LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoe komt een bank aan mijn gegevens over gezinssituatie?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
jerry1670

Hoe komt een bank aan mijn gegevens over gezinssituatie?

Ongelezen bericht door jerry1670 »

Beste mensen,

Ik heb deze vraag ook twee maal aan de bank (ABN-AMRO) zelf gesteld, maar geen reactie ontvangen.

Enige tijd geleden kregen wij een aanbieding voor een 'KinderToekomst Spaarrekening' (van Bas Bisschops, hoofd klantcommunicatie). Bij mijn weten hebben wij op geen enkele wijze aan de ABN doorgegeven dat wij ca 10 mnd geleden een dochter hebben gekregen (wij bankieren daar wel overigens). Sowieso zijn we terughoudend geweest met gegevens doorgeven (blijde doos etc).

Nu is mijn vraag: kan het zijn dat de ABN-AMRO gegevens van onze aankopen (pinbetalingen ed) gebruikt om ons deze aanbieding te doen? Zo ja, dat is toch tegen iedere fatsoensnorm in?

Alvast dank voor uw reactie.

PS graag alleen inhoudelijk reageren, geen epistels over de schijn van privacy, social media of de NSA svp. Het gaat mij om dit specifieke geval bij de ABN-AMRO

angel1978

Re: Hoe komt een bank aan mijn gegevens over gezinssituatie?

Ongelezen bericht door angel1978 »

jerry1670 schreef:Beste mensen,

Ik heb deze vraag ook twee maal aan de bank (ABN-AMRO) zelf gesteld, maar geen reactie ontvangen.

Enige tijd geleden kregen wij een aanbieding voor een 'KinderToekomst Spaarrekening' (van Bas Bisschops, hoofd klantcommunicatie). Bij mijn weten hebben wij op geen enkele wijze aan de ABN doorgegeven dat wij ca 10 mnd geleden een dochter hebben gekregen (wij bankieren daar wel overigens). Sowieso zijn we terughoudend geweest met gegevens doorgeven (blijde doos etc).

Nu is mijn vraag: kan het zijn dat de ABN-AMRO gegevens van onze aankopen (pinbetalingen ed) gebruikt om ons deze aanbieding te doen? Zo ja, dat is toch tegen iedere fatsoensnorm in?

PS graag alleen inhoudelijk reageren, geen epistels over de schijn van privacy, social media of de NSA svp. Het gaat mij om dit specifieke geval bij de ABN-AMRO
En wat verwacht je dat compleet vreemden over jouw specifieke geval kunnen zeggen zonder jou of de bank of je specifieke situatie uberhaupt te kennen?

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

Blije doos aangevraagd ?

eleven

Ongelezen bericht door eleven »

crazyme schreef:Blije doos aangevraagd ?
:?:
Sowieso zijn we terughoudend geweest met gegevens doorgeven (blijde doos etc).
Hoezo kan je uit pinbetalingen opmaken, dat je een dochter hebt gekregen?
Pinbetalingen in een babyzaak zeggen nog niet, dat er iemand geboren is, je kan ook voor iemand inkopen gedaan hebben.
Door de vraag aan de bank te stellen, heb jezelf verraden!

sjoegel

Ongelezen bericht door sjoegel »

Hoe kunnen wij op dit specifieke geval berichten zonder de bijzonderheden te kennen ? Volgens mij is dit pure laster jegens de ABN.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

jerry1670 schreef:
Het antwoord op je vraag weet ik niet, maar zoals anderen voor mij al schreven: echt specifiek ben je zelf niet, en wie weet zit het antwoord juist in de dingen die je hier noemt? Misschien ergens op een link geklikt, of via cookies, of weet ik veel? Misschien hebben ze die gegevens gekocht van een of ander bedrijf? Zoveel mogelijkheden, alleen de bank kan het antwoord geven.

sjoegel

Ongelezen bericht door sjoegel »

Volgens mij heet dat een bankgeheim.

CB

Ongelezen bericht door CB »

Andere mogelijkheid is je sociale media (Facebook, Twitter), als je die hebt. Ik heb ooit eens gelezen dat een verzekeringsmaatschappij bij een klant de autoverzekering had geroyeerd, omdat ze op de facebookpagina van deze klant hadden gelezen dat hij aan streetracing deed.

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

Nee, de TS is zó voorzichtig dat zij zich ook niet hebben opgegeven voor de blijde doos. Ten overvloede: dan krijg je cadeautjes en waarschijnlijk "verplichting" om ergens te kopen, met reductie.
Maar om op de aanbieding van ABN-AMRO terug te komen: misschien een toevalstreffer; een rondschrijven (advertentie/reclame) omdat jullie die bank hebben?

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

De ING kan ook gedachte lezen. Ik dacht er pas aan om weer eens te gaan beleggen, ligt er na een paar dagen post van ING in de bus met informatie over beleggen. Oftewel: wat tenormin zegt is het meest aannemelijke scenario. Gewoon een algemene mailing die toevallig met jullie situatie overeenkomt.

Als de bank nl. echt informatie hadden gehad over de geboorte van jullie kind dan hadden ze al veel eerder iets gestuurd. Jonge ouders zijn het meest ontvankelijk voor nieuwe spaarproducten voor hun kind als het kind net geboren is (zolang ze nog op die roze wolk zitten).

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

GJvdZ schreef:De ING kan ook gedachte lezen. Ik dacht er pas aan om weer eens te gaan beleggen, ligt er na een paar dagen post van ING in de bus met informatie over beleggen. Oftewel: wat tenormin zegt is het meest aannemelijke scenario. Gewoon een algemene mailing die toevallig met jullie situatie overeenkomt.
Misschien heeft de ING wel een medium in dienst :lol: (sorry, kon het ff niet laten).

eleven

tenormin schreef:
GJvdZ schreef:De ING kan ook gedachte lezen. Ik dacht er pas aan om weer eens te gaan beleggen, ligt er na een paar dagen post van ING in de bus met informatie over beleggen. Oftewel: wat tenormin zegt is het meest aannemelijke scenario. Gewoon een algemene mailing die toevallig met jullie situatie overeenkomt.
Misschien heeft de ING wel een medium in dienst :lol: (sorry, kon het ff niet laten).
Nou ik dacht TS was bij de ABN?

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

jerry1670 schreef:Beste mensen,

Banken en verzekeraars hebben voor het uitvoeren van bepaalde wettelijke taken, inzicht in de GBA, waarin ook jullie dochter staat vermeld. Dat recht mogen ze niet misbruiken voor marketing doeleinden, maar het is een mogelijkheid, die overigens lastig te bewijzen zal zijn.

Plausibeler lijkt me dat ze gewoon wat data mining hebben toegepast op hun klantenbestand, waardoor ze jullie beiden, van huwbare en kind krijgende leeftijd, bestookt hebben met dit aanbod.

Maar tussen "terughoudend" en "absoluut 100% zeker weten niks doorgegeven" zit ook nog wel een subtiel verschil natuurlijk.

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Er is toevalig door opa of oma,s geen rekening geopend voor dochter als cadeautje ,misschien dat Julie dat nog niet weten??

Ik weet het niet zeker maar volgens mij bedoeld ts,terughoudend zelfs geen blije doos?althans zo ik het op

sjohie

rozemarijntje schreef:Er is toevalig door opa of oma,s geen rekening geopend voor dochter als cadeautje ,misschien dat Julie dat nog niet weten??

Ik weet het niet zeker maar volgens mij bedoeld ts,terughoudend zelfs geen blije doos?althans zo ik het op
Maakt niet uit eigenlijk, de ABN-AMRO kan op volstrekt legitieme manier er achter komen dat er in dit gezin een klein kind is. Ik kan bij 1 van mijn dataleveranciers het aantal kinderen per leeftijdsklasse, op 6 positie postcode (= 1234 AB, een halve straat dus) detailniveau kopen, en als ik dat als ABN-AMRO even match met de adressen van mijn klanten, heb ik een behoorlijk betrouwbaar overzicht van alle klanten met kleine kinderen, welke ik vervolgens een mailtje voor een KinderToekomst Spaarrekening kan sturen.

Dat is volstrekt legaal, en de meest plausibele manier in dit scenario volgens mij.

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Maar wat is er nu eigenlijk mis met die aanbieding van ABN Bank, het is in feite pure
reclame van ABN Bank wat aan u gericht is, het is aan u of u er wat mee doet of
dat u het in de prullebak gooit.

sjohie

Chocomelk schreef:Maar wat is er nu eigenlijk mis met die aanbieding van ABN Bank, het is in feite pure
reclame van ABN Bank wat aan u gericht is, het is aan u of u er wat mee doet of
dat u het in de prullebak gooit.
TS denkt dat ze hem/haar die aanbiedingsmail hebben gestuurd, op basis van informatie die ze hebben gedestilleerd uit hun pin-transacties, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn zoals ik hierboven al aangaf.

Als dat wel het geval is, wat lastig te bewijzen valt zonder inzage in de systemen van de ABN-AMRO, zou dat een forse schending van een aantal privacy wetten/regels zijn.

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@ sjohie

Aha.....
Pin zou wel heel veel werk zijn,wie zegt er dat het voor hem is als je dingen koopt bij...prenatal of??.

sjohie

rozemarijntje schreef:@ sjohie

Aha.....
Pin zou wel heel veel werk zijn,wie zegt er dat het voor hem is als je dingen koopt bij...prenatal of??.
Daar heb je ook een goed punt ja. En waarom zouden ze iets doen wat tegen alle (privacy) regels en wetgeving ingaat, als er gewoon een legaal alternatief is? Op hun marketing budget zijn de kosten van zo'n dataset ook te verwaarlozen, zeker als je de gevolgen van de PR nachtmerrie meeneemt die zeker zal volgen, als mensen achter het misbruik van de pin-gegevens zouden komen.

Wat TS vermoedt, is gewoon zakelijk gezien een slecht idee, en onnodig, aangezien er genoeg legale opties zijn.

eleven

Ik kan bij 1 van mijn dataleveranciers het aantal kinderen per leeftijdsklasse, op 6 positie postcode (= 1234 AB, een halve straat dus) detailniveau kopen,
Dat moet je mij nog eens uitleggen, hoe dit in elkaar stekt.
Over welke dataleverancier hebben wij het hier?
De enigste dataleverancier die het kan weten is de gemeente, bij een pas geboren kind, tenminste als het klopt, wat TS schrijft, niemand anders in kennis gesteld te hebben.

Wat het kopen bij een babyzaak betreft, zou ieder die voor kennissen iets koopt een mailtje van de ABN krijgen. :shock:

Gesloten