LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] dreiging ontslag werkweigering voor vergadering

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
johnnyb121

dreiging ontslag werkweigering voor vergadering

Ongelezen bericht door johnnyb121 »

mijn vriendin is tandartsassistente en werkt woensdagavond van 6 tot 8 uur en
donderdags en vrijdags hele dagen van 8 tot 5 uur. volgens contract.
nu is er op een maandagavond een vergadering gepland waar ze niet bij kan zijn, omdat ze dan nog een part time schoonmaakbaantje heeft.
nu wil haar baas verplichten om toch te komen, want hij dreigt met ontslag wegens werkweigering.
is dit mogelijk, want het is in principe haar vrije tijd. en ze heeft andere verplichtingingen tegenover haar andere werkgever?

Jolijn

Re: dreiging ontslag werkweigering voor vergadering

Ongelezen bericht door Jolijn »

De reden waarom ze niet kan maakt toch niet uit?
Ze weigert toch geen werk?Dan hoeft ze toch niet te werken?
Of staat er in haar contract dat ze op andere dagen dan dat ze werkt wel altijd oproepbaar moet zijn? (wat natuurlijk nooit kan).

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

johnnyb121 schreef:mijn vriendin is tandartsassistente en werkt woensdagavond van 6 tot 8 uur en
donderdags en vrijdags hele dagen van 8 tot 5 uur. volgens contract.
nu is er op een maandagavond een vergadering gepland waar ze niet bij kan zijn, omdat ze dan nog een part time schoonmaakbaantje heeft.
nu wil haar baas verplichten om toch te komen, want hij dreigt met ontslag wegens werkweigering.
is dit mogelijk, want het is in principe haar vrije tijd. en ze heeft andere verplichtingingen tegenover haar andere werkgever?
Dit heeft inderdaad niks met werkweigering te maken.

Ik kan me wel voorstellen dat de tandartspraktijk een paar keer per jaar een overleg wil inplannen om de werkzaamheden af te stemmen. En dat is best lastig als het een grote praktijk betreft met veel part-timers.

Het zou het beste zijn als u daar in onderling overleg uit kunt komen. Uw vriendin kan toch ook een keer maandagavond vrij nemen bij het schoonmaakbedrijf? Uiteindelijk neem ik aan heeft ze voor tandartsassistente geleerd heeft , en dat daar haar toekomst ligt en niet bij het schoonmaakbedrijf.

Enfin, het zou zonde zijn als een simpele vergadering de emoties zover doet oplopen dat ze straks een andere baan moet zoeken vanwege een verstoorde samenwerking

vroem

Ongelezen bericht door vroem »

e.e.a. hangt toch echt ervan af hoe strikt of hoe ruim dit soort zaken in de arbeidsovereenkomst is opgenomen. Is daarvoor een artikel opgenomen wat ruim geformuleerd is zal zij toch moeten verschijnen want werkoverleg hoort er wel bij.
(sterker nog als werkgever wordt je er als puntje bij paaltje komt gewoon op afgerekend als dat niet regelmatig gehouden wordt, andersom werkt dat dus ook zo)
Als er met werkweigering gedreigd wordt voor iets dergelijks krijgt ik wel het gevoel dat er al meer speelt in de arbeidsrelatie.
Laatst gewijzigd door vroem op 05 nov 2013 09:44, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Hangt er misschien ook een beetje van af wát er besproken gaat worden. Als het een uitleg is betreffende een bepaalde administratieve handeling, is het heel wat anders dan dat er bijvoorbeeld bevoegdheden besproken gaan worden van de assistentes. Of een nieuwe werkwijze, nieuwe apparatuur, noem maar op. Wellicht gaan er de laatste tijd zaken niet zo goed mbt hygiëne? Ook zoiets kan een aandachtspunt zijn, denk ik. Zoveel dingen die op de agenda zouden kunnen staan...

Mensen zullen wel bij moeten blijven om te kunnen functioneren, dus ik zou me goed voor kunnen stellen dat weigeren te komen gelijk staat aan werkweigering.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Bij ons in de arbeidsvoorwaarden staan nevenfuncties bij andere bedrijven, of zzp-activiteiten expliciet gemeld, en dan vooral dat die geen invloed mogen hebben op je werkzaamheden, en daar valt een overleg als dit eigenlijk wel onder in mijn ogen. Sowieso moeten wij die melden, maar dit alles is in de eerste plaats bedoelt om belangenverstrengeling te voorkomen.

Het lijkt me slim dat je vriendin eerst eens even de arbeidsvoorwaarden er op na slaat. Maar als haar werkgever zo reageert is het A) een bedrijf waar je volgens mij niet zou moeten willen werken, of B) is er onder de oppervlakte al meer aan de hand geweest.

Jolijn

nu is er op een maandagavond een vergadering gepland waar ze niet bij kan zijn,
Op welke maandagavond is dit en hoe lang van te voren is je vriendin hiermee bekend?

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

sjohie schreef:Bij ons in de arbeidsvoorwaarden staan nevenfuncties bij andere bedrijven, of zzp-activiteiten expliciet gemeld, en dan vooral dat die geen invloed mogen hebben op je werkzaamheden, en daar valt een overleg als dit eigenlijk wel onder in mijn ogen.
De werkgever moet zich als goed werkgever gedragen. Werknemer hoeven hun privé tijd niet beschikbaar te houden voor werkoverleg. Werkoverleg hoort gewoon plaats te vinden in werktijd.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Werkoverleg hoort gewoon plaats te vinden in werktijd.
Waar staat dat ?

Lijkt me in sommige beroepen een beetje onhandig.
"Sorry de ziekenwagen kan niet komen, werkoverleg"

In de avond is vaak (vooral met parttimers) gewoon veel handiger maar kan me ook voorstellen (ik weet niet hoe groot de praktijk is) dat het ondoenlijk is een voor iedereen passend tijdstip te vinden.

Jolijn

Onder werktijd kan niet bij elk werk, bij banen waar 24/7 gewerkt wordt, is dat niet mogelijk.
Die vrije tijd declareren zal dan wel gebruikelijk zijn.

JanTinusPlukvet

Ongelezen bericht door JanTinusPlukvet »

Of het kan of mag laat ik even in het midden.
Ik vind het wel vreemd in ieder geval en mijn baas hoeft hier niet mee aan te komen. ...tenzij hij de tijd vergoed, in vrije uren of salaris.

Dát is dan gelijk ook de oplossing voor TS.
Zij kan bij haar andere werkgever (schoonmaakbedrijf) vrije tijd opnemen. In feite kost dit haar iets, namelijk 2 verlof uren.
De tandarts zal dit moeten vergoeden in bijv. 2 uren extra vrije tijd of 2 uur uitbetaling van haar uursalaris.

Dit is de enige en nette manier om de zaak tussen beide op te lossen.

bprosman

en mijn baas hoeft hier niet mee aan te komen
Toch altijd wel grappig te lezen de "flexibiliteit" van sommige werknemers. In ieder geval weet je als werkgeven dan ook hoe je moet reageren als desbetreffende werknemer eens "een uurtje later" wil komen of een "uurtje eerder" weg moet, dan ook maar een halve snipperdag opnemen.
Flexibiliteit komt van 2 kanten.

witte angora

Over een vergoeding van die uren is door ts met geen woord gerept, alleen dat vriendin verplicht aanwezig moet zijn. Zou dus zomaar kunnen dat ze die uren zeker wel vergoed krijgt, alleen zit ze met dat andere werk.

Maar dat is niet het probleem van de werkgever. Misschien dat vriendin éénmalig een avondje schoonmaken met iemand kan ruilen of zo? Is het probleem ook opgelost.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

bprosman schreef:
en mijn baas hoeft hier niet mee aan te komen
Toch altijd wel grappig te lezen de "flexibiliteit" van sommige werknemers. In ieder geval weet je als werkgeven dan ook hoe je moet reageren als desbetreffende werknemer eens "een uurtje later" wil komen of een "uurtje eerder" weg moet, dan ook maar een halve snipperdag opnemen.
Flexibiliteit komt van 2 kanten.
Een werknemer maakt zich afhankelijk van een ander, waardoor die ander eisen kan stellen.

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

Wat bij dit soort berichten opvalt is dat cruciale informatie altijd ontbreekt.

Wat staat er in het contract aangaande werk op andere dagen? Wat gaat er bij het werkoverleg besproken worden?

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

bprosman schreef:
Werkoverleg hoort gewoon plaats te vinden in werktijd.
Waar staat dat ?
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ng-pv.html

Goed werknemerschap is niet "we plannen het overleg op een moment waarop jij niet kan en dan ontslaan we je omdat je niet kon".

Jolijn

@alfa, het kan niet altijd in werktijd van iedereen.
Wel ben ik het met je eens dat een werkgever niet mag verwachten dat iedereen altijd maar kan.

witte angora

Kan allemaal wel zijn, maar de topicstarter heeft niet meer gereageerd, terwijl, wat al eerder gezegd is, veel cruciale informatie ontbreekt. Ik denk dat het, op dit punt aangekomen, weinig nut meer heeft op de specifieke situatie van de topicstarter in te gaan.

Kennelijk heeft hij al antwoord vanuit een andere bron, is de afspraak verzet, is er iets met het schoonmaakwerk geregeld, noem maar op... We weten eigenlijk niets, dus iedere reactie is eigenlijk voor een deel speculatie, en daar komt niemand verder mee...

bprosman

Wel ben ik het met je eens dat een werkgever niet mag verwachten dat iedereen altijd maar kan.
Blijft speculatie maar misschien hadden collega's op andere dagen wel zwaarwegender argumenten.
Daarom zei ik al, ik weet niet hoe groot de groep is maar meestal neem je de dag dat de meeste mensen kunnen.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

vroem schreef:e.e.a. hangt toch echt ervan af hoe strikt of hoe ruim dit soort zaken in de arbeidsovereenkomst is opgenomen. Is daarvoor een artikel opgenomen wat ruim geformuleerd is zal zij toch moeten verschijnen want werkoverleg hoort er wel bij.
(sterker nog als werkgever wordt je er als puntje bij paaltje komt gewoon op afgerekend als dat niet regelmatig gehouden wordt, andersom werkt dat dus ook zo)
Als er met werkweigering gedreigd wordt voor iets dergelijks krijgt ik wel het gevoel dat er al meer speelt in de arbeidsrelatie.
Nope, werkoverleg vindt plaats tijdens reguliere werktijden, op kosten van de baas uiteraard. Als je al werkoverleg inplant op zo iets achterlijks als een maandagavond (wie bedenkt zoiets??), dan is dat uiteraard geheel vrijwillig en moet je niet lopen miepen als iemand niet kan.

Gesloten