LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Incasso Usenext

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
henk1857

Incasso Usenext

Ongelezen bericht door henk1857 »

Ik ben van de zomer akkoord gegaan met een proefperiode van 14 dagen bij Usenext. Dat beviel niet en ik heb binnen een week via de site van Usenext opgezegd.
Er is na een paar weken geld afgeschreven en dat heb ik laten storneren. Ik heb een paar keer een mail gehad van Usenext met verzoek te betalen. Ik stuurde via hun site een mail terug, want de mail was no-reply. Ik kreeg nooit antwoord. Ik heb deze mails niet meer.
Nu heb ik van een Duits incasso bureau een aanmaning gekregen en daarna weer eentje. Toen ik belde, werd me verteld dat ik van mijn opzegging een automatische bevestiging had moeten krijgen. Die heb ik nooit gehad. Volgens de dame aan de telefoon kan ze wel als ik nu ga betalen het bedrag laten zakken van €175,-, naar € 140,- Ik heb na die ene keer nooit Usenext gebruikt.
Wat moet ik doen? Moet ik betalen?

Jolijn

Re: Incasso Usenext

Ongelezen bericht door Jolijn »

Nee.
Wat je had moeten krijgen, kun je niet weten (neem ik maar even aan). Ik ga er vanuit dat je hebt opgezegd zoals dat moest, als er voorwaarden aan de manier van opzeggen zijn.
Dat de site van Usenext ( in elk geval hun contactformulier op de site) niet naar behoren werkt, is niet jouw verantwoordelijkheid, maar die van hen.
Dat Usenext jouw mails niet beantwoord is hun verantwoordelijkheid, niet de jouwe.
Neem geen telefonisch contact meer op, dat is altijd jouw woord tegen dat van hen.
Het lijkt erop dat deze manier van handelen bewust door Usenext gedaan wordt, om geld uit de zak te kloppen.

Guardian72
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Jolijn schreef: Het lijkt erop dat deze manier van handelen bewust door Usenext gedaan wordt, om geld uit de zak te kloppen.
Zou kunnen - er is meer geklaagd over usenext.
Zie ook dit forum - ik weet niet wat zo`n buitenlandse incassocowboy kan doen maar, als jij kunt aantonen dat je opgezegd hebt, en usenext incasseert ondanks dat weer / nog steeds - zou het zelfs kunnen dat ze incassofraude plegen (heb je je rekening al laten blokkeren?)

Jolijn

@Henk1857. Als jij je vlgs de voorwaarden hebt opgezegd, is dat goed. Jij kunt er niets aan doen dat zij dat niet adequaat behandelen. Je hoeft 'm niet te knijpen als jij gewoon vlgs de regels hebt gehandeld.
Dat een incassobureau schrijft dat je betalen moet, betekent niet dat je MOET betalen.
Lees je in over je rechten en plichten, over incassobureaus e.d.

henk1857

Hallo Jolijn,
Het incassobureau zegt dat ik niet heb opgezegd. Ik heb wel opgezegd, maar heb daar geen bewijs voor.

Jolijn

henk1857 schreef:Hallo Jolijn,
Het incassobureau zegt dat ik niet heb opgezegd. Ik heb wel opgezegd, maar heb daar geen bewijs voor.
Ja, dat schreef je al.
door Jolijn » 16 nov 2013 13:34
Nee.
Wat je had moeten krijgen, kun je niet weten (neem ik maar even aan). Ik ga er vanuit dat je hebt opgezegd zoals dat moest, als er voorwaarden aan de manier van opzeggen zijn.
Dat de site van Usenext ( in elk geval hun contactformulier op de site) niet naar behoren werkt, is niet jouw verantwoordelijkheid, maar die van hen.
Dat Usenext jouw mails niet beantwoord is hun verantwoordelijkheid, niet de jouwe.
Neem geen telefonisch contact meer op, dat is altijd jouw woord tegen dat van hen.
Het lijkt erop dat deze manier van handelen bewust door Usenext gedaan wordt, om geld uit de zak te kloppen.

Usenext moet maar zorgen dat ze het contactformulier op hun site beter op orde hebben.
Stuur nog 1 keer een mail/contactformulier naar Usenext + dezelfde naar het incassobureau.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Op zich wel weer grappig: usenext wordt toch vooral gebruikt om materiaal dat van anderen is zonder kosten te kunnen downloaden, en vervolgens wordt je genaaid door de aanbieder van die mogelijkheid. Dan kan je toch beter gewoon de content op een normale manier kopen. Wel zo aardig voor de makers daarvan. En nee, niet alle makers van films en muziek zijn megamultimiljonair, dat zijn er maar enkelen. De meesten hebben waarschijnlijk minder inkomen dan de meeste van ons.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

henk1857 schreef:Het incassobureau zegt dat ik niet heb opgezegd. Ik heb wel opgezegd, maar heb daar geen bewijs voor.
Dan heb je juridisch gezien niet opgezegd. Desondanks hoef je niet te betalen. De algemene voorwaarden kloppen niet.

1. De wijze waarop deze aangeboden worden klopt niet. Doordat je de algemene voorwaarden in een textveld wordt aangeboden is dit niet goed op te slaan.

2. En de inhoud klopt niet. De hoofdregel is dat overeenkomsten automatisch eindigen. Hiervan kan in de algemene voorwaarden worden afgeweken, maar alleen als er een overeenkomst voor onbepaalde duur ontstaat dat op ieder moment kan worden opgezegd met een opzegtermijn van hooguit een maand. Daar voldoet deze aanbieder niet aan, dus geldt dat de proefovereenkomst van rechtswege is geëindigd.

sadfly

Ongelezen bericht door sadfly »

TS gaat de fout bij het opzeggen. TS hheeft opgezegt. maar nooit bevestiging gekregen.
Dus heb je simpel gezegt niet opgezegt. Je had 1-2 dagen
na het opzeggen er achteraan moeten gaan om een bevestiging van opzegging te krijgen.

Nu is er geen bewijs dat je hebt opgezegt, dus heb je nooit opgezegt.

henk1857

Bedankt voor alle reacties. Ik heb de keuze gemaakt om niet te betalen. Ik heb een mail naar het incassobureau gestuurd dat ik niet ging betalen en kreeg onderstaand mailtje terug.

thank you for your e-mail.
Here are the information we have to your UseNext account which probably will clear the matter up:

according to the records you have logged in July 7th 2013 at UseNext and chose a UseNeXT30+ package
with your data entry form including the explicit agreement to their terms and conditions verified e.g.through
your IP-no.

This application was an offer statement, so that the contract was concluded, as you then received a login with
username and password to the given e-mail address for your account.

With this personal data the access to the worldwide Usenet services was possible about the download contingent you selected.

The trial package you have chosen on the July 7th 2013 has automatically extended for the term of an year since
there was no decision within the trial term to cancel the contract or to choose another package.

With regard to this we would like to indicate the terms and conditions with the provisions on termination, which you expressly acknowledged upon your order.

Unfortunately UseNext has not received any termination of your contract until today. Basically a contract can only be terminated in writing, which means via letter, by Fax, or by support form in the member area of UseNext.

The current invoice we claim for our client results of the invoice from July 22nd 2013 plus interests and handling fees since you did not react of any pre-collection letter so far. We have made you a compromise offer to pay € 140,00
until November 22nd 2013 which you ignored, now the whole amount is back to its origin and due today.

To avoid further inconveniences or further legal steps, we recommend you to pay the overdue debts of € 174,85
quickest possible using our bank address as follows:Commerzbank Gummersbach AG
IBAN DE82 3844 0016 0722 0809 06
BIC/SWIFT COBADEFF384
Please note that we are accepting SEPA payments only and refer to your file number.

Or via [email protected]

Total amount € 174,85 + € 15,00 (paypal-fee) = € 189,85

Bedankt voor uw bericht.
Zoals ik u al geschreven heb, heb ik opgezegd via de site van Usenext.
Ik wil u dringend vragen me niet langer lastig te vallen met incassoberichten.
Ik heb me aan de regels van onze overeenkomst gehouden en op de correcte manier binnen de proefperiode opgezegd.

Groeten,
Henk Draaijer

BreejKC

Ongelezen bericht door BreejKC »

Helaas Henk. Je trekt uiteindelijk aan het kortste eind. De voorwaarden waren duidelijk: je krijgt een proefabonnement dat automatisch verlengd wordt, tenzij je opzegt via brief, fax, email of via het contactformulier op de site van Usenext. Jij hebt kennelijk voor de laatste, makkelijke mogelijkheid gekozen. Vervolgens heb je verzuimd om een schermafdruk te maken van dat ingevulde formulier op de internetsite. Daarin ben je te onzorgvuldig geweest. Achteraf kun je hierdoor niet meer bewijzen dat je dat formulier hebt ingestuurd. Misschien heb je wel een verkeerd ‘knopje’ ingedrukt en is het formulier daadwerkelijk nooit verstuurd. Ik weet het achteraf niet, jij ook niet meer. Of er aan de ontvangstkant van dat formulier al dan niet iets fout is gegaan, als het formulier al is verstuurd, kun jij eveneens niet aantonen.

Wederom en ten overvloede (voor alle lezers). Zaken die serieuze financiële gevolgen (kunnen) hebben, ook al gaat het om een laag bedrag per maand, regel je niet telefonisch. Beter ook niet per internet, tenzij je bij die laatste mogelijkheid zeer (!) zorgvuldig handelt. Dat laatste is dus achterwege gelaten en je zit zonder bewijsstuk van de opzegging. Helaas, maar wel een feit. Had je een officiële opzeggingsbrief geschreven (het beste in dit soort zaken aangetekend verstuurd) of een telefax verstuurd, dan had je wel degelijk een bewijsstuk in handen gehad.

Je kunt natuurlijk blijven weigeren te betalen, dan komt deze kwestie ooit voor de rechter. Die zal als eerste aan je vragen: “kunt u zwart-op-wit aantonen dat u heeft opgezegd, en wanneer”? Dat kun je dus niet en in alle gevallen verlies je dan zo’n rechtszaak. Alle kosten daarvan komen dan ook voor jouw rekening.

Conclusie: Accepteer je verlies in dezen en betaal het overeengekomen verschuldigde bedrag aan dat incassobureau. Laat het bedrag niet onnodig nog meer oplopen. Welk een naar gevoel je daarbij ook hebt: het is een wijze en dure les en zal je in een volgend geval tot meer zorgvuldigheid in dit soort kwesties aanzetten.

sacredfour

Ongelezen bericht door sacredfour »

Henk1857
Begrijp ik het goed dat je zelf correspondeert met dit incassobureau in Nederlands, maar ze je terugschrijven in het Engels?
Hier moet je niet mee akkoord gaan. Stuur hun mail terug met het verzoek dit in het Nederlands te vertalen.
Wat betalen betreft: niet doen! Ik zou het bericht van afatrion nog eens goed doorlezen!

BreejKC

Ongelezen bericht door BreejKC »

Met UseNext heb je met een buitenlands bedrijf te maken. Ik weet niet of de wetgeving over abonnementsvoorwaarden zoals in Nederland geregeld is, in het buitenland hetzelfde zijn als in Nederland. Mogelijk dat dit wel op Europees niveau geregeld is. Ik vrees dat je een jurist nodig hebt om dit uit te zoeken en hoeverre in Nederland afgesloten abonnementen bij een buitenlands bedrijf aan de Nederlandse voorwaarden moeten voldoen.

Maar, weeg dit gerust af. Vraag je ook of of je niet beter kunt betalen, want de kosten van een jurist zullen het verschuldigde bedrag, denk ik, snel overschrijden.

Kijk dus nu uit om 'zomaar' niet te betalen of gewoon eigenwijs te blijven. Ik vrees dat de kosten, tijd en moeite, voor een nu nog relatief laag bedrag, voor TS dan alleen maar hoger worden.

sacredfour

Ongelezen bericht door sacredfour »

Het land waar het bedrijf gevestigd is doet er niet toe. Als een Duits incassobureau een vordering op een Nederlander probeert te verhalen dat zal hij dit moeten doen in Nederlands tenzij er akkoord wordt gegaan de correspondentie in een andere taal te voeren. Zou je als Nederlander voor een buitenlands gerecht worden gedaagd, dan heb jij het recht om de dagvaarding en alle correspondentie in jouw taal te ontvangen(EVRM) Hier moet het ook nog door een officieel erkende tolk vertaald worden.

Ik zou afzien van de correspondentie via de mail. Stuur ze de incassobrief.

henk1857

Heb de vraag een paar dagen geleden bij Juristplaza.nl gesteld, maar nog geen reactie gehad. Ik hoop dat er een reactie op komt.

ArneLH
Contacteer:

Ongelezen bericht door ArneLH »

Ik heb hier al eens wat jurisprudentie aangehaald over proefabonnementen.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

henk1857 schreef: The trial package you have chosen on the July 7th 2013 has automatically extended for the term of an year since there was no decision within the trial term to cancel the contract or to choose another package.
Dergelijke constructie is volgens mij onder nederlands recht niet toegestaan.
Zonder actie behoort proefabonnement automatisch af te lopen, voor verlenging dien je zelf actie te ondernemen.

Blijft de vraag of dit onder nederlands recht valt....

alfatrion

Artikel 6:236 aanhef en onder j BW schreef:Bij een overeenkomst tussen een gebruiker en een wederpartij, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, wordt als onredelijk bezwarend aangemerkt een in de algemene voorwaarden voorkomend beding dat in geval van een overeenkomst tot het geregeld afleveren van zaken, elektriciteit daaronder begrepen en dag-, nieuws- en weekbladen en tijdschriften niet daaronder begrepen, of tot het geregeld doen van verrichtingen, leidt tot stilzwijgende verlenging of vernieuwing in een overeenkomst voor bepaalde duur, dan wel tot een stilzwijgende voortzetting in een overeenkomst voor onbepaalde duur zonder dat de wederpartij de bevoegdheid heeft om de voortgezette overeenkomst te allen tijde op te zeggen met een opzegtermijn van ten hoogste een maand.
Artikel 6:247 lid 4 BW schreef:Op overeenkomsten tussen een gebruiker en een wederpartij, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, is, indien de wederpartij haar gewone verblijfplaats in Nederland heeft, deze afdeling van toepassing, ongeacht het recht dat de overeenkomst beheerst.

alfatrion

BreejKC schreef:Vraag je ook of of je niet beter kunt betalen, want de kosten van een jurist zullen het verschuldigde bedrag, denk ik, snel overschrijden.
Dit is natuurlijk een zeer zwak argument. Een oplichter wilt geld van je hebben... tja betaal maar want de kosten van een jurist zullen het verschuldigde bedrag, denk ik, snel overschrijden.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

alfatrion schreef:
Artikel 6:247 lid 4 BW schreef:Op overeenkomsten tussen een gebruiker en een wederpartij, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, is, indien de wederpartij haar gewone verblijfplaats in Nederland heeft, deze afdeling van toepassing, ongeacht het recht dat de overeenkomst beheerst.
Waarom zou een buitenlandse rechter zich bekommeren om regeltjes uit ons wetboek? Hij zal wetboek uit eigen land hanteren.

Gesloten