LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Arkefly en bagagekosten

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
Rotan
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 jul 2007 17:39

Arkefly en bagagekosten

Ongelezen bericht door Rotan »

ArkeFly en een aantal andere maatschappijen hebben het bagagebeleid aangepast.

Voor vakanties die je nu boekt en die ingaan na 1 april 2014 is reisbagage, dus niet de handbagage, niet automatisch meegeboekt met je vakantie. Je moet het apart vermelden.

Ik boekte via Arke's website eind oktober voor een vakantie naar Turkije in mei volgend jaar.
Ik vond het eerst al vreemd dat ik voor de heenreis €5,- pp voor comfortclass moest bijbetalen en voor de terugreis €30,- pp. Kennelijk zijn die tarieven ook losgelaten.

Wij reizen al jaren met ArkeFly naar Turkije en boeken sinds het mogelijk is comfortclass.
Je had meer ruimte en mocht 25kg ruimbagage meenemen. Ik ging hier nog steeds vanuit.
Tijdens de boeking kreeg ik nergens een melding dat ik bagage apart moest boeken.

Bij het definitief maken van de boeking kreeg ik de melding dat ik geen bagage had bijgeboekt.
Wilt u doorgaan? Ja, dus, want ik heb geen bagage om bij te boeken. We hebben comfortclass en dat is toch al 25kg?

De bevestiging komt per mail binnen. Op de heenreis hebben we alleen handbagage bij ons en op de terugreis 'standaard hoeveelheid'. Een link naar info over het bagagebeleid leerde me, dat het beleid is gewijzigd.
Handbagage is beperkt tot omvang, niet meer tot gewicht en omvang en reisbagage, lees koffers, moet je voortaan apart meeboeken. Achteraf bijboeken kan ook via de site, zelfs tot 48 uur voor vertrek.

Niet dus. Je moet erover bellen, kosten €0,15 per minuut.

Het kan trouwens ook op de luchthaven, maar dan ben je de extra kosten + €50,- pp kwijt.

Die 'standaard hoeveelheid' bleek na telefonische info in te houden dat er geen bagage mee kon, maar dat zou een systeemfout zijn.
Ik heb telefonisch 'bijgeboekt', dus eigenlijk gewoon bagage geboekt.Voor de heenreis minder totaalgewicht dan voor de terugreis.
Je koopt tenslotte nog weleens iets. Bagagegewicht is overigens per persoon te boeken, maar over alle personen in het gezelschap te verdelen.

Voor de terugreis ging het door die systeemfout niet, maar dat zou men handmatig corrigeren.
Op de nieuwe bevestiging waren de bagagekosten wel doorberekend, maar stonden ze niet goed vermeld. Op de terugreis stond nog steeds 'standaard hoeveelheid'.
Aangezien je voor de heen- en terugreis apart moet betalen en ik juist voor de terugreis meer bagagegewicht had geboekt, heb ik nu een specificatie geëist waarop het juiste gewicht staat vermeld ipv 'standaard hoeveelheid', want dat bleek in de praktijk in het 'systeem' dus 'niet mogelijk' te betekenen. En dan sta je daar dus in Turkije en dan hebben wij het ineens niet goed begrepen en kunnen €50,- pp en bagagekosten betalen om naar huis te gaan.

Achteraf vast allemaal te corrigeren, maar ik heb er geen grote pet van op en zit hier al helemaal niet op te wachten. Ik wil alleen maar op vakantie.

Kortom, men heeft een nieuwe melkkoe gevonden. De bagage. Verborgen kosten en addertjes onder het gras zijn aan banden gelegd, dus nu maar op deze manier compenseren.
Het excuus... De vluchttarieven zijn lager, want niet iedereen reist met bagage. Dus reis je zonder bagage, dus alleen met handbagage, dan betaal je minder.
Maar ja, ik boek een vakantie voor een paar weken en geen vlucht, dus ik ga ervan uit dat ik bagage bij me heb voor een aantal weken.
Dit is dus gewoon een verkapte prijsverhoging.

Eerst maar eens afwachten wat het antwoord van ArkFly nu wordt.
Vraag me af of ze nu kunnen houden aan de aanbetalingsdatum en of ze me daarvoor kosten in rekening gaan brengen.
Ik betaal niets aan voor iets wat ik niet heb gekocht.

Ben benieuwd hoe dit in het buitenland gaat, België en Duitsland.
Ik heb nu al geboekt, maar volgend jaar ga ik me toch eens heel breed oriënteren.

Let dus goed op wat je boekt en wat er in de bevestiging staat.
Vraag me af hoeveel mensen er straks, ten onrechte, moeten bijbetalen voor bagage.

Rob

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Arkefly en bagagekosten

Ongelezen bericht door Har06 »

Arke fly Ryan Air Corendon Onur etc etc hanteren een strikt bagage beleid, algemeen bekend mag ik aannemen.

Voor het boeken van een reis de bagage gegevens uitwisselen met de betreffende operator, ook bij ArkeFly is dit mogelijk, op hun site zijn de relevante gegevens vermeld

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Arkefly en bagagekosten

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Dit is allemaal al mnd geleden heel groot aangekondigd,kranten,journaal,volgens mij hier op de site...
Leest u geen kranten?

Idd sommige hanteren strikte regels,logisch...koffer zwaarder,meer brandstof nodig,en ja een snder heeft misschien minder bagage maar dat doet er niet toe,

Regels staan duidelijk in voorwaarden

Heb eveb gekeken en staat er toch echt in de voorwaarden...dus ja..
En wat ik zeg geloof dat het een half jr geleden al is aangekondigd,google eens,misschien vind u de artikelen ut het nieuwsnog

Gesloten