LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huurtoeslag op aan schulden???

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
witte angora

Huurtoeslag op aan schulden???

Ongelezen bericht door witte angora »

Per 1 januari stopt de belastingdienst met het overmaken van de huurtoeslag aan de woningverhuurder. De toeslag wordt overgemaakt op de rekening van de huurder, die dan de volledige huur aan de verhuurder moet overmaken.

Volgens onderstaand bericht vrezen verschillende instanties dat meer mensen in de problemen komen, omdat ze het geld van de huurtoeslag al aan andere zaken hebben opgemaakt vóórdat de huur betaald gaat worden. Ook de Tweede Kamer maakt zich zorgen, en wil dat de huurtoeslag vanaf 1 januari 2015 weer naar de corporaties gaat.

Wat is jullie mening hierover? Is die angst gegrond? Tussen het ontvangen van de toeslagen (meestal 20e/21e van de maand) en het automatisch afschrijven van de huur (meestal 1e van de maand) zit meestal een dag of 10. En waarom heeft de Tweede Kamer die maatregel niet tegengehouden, in plaats van er op aan te dringen het pas over een jaar terug te draaien? Hoe moet het verder met mensen die inderdaad de huurtoeslag aan de verkeerde zaken besteden, en daardoor de huur niet op tijd kunnen betalen?

Hoe zit het met de zorgtoeslag eigenlijk? Waarom was dat niet mogelijk om dat rechtstreeks naar de zorgaanbieder over te maken? Is dát deel van de premie (het grootste deel) alvast binnen.

http://nos.nl/artikel/586444-huurtoesla ... ulden.html

eleven

Re: Huurtoeslag op aan schulden???

Ongelezen bericht door eleven »

Per 1 januari stopt de belastingdienst met het overmaken van de huurtoeslag aan de woningverhuurder. De toeslag wordt overgemaakt op de rekening van de huurder, die dan de volledige huur aan de verhuurder moet overmaken.
En waarom stopt de belasting?
Omdat de woningscorporatie dit niet meer wil.
Ik kan mij ook bij denken, de huur van twee verschillende instanties te krijgen, heeft meer administratief werk ten gevolge.
Mensen die geen huurtoeslag krijgen moet ook voor zorgen de hele huur te betalen.
Moeten mensen dan steeds aan de hand genomen worden om in de maatschappij te functioneren.
De Belastingdienst wijst er in een reactie op dat het de woningcorporaties een regeling heeft aangeboden die directe betaling van toeslagen mogelijk maakt. Dat voorstel is dit jaar door de corporaties afgewezen.

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Heb geen huurtoeslag dus er zelf niet mee te maken maar kan me voorstellen als
je wel huurtoeslag ontvangt dat het juist makkelijker is dat het rechtstreeks naar de woningverhuurder gaat.

Jantje7

Ongelezen bericht door Jantje7 »

witte angora schreef: Hoe zit het met de zorgtoeslag eigenlijk? Waarom was dat niet mogelijk om dat rechtstreeks naar de zorgaanbieder over te maken? Is dát deel van de premie (het grootste deel) alvast binnen.
Dit geld beslist niet voor huishoudens. De zorgtoeslag is nog niet voldoende om de eigen bijdragen te voldoen, voor 2 personen ca. € 60,- per maand met een zorgtoeslag van € 23,-

jantje7

Chocomelk

Jantje7 schreef:Dit geld beslist niet voor huishoudens. De zorgtoeslag is nog niet voldoende om de eigen bijdragen te voldoen, voor 2 personen ca. € 60,- per maand met een zorgtoeslag van € 23,-

jantje7
Dat ligt aan de hoogte van je inkomen Jantje

trail46

Ongelezen bericht door trail46 »

eleven schreef:
En waarom stopt de belasting?
Omdat de woningscorporatie dit niet meer wil.
Ik kan mij ook bij denken, de huur van twee verschillende instanties te krijgen, heeft meer administratief werk ten gevolge.
Mensen die geen huurtoeslag krijgen moet ook voor zorgen de hele huur te betalen.
Moeten mensen dan steeds aan de hand genomen worden om in de maatschappij te functioneren.
De Belastingdienst wijst er in een reactie op dat het de woningcorporaties een regeling heeft aangeboden die directe betaling van toeslagen mogelijk maakt. Dat voorstel is dit jaar door de corporaties afgewezen.
Op 1 of andere manier staat de woningbouw daar dubbel in , aan de ene kant een aangeboden regeling weigeren maar intussen bang zijn voor extra schulden.Dit stond namelijk ook in de link.
Kwetsbare groep

De Amsterdamse corporatie Rochdale verwacht de komende maanden meer wanbetalers. "Dit zijn huurders die zelf hebben gezegd, maak die toeslag maar meteen naar de corporatie over", zegt bestuursvoorzitter René Grotendorst. "Het zijn vaak mensen die krap bij kas zitten of niet zo goed zijn in het beheren van hun geld. En nu wordt dit ze onmogelijk gemaakt." De corporatie heeft geprobeerd huurders te informeren met brieven. "Maar een grote groep leest niet alles. Die zullen toch denken: hé, dit is een meevaller, kan ik toch nog een kerstcadeau voor mijn kinderen kopen."

Van de 1,3 miljoen mensen die huurtoeslag krijgen, werd tot deze maand bij zo'n 260.000 de toeslag direct uitbetaald aan de corporatie. Rond 20 december ontvangen zij de toeslag voor de huur van januari op hun eigen rekening.

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Ik zie dat helemaal fout gaan,idd zijn heel wat mensen die denken oh gebruik het wel even.
Jaren gaat het zo,verandering kost ook een hoop tijd en geld en geld.
Nu moet belasting allle rekeningnummers gaan veranderen etc,let op dat gaat weer fout teveel hooi op hun vork...ik zie een hoop gezeur...

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

Mensen moeten eens leren , dat ze dat voor de huur moeten bewaren. Stukje zelf veantwoording nemen.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

ciske schreef:Mensen moeten eens leren , dat ze dat voor de huur moeten bewaren. Stukje zelf veantwoording nemen.
Leg dat maar eens uit aan iemand die altijd in instappers loopt omdat ie zijn veters niet kan strikken ( :) )

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Ja,ciske je hebt gelijk,maar laten we het hebben over die minima groep,die naar vb moeten,denken mmm of een keer goed eten of...dat gaat geheid gebeuren!
Ik geef je gelijk...maar die mensen zijn er en...let op over half jr ellende ten top..

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Punt is dat het om een relatief kleine groep gaat (260.000 op 1,3 miljoen, dus ongeveer 1/6 van het totaal) die gebruik maakte van de oude regeling. Vaak zijn dat mensen die niet goed met geld om kunnen gaan. Juist die groep mag het nu zelf gaan uitzoeken.

Ik ben het ermee eens dat mensen hun eigen verantwoording moeten nemen. Maar iemand die dat niet kan, nooit geleerd heeft, of er gewoon geen zin in heeft, of die de gevolgen van zijn handelen niet kan overzien - hoe breng je zulke mensen verantwoordelijkheidsbesef bij? Door ze simpelweg gewoon zonder enige begeleiding in het diepe te gooien, zoals nu gebeurd?

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

Bob Schurkjens schreef:
Leg dat maar eens uit aan iemand die altijd in instappers loopt omdat ie zijn veters niet kan strikken ( :) )
Ik snap je punt Bob, maar aan het handje blijven houden, is ook niet goed.

Bob Schurkjens

Ciske, ik ben het helemaal met je eens. We leven in een doorgeschoten pampermaatschappij. Ik ben dan ook voor deze maatregel.

Chocomelk

Dus per 1 januari geld dit niet meer :

Leuker kunnen we het niet maken,
wel makkelijker.

Degrelle

Ongelezen bericht door Degrelle »

Dat wordt dus weer dringen bij de voedselbank omdat nog meer mensen in de schulden komen. Sommige mensen moet je aan het handje blijven houden, het is niet anders.

Bob Schurkjens

Of ze komen onder bewind van een bewindvoerder. De sociale dienst van de gemeente betaalt dat dan noodgedwongen. Kosten: 1000 euro per jaar per uitkeringsgerechtigde. En er lopen wat gewetenloze graaiers rond die deze vergoeding maar al te graag binnen harken en de mensen die onder bewind staan nóg verder in de problemen helpen.

Beter zou het zijn om de huurtoeslag direct van het Rijk naar de gemeentes over te maken in dit soort gevallen. Die betalen vaak ook de huur voor deze mensen omdat het anders helemaal in de soep draait.

eleven

ciske schreef:Mensen moeten eens leren , dat ze dat voor de huur moeten bewaren. Stukje zelf veantwoording nemen.
+1
eleven schreef: Moeten mensen dan steeds aan de hand genomen worden om in de maatschappij te functioneren.

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

witte angora schreef: Wat is jullie mening hierover? Is die angst gegrond? Tussen het ontvangen van de toeslagen (meestal 20e/21e van de maand) en het automatisch afschrijven van de huur (meestal 1e van de maand) zit meestal een dag of 10.

Hoe zit het met de zorgtoeslag eigenlijk? Waarom was dat niet mogelijk om dat rechtstreeks naar de zorgaanbieder over te maken? Is dát deel van de premie (het grootste deel) alvast binnen.
Zorg dat er zo min mogelijk dagen zitten tussen ontvangst toeslag en afschrijving.

De toeslagen die afgedragen moeten worden, zouden wat mij betreft gewoon rechtstreeks daar naar toe overgemaakt worden, waar ze voor bestemd zijn. Niet zozeer vanwege pamperen/handje vasthouden, maar omdat de 'particulier' nu een doorgeefluik is.
Als het rechtstreeks van de ene instantie naar de andere gaat, kunnen die instanties het ook meteen zelf oplossen als er iets fout gaat.

eleven

Jolijn schreef:
Zorg dat er zo min mogelijk dagen zitten tussen ontvangst toeslag en afschrijving.

De toeslagen die afgedragen moeten worden, zouden wat mij betreft gewoon rechtstreeks daar naar toe overgemaakt worden, waar ze voor bestemd zijn. Niet zozeer vanwege pamperen/handje vasthouden, maar omdat de 'particulier' nu een doorgeefluik is.
Als het rechtstreeks van de ene instantie naar de andere gaat, kunnen die instanties het ook meteen zelf oplossen als er iets fout gaat.
Als ik mijn loon de eerste van de maand krijg en ik moet een rekening de 20e betalen, moet ik ook het geld 3 weken reserveren en kan het aan niets anders uitgeven.
Het is wel een pamper/handje vasthouden, want voor deze mensen welke zich niet aan de regels willen/kunnen houden, wordt al weer een oplossing gezocht.
Hoezo is de particulier een doorgeefluik?

De woningsbouw vereniging heeft totaal niets met een huurtoeslag te doen, zij verhuren een woning aan familie X en vragen daarvoor een huur.
Waar uiteindelijk het geld voor de huur vandaan komt, interesseert de WB toch niet.

marnix

Ongelezen bericht door marnix »

eleven schreef:
+1
eleven schreef: Moeten mensen dan steeds aan de hand genomen worden om in de maatschappij te functioneren.
Tuurlijk moeten mensen zelf hun zaakjes regelen, maar het blijkt dat dat niet gebeurt, kost ons met zijn allen scheppen geld. Sommigen doen maar wat met hun geld ,en de rest draait daarvoor op. Als jullie daar geen problemen mee hebben ,is dit een goede zet van de belastingdienst

Gesloten