LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Digitale overheid in opkomst

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin

Digitale overheid in opkomst

Ongelezen bericht door Radar »

In 2017 moet iedereen in Nederland alle zaken met de overheid digitaal regelen. Kan dat eigenlijk wel? Waar lopen consumenten op dit moment tegenaan? De Nationale Ombudsman en Radar hebben onderzoek gedaan naar de digitale overheid. Het resultaat overhandigen we maandag aan minister Plasterk.

Maandag 9 december in Radar, om 20:30 bij de TROS op Nederland 1

GJvdZ

Re: Digitale overheid in opkomst

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Bij mij in de stad kan je al jaren vrijwel alles digitaal regelen en dat werkt prima.

eleven

Ongelezen bericht door eleven »

GJvdZ schreef:Bij mij in de stad kan je al jaren vrijwel alles digitaal regelen en dat werkt prima.

Ook als je bejaard bent en geen gebruik maakt van digitale voorzieningen, zoals computer, internet, pinnen enz. (?

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

eleven schreef:
GJvdZ schreef:Bij mij in de stad kan je al jaren vrijwel alles digitaal regelen en dat werkt prima.

Ook als je bejaard bent en geen gebruik maakt van digitale voorzieningen, zoals computer, internet, pinnen enz. (?
Als je bejaard bent kan je gewoon naar het loket, met alle nadelen van dien. Overigens is de aanname dat bejaarden geen toegang tot internet e.d. hebben op niets gebaseerd. Als ik in de seniorenflat waar mijn vader woont rondkijkt heeft vrijwel iedereen daar een PC of tablet. En degene die het niet hebben kunnen natuurlijk ook samen met de buren wat doen. Zoveel privacy gevoelige dingen hoef je nu ook weer niet te doen. Het gaat immers niet om je gezondheid of zo.

Kortom: ook, of misschien wel juist, voor ouderen die niet zo mobiel meer zijn, zijn digitale diensten een uitkomst.

eleven

GJvdZ schreef:
eleven schreef:

Als je bejaard bent kan je gewoon naar het loket, met alle nadelen van dien. Overigens is de aanname dat bejaarden geen toegang tot internet e.d. hebben op niets gebaseerd. Als ik in de seniorenflat waar mijn vader woont rondkijkt heeft vrijwel iedereen daar een PC of tablet. En degene die het niet hebben kunnen natuurlijk ook samen met de buren wat doen. Zoveel privacy gevoelige dingen hoef je nu ook weer niet te doen. Het gaat immers niet om je gezondheid of zo.

Kortom: ook, of misschien wel juist, voor ouderen die niet zo mobiel meer zijn, zijn digitale diensten een uitkomst.

Ik heb nergens beweerd, dat bejaarden geen toegang tot internet hebben,lezen wat ik geschreven heb.

Als bejaarden GEEN gebruik van een computer maken.

Bij de buren de computer te gebruiken, moet je ook mee kunnen omgaan, wat in tegenstelling van jou vader niet zo veel kunnen.

Als iemand dan toch gebruik zou maken van de pc bij de buren, denk ik niet, dat je dan privacy dingen doet, want het topic gaat over digitale toekomst bij de overheid en dat zijn dan toch meestal gevoelige dingen, welke je niet op een vremde computer gaat doen.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

eleven schreef:
GJvdZ schreef:
eleven schreef:Bij mij in de stad kan je al jaren vrijwel alles digitaal regelen en dat werkt prima.

Ik ben nergens beweerd, dat bejaarden geen toegang tot internet hebben,lezen wat ik geschreven heb.

Als bejaarden GEEN gebruik van een computer maken.

Bij de buren de computer te gebruiken, moet je ook mee kunnen omgaan, wat in tegenstelling van jou vader niet zo veel kunnen.

Als iemand dan toch gebruik zou maken van de pc bij de buren, denk ik niet, dat je dan privacy dingen doet, want het topic gaat over digitale toekomst bij de overheid en dat zijn dan toch meestal gevoelige dingen, welke je niet op een vremde computer gaat doen.
Een vreemde computer niet nee, maar een vertrouwde computer is een subtiel ander verhaal natuurlijk. Ik weet dat mijn schoonouders bijvoorbeeld zonder problemen de computer van de buren, een broer en zus, of van ons zouden gebruiken,gewoon omdat ze er op kunnen vertrouwen dat die dingen veilig zijn. En tegenwoordig hoef je er veel minder "mee om te kunnen gaan" als zeg 10 jaar geleden, met een browservenster en 2 werkende handen ben je een eind op weg om de meeste dingen te kunnen doen, die vallen onder een in opkomst zijnde digitale overheid waar we het hier over hebben.

En dankzij de achterliggende basisregistraties, die deze digitalisering van overheidsdiensten mogelijk maakt, zullen fouten verminderen, en door de standaardisatie de overall IT kosten van de (semi) lokale overheden ook dalen. Dat zijn nu nog ~400 eilandjes in het geval van de gemeenten, en die hebben in het verleden ook wel aangetoond dat ze hun eigen geregelde IT zaken ook niet echt goed voor elkaar hadden.

eleven

Een vreemde computer niet nee, maar een vertrouwde computer is een subtiel ander verhaal natuurlijk. Ik weet dat mijn schoonouders bijvoorbeeld zonder problemen de computer van de buren, een broer en zus, of van ons zouden gebruiken,gewoon omdat ze er op kunnen vertrouwen dat die dingen veilig zijn.
Hoezo is de computer van de buren een vertrouwd iets?
De computer van familie te gebruiken is iets anders dan van een buur.
Als ik hier op het forum lees, hoe sommige buren zich gedragen, zou ik er geen toets willen gebruiken, om mij met mijn DigiD in te loggen.
Dat er 10 jaar geleden minder mensen gebruik van maken dan nu, is toch een bijkomstigheid van deze tijd.
10 jaar geleden hadden ook niet zo veel mensen een GSM, dus geen goede vergelijking.
Het klopt, dat intussen oudere mensen gebruik maken van het digitale aanbod, maar heel veel gaan er niet meer op de digitale wereld van nu.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

TROS Radar schreef:In 2017 moet iedereen in Nederland alle zaken met de overheid digitaal regelen. Kan dat eigenlijk wel? Waar lopen consumenten op dit moment tegenaan? De Nationale Ombudsman en Radar hebben onderzoek gedaan naar de digitale overheid. Het resultaat overhandigen we maandag aan minister Plasterk.

Sites als uwv.nl, werk.nl etc bewijzen keer op keer, dat je het niet aan de overheid moet overlaten om iets digitaals te maken. Daarnaast maak ik mij ernstig zorgen over de beveiliging van al die gegevens.

eleven

olaf79 schreef:
TROS Radar schreef:In 2017 moet iedereen in Nederland alle zaken met de overheid digitaal regelen. Kan dat eigenlijk wel? Waar lopen consumenten op dit moment tegenaan? De Nationale Ombudsman en Radar hebben onderzoek gedaan naar de digitale overheid. Het resultaat overhandigen we maandag aan minister Plasterk.

Sites als uwv.nl, werk.nl etc bewijzen keer op keer, dat je het niet aan de overheid moet overlaten om iets digitaals te maken. Daarnaast maak ik mij ernstig zorgen over de beveiliging van al die gegevens.
De beveiliging is dan ook weer zo geregeld, toen de vingerafdrukken van mensen zouden worden opgeslagen bij een extern bedrijf, dat zo lek is als een zeef.
En dan komt iemand hier op het idee, om bij de buren deze handelingen te verrichten.
Dan leg deze gegevens meteen op straat., wat sommige officieren van justitie nu al doen.

sjohie

eleven schreef:
Een vreemde computer niet nee, maar een vertrouwde computer is een subtiel ander verhaal natuurlijk. Ik weet dat mijn schoonouders bijvoorbeeld zonder problemen de computer van de buren, een broer en zus, of van ons zouden gebruiken,gewoon omdat ze er op kunnen vertrouwen dat die dingen veilig zijn.
Als ik hier op het forum lees, hoe sommige buren zich gedragen, zou ik er geen toets willen gebruiken, om mij met mijn DigiD in te loggen.
Dat er 10 jaar geleden minder mensen gebruik van maken dan nu, is toch een bijkomstigheid van deze tijd.
10 jaar geleden hadden ook niet zo veel mensen een GSM, dus geen goede vergelijking.
Het klopt, dat intussen oudere mensen gebruik maken van het digitale aanbod, maar heel veel gaan er niet meer op de digitale wereld van nu.
Ik ken jouw buren niet, en ook niet die waar hier over geschreven wordt, echter de buren waar ik over sprak in mijn voorbeeld, die van mijn schoonouders, worden door hén vertrouwd. En de zoon van die buren is de IT security officer bij een groot bedrijf, dus die PC is gewoon veilig, en zouden ze dus prima kunnen gebruiken voor digitaal contact met een (semi) lokale overheid, als ze er zelf niet een hadden.

sjohie

eleven schreef:
olaf79 schreef:

De beveiliging is dan ook weer zo geregeld, toen de vingerafdrukken van mensen zouden worden opgeslagen bij een extern bedrijf, dat zo lek is als een zeef.
En dan komt iemand hier op het idee, om bij de buren deze handelingen te verrichten.
Dan leg deze gegevens meteen op straat., wat sommige officieren van justitie nu al doen.
Heb je ook enig bewijs van zo'n forse claim, of zit je gewoon argumenten te verzinnen om je eigen mening te onderbouwen?

eleven

sjohie schreef:
eleven schreef:
Ik ken jouw buren niet, en ook niet die waar hier over geschreven wordt, echter de buren waar ik over sprak in mijn voorbeeld, die van mijn schoonouders, worden door hén vertrouwd. En de zoon van die buren is de IT security officer bij een groot bedrijf, dus die PC is gewoon veilig, en zouden ze dus prima kunnen gebruiken voor digitaal contact met een (semi) lokale overheid, als ze er zelf niet een hadden.

Natuurlijk ken je mijn buren niet.

Ik vertrouw mijn buren ook, tot op een bepaalde hoogte en daar heeft het gebruik van de computer, om privé gevoelige gegevens naar de overheid te sturen, niets mee te maken.
Dat de zoon IT mens is, zegt mij helemaal niets.
Ook keurige, opgeleide mensen kunnen een duister verleden hebben, wat dagelijks in de kranten te lezen is.

Geef dan de buren je pincode en pas van de bankrekening en zeg erbij, ik vertrouw jullie!
Halen jullie voor mij wat geld uit de automaat. :lol:

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

Het is geen vaststaand feit dat familie altijd betrouwbaarder is dan buren.
Een bloedband staat niet gelijk aan 100% betrouwbaarheid.

sjohie

sjohie schreef:
eleven schreef:

Natuurlijk ken je mijn buren niet.

Ik vertrouw mijn buren ook, tot op een bepaalde hoogte en daar heeft het gebruik van de computer, om privé gevoelige gegevens naar de overheid te sturen, niets mee te maken.
Dat de zoon IT mens is, zegt mij helemaal niets.
Ook keurige, opgeleide mensen kunnen een duister verleden hebben, wat dagelijks in de kranten te lezen is.

Geef dan de buren je pincode en pas van de bankrekening en zeg erbij, ik vertrouw jullie!
Halen jullie voor mij wat geld uit de automaat. :lol:
Ik zal het even herhalen, aangezien je er overheen hebt gelezen of het niet helemaal snapte. Die zoon is de security officer, oftewel het "IT mens" zoals je het noemt, die verantwoordelijk is voor de beveiliging van de computers, servers en verbindingen van dat bedrijf. Als je ergens iets van vertrouwen neer moet leggen op dat vlak, lijkt me iemand die je A) persoonlijk kent, en B) er voor opgeleid en werkzaam in is, een goede start. Maar goed, jij vertrouwd zo te lezen niemand, dus dan wordt het wat lastig.

Nogmaals, ik schrijf nergens dat alle buren in Nederland blind te vertrouwen zijn ,of dat jij jouw buren móet vertrouwen, enkel dat het gebruik van een pc van iemand anders, in deze context handig kan zijn als je digitaal wilt communiceren met je overheid, en je hebt zelf geen pc/tablet.

eleven

Ik zal het even herhalen, aangezien je er overheen hebt gelezen of het niet helemaal snapte. Die zoon is de security officer, oftewel het "IT mens" zoals je het noemt, die verantwoordelijk is voor de beveiliging van de computers, servers en verbindingen van dat bedrijf. Als je ergens iets van vertrouwen neer moet leggen op dat vlak, lijkt me iemand die je A) persoonlijk kent, en B) er voor opgeleid en werkzaam in is, een goede start. Maar goed, jij vertrouwd zo te lezen niemand, dus dan wordt het wat lastig.

Nogmaals, ik schrijf nergens dat alle buren in Nederland blind te vertrouwen zijn ,of dat jij jouw buren móet vertrouwen, enkel dat het gebruik van een pc van iemand anders, in deze context handig kan zijn als je digitaal wilt communiceren met je overheid, en je hebt zelf geen pc/tablet.
Ok, dan herhaal ik het ook nog een keer.
Security officer als beroep zegt niets over een persoon uit. Vertrouwen neerleggen bij een beroepsgroep,
kies ik eerder voor een arts, ofwel ook dat mis kan gaan.
Waar lees je, dat ik niemand vertrouw ontgaat mij bij deze discussie. :shock:
Het gaat ook niet om dat mensen willen communiceren met de overheid, maar zoals de titel zegt, vanaf 2017 gedwongen worden dit te doen.

Jij vind het geweldig als jouw schoonfamilie met hun privé gegevens naar de buren gaan.

Ik voor mijn deel hou mijn privé dingen binnenshuis of deel het met mijn kinderen een bij een vreemde kan ik niet in het hoofd kijken. :wink:

Jolijn

Buren staat niet gelijk aan (is geen synoniem voor)vreemden.
Bij niemand kun je in het hoofd kijken ook al ken je iemand nog zo goed.

eleven

Jolijn schreef:Buren staat niet gelijk aan (is geen synoniem voor)vreemden.
Voor mijn deel leg ik mijn hand in het vuur voor mijn kinderen , want ik ken ze heel goed.
Het mag in andere familie´s anders zijn, maar dat weet je misschien dan beter dan ik. :wink:

Jolijn

eleven schreef:
Jolijn schreef:Buren staat niet gelijk aan (is geen synoniem voor)vreemden.
Voor mijn deel leg ik mijn hand in het vuur voor mijn kinderen , want ik ken ze heel goed.
Het mag in andere familie´s anders zijn, maar dat weet je misschien dan beter dan ik. :wink:
Het is natuurlijk gewoon een feit dat het niet in alle families pais en vree is. En dat het niet zo slim zou zijn om een (schoon) zoon, broer, neef vertrouwelijke gegevens te geven.
Je kinderen goed kennen en voor ze door het vuur gaan, staat niet gelijk aan iemand in het hoofd kunnen kijken.

F.van Holten

Ongelezen bericht door F.van Holten »

Een belachelijke stelling, hele volksgroepen weten niets van "digitaal", of door ouderdom/onkunde/achterstand enz.enz.
Hoelang zal het duren, dat je een brood alleen digitaal kan kopen, in de bus moet je nu inloggen en uitloggen, in de instanties waar ik noodgedwongen kom, weten ze er totaal niets van, het verkrijgen van een OV kaart, brengt al stress op, een dagje uit word dan wel erg lastig, en dat alles komt dan neer op de overwerkte ruggen van anderen.
Het staat al in de reclame, "makkelijker kunnen we het niet maken"

eleven

Jolijn schreef: Je kinderen goed kennen en voor ze door het vuur gaan, staat niet gelijk aan iemand in het hoofd kunnen kijken.
Natuurlijk kan je niemand anders in het hoofd kijken, daarom mijn opmerking, om geen privé dingen voor de overheid op een computer bij de goede buren te doen.
Volgens sommige zijn deze wel te vertrouwen. :shock:
Dit is volstrekte onzin,tenminste als je het niet zo nauw met je privacy neemt.

Als dit wordt ingevoerd, is de digitale puinhoop nu al te voorzien/voorgeprogrammeerd.

Gesloten