook de reden dat men jaarlijks moet overstappen om lagere prijzen te betalen.

Overigens, Greenchoice heeft geen welkomstpremie. Ik heb nog niet de gelegenheid gehad om kosten na een jaar te vergelijken. Maar de aanpak van Greenchoice bij deze aanbiedingen komt bij mij sympathiek over.

eleven

e-chec schreef:Ik heb nu toch door wat u bedoelt, eleven. U heeft het hier over het tweede jaar, als de welkomstpremie verdwenen is. Nu, daar moet u even helemaal niet over nadenken, want alles is dan anders.

De tarieven, die voor dit eerste jaar zijn opgevoerd, zijn in veel gevallen ook welkomsttarieven. Die zijn na afloop van het contractjaar met gunstige prijzen heel anders. Daar duidde ik op met de opmerking dat de toename na een jaar 1 %, 2 %,
5 % of nog meer zal zijn. Ik vrees dat dat laatste het geval is.

De energiekosten zijn vandaag gemiddeld 1804 Euro. Als na een jaar de welkomstpremies van 175 Euro en hoger komen te vervallen, dan stijgen de energiekosten al ca. 10 % of meer. Daar heb ik dan nog geen rekening gehouden met hogere tarieven, die ongetwijfeld van toepassing zullen zijn. Dat wegvallen van die welkomstpremies en die verhoogde tarieven zijn ook de reden dat men jaarlijks moet overstappen om lagere prijzen te betalen.

Overigens, Greenchoice heeft geen welkomstpremie. Ik heb nog niet de gelegenheid gehad om kosten na een jaar te vergelijken. Maar de aanpak van Greenchoice bij deze aanbiedingen komt bij mij sympathiek over.
Dat is de reden, dat ik ieder jaar een nieuwe offerte aanvraag voor het volgende jaar, met soms betere prijzen, dan op de website staan.

Miepje1

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Applaus voor dit prachtige topic! Da's nog eens handig om te zien. Behalve de prijs tellen natuurlijk meer dingen mee, dus daar moet je zelf over beslissen - wij zijn al jaren bij Greenchoice, niet de goedkoopste, maar wel prima service.
Het meest schokkende is natuurlijk wel dat we uit jouw overzicht kunnen opmaken dat de prijzen weer zo gestegen zijn.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

alfatrion schreef:Ik zat bij BudgetEnergie. Op basis van de mij beschikbare stukken kom ik tot de conclusie dat ze een voorschot vragen dat 20% boven het verwachte gebruik ligt. Daarnaast willen ze de helft van het vastrecht vooraf. Op deze manier financier je zelf de lage prijs.
Je kan je voorschot toch wel aanpassen neem ik aan? Of kan dat niet bij BudgetEnergie?

e-chec

Hartelijk dank voor uw reactie, Miepje1. Het is heel leuk als je werk zo wordt gewaardeerd.

Ik heb nu even de ruimte om iets te verduidelijken. Ik heb het hele verhaal noodgedwongen in 3 delen moeten knippen. Om een volstrekt heldere tabel te krijgen zijn uitermate veel tekens nodig. Per bijdrage ben je gebonden aan maximaal 4000 tekens. Elke keer als ik een tweede tabel toevoegde werd het maximum overschreden en werd mij belet om het verhaal te plaatsen. Dus daarom heb ik het verhaal in 3 stukken geknipt.

Ik hoop dat nog veel andere lezers deze bijdrage met veel interesse zullen lezen. Als dat het geval is heb ik aan hen nog een verzoek. Durf gerust de link te openen, het is echt een doodgewoon document, althans, het is geen spyware of spam of iets anders nadeligs. Integendeel, vul op het tabblad van 4 november maar eens andere verbruikscijfers in voor elektriciteit hoog en laag en voor gas. U zult zien dat de cijfers automatisch veranderen. Als u uw eigen cijfers invult ziet u de kosten van uw eigen verbruik bij alle leveranciers. En raakt u de kluts kwijt, gooi het document weg en download opnieuw. Laat daarna ook iets van uw ervaringen horen, ik ben heel benieuwd.

Ik wil niet dreigen, maar u moet er wel snel bij zijn. Niet omdat de werking van het spreadsheet achteruit gaat, maar simpelweg omdat de prijsgegevens per dag kunnen veranderen. Sinds gisteren zijn de tarieven van Greenchoice een uiterst klein beetje veranderd. Het zou zo maar kunnen zijn dat de Consumentenbond een minuscuul foutje heeft gemaakt, dat is gecorrigeerd. De totaalprijs veranderde ongeveer 15 cent. De enige echte verandering sinds gisteren is de welkomstpremie van Eneco. Die is verlaagd van 143 Euro naar 93 Euro. Dus 50 Euro eraf, energie weer duurder.

En morgen kan er nog veel meer veranderd zijn.

e-chec

Er blijkt geen belangstelling voor het Exceldocument, waarin ik de ontwikkeling van de energieprijzen volg. Tenminste, ik heb er geen weet van. Mogelijk speelt onbekendheid met het programma Excel een rol, maar er is geen enkele reactie gekomen, dus zeker weet ik dat niet.

Sinds maandag kijk ik dagelijks even naar de ontwikkelingen op de website van de Consumentenbond en werk ik het overzicht bij in het tabblad “Vandaag”. Op het tabblad verander ik dan ook de datum. Ik zal daar overigens met regelmaat een dag overslaan, want het moet een hobby blijven. In het overzicht zal ik wel melding van maken van zo’n snipperdag.

Dinsdag bleek dat Eneco de welkomstpremie met 50 Euro had verlaagd. Eneco werd daardoor dus 50 Euro duurder, ruim 1849 Euro. Ik had berekend dat de gemiddelde prijs van de energieleveranciers in het overzicht van 3 september tot 4 november op jaarbasis met 13,60 % is gestegen. (deze berekening is exact, eerder noemde ik 13,80 %). Door de verandering bij Eneco nam de prijsstijging toe tot 15,21% op jaarbasis.

Woensdag bleven alle prijzen gelijk. Omdat er een dag meer verlopen is daalt daardoor de berekende stijging op jaarbasis licht en wordt 14,97 %.

Vandaag verlaagt Energiedirect de welkomstpremies voor de 2 producten, die in de tabel staan, met 30 Euro. Daardoor stijgen beide prijzen. Daarnaast werden de tarieven licht verlaagd, wat tot een prijsdaling leidt. Voor beide producten zorgt het totaal toch voor een stijging van de jaarkosten met 18,52 Euro. Het grappige van de Elektrodirect-prijzen is dat het verschil tussen beide prijzen steeds 24 Euro bedraagt. Dat betaalt u meer aan vastrecht voor groene elektriciteit t.o.v. grijze elektriciteit. Alle andere kosten zijn steeds gelijk.

De stijging van de kosten bij Energiedirect zorgde voor een toename van de gemiddelde prijsstijging op jaarbasis tot 16,06 %.

Mocht u de ontwikkelingen van de energieprijzen toch willen volgen dan kunt u dat doen via de eerdergenoemde link. Ik zal zorgen dat de link met regelmaat wordt bijgewerkt.

Om voor volgend jaar een nieuwe leverancier te vinden doe ik mee met de gezamenlijke inkoop van de Vereniging Eigen Huis. Binnen 1 of 2 weken hoor ik de uitslag. Het is vrij eenvoudig om de winnaar daarvan in het overzicht op te nemen. Dat zal ik doen, ik ben benieuwd naar de verschillen.

Miepje1

Ik heb jouw document gedownload voor de Excel-expert hier in huis :-)
Dankjewel!

e-chec

Miepje1 meldt dat zij het document “Ontwikkeling energieprijzen” heeft gedownload. Ik ben benieuwd naar haar ervaringen.

Ik heb het document zojuist geactualiseerd door de veranderingen van vandaag in te brengen. Die veranderingen betreffen 2 bedrijven en zijn heel groot. Bij Budgetenergie, de leverancier die lange tijd aan top heeft gestaan, is ineens de welkomstpremie van € 175,- verdwenen. Dat hakt er behoorlijk in. Van de 10 leveranciers, die ik begin september in het overzicht opnam, is Dong verdwenen omdat dat bedrijf niet meer met 12 maands-aanbiedingen in het overzicht van de Consumentenbond staat. Er staan nu dus nog 9 leveranciers in het overzicht, en Budgetenergie duikelt direct van de 1e naar de 9e plaats. Heel sensationeel !

Maar het kan natuurlijk ook een foutje van de Consumentenbond zijn, dat snel zal worden gecorrigeerd. Dat wordt afwachten.

De tweede verandering is Eneco. Maandag gaf Eneco nog 143 Euro als welkomstpremie. Dinsdag vond men dat te hoog en verlaagde men het bedrag naar 93 Euro. Dat zal bij de afdeling Abonnementen tot enkele rustige dagen hebben geleid. Om de afdeling weer wat aan het werk te krijgen heeft men vandaag de welkomstpremie verhoogd en wel tot 153 Euro. Dus nu weer 60 Euro erbij. Het jaarbedrag van Eneco komt daardoor op 1789 Euro, d.w.z. 11 Euro hoger dan de nieuwe leider Essent.

Op de website van de Consumentenbond komt NUON als goedkoopste in beeld met 1759 Euro. Dat contract is echter variabel. Als NUON over pakweg 3 maanden behoefte heeft aan het verhogen van de tarieven, betaalt u over het gehele jaar genomen wellicht veel meer dan het jaarbedrag, dat nu wordt aangeboden. Onzekere aanbiedingen met variabele tarieven heb ik daarom niet in het overzicht opgenomen.

De beide veranderingen van vandaag leiden tot een forse verhoging van de gemiddelde jaarprijs. Die bedraagt nu € 1826,74, terwijl die op 3 september nog € 1763,52 was. Een stijging van 3,58%, doorberekend 20,13 % op jaarbasis.

Dat kan zo niet doorgaan en zal ongetwijfeld op korte termijn veranderen. Toch?

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Het zou overigens mooi zijn als de overheid zijn fikken eens van de energierekening zou afhalen. Dan kan er tenminste echt geconcurreerd worden. Nu kan een energieleverancier alleen maar iets met welkomstbonussen doen en verder niet zo heel veel. 10 of 20% korting op de energieprijzen zie je onderaan de streep helemaal niet terug door alle verplichte heffingen die opgelegd worden.

Als je dan een vrije markt wilt hebben, dan moet je die markt wel de kans geven om zich tot vrije markt te ontwikkelen.

e-chec

Hallo GJvdZ,

Stel dat de overheidskosten inderdaad zouden verdwijnen. De consequenties daarvan zouden immens groot zijn. Zo zou gas ongeveer de helft goedkoper zijn. Welke effecten dat zou hebben ? Ik kan dat totaal niet overzien.

En dan elektriciteit. De prijs zou worden verlaagd van ca. € 0,22 per kWh naar ca. € 0,07 per kWh. Ook bij elektriciteit overzie ik zeker niet alle gevolgen, maar één gevolg is mij wel duidelijk. Er wordt dan geen zonnepaneel meer verkocht !

Immers, zonnepanelen worden pas rendabel als de kosten van elektriciteit uit het net kunnen worden gedrukt. Door de enorme overheidskosten van ca. € 0,15 per kWh (BTW tarief – energiebelasting - BTW energiebelasting - Opslag duurzame energie - BTW Opslag duurzame energie) is de energieprijs zo hoog, dat zonnepanelen aantrekkelijk zijn geworden voor de consument. Maar haal je de overheidskosten weg, dan is dat het einde van het tijdperk zonnepanelen.

En de vraag is natuurlijk ook waar de overheid dan zijn geld moet halen.

Miepje1

Mijn 'in house Excelexpert' (hij mag van meneer Microsoft les geven aan toekomstige docenten), meldt het volgende:
Mooi in elkaar gezet, heel overzichtelijk.
Als je geen laag tarief invult in cel B25 dan krijg je een foutmelding in cel R6.
Je moet er dus wel zelf aan denken regelmatig opnieuw het bestand te downloaden!
En er is geen koppeling tussen het bestand en de sites van de diverse leveranciers. Een linkje zou handig zijn.
Waarom zitten er geen grafieken in?

Maar mooi blijft het dus!
Overigens blijven wij gewoon klant bij Greenchoice. En waarom? Omdat wij al járen tevreden zijn over de duidelijke rekening, het feit dat ze nooit fouten maken en als je een vraag hebt, krijg je een mens aan de lijn en geen computer. Na alle gruwelverhalen hier over overstappen beginnen wij daar dus lekker niet aan. Bovendien kunnen wij onze redelijk bescheiden rekening (149 per maand) best betalen.

e-chec

Prachtige reactie, Miepje1, en een (h)eerlijke motivatie van uw keuze.

In detail wil ik graag nog even iets van uw "in house Excelexpert" weten. De opmerking over B25 en R6 begrijp ik niet. In B25 staat het verbruik laag tarief. Klik ik dat weg dan zie ik geen foutmelding. Kan uw IHE mij daarover iets melden per PB ?

Natuurlijk kunnen er ook grafieken in. Als er grafieken van 1 tabblad zinvol zouden zijn, dan had ik die wel toegevoegd. Maar hier zou ik grafieken moeten maken uit verschillende tabbladen van een document. Hoe dat - eenvoudig - moet weet ik niet.

Ook koppelingen met sites van diverse leveranciers gaan boven mijn pet. Zover ben ik nooit gekomen.

Miepje1

Dankjewel . Reactie per pb volgt morgen, ok?

Gesloten