| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Netbeheerders vechten tariefsverlaging aan
Re: Netbeheerders vechten tariefsverlaging aan
In 2013 bedragen de netwerkkosten ruim € 433. In 2007 was dat nog ca. € 364. Een verschil van 19 %. Als er nu € 50 af zou gaan, zoals door de Autoriteit Consument en Markt wordt voorgesteld, bedragen de netwerkkosten € 383. Dat komt neer op een stijging van 5 % ten opzichte van 2007.
Dat is niet geweldig veel, zeker niet als men het vergelijkt met de stijging van de posttarieven. Daar is sinds een aantal jaren sprake van vele tientallen procenten stijging. Elk najaar is het verstandig om maar weer een stapel zegels in te slaan, want met 1 januari worden ze opnieuw duurder. Met 1 januari a.s. gaat de prijs van normale post voor een postzegel omhoog van 60 cent naar 65 cent. Stijging ruim 8 %.
Maar de post heeft te maken met een sterk krimpende markt. Er worden steeds meer berichten verstuurd via andere wegen, o.a. e-mail. Het aantal kerstkaarten zal dit jaar naar verwachting fors afnemen.
Dat is met energie transporteren niet het geval. Ik kan geen kWh of m3 per e-mail versturen. De bouwmarkt is sterk teruggelopen, dus het netwerk breidt nauwelijks uit. Maar het aantal aansluitingen neemt ook niet af.
Een stijging van 5 % sinds 2007 is daarom zo gek nog niet. Een groot deel van de Nederlanders heeft dat met zijn inkomen in die periode niet meegemaakt.
Dat is niet geweldig veel, zeker niet als men het vergelijkt met de stijging van de posttarieven. Daar is sinds een aantal jaren sprake van vele tientallen procenten stijging. Elk najaar is het verstandig om maar weer een stapel zegels in te slaan, want met 1 januari worden ze opnieuw duurder. Met 1 januari a.s. gaat de prijs van normale post voor een postzegel omhoog van 60 cent naar 65 cent. Stijging ruim 8 %.
Maar de post heeft te maken met een sterk krimpende markt. Er worden steeds meer berichten verstuurd via andere wegen, o.a. e-mail. Het aantal kerstkaarten zal dit jaar naar verwachting fors afnemen.
Dat is met energie transporteren niet het geval. Ik kan geen kWh of m3 per e-mail versturen. De bouwmarkt is sterk teruggelopen, dus het netwerk breidt nauwelijks uit. Maar het aantal aansluitingen neemt ook niet af.
Een stijging van 5 % sinds 2007 is daarom zo gek nog niet. Een groot deel van de Nederlanders heeft dat met zijn inkomen in die periode niet meegemaakt.
M.i.v. 1 januari 2009 is het capaciteitstarief ingevoerd. Hierdoor worden nu de transportkosten gebaseerd en berekend op de grootte van de aansluiting (waarde hoofdveiligheid bij elektriciteit) en bij gas naar grootte van de gasmeter.e-chec schreef:In 2013 bedragen de netwerkkosten ruim € 433. In 2007 was dat nog ca. € 364. Een verschil van 19 %. Als er nu € 50 af zou gaan, zoals door de Autoriteit Consument en Markt wordt voorgesteld, bedragen de netwerkkosten € 383. Dat komt neer op een stijging van 5 % ten opzichte van 2007.
Daar vóór werd per kWh elektriciteit en m3 gas een bedrag per eenheid berekend.
Dit zijn dus twee heel verschillende methodes waardoor deze feitelijk niet met elkaar te vergelijken zijn. Om te kunnen vergelijken met nu, moet men dus vóór 2009 met een zelfde verbruik rekenen dan nu anders wordt er appels met peren vergeleken.
Als je toevallig de jaarafrekening van 2008/2009 hebt kun je zien dat tot 1 januari 2009 voor het verbruik van elektriciteit en gas enerzijds kosten voor het gebruik van het net en anderzijds vaste kosten voor het net per eenheid werd berekend. Daarna staat capaciteit bij elektriciteit bijvoorbeeld t/m 3x25A en bij gas t/m 10 m3/uur. Ook is het BTW tarief nog eens verhoogd.
Het klopt dat de netwerkkosten voor 2009 waren gerelateerd aan het verbruik, h@rm@n, maar om te zeggen dat het appels met peren vergelijken is, gaat mij iets te ver.
In 2013 worden netwerkkosten in rekening gebracht, die geen verband houden met het verbruik. Het totaal is € 433.
In 2007 betaalde men voor elektriciteit € 63,81 aan vaste kosten (vastrecht transport, vastrecht aansluiting en meetdienst). Daarnaast werd per kWh verbruik 0,0413 berekend. Voor 3300 kWh kom ik dan op € 136,27 aan verbruikskosten, totaal
€ 200,08 aan netwerkkosten elektriciteit.
Voor gas waren de vaste kosten € 142,29 (capaciteit transport, vastrecht transport, vastrecht aansluiting en meetdienst G4). Per m3 werd € 0,0145 in rekening gebracht. Een verbruik van 1500 m3 kost dan € 21,77. Totaal netwerkkosten gas € 164,07.
Voor de door mij aangehouden verbruiken zijn de netwerkkosten afgerond € 364. Ik had de gekozen verbruiken er bij moeten noemen. Voor elk ander verbruik is het berekende eindbedrag anders. Voor elektriciteit is de progressie € 4,13 per 100 kWh, voor gas € 1,45 per 100 m3.
In 2013 worden netwerkkosten in rekening gebracht, die geen verband houden met het verbruik. Het totaal is € 433.
In 2007 betaalde men voor elektriciteit € 63,81 aan vaste kosten (vastrecht transport, vastrecht aansluiting en meetdienst). Daarnaast werd per kWh verbruik 0,0413 berekend. Voor 3300 kWh kom ik dan op € 136,27 aan verbruikskosten, totaal
€ 200,08 aan netwerkkosten elektriciteit.
Voor gas waren de vaste kosten € 142,29 (capaciteit transport, vastrecht transport, vastrecht aansluiting en meetdienst G4). Per m3 werd € 0,0145 in rekening gebracht. Een verbruik van 1500 m3 kost dan € 21,77. Totaal netwerkkosten gas € 164,07.
Voor de door mij aangehouden verbruiken zijn de netwerkkosten afgerond € 364. Ik had de gekozen verbruiken er bij moeten noemen. Voor elk ander verbruik is het berekende eindbedrag anders. Voor elektriciteit is de progressie € 4,13 per 100 kWh, voor gas € 1,45 per 100 m3.