LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 4x4 auto

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
blikzum

4x4 auto

Ongelezen bericht door blikzum »

hallo,

als het goed is heeft rader een uitzending gehad over mensen die een 4x4 hadden aangeschaft en na vast gezeten te hebben in de modder kon deze auto zichzelf niet uit de modder trekken, wat was dit voor merk en welke uitzending was dit.

alvast bedankt voor de reactie's

kokka

Re: 4x4 auto

Ongelezen bericht door kokka »

ik heb die uitzending niet gezien, maar de meeste 4x4's zijn helemaal niet geschikt voor off-road rijden.
in de eerste plaats zijn de banden er meestal niet eens geschikt voor.

peteroo

Ongelezen bericht door peteroo »

Een 4 x 4 auto is niet automatisch een terreinwagen. Je hebt in de eerste plaats meer grip op het wegdek, wat bij sneeuw of gladheid van pas kan komen, denk aan de Audi Quattro's. Wil je een echte terreinwagen, dan heb je meer aan een Landcruiser of Landrover, denk ik.

Quark

Ongelezen bericht door Quark »

Heb in het leger een jaar lang in diverse terrein wagens gereden Land Rover en Nekaf.

Wat belangrijk aan een terrein wagen is zijn de banden.
Met terrein banden rijdt het beroerd op de weg en met weg banden gaat het een stuk minder in het terrein.
Volgens mij bestaan er geen banden die optimaal zijn voor beide.
Maar bovengenoemde was in 1984/85 dus misschien is er wat veranderd in de tussentijd.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Nee hoor Quark, dat is nog steeds hetzelfde. Daarnaast zijn ook de "gears" nog van belang. Als er een gewone versnellingsbak wordt gebruikt zal de auto het op de weg prima doen, maar in het veld, zeker met een steil hobbeltje, gaat het gauw fout. Een "echte" terreinwagen heeft specifieke versnellingen voor in het veld.

Quark

Ongelezen bericht door Quark »

GJvdZ schreef:Nee hoor Quark, dat is nog steeds hetzelfde. Daarnaast zijn ook de "gears" nog van belang. Als er een gewone versnellingsbak wordt gebruikt zal de auto het op de weg prima doen, maar in het veld, zeker met een steil hobbeltje, gaat het gauw fout. Een "echte" terreinwagen heeft specifieke versnellingen voor in het veld.
Is ook zo was ik na al die jaren al weer vergeten :( de lage en hoge gearing, was volgens mij een rode of gele knop en als ik de modder inging en drukte de lage gearing in ging hij als een beest door de modder heen. :D

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

En vergeet ook niet de mens achter het stuur.. Zelfs in Dakar komen de beste rally/4x4 rijders met hun speciaal gebouwde voertuigen nog regelmatig vast te zitten.. :wink:

Gesloten