LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Advies voor het aanschaffen van nieuwe banden

Problemen met jouw autobanden? Geef hier jouw mening.
Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: Advies voor het aanschaffen van nieuwe banden

Ongelezen bericht door Slobberbone »

sjohie schreef:
second-opinion schreef:Er zijn ook all Season banden lijkt me prima. Er zijn toch ook geen lente- en herfstbanden. Winterbanden is toch vanuit de commercie je een veilig gevoel geven...of toch niet ?
Het is niet zo zwart/wit, al was het alleen maar omdat de joker in het hele verhaal, de bestuurder, in elke situatie anders is. Wij hebben wel aparte zomer- en winterbanden, en merken wel verschil. Er is hier een blinde kruising, waarbij je nog wel eens abrupt moet remmen omdat ze je niet op tijd van rechts kunnen zien aankomen om je voorrang te verlenen. Op sneeuw staat mijn vriendin op winterbanden ~1½m eerder stil, dan op onze zomerbanden bij vergelijkbare omstandigheden. (, dus remmen bij ~25 km/h op sneeuw met opgevroren ijs eronder)

Dat gebeurt dus 3x per jaar :o Je zou ook onder die omstandigheden altijd daar even op tijd stil staan voor je de kruising oprijd :o

Scheelt toch weer een set winterbanden 8)

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Advies voor het aanschaffen van nieuwe banden

Ongelezen bericht door sjoegel »

Winterbanden is echt onzin. Je moet bij slecht weer gewoon voorzichtiger rijden.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Advies voor het aanschaffen van nieuwe banden

Ongelezen bericht door sjohie »

Slobberbone schreef:
sjohie schreef:
second-opinion schreef:Er zijn ook all Season banden lijkt me prima. Er zijn toch ook geen lente- en herfstbanden. Winterbanden is toch vanuit de commercie je een veilig gevoel geven...of toch niet ?
Het is niet zo zwart/wit, al was het alleen maar omdat de joker in het hele verhaal, de bestuurder, in elke situatie anders is. Wij hebben wel aparte zomer- en winterbanden, en merken wel verschil. Er is hier een blinde kruising, waarbij je nog wel eens abrupt moet remmen omdat ze je niet op tijd van rechts kunnen zien aankomen om je voorrang te verlenen. Op sneeuw staat mijn vriendin op winterbanden ~1½m eerder stil, dan op onze zomerbanden bij vergelijkbare omstandigheden. (, dus remmen bij ~25 km/h op sneeuw met opgevroren ijs eronder)

Dat gebeurt dus 3x per jaar :o Je zou ook onder die omstandigheden altijd daar even op tijd stil staan voor je de kruising oprijd :o

Scheelt toch weer een set winterbanden 8)
Dat was slechts 1 voorbeeld waar het relatief makkelijk vergelijken is, omdat mijn vriendin er dagelijks langs komt, maar die geeft ook aan dat op plekken waar veel spoorvorming is, de wegligging tijdens natte en koudere omstandigheden ook beter is. Dus met regen bij een graad of 4 à 6, zegmaar een gemiddelde Nederlandse winterdag, waar er veel van zijn in een jaar.

En doordat er winterbanden onder liggen, slijten de zomerbanden niet, dus netto kosten die dingen niet eens zo heel veel. :wink: In ons geval eenmalig een setje stalen velgen extra, en jaarlijks een paar tientjes aan opzet- en stallingskosten.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Advies voor het aanschaffen van nieuwe banden

Ongelezen bericht door sjohie »

sjoegel schreef:Winterbanden is echt onzin. Je moet bij slecht weer gewoon voorzichtiger rijden.
Heb je er wel eens een complete winter mee gereden?

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: Advies voor het aanschaffen van nieuwe banden

Ongelezen bericht door Slobberbone »

sjohie schreef:
Dat was slechts 1 voorbeeld waar het relatief makkelijk vergelijken is, omdat mijn vriendin er dagelijks langs komt, maar die geeft ook aan dat op plekken waar veel spoorvorming is, de wegligging tijdens natte en koudere omstandigheden ook beter is. Dus met regen bij een graad of 4 à 6, zegmaar een gemiddelde Nederlandse winterdag, waar er veel van zijn in een jaar.

En doordat er winterbanden onder liggen, slijten de zomerbanden niet, dus netto kosten die dingen niet eens zo heel veel. :wink: In ons geval eenmalig een setje stalen velgen extra, en jaarlijks een paar tientjes aan opzet- en stallingskosten.


Ik zal het maar even duidelijk uitleggen onder alle natte en droge omstandigheden tot een temperatuur van ongeveer 2 graden is een zomerband superieur.

De dagen dat je winterbanden echt nodig zijn op een paar handen te tellen dus overige overgrote deel van de winter rij je dus onveiliger.

Zoals velen ze er al in september er al om liggen en hoe vaak heb je ze nu nodig gehad :o Precies nog niet en we zijn half december al gepasseerd en je heb ze voorlopig niet nodig.

En ja ik rij met beide en winterband is in dit natte land echt de mindere veel minder.

Stefke90
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 dec 2013 11:29

Re: Advies voor het aanschaffen van nieuwe banden

Ongelezen bericht door Stefke90 »

Slobberbone schreef:
Stefke90 schreef:Ten eerste allemaal hartelijk bedankt voor de vele reacties!! Ik heb er veel aan gehad.

Even ter informatie: De rechter achterband had nog meer dan voldoende profiel, alleen aan de binnenkant was de band gescheurd. Hierdoor afgekeurd voor de APK. Mijn linker achterband heeft ook nog meer dan voldoende profiel en is zeker nog niet aan vervanging toe. Mijn twee voorbanden waren zo goed als op en konden nog net door de APK. Aangezien dit naar mijn idee niet veilig genoeg is wilde ik ook deze twee banden gaan vervangen.

Ik had nog even nagevraagd bij mijn monteur of dat twee verschillende merk banden op één as toegestaan is. Hij gaf aan dat dit wel mocht, mits de maat (225/40 18) en ook met name de loadaanduiding (92w) exact hetzelfde is. Naar aanleiding van jullie tips en dergelijke, heb ik besloten om toch 4 nieuwe banden te kopen, omdat ik dan niet achter de feiten aan blijf lopen. Anders kan ik in de toekomst alleen mijn linker achterband vervangen en dan blijf je met (minimaal) ongelijke banden rijden.

Een kleinere inchmaat is voor mijn niet van toepassing. Ik heb sportvelgen onder mijn auto liggen, waar ik zeer tevreden over ben en die voor mij met name voor "de look" er onder liggen. Hier wil ik ook zeker niet vanaf!

Ik heb zaterdag dan ook 4 nieuwe banden gekocht, waarbij ik heb besloten om de Sailun banden gewoon maar uit te proberen (laten we hopen dat de reviews van de banden correct zijn). Op dit moment kan ik helaas geen A-merk banden betalen en winterbanden is i.v.m. budget ook geen optie. De banden worden er van de week onder gelegd. Ik zal nog terug komen met mijn eerste indruk van deze betreffende budget banden.

Nogmaals allen hartelijk bedankt voor het advies!


Oh het gaat enkel om " the looks " ja dan maakt het toch niet uit dat je een merk neemt die vaak onderaan de lijst eindigt met de bandentest.

succes en rij voorzichtig !!!
Volgens mij hoor je mij niet zeggen dat het me enkel om "the looks" gaat! Mijn inchmaat van mijn velg gaat me met name om "the looks", wat in feite los staat van de kwaliteit van de band en bijbehorende veiligheid. Oftewel, een wereld van verschil.

Zoals je me ook hoort zeggen vervang ik op dit moment drie banden, die ik in feite niet hoef te vervangen (aangezien er maar één daadwerkelijk is afgekeurd). Oftewel, ik ga wel degelijk voor de veiligheid. Helaas beschik ik echter niet tot een budget om de "beste" banden te kopen (zoals al meerdere malen vermeld). Vandaar nu een goedkope oplossing, die na veel researchwerk een goede oplossing blijkt te zijn (de Europese labels van deze banden zijn uitstekend en de reviews ook).

En voorzichtig rijden doe ik zeker, daar ligt het probleem niet, maar toch bedankt voor de tip!!

Gesloten