Vakantieveiling en transparantie
Geplaatst: 09 dec 2013 12:03
Via vakantieveilingen.nl heb ik een High-tea arrangement 'gewonnen'.
Echter nu blijkt dat ik duurder uit ben dan als ik het, zonder vakantieveilingen, rechtstreeks geboekt zou hebben.
Mijn vraag is of dat moreel correct is? Is de doelstelling van Vakantieveiling.nl en de EMESA Groep om winst te maximaliseren ten koste van de consument.
Nu weet ik dat vakantieveiling.nl in haar recht staat om het bedrag te innen want koop via internet per opbod is de koop nu eenmaal bindend.
Waar het mij om gaat is transparantie en moreel besef.
Vakantieveiling is niet transparant genoeg. Ze plaatsen wel een link naar de verkopende partij maar met 2 minuten op de klok heb ik geen tijd meer om rustig rond te clicken.
Ik vind transparantie dat je de actueele prijs van de verkopende partij vermeldt... maar dit zal zeer zeker tegen tegen het winstmodel van EMESA ingaan.
Verder vraag ik mij af of Vakantieveiling wel moreel correct handelt. Wetende dat ze niet 100% transparant zijn verkopen zij graag een product boven de kostprijs. Zoals velen hier lezen gooien zij met kleine letters, regelwetgevingen en standaard antwoorden. Hetgeen EMESA/Vakantieveiling.nl volledig in hun recht staat.
Maar is het correct en wil een bedrijf dat ook? Iets wat Larry Page (Google met het motto: "don’t be evil") zelf zou verafschuwen.
Wat kan ik doen? Wat kunnen wij als maatschappij doen om consumenten beter te beschermen. Iedereen mag winst maken, maar dit moet wel fair gaan. Een product onder tijdsdruk verkopen voor meer dan het waard is, misbruik maken van de zwakheden van de mens (ja, ik ook) ... wat kan ik daar tegen doen? Wat moet ik daarvan vinden?
Kan TROS radar iets tegen doen?
Echter nu blijkt dat ik duurder uit ben dan als ik het, zonder vakantieveilingen, rechtstreeks geboekt zou hebben.
Mijn vraag is of dat moreel correct is? Is de doelstelling van Vakantieveiling.nl en de EMESA Groep om winst te maximaliseren ten koste van de consument.
Nu weet ik dat vakantieveiling.nl in haar recht staat om het bedrag te innen want koop via internet per opbod is de koop nu eenmaal bindend.
Waar het mij om gaat is transparantie en moreel besef.
Vakantieveiling is niet transparant genoeg. Ze plaatsen wel een link naar de verkopende partij maar met 2 minuten op de klok heb ik geen tijd meer om rustig rond te clicken.
Ik vind transparantie dat je de actueele prijs van de verkopende partij vermeldt... maar dit zal zeer zeker tegen tegen het winstmodel van EMESA ingaan.
Verder vraag ik mij af of Vakantieveiling wel moreel correct handelt. Wetende dat ze niet 100% transparant zijn verkopen zij graag een product boven de kostprijs. Zoals velen hier lezen gooien zij met kleine letters, regelwetgevingen en standaard antwoorden. Hetgeen EMESA/Vakantieveiling.nl volledig in hun recht staat.
Maar is het correct en wil een bedrijf dat ook? Iets wat Larry Page (Google met het motto: "don’t be evil") zelf zou verafschuwen.
Wat kan ik doen? Wat kunnen wij als maatschappij doen om consumenten beter te beschermen. Iedereen mag winst maken, maar dit moet wel fair gaan. Een product onder tijdsdruk verkopen voor meer dan het waard is, misbruik maken van de zwakheden van de mens (ja, ik ook) ... wat kan ik daar tegen doen? Wat moet ik daarvan vinden?
Kan TROS radar iets tegen doen?