| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Ben ik daadwerkelijk verantwoordelijk voor deze annulering?
Ben ik daadwerkelijk verantwoordelijk voor deze annulering?
EDIT: bedrag wordt betaald, bedankt voor jullie reacties. Topic mag worden verwijderd.
Laatst gewijzigd door Erwin89 op 08 nov 2013 09:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Ben ik daadwerkelijk verantwoordelijk voor deze annulering?
Helaas voor je Erwin. Die annuleringskosten zijn geheel voor jouw rekening. Je vriend heeft de boeking(aanvraag) op jouw naam gedaan, waarschijnlijk met jouw volledige toestemming. Jij bent daar dus volledig verantwoordelijk voor. Sterker nog, Peter Langhout weet waarschijnlijk niet eens wie jouw vriend is.
Dat jullie (jij) na die boeking(aanvraag) wat anders geboekt hebben, waarschijnlijk niet bij Peter Langhout, en verder de zaken bij Peter Langhout op zijn beloop gelaten hebben, daar heeft Peter Langhout natuurlijk geen boodschap aan. Je hebt nou eenmaal een rechtsgeldige reisovereenkomst met ze afgesloten die jij eenzijdig geannuleerd hebt. Waarschijnlijk pas op het moment dat jullie je realiseerden dat je nu twee reizen tegelijkertijd geboekt hadden.
Hopelijk vallen de annuleringskosten mee. Als de verhouding met je vriend nog goed is, dan kun je die kosten door twee delen en valt de 'schade' per persoon nog mee. In ieder geval een dure les dat ook het boeken van 'slechts' een busreis ook een geldige reisovereenkomst oplevert die, als je deze eenzijdig annuleert je gewoon geld kost.
Dat jullie (jij) na die boeking(aanvraag) wat anders geboekt hebben, waarschijnlijk niet bij Peter Langhout, en verder de zaken bij Peter Langhout op zijn beloop gelaten hebben, daar heeft Peter Langhout natuurlijk geen boodschap aan. Je hebt nou eenmaal een rechtsgeldige reisovereenkomst met ze afgesloten die jij eenzijdig geannuleerd hebt. Waarschijnlijk pas op het moment dat jullie je realiseerden dat je nu twee reizen tegelijkertijd geboekt hadden.
Hopelijk vallen de annuleringskosten mee. Als de verhouding met je vriend nog goed is, dan kun je die kosten door twee delen en valt de 'schade' per persoon nog mee. In ieder geval een dure les dat ook het boeken van 'slechts' een busreis ook een geldige reisovereenkomst oplevert die, als je deze eenzijdig annuleert je gewoon geld kost.
Dat is niet wat ik lees.BreejKC schreef:Die annuleringskosten zijn geheel voor jouw rekening. Je vriend heeft de boeking(aanvraag) op jouw naam gedaan, waarschijnlijk met jouw volledige toestemming.
Alleen "optie" is ingevuld met medeweten van TS.
Daarna heeft vriend zonder toestemming van TS daadwerkelijk op zijn naam geboekt.
Laat reisburo maar aantonen dat TS daadwerkelijk reis zelf geboekt heeft. Anders kun je iedereen waar je een hekel aan hebt, en naam/email van weet, opzadelen met zo'n reis.
Ik lees toch meer als alleen optie, nl: 'Maar ook zette deze vriend later een boekingsaanvraag op mijn naam voor deze busmaatschappij waarbij hij blijkbaar dacht dat het hier ook om een optie ging. Tot ik eind juli een factuur op mijn naam kreeg met daarop de kosten die ik moest voldoen voor de busreis'.
De vriend kan dan wel gedacht hebben dat deboekingsaanvraag een optie is, maar die optie was het eerste wat gebeurde en de boekingsaanvraag gebeurde later. TS schrijft niet dat bij de boekingsaanvraag ook een vinkje 'optie' zou zijn aangezet. Volgens mij kan dat ook niet bij een boekingsaanvraag.
Door het ontvangen van die factuur kon dit dus, terecht, beschouwen dat dit niet alleen een optie (dat had er dan wel boven gestaan) of een boekingsaanvraag maar daadwerkelijk een boeking is geweest. Terecht dus ook van die vriendelijke mijnheer van Peter Langhout dat hij dit, na het verzenden van een officiele factuur, als een daadwerkelijke boeking heeft beschouwd en als zodanig ook behandeld heeft.
De vriend kan dan wel gedacht hebben dat deboekingsaanvraag een optie is, maar die optie was het eerste wat gebeurde en de boekingsaanvraag gebeurde later. TS schrijft niet dat bij de boekingsaanvraag ook een vinkje 'optie' zou zijn aangezet. Volgens mij kan dat ook niet bij een boekingsaanvraag.
Door het ontvangen van die factuur kon dit dus, terecht, beschouwen dat dit niet alleen een optie (dat had er dan wel boven gestaan) of een boekingsaanvraag maar daadwerkelijk een boeking is geweest. Terecht dus ook van die vriendelijke mijnheer van Peter Langhout dat hij dit, na het verzenden van een officiele factuur, als een daadwerkelijke boeking heeft beschouwd en als zodanig ook behandeld heeft.
Voor het sluiten van een overeenkomst tussen twee partijen is het noodzakelijk dat beide partijen deze overeenkomst wilde sluiten. Als een ander voor jou een overeenkomst sluit zonder jouw toestemming dan is deze overeenkomst nietig.
-
witte angora
Ik kan niet zo snel regelgeving vinden. Wel een aantal algemene voorwaarden. Daar zie ik in terug dat de hoogte van de annuleringskosten af kan hangen van het tijdstip van annuleren. Hoe dichter bij de datum van vertrek, hoe hoger de kosten zijn.
Dan zou het inderdaad zaak zijn geweest je inbox in de gaten te houden. Als je daar 'vreemde' berichten in ziet kun je er meteen op reageren, dat is nu dus niet gebeurd. Sja, en wie moet de kosten dan dragen? De touroperator? Je hebt nota bene die knaap zelf een bepaalde vrije hand gegeven.
Dan zou het inderdaad zaak zijn geweest je inbox in de gaten te houden. Als je daar 'vreemde' berichten in ziet kun je er meteen op reageren, dat is nu dus niet gebeurd. Sja, en wie moet de kosten dan dragen? De touroperator? Je hebt nota bene die knaap zelf een bepaalde vrije hand gegeven.
OMG, daar gaan we weer. Proberen allerlei "juridische" truckjes toe te passen om een bedrijf op te laten draaien voor het geklungel van een klant...
Waarom zou je sowieso iemand anders toestemming geven om onder jou naam een boeking/optie of wat dan ook te laten maken? Doe het gewoon zelf, of doe het niet.
En dan als er geannuleerd moet worden (te laat blijkbaar) gaan we proberen het af te schuiven op "ik was het niet".
Wat mij betreft zou de touroperator hier nog een rekening achteraan kunnen sturen om de kosten van al de extra telefoontjes, aannemen van aangetekende brieven etc. te declareren.
Waarom zou je sowieso iemand anders toestemming geven om onder jou naam een boeking/optie of wat dan ook te laten maken? Doe het gewoon zelf, of doe het niet.
En dan als er geannuleerd moet worden (te laat blijkbaar) gaan we proberen het af te schuiven op "ik was het niet".
Wat mij betreft zou de touroperator hier nog een rekening achteraan kunnen sturen om de kosten van al de extra telefoontjes, aannemen van aangetekende brieven etc. te declareren.
Ik zeg inderdaad niet dat het netjes of handig is...bpb2012 schreef:OMG, daar gaan we weer. Proberen allerlei "juridische" truckjes toe te passen om een bedrijf op te laten draaien voor het geklungel van een klant...
Maar wat doet reisburo om klanten te identificeren? Reisburo gebruikt een systeem dat klanten mogelijk maakt om thuis zaken te doen ipv naar kantoor van het reisburo te komen.
Onvolkomenheden van dit systeem zijn verantwoording van reisburo.
Even heel kort door de bocht.Erwin89 schreef:Goedenavond,
Met drie vrienden heb ik enige tijd geleden interesse gekregen om met een busmaatschappij een vakantie naar Spanje te boeken. Deze interesse destijds vergaan waardoor we een andere zonvakantie hebben geboekt. Toch ben ik nog altijd aansprakelijk voor annuleringskosten, waarmee ik het niet eens ben.
Het begon dus toen we interesse hadden in een vakantie naar Spanje. Daar zouden we d.m.v. een busreis (seat only) arriveren en we zouden dan zelf op een camping verblijven.
Bij deze camping hebben we destijds een optie aangemaakt, deze optie heeft één van deze vrienden van mij aangemaakt met mijn gegevens. Iets waarover ik akkoord ben gegaan aangezien ik zeker wist dat het hier om een kostenloze optie ging en hij minderjarig was (17 jaar) en dit dus niet op zijn eigen naam heeft kunnen doen. Maar ook zette deze vriend later een boekingsaanvraag op mijn naam voor deze busmaatschappij waarbij hij blijkbaar dacht dat het hier ook om een optie ging.
Jij geeft een minderjarige vriend toestemming om met jouw gegevens zaken te doen. Dat betekent feitelijk dat jij een minderjarige aanzet tot valsheid in geschrifte en oplichting. Daarmee zijn jullie dus beide strafbaar. En nu ga je hier vragen hoe je onder een door je vriend gemaakte boeking uit kunt komen en verwacht hier een serieus antwoord.
Ik hoop voor jouw dat Peter Langhout dit forum niet leest.
Van oplichting is geen enkele sprake.Dirkie schreef:Dat betekent feitelijk dat jij een minderjarige aanzet tot ......oplichting.
Valsheid in geschrifte zal ook wel los lopen: Noch TS noch zijn vriend behaalt enig financieel gewin.
Ook zonder financieel gewin blijft er sprake van valsheid in geschifte. Die 2 zaken staan los van elkaar.16again schreef:Van oplichting is geen enkele sprake.Dirkie schreef:Dat betekent feitelijk dat jij een minderjarige aanzet tot ......oplichting.
Valsheid in geschrifte zal ook wel los lopen: Noch TS noch zijn vriend behaalt enig financieel gewin.
Valsheid in geschrifte valt onder strafrecht, en is dus een zaak tussen staat en TS/vriend.Dirkie schreef:Ook zonder financieel gewin blijft er sprake van valsheid in geschifte. Die 2 zaken staan los van elkaar.
De staat heeft ongetwijfeld belangrijkere zaken te doen.
Inderdaad. Zie net dat deze hele topic zinloos geworden is. TS heeft gewoon betaald.16again schreef:Valsheid in geschrifte valt onder strafrecht, en is dus een zaak tussen staat en TS/vriend.Dirkie schreef:Ook zonder financieel gewin blijft er sprake van valsheid in geschifte. Die 2 zaken staan los van elkaar.
De staat heeft ongetwijfeld belangrijkere zaken te doen.