Pagina 1 van 1

frequentie versus snelheid

Geplaatst: 13 feb 2004 15:46
door willem schenk
Veel mensen die geen gebruik maken van het openbaar vervoer, maar wel middels hun functie bijvoorbeeld gemeenteraadslid hoor ik consequent zogenaamd het openbaar vervoer promoten door voorstellen te doen over snellere buslijnen en/of vrije busbanen. Alleen zo krijg je de automobilist uit de auto. Niet dus!. Nu hoor ik onder de openbaarvervoer gebruikers inclusief mijzelf veelal, dat het niet gaat om de snelheid, maar vooral om de frequentie! Openbaar vervoer is alleen maar heel aangenaam als je niet telkens zo lang moet wachten. Een bus of trein missen is geen ramp als je weet dat de volgende er alweer bijna aankomt [metro-effect]. Kiezen vanuit de stoel thuis voor auto of openbaar vervoer is alleen maar prettig als je naar b.v. een bushalte kunt lopen met de wetenschap dat er binnen afzienbare tijd een bus verschijnt. Niet als je eerst een schema moet bestuderen en vervolgens er achter komen dat je nog ruim een half uur moet wachten. meer openbaar vervoer dus met rustig rijdende chauffeurs, die je oppikken en afzetten waar het jouw uitkomt.

Re: frequentie versus snelheid

Geplaatst: 13 feb 2004 20:37
door Miranda
inderdaad! het is belachelijk dat je vanaf 7 uur savonds een uur op het metro station in spijkenisse moet wachten op je bus. ik voel me daar savonds als vrouw nou niet echt bepaald veilig. en als het ook nog eens waait ben je flink verkleumd. voor de nieuwe dienstregeling gingen ze elk half uur, dat viel gelukkig nog wel mee. gelukkig rijden ze overdag wel vaker.